Gå til innhold

Kan spontanabort hindre ny graviditet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer er i gang med prøving. Vil si vi nå er i PP3. Jeg har vært hos gynekolog, som har sjekket at alt ser fint ut og at jeg har masse egg, ingen cyster osv. 

For ca 2 år siden hadde jeg en spontanabort i uke 5, på en uplanlagt graviditet som klaffet på ett samleie. Jeg tenker automatisk at det i det minste betyr at jeg evner å bli gravid tross SA, men nå begynner jeg å bekymre meg for om det har gjort det vanskelig for meg å bli gravid igjen.

Dere som har hatt SA, hvor lang tid tok det før dere ble gravide på ny med velskapt baby? Trenger noen solskinnshistorier🌸

Anonymkode: 428eb...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller hørt motsatt, at du blir lettere gravid etter en spontanabort, men det er jo en stund siden du opplevde spontanaborten. 

Anonymkode: 1508d...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid første forsøk etter MA, endte i SA. Så ble jeg gravid 2 forsøk etter det og fikk en frisk gutt. 

Anonymkode: 421b6...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier det er motsatt - at man gjerne er mer fruktbar/lettere blir gravid etter en spontanabort, men det gjelder vel hovedsaklig like etter på. 

En spontanabort for 2 år siden skal ikke ha noe å si for dine muligheter for å bli gravid. 

Man har selvsagt noen ytterst få som kansje har fått noe arrvev o.l, men da gjerne etter utskrapning. 

Du har vært til gyn, alt ser fint ut. Så ville for nå slått meg til ro med det. Det et dessverre ikke sånn som man blir fortalt i ung alder at ubesyttet sex er ensbetydende med graviditet. Det kan ta litt tid for noen, selv om andre knapt trenger å se på en mann 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg og samboer er i gang med prøving. Vil si vi nå er i PP3. Jeg har vært hos gynekolog, som har sjekket at alt ser fint ut og at jeg har masse egg, ingen cyster osv. 

For ca 2 år siden hadde jeg en spontanabort i uke 5, på en uplanlagt graviditet som klaffet på ett samleie. Jeg tenker automatisk at det i det minste betyr at jeg evner å bli gravid tross SA, men nå begynner jeg å bekymre meg for om det har gjort det vanskelig for meg å bli gravid igjen.

Dere som har hatt SA, hvor lang tid tok det før dere ble gravide på ny med velskapt baby? Trenger noen solskinnshistorier🌸

Anonymkode: 428eb...342

Det å ha hatt en spontanabort påvirker ikke men kort tid etter at man mister er man ekstra fruktbar særlig første 2-3syklusene. Utover det påvirker det ikke noe.

Anonymkode: 9f616...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid 8 måneder etter aborten. Er nå halvveis i graviditeten og alt ser fint ut 😊 for noen tar det kort tid, for andre tar det lengre tid uten at det trenger å bety at noe er galt. Jeg valgte å finne trøst i at jeg hadde klart å bli gravid, og tro at det betydde at det kunne skje igjen 

Anonymkode: 4b92c...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg TS. 

Jeg er godt voksen og har dermed enormt masse div. erfaring,også spontanabort.Jeg har ikke lege utdanning,bare opplevde erfaringer ;)

Tror bare,og tror ikke det alltid behøver å bety at det blir vanskelig å bli gravid,men mulig det er lurt å vente noen uker for å prøve? Spør en jormor o.lign. er mitt beste råd og lykke til!  ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at gynekologen har bekreftet at alt ser bra ut og at du har masse egg. En spontanabort kan være en tøff opplevelse, men det betyr ikke nødvendigvis at det vil være vanskelig å bli gravid igjen. Mange kvinner opplever å bli gravide og få en frisk baby etter en spontanabort. Husk at hver kvinnes reise er unik, så det er vanskelig å si nøyaktig hvor lang tid det vil ta. Men det er absolutt mulig å oppleve en solskinnshistorie. Hold motet oppe og lykke til videre i prøveperioden! 🌸

Anonymkode: b9056...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...