AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #1 Del Skrevet 31. oktober 2023 Har fått inntrykk av dette men mulig jeg tar helt feil. Det er så mange komplekse skapninger i verden og jeg lurer i så fall på hvordan dette begrunnes? Anonymkode: bdbb1...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #2 Del Skrevet 31. oktober 2023 Dyr å mennesker har samme verdi i mine øyne. Dyr burde behandles bra. Dessverre er mennesker grusomme mot millioner av dyr😢🥲🥲 Anonymkode: c01f7...db9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #3 Del Skrevet 31. oktober 2023 Tror vel dette er en ting en god del mennesker generelt tenker, ikke bare kristne... Utrolig synd da, såklart. Men mange tenker vel vi er en overlegen rase.... Anonymkode: ea84f...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 31. oktober 2023 #4 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Altså om jeg måtte velge mellom å redde et menneske og å redde en hund, katt, ku osv ville jeg helt klart reddet mennesket.. Totalt uavhengig av hva jeg tror på i form av religion. Endret 31. oktober 2023 av Carrot 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 31. oktober 2023 #5 Del Skrevet 31. oktober 2023 Så langt jeg forstår, ja. I bibelen står det vel at dyrene skal "tjene mennesket", og da trekkes vel den konklusjonen at de er skapt "for" mennesket. Likevel tror jeg det er mer som går inn i dette her da, for jeg tror også det står at dyr skal behandles bra. Ellers sier bibelen at dyr har en sjel, så langt jeg husker. Det står ingenting om deres mentale evner, men det står at mennesket er det største skaperverket, så det betyr vel at mannesket skal være smartere enn hvilket som helst dyr, men folk *burde* skjønne at de fleste dyr har følelser, ut ifra hva vitenskapen har vist... og hvis de noen gang har opplevd dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 31. oktober 2023 #6 Del Skrevet 31. oktober 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): Altså om jeg måtte velge mellom å redde et menneske og å redde en hund, katt, ku osv ville jeg helt klart reddet mennesket.. Totalt uavhengig av hva jeg tror på i form av religion. Eeeh, det har vel nyanser det også. Redder mye heller et dyr enn et dårlig menneske, men vi er vel vant til å tenke at er menneske har mye større påvirkning på de rundt, kommer til å bli savnet, har barn etc., og at dyr opplever slikt i mindre grad, selv om det kan hende det ikke stemmer så godt, og at det for det meste er oss som ikke klarer å tolke dyrs følelser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artmo3 Skrevet 31. oktober 2023 #7 Del Skrevet 31. oktober 2023 Carrot skrev (2 minutter siden): Altså om jeg måtte velge mellom å redde et menneske og å redde en hund, katt, ku osv ville jeg helt klart reddet mennesket.. Totalt uavhengig av hva jeg tror på i form av religion. Ja, tror de som sier dyr er like verdt, også ville valgt å redde ett menneske først. Hadde man feks reddet katten først så hadde jeg tenkt at den personen har store problemer 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #8 Del Skrevet 31. oktober 2023 katties skrev (8 minutter siden): Eeeh, det har vel nyanser det også. Redder mye heller et dyr enn et dårlig menneske, men vi er vel vant til å tenke at er menneske har mye større påvirkning på de rundt, kommer til å bli savnet, har barn etc., og at dyr opplever slikt i mindre grad, selv om det kan hende det ikke stemmer så godt, og at det for det meste er oss som ikke klarer å tolke dyrs følelser selv om du tenker at en person ikke beryr noe for deg kan det være andre som mener noe annet, jeg ville ikke tatt på meg å leke gud ang et menneske sitt liv i en slik situasjon.. Anonymkode: 66e9d...919 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #9 Del Skrevet 31. oktober 2023 Carrot skrev (15 minutter siden): Altså om jeg måtte velge mellom å redde et menneske og å redde en hund, katt, ku osv ville jeg helt klart reddet mennesket.. Totalt uavhengig av hva jeg tror på i form av religion. Jeg hadde gjerne ofret den ekkle naboen min. Null problem. Anonymkode: c01f7...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 31. oktober 2023 #10 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde gjerne ofret den ekkle naboen min. Null problem. Anonymkode: c01f7...db9 Det er skremmende trist at noen faktisk mener at fordi DE finner noen "verdiløs" eller "ekkel" så er det greit å ofre dem om de ble stilt overfor det valget... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 31. oktober 2023 #11 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): selv om du tenker at en person ikke beryr noe for deg kan det være andre som mener noe annet, jeg ville ikke tatt på meg å leke gud ang et menneske sitt liv i en slik situasjon.. Anonymkode: 66e9d...919 Jeg redder et dyr fremfor en pedofil som forgriper seg på barn, samme hva denne betyr for sin egen familie, for samme person betyr noe helt annet for andre familier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #12 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg tenker f.eks på KrF som er et kristent parti. De er opptatt av familieliv men dyrevelferd er ikke høyt oppe på listen. Og når pelsdyrnæringen ble avviklet var det harnisk. Så sitter med et inntrykk av at de tror at fyr er mindre verdt og er der til deres rådighet. Skjønner såklart at dette ikke gjelder alle kristne. Men i og med at de kristnes parti tilsynelatende driter i dyrevelferd så lurer jeg på om dette er noe som har rot i religionen-altså at de tror mennesker er mer verst enn dyr. Ts Anonymkode: bdbb1...4f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #13 Del Skrevet 31. oktober 2023 5 hours ago, Carrot said: Det er skremmende trist at noen faktisk mener at fordi DE finner noen "verdiløs" eller "ekkel" så er det greit å ofre dem om de ble stilt overfor det valget... De fleste vil kunne enes om at mennesker som Hitler, Ron DeSantis, Mao, Putin er verdiløse i den forstand at de ikke tilbyr verden noe eller har hatt noen postiv virkning på verden gjennom sin eksistens. Jeg har ikke noe problem med å si at jeg ville reddet en katt eller hund fremfor noen av disse personene. Anonymkode: 629e0...643 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 31. oktober 2023 #14 Del Skrevet 31. oktober 2023 Hvis vi skal begynne å fex redde dyr framfor mennesker ved fex ulykker med den begrunnelse at dyr er like mye verdt, kan vi bare pakke sammen alt som heter sivilisasjon i hvertfall. For hvor går grensa? Hva med Eddie edderkopp som bor i kroken på stua? Bananfluekolonien på kjøkkenbenken? Blir jo helt håpløst. Selv om jeg i en meget hypotetisk situasjon kanskje hadde reddet den snille familiehunden mens jeg hadde latt ABB brenne… Jeg mener alt liv er verdifullt, og er en slik som heller slipper insekter ut i stedet for å drepe de. Er enig i at mye av dyreholdet fex er etisk problematisk, mildt sagt. Likevel mener jeg at menneskeliv er i en særstilling. Helt uten å være spesielt kristen. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #15 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg tenker ikke spesifikt på et dilemma hvor man må redde et menneske eller dyr, selv om det også er en interessant diskusjon. Jeg tenker mer på hvordan dyr blir behandlet i vårt samfunn og vår tid. Og lurer på om kristne tenker at det er greit i forhold til troen. Politisk blir det ikke løftet frem. Krf er opptatt av landbruk som omfatter dyr, og mange av dyrene lider. Likevel er ikke dyrevelferd noe de er opptatt av, dyr er nedgradert til en næring, landbruk. Anonymkode: bdbb1...4f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #16 Del Skrevet 31. oktober 2023 Trenger vel ikke være kristen for å tro det. De fleste mennesker mener det er slik. Anonymkode: 5478b...807 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #17 Del Skrevet 31. oktober 2023 Ja, mennesket er skapt i guds bilde, og dermed mer verdt enn dyr. Menneskene er satt til å «råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden». Vi har altså et ansvar for dyrene, vi skal ta var på dem, behandle dem godt. Vi mennesker spiser jo gjerne dyr, men vi ville ikke ha spist et annet menneske. Vi holder dyr i fangenskap for å drikke melken deres, det ville vi jo heller aldri gjort med et menneske. Med mindre du er veganer kan du vel ikke egentlig hevde at du setter mennesker og dyr like høyt? Anonymkode: 7260f...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 31. oktober 2023 #18 Del Skrevet 31. oktober 2023 Alle tror at mennesker er verdt mer enn dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #19 Del Skrevet 31. oktober 2023 Er ikke kristen og for meg har mennesker også høyre stilling enn dyr. Noe som selvsagt ikke betyr at jeg ikke liker dyr eller behandle dem dårlig. Men hvis livet skulle stå på spill, ville jeg først redde et menneske og deretter dyr (bortsett fra hvis det er bikkja mi 😅😉 han kommer alltid først) Anonymkode: 3925d...090 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #20 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg tenker ikke spesifikt på et dilemma hvor man må redde et menneske eller dyr, selv om det også er en interessant diskusjon. Jeg tenker mer på hvordan dyr blir behandlet i vårt samfunn og vår tid. Og lurer på om kristne tenker at det er greit i forhold til troen. Politisk blir det ikke løftet frem. Krf er opptatt av landbruk som omfatter dyr, og mange av dyrene lider. Likevel er ikke dyrevelferd noe de er opptatt av, dyr er nedgradert til en næring, landbruk. Anonymkode: bdbb1...4f3 Og hva tenker du om muslimer etc. og deres halal slakting? DE er verst! Anonymkode: 3925d...090 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå