Gå til innhold

Hvordan kan unge i dag tjene seg rike og pensjonere seg tidlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan vi bare glemme. De gamle har dratt med seg stigen opp etter seg.

Anonymkode: de4e4...2af

Det kan vel være noen varp i boligmarkedet framover for de som har litt kapital / is i magen til å låne.

Å vite hva man blir rik av er enklest i etterkant. «Alle» kan se at det var lett å kjøpe noen leiligheter i 1993, for så å se 15-dobling i verdi. Men det føltes ikke nødvendigvis sånn for de som var der og tok opp stort lån i usikre tider.

Anonymkode: 5e243...e78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er rik liksom? Hvis du "pensjonerer" deg ung må du klare deg meg egne oppsparte midler – blir ikke noe pensjonsytelser å snakke om fra det offentlige. Skal love deg at millionene forsvinner fortere ut av sparekontoen enn du hadde sett for deg. Du kommer dessverre ikke langt med 5-10 mill på konto hvis planen er å tære på det i 30 år...

Det viktigste, etter min mening, er å eie sin egen bolig. Da har du i alle fall en trygg base for resten av tilværelsen.

Ellers er forslaget i innlegg nr 8 over her det mest fornuftige svaret hvis målet er å bli økonomisk uavhengig så tidlig som mulig:

"Ta en håndverkerutdannelse av det ettertraktede slaget, bygg på med ingeniør- eller ledelsesrelaterte fag, start egen bedrift når du er 22 år, jobb 80 timers uker til du er 40 og har et titalls ansatte, selg firmaet for masse penger, repeat til du vil pensjonere deg. "

Det er ingen snarveier til hverken suksess eller økonomisk uavhengighet, i motsetning til hva enkelte susehuer påstår på Tiktok eller andre sosiale medier...

Hard målrettet innsats er det som gjelder. There is no free lunch.

Anonymkode: 1a77f...47e

Problemet er at tar jeg fagbrev etter seks år med utdanning tar det fem år til. Om jeg skal studere ingeniørfag eller ledelse etter det er jeg ikke ferdig før jeg er i overgangsalderen 

Anonymkode: 331f1...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Før var det boligmarkedet, men en som tjener tre hundre tusen i året har ikke mulighet til å kjøpe seg opp og leie ut der når prisene allerede er så høye. Fond er heller ikke et alternativ siden det vil ta for lang tid å få avkastning når man har lite å legge inn.Hvilke muligheter har man nå?

OnlyFans, finn deg en rik eldre mann med tjukk Lommebok du kan selge deg til 

Anonymkode: 916a9...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onlyfans er veldig lukrativt ja. Men da vil det ligge bilde av deg ute på nettet til evig tid..

Anonymkode: 301f4...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var trikset når renta var lav, var vel å bruke lånte penger til investering. Makse huslånet og nedbetalingstid, strupe forbruk og investere det man kunne. 

Tror mange har benyttet seg av trikset med maksimalt huslån og nedbetalingstid, men har økt forbruket for pengene. 

Anonymkode: 937f4...80c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

omnitron skrev (17 timer siden):

Boligmarkedet er fremdeles et sted man kan tjene gode penger, men når man har lav inntekt så kan man oftest ikke gjøre dette i de mest etablerte områdene som Oslo, Bergen, Stavanger etc. Man må nok litt ut på bygda for å få dette til.

Ellers er størst mulighet for suksess å få seg relevant utdannelse, med arbeid som betaler langt mer enn 300 000, Helst starte noe eget.

Man blir ikke rik uten å legge inn masse jobb for å tjene penger, samtidig som man er ekstremt forsiktig med pengene man får.
Med en inntekt på 300 000,- bør man leve for så lav kostnad som overhode mulig. Ikke sløse penger på ferier, byturer, shopping etc.

Utenfor de mest etablerte områdene er det lite å tjene på boligmarkedet. Oppgradering kan føre til at man går i minus. 

Anonymkode: a75dd...41b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Problemet er at tar jeg fagbrev etter seks år med utdanning tar det fem år til. Om jeg skal studere ingeniørfag eller ledelse etter det er jeg ikke ferdig før jeg er i overgangsalderen 

Rant mode on:

Fair nok det. Da er det bare å bite tenna sammen og grinde videre i livet, og innse at det å bli velstående og pensjonere seg tidlig ikke blir noen aktuell løsning for deg.

Det virker som om veldig mange unge mennesker i dag har en urealistiske forventninger til at det skal finnes enkle snarveier til litt for mange av livets goder. Sånn er det ikke.

Kanskje det innledende spørsmålet burde vært: Jeg har seks års utdanning og tjener bare 3-400' i året (er det forresten i det hele tatt mulig? Hva i alle dager har du studert?). Jeg ser at dette ikke var et klokt valg. Hva kan jeg gjøre for å få meg en jobb som er bedre betalt?

En av mange feil i dagens velstands- og velferdssamfunn er at unge mennesker blir tutet ørene fulle om "rett til høyere utdanning", "du er så heldig, og du kan få bli hva du vil", "det er viktig å studere noe som er gøy og interessant, og som du føler kan bidra til at du får realisert deg selv og drømmene dine".

FU.. DET! Unge mennesker må oppdras til å tenke fornuftig og ta valg som gavner dem i fremtiden.

5 år med politisk idehistorie eller "brasiliansk kunsthistorie i et feministisk perspektiv" bringer ikke mat på bordet. Slikt kan folk holde på med på fritiden.

Det er fair nok at ikke alle er skapt for realfag, men vi har et skrikende behov for folk med yrkesutdanning innen en lang rekke felter.

Det er her de bør utnytte sitt potensiale, ikke til navlebeskuende drømming og jakt på selvrealisering.

Rant mode off. 😉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal unge ikke-utdannede i lavtlønnsyrker pensjonere seg tidlig? Samfunnet er bygget opp slik at man skal jobbe fra man er myndig eller ferdig utdannet og frem til 67 (72). 

Om noen er strukturerte og/eller heldige og kan slutte i jobben før den tid er det deres fortjeneste, og ikke noe enhver kan forvente... 

Letteste veien er nok EuroJackpot. Etter det utvikle en app og forretningsidé en fredag kveld og selge den for en milliard. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb hardt, overtid eller ekstrajobb.  Tegn deg en privat pensjonsforsikring såtidlig som mulig, blir dyrere jo eldre du er.  Så kan du pensjonere deg tidlig. Poenget mitt er ...  jobb hardt og stå på mens du er ung, så og høste ... skjønner ? 

Anonymkode: 2b848...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rant mode on:

Fair nok det. Da er det bare å bite tenna sammen og grinde videre i livet, og innse at det å bli velstående og pensjonere seg tidlig ikke blir noen aktuell løsning for deg.

Det virker som om veldig mange unge mennesker i dag har en urealistiske forventninger til at det skal finnes enkle snarveier til litt for mange av livets goder. Sånn er det ikke.

Kanskje det innledende spørsmålet burde vært: Jeg har seks års utdanning og tjener bare 3-400' i året (er det forresten i det hele tatt mulig? Hva i alle dager har du studert?). Jeg ser at dette ikke var et klokt valg. Hva kan jeg gjøre for å få meg en jobb som er bedre betalt?

En av mange feil i dagens velstands- og velferdssamfunn er at unge mennesker blir tutet ørene fulle om "rett til høyere utdanning", "du er så heldig, og du kan få bli hva du vil", "det er viktig å studere noe som er gøy og interessant, og som du føler kan bidra til at du får realisert deg selv og drømmene dine".

FU.. DET! Unge mennesker må oppdras til å tenke fornuftig og ta valg som gavner dem i fremtiden.

5 år med politisk idehistorie eller "brasiliansk kunsthistorie i et feministisk perspektiv" bringer ikke mat på bordet. Slikt kan folk holde på med på fritiden.

Det er fair nok at ikke alle er skapt for realfag, men vi har et skrikende behov for folk med yrkesutdanning innen en lang rekke felter.

Det er her de bør utnytte sitt potensiale, ikke til navlebeskuende drømming og jakt på selvrealisering.

Rant mode off. 😉

Jeg er ikke uenig, men først studerte jeg for å bli lærer i realfag sånn at jeg ble sikret jobb. Jeg studerte det ikke fordi jeg hadde lyst, men fordi jeg ble sikret jobb. Det ble jeg utbrent av og så studerte jeg nok it til at jeg fikk bachelor i det. Med den utdanningen har jeg ikke fått noe mer relevant jobb enn i support

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rant mode on:

Rant mode off. 😉

Vennene mine som har studert noe de liker tjener mer enn meg. De er alt fra sosialantropologer til kunstnere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb mye, lån skattepengene dine gratis av staten hvert år og invester.

Anonymkode: 90591...d6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utenfor de mest etablerte områdene er det lite å tjene på boligmarkedet. Oppgradering kan føre til at man går i minus. 

Anonymkode: a75dd...41b

På kort sikt ja, på lang sikt nei. Det er utenfor de mest etablerte områdene prisene vil stige mest etterhvert som området etableres. 
Østfold, Vestfold og Akershus ville ikke hatt samme stigning i verdi, og mennesker om det ikke hadde vært for at folk må trekke lenger ut av Oslo på grunn av høye priser.  Slikt vil også skje andre steder på lang sikt.

Men man må velge riktig sted. Derfor vil eiendom være gambling samme hvor man velger å satse. 

Korteste og sikreste vei til god økonomi er å stå på hardt, ta utdannelse og velge jobb som betaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, omnitron said:

Korteste og sikreste vei til god økonomi er å stå på hardt, ta utdannelse og velge jobb som betaler. 

Broiler innen politikk virker også ganske lukrativt. Ikke mye formelle krav til utdanning heller. Man trenger ikke engang å komme seg til stortinget, man kan bikke millionen i fylkesrådet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...