Gå til innhold

Kaffemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å lage kaffe hjemme tilnærmet slik man får på café, f eks latte eller mocca. Noen som har en kaffemaskin å anbefale til OK pris? Kan ikke noe som helst om dette, men maskinen bør vel ha kvern til bønner og melkeskummer? Ønsker ikke melkepulver eller kapsler. Flere i omgangskrets med allergi og intoleranse, så ønsker å kunne bruke plantemelk i den også. Hvor får man kjøpt sirup? Finnes det sukkerfri variant? Ønsker alle tips ☺️

Anonymkode: 6b29a...62f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siruper får du kjøpt i vanlige butikker og jeg tror du kan få kjøpt hos espresso house (de solgte iallfall før).  Det kan være større utvalg på nett, men det kommer sikkert helt an på hvor du bor. Selv bor jeg i en liten by. Sist bestilte jeg fra black cat kaffe og tehus. 

Jeg har ikke mye peiling på kaffemaskiner. Jeg har en helautomatisk kaffemaskin fra Siemens, men den er så gammel at den ikke selges mer. Tipper den er rundt 8-10 år. Så fornøyd med den da, men er vel på tide med en ny en snart. 

Anonymkode: 045f1...d58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siruper får du kjøpt i vanlige butikker og jeg tror du kan få kjøpt hos espresso house (de solgte iallfall før).  Det kan være større utvalg på nett, men det kommer sikkert helt an på hvor du bor. Selv bor jeg i en liten by. Sist bestilte jeg fra black cat kaffe og tehus. 

Jeg har ikke mye peiling på kaffemaskiner. Jeg har en helautomatisk kaffemaskin fra Siemens, men den er så gammel at den ikke selges mer. Tipper den er rundt 8-10 år. Så fornøyd med den da, men er vel på tide med en ny en snart. 

Takk for svar ☺️ Er helt ny på dette med kaffe. Drikker ikke vanlig sort kaffe, men vil gjerne lage slik kaffe som på café. Lar det seg gjøre med en slik maskin? Heller man i bønner og valgfri melk? Eller har man melk i ekstern beholder og steamer?

Skrevet

Har hatt en del forskjellig maskiner og melkeskummere.

Du bør da kjøpe en maskin som skummer melken med slik pinne (Du skjønner når du ser det). Selv har jeg Dualit med kvern og slik skummer. 

Mange har egen beholder til melk som skummer og blender kaffe automatisk, det blir godt men ikke café-standard. 

Et annen ting, bruk Tine melk, aldri Q. Av en eller annen grunn som skummer Q ekstremt dårlig. Det er ikke bare litt forskjell heller.

Anonymkode: 314c7...ec3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt en del forskjellig maskiner og melkeskummere.

Du bør da kjøpe en maskin som skummer melken med slik pinne (Du skjønner når du ser det). Selv har jeg Dualit med kvern og slik skummer. 

Mange har egen beholder til melk som skummer og blender kaffe automatisk, det blir godt men ikke café-standard. 

Et annen ting, bruk Tine melk, aldri Q. Av en eller annen grunn som skummer Q ekstremt dårlig. Det er ikke bare litt forskjell heller.

Takk for tips ☺️ har du link til aktuelle maskiner?

Skrevet

Ville ikke overkomplisert det med dyre maskiner før du i det hele tatt vet hva du driver med. Bedre å bare starte med en presskanne og en melkeskummer, og lære å blande ting skikkelig selv. Hvis du trenger espresso, må du investere en espressokanne, evt. en espressomaskin.

Anonymkode: 35b8f...0ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ville ikke overkomplisert det med dyre maskiner før du i det hele tatt vet hva du driver med. Bedre å bare starte med en presskanne og en melkeskummer, og lære å blande ting skikkelig selv. Hvis du trenger espresso, må du investere en espressokanne, evt. en espressomaskin.

Anonymkode: 35b8f...0ed

Min er så gammel at den er ikke i salg lenger

Men den er noe lignende denne:

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kaffe-og-te/kaffemaskin-og-espressomaskin/krups-pisa-kaffemaskin-ea815070/455983#specifications

Skrevet

Jeg drikker ikke kaffe av noe slag, men har hørt folk snakke om at kaffemaskiner med melk krever hyppig rengjøring. Melk er ferskvare og blir fort sur og muggen om det er noen rester i maskinen litt for lenge. Hvis du bare skal lage en kopp eller tre om dagen, blir det kanskje veldig mye vedlikehold/rengjøring av maskinen i forhold til bruken.

Mulig det finnes maskiner som er lette å rense, og som kanskje også renser seg selv, men i hvert fall lurt å være obs på, tror jeg. 

Kapselmaskiner har ikke det samme rensebehovet.

Skrevet

Har en DeLonghi magnifica. Lager nydelig kaffe. Steameren er ikke sånn helautomatisk greie med melkebeholder, men det er en fordel slik jeg ser det. Lettere å holde ren.

• Liker 1
Skrevet

har jura ena. helt suveren maskin og kvalitet!

Anonymkode: 4c387...e18

• Liker 1
Skrevet
♥ skrev (2 timer siden):

Har en DeLonghi magnifica. Lager nydelig kaffe. Steameren er ikke sånn helautomatisk greie med melkebeholder, men det er en fordel slik jeg ser det. Lettere å holde ren.

Vil du si noe om hvordan man bruker den? Lager man espresso og så steamer melk i egen beholder?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for svar ☺️ Er helt ny på dette med kaffe. Drikker ikke vanlig sort kaffe, men vil gjerne lage slik kaffe som på café. Lar det seg gjøre med en slik maskin? Heller man i bønner og valgfri melk? Eller har man melk i ekstern beholder og steamer?

Absolutt, man kan fint lage cafe-kaffe hjemme med en sånn maskin😊 Min maskin har steamer uten beholder, så jeg må ha melk i egen beholder når jeg steamer. Foreldrene mine har melkebeholder i kaffemaskinen. Usikker på hva jeg syns er best. Men som andre skriver, så er det kanskje enklere å rengjøre ekstern beholder. Og man slipper å oppdage at man har glemt å tømme og vaske beholderen sist man brukte den😅 Men den «stangen» som steamer melken må uansett vaskes etter bruk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...