Gå til innhold

Sårt underliv, noen med lignende erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har flyttet til en ny by og plutselig fått noen problemer med mitt underliv. Jeg har ikke fastlege i byen, så har bestilt time på volvat på fredag til svimlende over 2000kr. Jeg har legetime, men skriver her i tilfelle noen har lignende erfaring. 

For to helger tilbake merket jeg at det begynte å klø i underlivet. Kjente også at det kødde i endetarmen. På kvelden var det så ille at jeg ikke sov hele natten. Mandag dro jeg på apoteket og kjøpte både canesten og ac3. Det begynte å mindre i endetarmen, men det var ingen nåde i mitt underliv. Jeg klødde hele uka, og klarte ikke å konsentrere meg på jobb fordi det klødde så sinnsykt. Jeg testet meg også for klamydia og gonore som begge var negative. 

På torsdag tok jeg en pille med diflucan. På fredag klødde det like mye og jeg dro på do hver time i løpet av arbeidsdagen fordi det klødde sinnsykt. På lørdag begynte jeg å merke lindring. Samtidig merket jeg at den ene ytre kjønnsleppa mi var blitt mer hoven enn den andre, og var noe rød. Siden det fortsatt var ille bestemte jeg meg for å ta en siste dose med diflucan før seng så jeg fikk konsentrere meg på jobb på mandag. 

På søndag og mandag var kløen noe bedre, men den ytre kjønnsleppen var fortsatt hoven. Det er den også i dag. Det er ikke like ille som tidligere, men jeg merker at kjønnsleppa er mer øm enn den andre, og har bestilt time for å utelukke noe mer alvorlig ettersom det vil ha pågått i to uker når jeg drar til legen. 

Er det noen her som har opplevd hovne ytre kjønnslepper eller på annen måte vært i lignende situasjon? 

Anonymkode: 634dc...ba4

Skrevet

Har du brukt speil og sett om det er noen endringer i huden?

Anonymkode: ff783...fb3

Skrevet

Og du har ennå ikke skaffet deg fastlege? 

Anonymkode: 3b48c...cf3

Skrevet

Jeg har brukt speil og den ytre kjønnsleppen er hoven og rød, noe mer enn det har jeg ikke oppdaget. 

Jeg har nylig flyttet til byen og står på venteliste hos fastlege. Det er dessverre en fastlegemangel i området som gjør at jeg ikke har noen fastlege akkurat nå. 

• Liker 1
Skrevet

Kan være Lichen Sclerosus, en vanlig hudlidelse nedentil, med veldig kløe, rødhet og man kan få sårlignende små rifter, det danner seg gjerne litt arrvev der hvor utbruddet har vært. Mulig du har blitt hoven fordi du har klødd så mye. Vil anbefale deg å dra til gynekolog og sjekke. Det behandles i såfall med kortisonkrem. 

Anonymkode: da94b...52f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan være Lichen Sclerosus, en vanlig hudlidelse nedentil, med veldig kløe, rødhet og man kan få sårlignende små rifter, det danner seg gjerne litt arrvev der hvor utbruddet har vært. Mulig du har blitt hoven fordi du har klødd så mye. Vil anbefale deg å dra til gynekolog og sjekke. Det behandles i såfall med kortisonkrem. 

ja, det er hos gynekolog jeg har bestilt time. Er jo litt bekymret mtp at det også er ømt i endetarmen, jeg vet ikke om det har en forbindelse. Jeg er redd jeg har klort meg til sår i underlivet for det var litt rødt istad da jeg (dessverre) måtte klø. 

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Kan du ha mark? Småmark/barnemark

Anonymkode: 86082...cda

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 15.55):

Hei, 

Jeg har flyttet til en ny by og plutselig fått noen problemer med mitt underliv. Jeg har ikke fastlege i byen, så har bestilt time på volvat på fredag til svimlende over 2000kr. Jeg har legetime, men skriver her i tilfelle noen har lignende erfaring. 

For to helger tilbake merket jeg at det begynte å klø i underlivet. Kjente også at det kødde i endetarmen. På kvelden var det så ille at jeg ikke sov hele natten. Mandag dro jeg på apoteket og kjøpte både canesten og ac3. Det begynte å mindre i endetarmen, men det var ingen nåde i mitt underliv. Jeg klødde hele uka, og klarte ikke å konsentrere meg på jobb fordi det klødde så sinnsykt. Jeg testet meg også for klamydia og gonore som begge var negative. 

På torsdag tok jeg en pille med diflucan. På fredag klødde det like mye og jeg dro på do hver time i løpet av arbeidsdagen fordi det klødde sinnsykt. På lørdag begynte jeg å merke lindring. Samtidig merket jeg at den ene ytre kjønnsleppa mi var blitt mer hoven enn den andre, og var noe rød. Siden det fortsatt var ille bestemte jeg meg for å ta en siste dose med diflucan før seng så jeg fikk konsentrere meg på jobb på mandag. 

På søndag og mandag var kløen noe bedre, men den ytre kjønnsleppen var fortsatt hoven. Det er den også i dag. Det er ikke like ille som tidligere, men jeg merker at kjønnsleppa er mer øm enn den andre, og har bestilt time for å utelukke noe mer alvorlig ettersom det vil ha pågått i to uker når jeg drar til legen. 

Er det noen her som har opplevd hovne ytre kjønnslepper eller på annen måte vært i lignende situasjon? 

herpes?

Anonymkode: 218f6...e11

Skrevet

Har du byttet vaskemiddel/skyllemiddel? Jeg får sterk kløe i underlivet om jeg bruker skyllemiddel med parffyme. Måtte slutte med skyllemiddel helt og bruker nå kun Blenda nøytral og klør ikke.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan du ha mark? Småmark/barnemark

Anonymkode: 86082...cda

Det tror jeg ikke, for det er ved underlivet det er verst. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

herpes?

Anonymkode: 218f6...e11

Det er jeg litt usikker på, men har ikke fått synlige sår/kviser eller andre utbrudd. Kun kløende og hoven. 

Sniffen skrev (9 timer siden):

Har du byttet vaskemiddel/skyllemiddel? Jeg får sterk kløe i underlivet om jeg bruker skyllemiddel med parffyme. Måtte slutte med skyllemiddel helt og bruker nå kun Blenda nøytral og klør ikke.

Jeg har heller ikke endret vaskemiddel, og bruker ikke skyllemiddel. 

Plagen ble så ille at jeg har endret timen min til idag, så vi får se hva gynekologen har å si. 🙏🏼

• Hjerte 1
Skrevet

Lykke til hos legen! :)

Anonymkode: 84024...012

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk det? Har samme problem. Var hos GU i dag, fikk ikke noe godt svar annet en at det kan være slik av og til. Hos meg kommer det i sykluser med eggløsning

Skrevet

Hei, dro til gynekolog. Hun visste ikke selv engang. Jeg fikk tilskrevet steroidekrem som hjalp på hevelsen og kløen, så har smurt meg med det. Jeg føler jeg trenger oppfølging for med en gang jeg slutter med kremen så blusser det opp igjen. Jeg mistenker jeg har lichen planus, men jeg har enda ikke fått fastlege selv om jeg fortsatt er på venteliste. Jeg ønsker ikke å bruke over 2000kr på enda en legetime, så imens smører jeg meg med steroidekrem, selv om det ikke er så sunt. 

Skrevet

Har dessverre ingen gode råd, men ville bare ønske deg god bedring. ❤️

Anonymkode: 6beee...6b4

Annonse
Skrevet

Hvis du klør mye så blir du hoven av det også. Mulig du har fått en kraftig soppinfeksjon som du må ha sterkere medisin mot. 
men umulig å svare på siden jeg ikke har hatt det selv eller er lege. Det er nok sikkert noe som er enkelt å fikse 

Anonymkode: a9c3b...5d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, dro til gynekolog. Hun visste ikke selv engang. Jeg fikk tilskrevet steroidekrem som hjalp på hevelsen og kløen, så har smurt meg med det. Jeg føler jeg trenger oppfølging for med en gang jeg slutter med kremen så blusser det opp igjen. Jeg mistenker jeg har lichen planus, men jeg har enda ikke fått fastlege selv om jeg fortsatt er på venteliste. Jeg ønsker ikke å bruke over 2000kr på enda en legetime, så imens smører jeg meg med steroidekrem, selv om det ikke er så sunt. 

Er ikke alltid enkelt å finne ut av 😕 Har opplevd lignende et par ganger I livet. Én av gangene mistenker jeg det var en reaksjon på et eller annet i tamponger fra USA. Den andre gangen aner jeg ikke. Var også hos gynekolog MENS det holdt på, hun tok masse tester, men det var ingen kjønnssykdommer, ingen barnemark heller (har opplevd det før, for over 17 år siden, når jeg satt en del barnevakt), så jeg tror det kan ha vært en reaksjon på noe kjemikalier (kanskje i nye klær - var opplevd å vaske klær før jeg bruker dem, men tydeligvis er det så mye kjemikalier at én god vask ikke er nok. Kan også være tilfeldig dermatitt e.l. da jeg har ganske sensitiv hud generelt. Gikk over ved bruk av steroidekrem 😖

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Om slimhinnen på kjønnsleppene blir hvit/arrvev i tillegg til kløe og svie -så er det ganske sikkert Lichen Sclerosus. Da må man smøre gavske lenge med steroidkrem til det roer seg, så må man passe på å smøre seg så fort det evt blusser opp igjen. Hos noen så blir det kronisk for andre så holder det med en behandling. Faren ved å ikke behandle deg er at arrvevet blir så tjukt og at skjeden «gror igjen» at man må opererer bort arrvev. Ikke alle som blir like hardt rammet. Lichen kan kun bli stadfestet sikkert ved en vevsprøve, ratt gynekologen ikke tok det. Det gjorde min gynekolog så fort jeg tok opp problemet. 

Skrevet

Jeg nevnte lichen for min gynekolog, men hun så ikke noe tegn til det og tok derfor ikke biopsi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...