Gå til innhold

Vanskelig situasjon med jente 5 år og hennes venninner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter går siste året i barnehagen og trives for det meste godt. Hun har ingen bestemt bestevenn, men leker med både gutter og jenter. Hun har 3 forskjellige jenter hun noen ganger er på besøk hos eller de kommer hjem til oss. To av disse jentene er så og si bestevenner, og mødrene deres er venninner. Derfor sees disse to ofte privat etter det jeg ser.

Nå har det oppstått en situasjon der min datter forteller at de to andre utestenger henne i barnehagen. Når hun snakker til dem svarer de ikke og spør hun om de vil leke en dag himler de med øynene og sier nei.

Den ene av disse jentene er veldig populær og min datter ser veldig opp til henne. Det er mye snakk om denne jenta hele tiden og min datter blir tydelig skuffet og lei når hun blir avvist av henne. Jeg har snakket litt med henne om hva det vil si å være venner og at gode venner ikke oppfører seg sånn mot hverandre. Har også oppmuntret henne til å leke med noen av de andre jentene på avdelingen, men det er helst disse to hun vil være med. Neste år starter de på samme skole og kanskje i samme klasse. Jeg er bekymret for om problemene vil fortsette der…

Jeg har ingen erfaring med slike problemstillinger annet enn at jeg som barn husker at jentedrama og utestenging startet tidlig. Jeg vil selvsagt ikke at min datter skal oppleve dette, men usikker på hva jeg bør gjøre. Jeg ønsker ikke å mase på foreldrene til disse jentene og presse frem lekeavtaler. Jeg må også ta høyde for at min datter kan ha gjort noe de andre ikke liker og at de derfor tar avstand i fra henne. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør håndtere en slik situasjon. Skal vi la være å foreta oss noe per nå og se om dette går over? Eller bare ta mer initiativ til samvær med noen av de andre? Eller la henne starte på en aktivitet der de andre ikke er? (Per i dag har hun ingen aktiviteter, men har veldig lyst å starte på det samme de to andre går på).
Blir takknemmelig for innspill! 

Anonymkode: 5a31e...e8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får ikke lest artikkelen, men du mener jeg blander meg for mye? Ellers må du utdype hvordan linken har relevans til situasjonen jeg beskrev. 

ts

Mener ikke du blander deg for mye nå, da du ikke skriver noe om at du har gjort det så langt. 

Artikkelen handler om at foreldre i dag vil beskytte barna sine mot vonde følelser, men at det hører med. Og at det er viktig å lære seg at det å bli holdt utenfor også er en del av livet, hvis ikke blir det et "sjokk" når de blir ungdommer og voksne. Alle kan ikke være en del av den kule gjengen. Så psykologen i artikkelen sier at man skal møte forståelse for at det er trist å bli holdt utenfor (som det virker som du gjør med datteren din), men at man bør unngå å organisere og styre for mye på barnets vegne for å få de inkludert. 

Anonymkode: 791d4...8a2

• Liker 2
Skrevet

Dette løser seg når de begynner på skolen. Da blir det flere å leke med for datteren din. 

Å melde seg på samme aktivitet som disse andre to, kan virke mot sin hensikt. 

Anonymkode: 9a575...571

Skrevet

Lær jenten din å tenke selv og ikke bli slave av andre bare fordi dem er "populær". Det gjør du med å slette instagram kontoen din og lære barnet å være trygg uten "likes". 

Anonymkode: 5abf7...36e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville ha oppmuntret til mer kontakt med den tredje jenta du nevner. Uansett: snakk med bhg-personalet om dette. Greit nok at ikke alle skal leke med alle hele tiden, men himling med øynene osv når noen spør om å leke er ikke ok oppførsel.

Anonymkode: d6c9d...0ec

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette løser seg når de begynner på skolen. Da blir det flere å leke med for datteren din. 

Å melde seg på samme aktivitet som disse andre to, kan virke mot sin hensikt. 

Anonymkode: 9a575...571

Får håpe det blir annerledes ved skolestart ja.

Er derfor vi har avventet med å la henne starte på samme aktivitet. Det jeg lurte på var om det kunne være lurt å melde henne på en aktivitet der de to andre IKKE er. For å kanskje etablere noen bekjentskaper utenfor barnehagen.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lær jenten din å tenke selv og ikke bli slave av andre bare fordi dem er "populær". Det gjør du med å slette instagram kontoen din og lære barnet å være trygg uten "likes". 

Har hverken Instagram eller Facebook og er lite opptatt av oppmerksomhet og folk som gjør mye ut av seg.

Når det gjelder å lære henne å hvile i seg selv, så er det absolutt noe jeg har fokus på. Men det tar tid, hun er fortsatt bare 5 år. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ville ha oppmuntret til mer kontakt med den tredje jenta du nevner. Uansett: snakk med bhg-personalet om dette. Greit nok at ikke alle skal leke med alle hele tiden, men himling med øynene osv når noen spør om å leke er ikke ok oppførsel.

Anonymkode: d6c9d...0ec

Ja, sikkert lurt å prioritere det vennskapet.

Tenkte å ta det opp på kommende foreldresamtale. Da kan jeg få høre om de har lagt merke til det samme. 

ts

Skrevet

Jeg ville vurdert å spurt skolen om de bør settes i hver sin klasse, ihvertfall hvis dette vedvarer. Og ja, velg aktiviteter uten de andre, og støtt henne i å velge bort folk som ikke er hyggelige. Du tenker riktig.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, sikkert lurt å prioritere det vennskapet.

Tenkte å ta det opp på kommende foreldresamtale. Da kan jeg få høre om de har lagt merke til det samme. 

ts

Det tenker jeg du gjør lurt i. Ikke fordi det er så om å gjort at din datter skal leke med noen som så tydelig ikke ønsker hennes nærvær, men fordi disse to andre kan ha god nytte av litt veiledning i det sosiale. Det å rett ut ignorere noen sender et ekstremt sterkt signal om 'lav verdi' og kan være ekstremt vondt. Dess tidligere disse to andre får en dytt i riktig retning, dess mindre sannsynlig at de gjør vondt mot andre senere når det ofte kan få langt større konsekvenser - for alle parter. 

Anonymkode: ca35e...b95

• Nyttig 2
Skrevet

Det var da voldsomt til drama av ingenting. Det er helt normalt at noen barn i perioder helst vil leke med hverandre, og i andre periode bytter venner. Det gjør vi voksne også. Det sier ingenting om hverken skolestart og det er også drøyt å helle mot at det er mobbing. Hvorfor forteller du ikke heller jenta at av og til vil man helst væer med den og av og til med den, og at hun kan leke med noen andre. For å hjelpe henne på vei kan du jo avtale noen playdates med andre fra bhg på kveld/helg. Det er helt naturlig at de to jentene som har mødre som er venninner og dermed tilbringer mer tid sammen, også blir nærere knyttet til hverandre. Akkurat det kan du ikke gjøre noe med, og det er ikke mobbing. 

Anonymkode: ca178...382

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Mener ikke du blander deg for mye nå, da du ikke skriver noe om at du har gjort det så langt. 

Artikkelen handler om at foreldre i dag vil beskytte barna sine mot vonde følelser, men at det hører med. Og at det er viktig å lære seg at det å bli holdt utenfor også er en del av livet, hvis ikke blir det et "sjokk" når de blir ungdommer og voksne. Alle kan ikke være en del av den kule gjengen. Så psykologen i artikkelen sier at man skal møte forståelse for at det er trist å bli holdt utenfor (som det virker som du gjør med datteren din), men at man bør unngå å organisere og styre for mye på barnets vegne for å få de inkludert. 

Anonymkode: 791d4...8a2

Er enig i mye av dette. Prøver å lære henne at om noen ikke er hyggelige så gå videre.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var da voldsomt til drama av ingenting. Det er helt normalt at noen barn i perioder helst vil leke med hverandre, og i andre periode bytter venner. Det gjør vi voksne også. Det sier ingenting om hverken skolestart og det er også drøyt å helle mot at det er mobbing. Hvorfor forteller du ikke heller jenta at av og til vil man helst væer med den og av og til med den, og at hun kan leke med noen andre. For å hjelpe henne på vei kan du jo avtale noen playdates med andre fra bhg på kveld/helg. Det er helt naturlig at de to jentene som har mødre som er venninner og dermed tilbringer mer tid sammen, også blir nærere knyttet til hverandre. Akkurat det kan du ikke gjøre noe med, og det er ikke mobbing. 

Er kun du som nevner mobbing. 

ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tenker ikke at dette er verken 'mye drama' eller 'ingenting'.

Jeg tenker at det er mer enn innenfor å forvente at barna i barnehagen behandler hverandre med høflighet og respekt - også de man ikke føler for å være mye sammen med. Akkurat som man kan forvente av elever i barne-, ungdoms- og videregående skole, medstudenter på høyskole/universitet og kolleger på en arbeidsplass. Å ignorere sine likemenn er verken høflig eller respektfullt, og er noe barnehagen godt kan gjøres oppmerksom på at forekommer slik at de kan veilede ungene til å utvise et minimum av høflighet - nettopp for å unngå at de tar med seg atferden videre i skole og arbeid. 

Anonymkode: ca35e...b95

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I  min erfaring, og jeg har to barn som er litt eldre, er det veldig vanskelig for små barn å leke 3+ sammen, de leker best to og to. Men jentene er bedre på det, så det er helt sikkert ikke lenge til at de kan også leke 3 sammen. Men altså det er veldig vanlig i den alderen, at når de er 3, så blir det problemer.

Du som mor kan jo bare gjøre en ting, å gi din datter flere muligheter til å finne venner. Kanskje for tidlig nå når hun er 5, men med skolealder, skal hun sikkert begynne på aktiviteter, og da får hun bli kjent med flere og får flere arenaer for å skaffe seg venner. 😀 

Anonymkode: 57f44...a20

• Nyttig 1
Skrevet

Man kan ikke tvinge alle til å være bestevenner, men man MÅ veilede barn i hbordan å behandle andre. For det første tipper jeg at barnehagen har regler på hvorvidt det er greit å si nei til forespørsler om å leke. For det andre er det å himle med øynene mobbeatferd. Mobbing i barnehagen er vanligere enn man tror.
Jeg er overrasket over hvor mange her som mener dette bare skal «skure og gå»! 
Jeg ville absolutt ha peilet jenten din i retning andre venner, og ev kontaktet skolen for å unngå at de kommer i samme klasse. Det viktigste nå er at barnehagen får vite om dette, og kan sette inn gode tiltak.

Anonymkode: c5670...f90

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Min datter går siste året i barnehagen og trives for det meste godt. Hun har ingen bestemt bestevenn, men leker med både gutter og jenter. Hun har 3 forskjellige jenter hun noen ganger er på besøk hos eller de kommer hjem til oss. To av disse jentene er så og si bestevenner, og mødrene deres er venninner. Derfor sees disse to ofte privat etter det jeg ser.

Nå har det oppstått en situasjon der min datter forteller at de to andre utestenger henne i barnehagen. Når hun snakker til dem svarer de ikke og spør hun om de vil leke en dag himler de med øynene og sier nei.

Den ene av disse jentene er veldig populær og min datter ser veldig opp til henne. Det er mye snakk om denne jenta hele tiden og min datter blir tydelig skuffet og lei når hun blir avvist av henne. Jeg har snakket litt med henne om hva det vil si å være venner og at gode venner ikke oppfører seg sånn mot hverandre. Har også oppmuntret henne til å leke med noen av de andre jentene på avdelingen, men det er helst disse to hun vil være med. Neste år starter de på samme skole og kanskje i samme klasse. Jeg er bekymret for om problemene vil fortsette der…

Jeg har ingen erfaring med slike problemstillinger annet enn at jeg som barn husker at jentedrama og utestenging startet tidlig. Jeg vil selvsagt ikke at min datter skal oppleve dette, men usikker på hva jeg bør gjøre. Jeg ønsker ikke å mase på foreldrene til disse jentene og presse frem lekeavtaler. Jeg må også ta høyde for at min datter kan ha gjort noe de andre ikke liker og at de derfor tar avstand i fra henne. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør håndtere en slik situasjon. Skal vi la være å foreta oss noe per nå og se om dette går over? Eller bare ta mer initiativ til samvær med noen av de andre? Eller la henne starte på en aktivitet der de andre ikke er? (Per i dag har hun ingen aktiviteter, men har veldig lyst å starte på det samme de to andre går på).
Blir takknemmelig for innspill! 

Ikke uvanlig problemstilling. Snakk med barnehagen, de skal ha god kompetanse på dette! I vår barnehage har vi klart å løse slike sitser mange ganger, i samarbeid med foreldre. 

Anonymkode: 0d482...72f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Flåsete og merkelig innlegg.

Anonymkode: 0d482...72f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...