Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangsgravid og ny i gamet :) Jeg lurer på hva deres erfaringer/tips er når det kommer til dette med soving. 

Vi tenker å gå for en bedside crib og hadde i utgangspunktet sett for oss at den skulle stå på soverommet vårt. Men nå som barnerommet nærmer seg ferdig så har vi plass til en gjesteseng på det rommet. Så i teorien kan jeg sove der med baby med bedside crib og far får sove uforstyrret på vårt soverom mtp jobb. Har også en tanke om at overgangen fra vårt soverom til eget ikke blir så stor da rommet er kjent for ungen? Men vet ikke om dette har så mye å si? Er det noen fordeler/ulemper jeg ikke ser her? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far sov på barnerommet og jeg og baby på vårt soverom.

Vi samsov så trenge større plass i sengen enn far.

Anonymkode: dba09...bc9

• Liker 3
Skrevet

Vi gjorde begge deler. 

De første månedene sov jeg og baby på foreldresoverommet og far på barnerommet. Far sover lett og sliter med å sovne igjen etter oppvåkning, men jeg hadde en fantastisk evne til å bare sove videre inntil jeg var ferdigsovet pga. ammehormoner. Det betydde også at jeg tilbragte halve døgnet i senga og derfor tok jeg den beste senga på foreldresoverommet. Vi var alle tre uthvilte fra barnet var bare noen uker gammelt. 

Da barnet var fire måneder, flyttet vi begge inn på barnerommet og far tilbake til foreldresoverommet. Så flyttet jeg gradvis tilbake igjen ca. en måned senere. 

Det har fungert utmerket. Vi har alltid hatt mye problemer med selve innsovningen, men ser ingen sammenheng med hvilket rom/seng hun og/eller foreldre sover i. 

En voksenseng på barnerommet er genialt. Særlig når barnet er sykt o.l. anbefaler virkelig 120-seng hvis dere har plass.  

Har kun 1 barn, så umulig å si om det er flaks eller eller hva.

Anonymkode: 0cfb3...c5f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi gjorde begge deler. 

De første månedene sov jeg og baby på foreldresoverommet og far på barnerommet. Far sover lett og sliter med å sovne igjen etter oppvåkning, men jeg hadde en fantastisk evne til å bare sove videre inntil jeg var ferdigsovet pga. ammehormoner. Det betydde også at jeg tilbragte halve døgnet i senga og derfor tok jeg den beste senga på foreldresoverommet. Vi var alle tre uthvilte fra barnet var bare noen uker gammelt. 

Da barnet var fire måneder, flyttet vi begge inn på barnerommet og far tilbake til foreldresoverommet. Så flyttet jeg gradvis tilbake igjen ca. en måned senere. 

Det har fungert utmerket. Vi har alltid hatt mye problemer med selve innsovningen, men ser ingen sammenheng med hvilket rom/seng hun og/eller foreldre sover i. 

En voksenseng på barnerommet er genialt. Særlig når barnet er sykt o.l. anbefaler virkelig 120-seng hvis dere har plass.  

Har kun 1 barn, så umulig å si om det er flaks eller eller hva.

Takk for svar! Denne ordningen hørtes jo ganske lur ut! ☺️

Skrevet
Smågodt23 skrev (10 minutter siden):

Takk for svar! Denne ordningen hørtes jo ganske lur ut! ☺️

Ja, vi var alle veldig fornøyde 🙂

Skrevet

Ville ikke bestemt seg før baby er født. Og periodene kam variere. 

Vi sov sammen / baby i bedside første månedene. Våknet et par ganger for flaske. Så snudde det. Mer urolig, gråt, ville ikke være i egen seng. Samsov. Våknet så ofte at vi måtte dele på det selv om jeg var i perm. Da var det praktisk å sove alle på ett rom. 

Baby er 11mnd og sover fremdeles dårlig. Nå bytter vi på å sove på gjesterommet så vi får annenhver natt med sammenhengene søvn. Skal flytte baby på eget rom nå. Tenker hun må bli vant til sitt nye rom. Har en gjesteseng der så vi kan sive der hvis vi må. 

Anonymkode: 864b0...792

• Nyttig 1
Skrevet
Smågodt23 skrev (4 timer siden):

Førstegangsgravid og ny i gamet :) Jeg lurer på hva deres erfaringer/tips er når det kommer til dette med soving. 

Vi tenker å gå for en bedside crib og hadde i utgangspunktet sett for oss at den skulle stå på soverommet vårt. Men nå som barnerommet nærmer seg ferdig så har vi plass til en gjesteseng på det rommet. Så i teorien kan jeg sove der med baby med bedside crib og far får sove uforstyrret på vårt soverom mtp jobb. Har også en tanke om at overgangen fra vårt soverom til eget ikke blir så stor da rommet er kjent for ungen? Men vet ikke om dette har så mye å si? Er det noen fordeler/ulemper jeg ikke ser her? 

Far sover selvsagt på barnerommet alene 

Anonymkode: 752f1...0c6

Skrevet

Her sover jeg på hovedsoverommet med baby (180 seng), da vi trenger den største sengen. Far sover på gjesterommet alene (120 seng). Funker best her at den som sover med baby har den største sengen for vår del.

Har en bedside crib, men den blir ikke brukt da det tar lengre tid med amming på natta hvis baby skal ligge der, for da må hun plukkes opp og legges ned igjen. Nå ruller jeg bort til henne og ammer liggende når hun trenger mat, ruller vekk igjen når hun er mett. Har flyttet senga inntil veggen, så ingen fare for at hun ruller ut. Får mye søvn selv om jeg ammer på natta ☺️

Tenker at dere sikkert finner ut av hvilket rom  som passer best for dere etter hvert, men med voksenseng i hvert rom så er det enkelt å bytte hvis dere ser behov for det. ☺️

Anonymkode: 70a79...7c2

• Nyttig 2
Skrevet

Baby på barnerom, vi på soverom med dør åpen som er rett ved siden. Slippet å ha problemet med alene soving senere og vi hørte hvis det var noe. 

Anonymkode: f1e81...1b1

• Liker 1
Skrevet

Her endte det opp med samsoving fra første kvelden i lag. Hadde ikke planer om det, men var sengeliggende i 2 uker etter fødsel😅

Far ligger på gjesterommet og vi ligger i den store dobbeltsengen. Alle sover godt. 

Tenker at jeg etter hvert gjør som hun over og bytter med far for så å gradvis tilvenne barnet til sin egen seng. Virket som en grei løsning

Anonymkode: d4010...72c

• Nyttig 1
Skrevet

TS her. Tusen takk for mange gode svar 🥰

Skrevet

Her sover mannen tungt, så har aldri vært noe problem at jeg og babyen romsterer eller lager lyd selv om mannen skal på jobb. Bedside crib har funket bra for oss. Synes det er fint å beholde nærheten til mannen på den ene siden, også er bedside criben på min side. Jeg synes ikke det er noe problem å løfte opp babyen og amme sittende. Men babyen godtar å bli lagt ned igjen og sover fint videre, så det spiller selvfølgelig inn her. Glad jeg slipper å vende babyen av med liggende amming om natta, men hadde sikkert gjort det hvis det var nødvendig. Derfor er det vel best å se hva som funker for dere, og kjenne på selv hva som er deres søvnbehov/hvordan dere funker uten like mye søvn som før:)

Anonymkode: 875d6...650

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...