Gå til innhold

Er vi kjedelige på mote i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært noen dager i London, og det er så utrolig mye gøy, og selvsagt fint folk kler seg i. Alt fra klassisk og gjennomført til nesten avarter av japansk gatemote. Og alt i mellom. Mye mer fargerikt. Og lekent. Er vi litt slappe og konservative i Norge?

Anonymkode: b0691...91c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo vi er trauste på mote i Norge. Janteloven teller her. Snakket med en dansk dame som jobber i klesbutikk, hun sa at danskene er mye mere vågale og følger trender. 

Anonymkode: 9138a...d2a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo vi er trauste på mote i Norge. Janteloven teller her. Snakket med en dansk dame som jobber i klesbutikk, hun sa at danskene er mye mere vågale og følger trender. 

Anonymkode: 9138a...d2a

Er de?

Da jeg var i Danmark i Juli, så kan jeg ikke si at det så ut som dansker var noe mer vågale enn oss nordmenn når det kom til tøy.

Anonymkode: f9e9f...f0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaet i London er jevnt over litt bedre enn i sure, kalde Norge. Men vi er trauste, absolutt. Tror vi kan mye om mote, men liker det behagelige i hverdagen. Jeg klarer i allefall  ikke å svinse rundt i pumps på brosteinen i Bergen. Er også lite vågal og liker ikke så godt å kjøpe klær. Tenker at jeg bare må ned 10 kg i vekt før jeg gidder å kjøpe noe pent.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange i Norge er trauste, ja. Ikke alle, men mange. Hører også mange si ting som «jeg skulle så gjerne brukt flere farger, men -», «skulle så gjerne gått i kjole, men -»… Skulle så gjerne, skulle så gjerne. Også ender de opp i allværsjakke og olabukse fordi det er så praktisk. «Og jeg har jo barn», «og jeg må jo på jobb» osv. osv. 

Tror nok mange er redde for å skille seg ut. Og at mange rett og slett ikke bryr seg. Jeg er selv veldig opptatt av klær, men skulle ønske jeg hadde guts til å skille mer ut enn det jeg gjør. Jeg kan godt gå med knall gul ullkåpe med matchende alpelue, men føler meg av og til litt malplassert med maxikjole på jobb. Jobber med å tørre å gå i det jeg vil.

Anonymkode: 2ee84...0ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er de?

Da jeg var i Danmark i Juli, så kan jeg ikke si at det så ut som dansker var noe mer vågale enn oss nordmenn når det kom til tøy.

Jeg opplevde det stikk motsatte i fjor - synes det var kule folk overalt i København! Følger også en del danske influensere på instagram, og de har ofte en stil mange hadde snudd seg etter i Oslo. Sjekk f.eks. Prosenkilde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nordmenn har ikke den beste smaken alltid. mye bedre utvalg i alle andre land enn norge. bare kjedebutikker, oog disse har kjerringklær. alt annet er svindyrt eller smått i str.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg opplevde det stikk motsatte i fjor - synes det var kule folk overalt i København! Følger også en del danske influensere på instagram, og de har ofte en stil mange hadde snudd seg etter i Oslo. Sjekk f.eks. Prosenkilde.

Kanskje det er annerledes i København, jeg var i Ålborg, Århus og Odense. Der merket jeg ikke noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nordmenn kan være litt trauste, spesielt i enkelte bygder hvor alle sverger til allværsjakke og gore-tex sko til alle anledninger. Nesten så de stiller til sitt eget bryllup i allværsjakke.

Men når det er sagt, er nordmenn begrenset pga strengt klima halvparten av året.

Det funker ikke med høyhælede pumps, tynn trenchcoatjakke og uten lue i -20 grader i januar i Oslo. 

Men det er lov å utfordre seg selv litt de dagene det er mildere klima, tenker jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye som kan være fint, men det er jo dumt å kjøpe ting som man sjelden eller aldri får anledning til å bruke fordi vær og føre ikke tillater det eller at det rett og slett er skrekkelig upraktisk og ikke fungerer i en vanlig, norsk hverdag. Men hvis man kjøper/får låne klær etc. ene og alene for å bli tatt bilde av i dem så blir det selvfølgelig noe annet! 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om hva som er siste mote, men jeg er opptatt av å finne klær jeg liker og ha min personlige stil 

Er enig i norske klesbutikker ofte er kjedelige, det er mye sort, grått og ensfarget, og lite farger og mønstre. De som har sett mine innlegg på dette underforumet, har trolig sett at jeg er langt over snittet opptatt av farger og liker maksimalisme. 

Klimaet i Norge er kanskje en grunn til at mange velger en nøytral stil, men dersom man ønsker å bruke mer farger, er det absolutt mulighet for det. Kroppsfasong trenger heller ikke å være en grunn. Takket være netthandel, har utvalget av plus size-klær aldri være større. 

Selv har jeg yttertøy og sko i mange ulike farger og bruker det daglig. Særlig nå i den mørke årstida liker jeg å bruke friske farger. For meg gjør det også dørstokkmila litt mindre, og det blir lettere å komme meg ut på tur.  Hvis noen har problemer med å se en overvektig middelaldrende kvinne i fargerike klær er det deres problem og ikke mitt. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nordmenn er i det store og det hele rimelig kje og veldig flokk-basert når det gjelder personlig stil/mote, spør du meg. Mange er redde for å skille seg ut tror jeg. Tør ikke ta oppmerksomhet og vil liksom bare blende inn. Er selvfølgelig enkeltindivider som gjør sitt for å friske litt opp i folkesjela og spre inspirasjon, men jevnt over er det heller trått.

Føler at mange briter har mye mer stolthet når det kommer til stil enn den gjennomsnittlige nordmann. Det er liksom en del av personligheten, karakteren, "myten som bygde mannen/kvinnen". Her til lands er det det praktiske som trumfer, ikke stil, vi er liksom helt ok med å være uunnselige vi. Litt synd egentlig..

Anonymkode: c2fe8...e13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Nå tenkte ikke jeg sommerklær vs vinterklær. Men mer farger og kombinasjoner, og lekenhet. Jeg så både turkise, sitrongule og intenst rosa boblejakker. Som man fint kunne brukt i Norge, men ingen gjør det. Og så mange med ekstremt kule og fargerike joggesko. En dame med himmelblå kåpe og rosa Adidas joggesko, og det så skikkelig stilig ut. En mann med grå dress og grønne Adidas joggesko. Kult det også. Plutselig blir det så mye mer liv i garderoben og gatebildet. Kunne ramset opp svært mange alternativer. Bare skjerf eller gensere i alle regnbuens farger. I Norge er det fra beige til svart for det meste. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder vel blant annet  "quiet luxury" og "old money"  i motebildet? Dette er jo ikke spesielt fargerikt og "sprekt". Da burde vi "kjedelige og trauste" nordmenn være skikkelig in? 

Anonymkode: a1ec3...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 14.52):

Jeg har vært noen dager i London, og det er så utrolig mye gøy, og selvsagt fint folk kler seg i. Alt fra klassisk og gjennomført til nesten avarter av japansk gatemote. Og alt i mellom. Mye mer fargerikt. Og lekent. Er vi litt slappe og konservative i Norge?

Hadde det vært 8.3 millioner flere innbyggere i Oslo hadde det sikkert vært flere ulike klesstilen der og. 

Anonymkode: 2f5f1...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert kjedelige, men bryr meg lite om det. Kler meg stort sett i klær som kan fungerere i mange år fremover og som ingen ville heve øyenbrynene for verken i 1960, 1970, 1980.. 

Anonymkode: de7b8...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her. Nå tenkte ikke jeg sommerklær vs vinterklær. Men mer farger og kombinasjoner, og lekenhet. Jeg så både turkise, sitrongule og intenst rosa boblejakker. Som man fint kunne brukt i Norge, men ingen gjør det. Og så mange med ekstremt kule og fargerike joggesko. En dame med himmelblå kåpe og rosa Adidas joggesko, og det så skikkelig stilig ut. En mann med grå dress og grønne Adidas joggesko. Kult det også. Plutselig blir det så mye mer liv i garderoben og gatebildet. Kunne ramset opp svært mange alternativer. Bare skjerf eller gensere i alle regnbuens farger. I Norge er det fra beige til svart for det meste. 

Jo, jeg gjør det!

Anonymkode: 53f21...158

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...