AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #1 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg har datet en person en stund nå hvor kjemien er på plass og vi trives i hverandres selskap. Men jeg er redd for at hans problemer med søvn kan slite på forholdet i lengden. For litt siden sa han at han hadde insomnia og sover relativt dårlig og lite. Selv er jeg relativt nøye på å legge meg og få god søvn for å være opplagt til dagen, men er redd hvis vi tar dette videre og flytter sammen så kan dette ha en negativ effekt på meg og min helse også? Er det noen som har erfaring med dette og hvordan gikk det? Anonymkode: db9a1...e05
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #2 Skrevet 31. oktober 2023 TS. Kan du forklare hvorfor du tror dette er "rødt flagg" , hva du mener med det og nøyaktig hva du er bekymret for så folk forstår hva du spør om. Tror folk begynner å bli lei den meningsløse misbruken av det uttrykket til alt mellom himmel og jord uten at man gidder å si noe om hva man egentlig lurer på. Anonymkode: d5024...66c 8 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #3 Skrevet 31. oktober 2023 Rødt flagg vil si noe problematisk med en person som gjør at man dermed skal styre unna vedkommende. Mer gidder jeg ikke å diskutere det uttrykket. TS. Anonymkode: db9a1...e05
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #4 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har datet en person en stund nå hvor kjemien er på plass og vi trives i hverandres selskap. Men jeg er redd for at hans problemer med søvn kan slite på forholdet i lengden. For litt siden sa han at han hadde insomnia og sover relativt dårlig og lite. Selv er jeg relativt nøye på å legge meg og få god søvn for å være opplagt til dagen, men er redd hvis vi tar dette videre og flytter sammen så kan dette ha en negativ effekt på meg og min helse også? Er det noen som har erfaring med dette og hvordan gikk det? Anonymkode: db9a1...e05 Jeg tenker at du ikke er veldig opphengt i ham om dette er så avgjørende. Sliter litt med søvn selv, og ville tenkt det som litt negativt om en ny kjæreste hadde store søvnproblemer, fordi det også kunne påvirke meg, men avgjørende ville det overhodet ikke være, om jeg var forelsket i fyren. Anonymkode: 7ce15...184
Eva-Lena Skrevet 31. oktober 2023 #5 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg har slitt med søvn siden ungdommen, men var da sammen med en sov sovnet på vei ned til puta. Vi var sammen i over 2 år, så ser ikke helt hvorfor mitt søvnproblem skulle være ett problem for han. Det var ikke sånn at jeg hadde tv eller musikk på høyt på natten når jeg ikke fikk sove. Jeg tok hensyn. Jeg trenger lite søvn til vanlig, men 4-5 ganger i året får jeg en kort periode hvor jeg kan sovne lett en ukes tid. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #6 Skrevet 31. oktober 2023 Flere som sliter med søvnen i perioder. Helt vanlig og kan skje alle. Forstår ikke hvorfor det skal gå ut over deg? Du legger deg til vanlig tid, og står opp til vanlig tid 🤷♀️ Anonymkode: ecbe6...576 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #7 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har datet en person en stund nå hvor kjemien er på plass og vi trives i hverandres selskap. Men jeg er redd for at hans problemer med søvn kan slite på forholdet i lengden. For litt siden sa han at han hadde insomnia og sover relativt dårlig og lite. Selv er jeg relativt nøye på å legge meg og få god søvn for å være opplagt til dagen, men er redd hvis vi tar dette videre og flytter sammen så kan dette ha en negativ effekt på meg og min helse også? Er det noen som har erfaring med dette og hvordan gikk det? Anonymkode: db9a1...e05 Selvom man har insomnia så plager man ikke andre med det stort sett. Jeg sliter med søvn men legger meg tidlig for det. Ulempen er jo min som ligger våken mye og har hyppige oppvåkninger. Jeg vekker ikke min partner med min insomnia. Anonymkode: 54480...436 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #8 Skrevet 31. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Flere som sliter med søvnen i perioder. Helt vanlig og kan skje alle. Forstår ikke hvorfor det skal gå ut over deg? Du legger deg til vanlig tid, og står opp til vanlig tid 🤷♀️ Anonymkode: ecbe6...576 Problemet blir at han prøver å holde meg våken lenger fordi han er selskapssyk. Det har han allerede prøvd på ved å sende meldinger og til og med ringe sent på kvelden. Har satt ned foten på det, men tenker det kan fort skli ut igjen. Det kan bli mye trasking frem og tilbake og tv'en på. Er også redd at han ikke skal kunne delta på aktiviteter fordi han i tider vil være altfor groggy og lite opplagt. Ellers var det jo voldsomt da så mange skulle ta han i forsvar og ikke tenke på meg, mine helse og velvære. Anonymkode: db9a1...e05 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #9 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Problemet blir at han prøver å holde meg våken lenger fordi han er selskapssyk. Det har han allerede prøvd på ved å sende meldinger og til og med ringe sent på kvelden. Har satt ned foten på det, men tenker det kan fort skli ut igjen. Det kan bli mye trasking frem og tilbake og tv'en på. Er også redd at han ikke skal kunne delta på aktiviteter fordi han i tider vil være altfor groggy og lite opplagt. Ellers var det jo voldsomt da så mange skulle ta han i forsvar og ikke tenke på meg, mine helse og velvære. Anonymkode: db9a1...e05 Hvis du vil respekteres for din døgnrytme, må du også akseptere hans. Hvis du krever at han skal respektere at du vil ha fred om kvelden, må du også respektere at han vil ha fred om morgenen. Alle forhold handler om gjensidig respekt. Jeg har alltid hatt store søvnutfordringer, og er godt gift med en som slokner som et lys kl. 22. Balansert respekt er nøkkelen. Jeg krever ikke at han er lenge våken, og han krever ikke at jeg legger meg/står opp tidlig. Om du vil leve sånn er opp til deg, du får ikke kurert utfordringene hans. Og grunnen til at mange tar han i forsvar er at du fremstår ekstremt selvopptatt og lite løsningsorientert. Virker jo ikke som du ønsker noe forhold med han i det hele tatt🤷🏽♀️ Anonymkode: 5f8f1...615 8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #10 Skrevet 31. oktober 2023 Hvordan er søvnproblemer tegn på at han kan være voldelig eller på andre måter farlig? Anonymkode: 79342...2bb 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #11 Skrevet 31. oktober 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Rødt flagg vil si noe problematisk med en person som gjør at man dermed skal styre unna vedkommende. Mer gidder jeg ikke å diskutere det uttrykket. TS. Anonymkode: db9a1...e05 Du gidder tydeligvis ikke mye. Du virker ikke så bekymret for ham, men mer for om det går utover deg. Jeg tenker han burde styre unna deg, jeg. Du virker selvopptatt og uempatisk. Anonymkode: d5024...66c 9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #12 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er det noen som har erfaring med dette og hvordan gikk det? Anonymkode: db9a1...e05 Ja. Har erfaring med dette. Vi har separate soverom, så det er null stress. Begge fikk dramatisk økt søvn og livskvalitet etter vi tok egne soverom. Selvom jeg fortsatt har problemer med søvn/innsovning, så er det mye bedre når jeg sover alene. Samboeren min sovner meget raskt, men sover lett. Etter at hun får ha sin seng i fred, så sover hun godt igjennom natten. Å gå tilbake til felles soverom kommer aldri til å skje. Til det er erfaringene med separate soverom altfor altfor gode😄 Anonymkode: 32af6...196 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #13 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Problemet blir at han prøver å holde meg våken lenger fordi han er selskapssyk. Det har han allerede prøvd på ved å sende meldinger og til og med ringe sent på kvelden. Har satt ned foten på det, men tenker det kan fort skli ut igjen. Det kan bli mye trasking frem og tilbake og tv'en på. Er også redd at han ikke skal kunne delta på aktiviteter fordi han i tider vil være altfor groggy og lite opplagt. Ellers var det jo voldsomt da så mange skulle ta han i forsvar og ikke tenke på meg, mine helse og velvære. Anonymkode: db9a1...e05 Men å slite med insomnia er et medisinsk problem - ikke et rødt flagg, som er varseltegn på at en person er voldelig eller farlig. Det blir jo litt opp til deg da, om du kan leve med å respektere at den du elsker har et nokså alvorlig medisinsk problem (i ytterste fall kan en dø, om insomniaen er virkelig ekstrem). Det innebærer det samme som det gjør for alle andre som lever med noen som har kroniske helseproblemer - en må ha respekt og forståelse for hverandre, og ta hensyn til hverandre. Om du alt i utgangspunktet ser på det som at han svikter deg om han ikke alltid fungerer på dagtid, og prioriterer ‘å rangle på natta’ når han har insomnia, så blir det vanskelig å få dette til å fungere. Sett deg inn i diagnosen, og snakk åpent med han om hvordan det påvirker hans liv, og hvilke hensyn som må tas. Samtidig har du selvfølgelig all rett til å si fra om dine egne behov, og de skal også tas hensyn til og respekteres. Men det er ikke sikkert alt du ønsker han skal delta på vil være helsemessig mulig for ham - og det er du nødt til å være ok med, om dette forholdet skal fungere. Anonymkode: 79342...2bb 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #14 Skrevet 31. oktober 2023 Går det ut over hans arbeidsevne og plikter/avtaler dagen etter? Går det kraftig ut over humøret hans? Er du en early bird som liker felles joggetur klokka 0700 i helgene? Da vil jeg si at du kanskje bør se om du føler at dette er kompatibelt med det livet du lever/ønsker å leve. Jeg har vært sammen med en med insomnia og slik livet mitt er nå hadde vi IKKE funket. Årsaken er at jeg har barn og det var drømmen. Han var avhengig av sovepiller og litt før det ble slutt doblet han dosen med sovemedisin. Mye av fokuset hans var på å finne godfølelsen gjennom dagen slik at han fikk sove til natten. Anonymkode: 27760...576
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #15 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går det ut over hans arbeidsevne og plikter/avtaler dagen etter? Går det kraftig ut over humøret hans? Er du en early bird som liker felles joggetur klokka 0700 i helgene? Da vil jeg si at du kanskje bør se om du føler at dette er kompatibelt med det livet du lever/ønsker å leve. Jeg har vært sammen med en med insomnia og slik livet mitt er nå hadde vi IKKE funket. Årsaken er at jeg har barn og det var drømmen. Han var avhengig av sovepiller og litt før det ble slutt doblet han dosen med sovemedisin. Mye av fokuset hans var på å finne godfølelsen gjennom dagen slik at han fikk sove til natten. Anonymkode: 27760...576 Forresten, det var ikke nødvendigvis et problem at han tok sovemedisin, men det påvirket humøret hans og han ble mer paranoid. Og funket ikke før nærmere klokken 1400 dagen etter. Det hadde funket dårlig med den hverdagen jeg ønsker å ha. Hvis mannen min får dette problemet vil jeg naturligvis finne en måte å leve med det. Men han her var uansett ikke så mye å satse på pga mye annet (total mangel på evne til forpliktelse) Anonymkode: 27760...576
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #16 Skrevet 31. oktober 2023 Sorry , du får nok negativ respons, fordi du la frem problemet ditt på en litt negativ og nedrig måte. Mange som sover på hvert sitt rom, om søvn problem er et problem for begge. Jeg sover i perioder dårlig og trenger tv eller podcast for å sovne, og da flytter jeg meg lydløst ut av sengen og i et annet rom Anonymkode: cb99d...797 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #17 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg har selv et dårlig sovehjerte, har ikke selvdiagnostisert meg med insomnia akkurat men ja... sliter litt med å sovne, og jeg våkner veldig lett. Det er ikke noe som går veldig utover hverdagen altså, selv om jeg nok får mindre timer søvn enn de fleste, men det er jo noe som må tas hensyn til i forhold. For min del er det for eksempel håpløst å sove sammen med noen, det blir en natt med dårlig søvn, noen ganger nesten ingen. Så jeg må ha separate soverom. Anonymkode: 6830b...68f
sommerfugl154 Skrevet 31. oktober 2023 #18 Skrevet 31. oktober 2023 Dette kan bety hva som helst egentlig. Jeg ville undersøkt litt grundigere først før jeg konkluderte med noe På den ene siden kan lette søvnproblemer være helt uproblematiske hvis han regulerer det greit, klarer å stå i jobb og leve et normalt liv. Kanskje han kan bruke noen milde medikamenter i de verste periodene. Da er det null stress å være rundt personen. På den andre siden kan søvnproblemer gjøre det vanskelig å jobbe og leve et normalt liv. I såfall ville jeg personlig ha styrt unna, særlig hvis det heller ikke er utsikter til at personen forsøker å jobbe med det. Det er vanskelig å være rundt syke og slitne mennesker. Det høres litt kynisk ut, men det er jo også viktig å tenke litt på seg selv i et sånt spørsmål Så her må du finne ut mer om han og problemene kombinert med personligheten. Det er alfa omega
Andro Skrevet 31. oktober 2023 #19 Skrevet 31. oktober 2023 Hvordan tenker du at dette setter deg i fare? 4
katties Skrevet 31. oktober 2023 #20 Skrevet 31. oktober 2023 Er det eneste problemet her st han holder deg våken? Da må du si ifra at hans søvnproblemer skal ikke gå utover deg på den måten - det å holde er person våken lengre enn de synes er greit viser mangel på respekt. Jeg kan si noe om hva insomnia potensielt kan føre til i et forhold: - man synes ikke det er greit st partneren legger seg senere, snur seg mye i senga, har på lys, trykker på mobilen o.l - man må sove på ulike rom - man har en annen døgnrytme - noen folk er da mer slitne på dagen eller sykemeldte oftere fra jobb - man trenger en viss døgnrytme som gjør at man ikke vil reise, være våken utover sin normaltid eller på annen måte bryte sine vaner Jeg vet ikke om noen av punktene over gjelder for han eller ikke, og du kan ikke bare anta at det gjør - du må spørre han 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå