Gå til innhold

Kan kvinner ta ansvar i forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en snutt på TikTok der ei kvinne som hevder hun er psykolog, påsto at veldig ofte når et par er med parterapeut og terapeuten stiller kvinnen opp til veggs,  da blir terapien ofte avsluttet av kvinnen. 

Dette synes jeg interessant. Jeg har ofte hørt om par der mannen måtte skjerpe seg på et eller annet og paret har vært i parterapi, der paret og terapeut har klart å finne ei løsning på problemet. 

Derimot, har jeg aldri hørt om suksess med parterapi, der kvinnen er problemet. 

Tar jeg feil? Er det noen kvinner her som kan fortelle om hvordan de har måttet redde forholdet sitt med å innrømme ansvar og i følge av det, jobbet med seg selv. 

Anonymkode: 2467c...1ef

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

yja, mannen her i huset vil ikke snakke om følelser, han syns det er bortkastet tid å diskutere frem og tilbake på noe så lite konkret så over tid for husfreden har jeg akseptert t mitt behov for å prate om ting som er lite konkrete er å bidra til konfkilt, jeg har jobbet med meg selv og legger nå frem saker mer konkret og uten følerier og vi har det bedre sammen. Både fordi jeg klarer si ting uten alt føleriet og fordi han skjønner hva jeg sier. 

Anonymkode: 631bb...5ec

Skrevet

Kvinner er følelsesstyrte, menn er rasjonelle. Derfor klarer ikke kvinner ta ansvar. For kvinner er opptatt av hva de føler, ikke hvordan ting faktisk er. Det er derfor det er så vanskelig å finne løsninger. Hvordan løser man det at noen andre føler det slik eller slik? Nei, du tar ikke feil.

Anonymkode: 5c200...22a

• Nyttig 2
Skrevet

Kvinner som innrømmer feil er nok mangelvare ja 😅 må innrømme feil hele tiden jeg, for det er bevare husfreden, selv når det er dama sin feil,  men fortsetter dette lenge så blir hun nok snart singel 

Anonymkode: 24b4c...9f6

Skrevet

Det er stort sett kvinner som tar ansvar for forhold, og tvinger med seg partner til terapi.
Vedlig sjelden omvendt. Det er så sjeldent at jeg tror det forklarer terapeutens erfaring:
Når det skjer så er kvinnens mønstre så ille at mannen faktisk tar grep, og det skal noe til.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinner er følelsesstyrte, menn er rasjonelle.

Tvert imot er min erfaring. Menn er lettkrenka, lettere aggressive, men skylder på andre.
Kvinner fikser alt, alene og i forhold, og har det praktiske på plass. Når hun klager over at han ikke bidrar kaller han henne følsom, istedet for å erkjenne hvilken sårhet han må bearbeide for å fungere.

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
Andro skrev (6 minutter siden):

Det er stort sett kvinner som tar ansvar for forhold, og tvinger med seg partner til terapi.
Vedlig sjelden omvendt. Det er så sjeldent at jeg tror det forklarer terapeutens erfaring:
Når det skjer så er kvinnens mønstre så ille at mannen faktisk tar grep, og det skal noe til.

Ok. Vi snakker om parterapi der kvinner ikke vil innrømme de feilene de gjør. Slutt å forgifta tråden minn med kverulering. Hvis du ikke kan holde deg til sak, er dine meninger ikke ønsket. 

Ts. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har inntrykk av at parterapi ikke handler om at den ene eller andre skal stilles til vegg eller pekes på som årsaken til problemet. Da tror jeg man kommer litt skjevt ut.

Hvis dette er metoden til denne psykologen på tiktok så er det ikke rart terapien avsluttes.

Hos de jeg kjenner som har vært i parterapi i hvert fall, så har kanskje begge gått inn med et sett med saker som må diskuteres og sine perspektiver på det, og parterapeuten kan jo grave i kjernen av problemene og kreve at folk går litt inn i seg selv og ser hvordan de kommuniserer eller hvordan det de gjør påvirker den andre, men terapueten skal vel helst ikke drive og ta side.

Sånne type diskusjoner blir jo lite fruktbare. 

Anonymkode: dc4b5...75d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen seriøs terapeut stiller noen til veggs. 

Anonymkode: 4f478...189

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke helt det du spør om men jeg er en kvinne som hadde blitt veldig, veldig lite sammarbeidsvillig i parterapi. Det handler ikke om at jeg mener jeg er feilfri som partner, men at jeg ikke ønsker 3. parter for å greie kommunisere med en partner. Er man kommet dit er man ferdig i mine øyne. Så indirekte kunne nok mine holdinger der ledet til at den terapien ble lynraskt avsluttet..

Anonymkode: 8b40a...dda

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen seriøs terapeut stiller noen til veggs. 

Anonymkode: 4f478...189

Skal du kverulere på formulering. Slutt å spille dum. Du vet nøyaktig hva dette betyr. 

Merkelig å tankelesningen/magefølelsen/intuisjonen deres ikke virker når dere blir ”stillt opp til veggs“ 

Kan kvinner ta ansvar for deres egne problemer, utan noe mental gymnastikk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

yja, mannen her i huset vil ikke snakke om følelser, han syns det er bortkastet tid å diskutere frem og tilbake på noe så lite konkret så over tid for husfreden har jeg akseptert t mitt behov for å prate om ting som er lite konkrete er å bidra til konfkilt, jeg har jobbet med meg selv og legger nå frem saker mer konkret og uten følerier og vi har det bedre sammen. Både fordi jeg klarer si ting uten alt føleriet og fordi han skjønner hva jeg sier. 

Anonymkode: 631bb...5ec

Jeg kan ikke tolke det du skriver som du har tatt ansvar. Virker mere slik du føler deg i offerrollen. 

Forresten, hva beskriver du som å snakke om følelser, som din mann ikke vil?

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kvinner er følelsesstyrte, menn er rasjonelle. Derfor klarer ikke kvinner ta ansvar. For kvinner er opptatt av hva de føler, ikke hvordan ting faktisk er. Det er derfor det er så vanskelig å finne løsninger. Hvordan løser man det at noen andre føler det slik eller slik? Nei, du tar ikke feil.

Anonymkode: 5c200...22a

Er så lei av å høre dette. Jeg har aldri vært sammen med en veldig rasjonell mann, og at menn føler mye og også handler på sine følelser burde være opplest og vedtatt, siden at dette for ofte gir utløp i sinne og aggresjon ikke akkurat er et ukjent fenomen. Menn blir forelsket og elsker, menn sørger, menn blir deprimert, menn blir sinte/irritert/rasende, med mer. Ja menn har hele det samme følelsesregisteret kvinner har, og handler også på sine følelser. Ikke bestandig gjennomtenkt og rasjonelt. 

Noen kvinner er svært rasjonelle. Noen menn er svært følsomme. De fleste av oss, uansett kjønn, har en miks av begge deler.

At kvinner til en viss grad er flinkere enn menn til å sette ord på følelser (noe som er i utvikling for menn også) betyr ikke at menn føler mindre. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ok. Vi snakker om parterapi der kvinner ikke vil innrømme de feilene de gjør. Slutt å forgifta tråden minn med kverulering. Hvis du ikke kan holde deg til sak, er dine meninger ikke ønsket. 

Ts. 

Vel. Jeg dro eksen til parterapi etter at han var langvarig utro med felles venninne, mens jeg gikk høygravid og fødte. Terapeuten (mann) var opptatt av hva JEG har gjort galt, som drev eksen i armene på venninna. Han var også svært opptatt av å ikke bebreide eksen, for han opplevde kanskje graviditeten som en stor omveltning, og utroskapen var "flykten" fra dette nye og ukjente. 

Jeg er kvinne, og jeg innrømmer gladelig feilene jeg gjør. På jobb, i familien, i vennekretsen. Mitt inntrykk er at mennesker generelt, uavhengig av kjønn, er svært gode på å skylde på andre for handlingene sine.

Anonymkode: bb3d0...32f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest Middelmådig
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg så en snutt på TikTok der ei kvinne som hevder hun er psykolog, påsto at veldig ofte når et par er med parterapeut og terapeuten stiller kvinnen opp til veggs,  da blir terapien ofte avsluttet av kvinnen. 

Dette synes jeg interessant. Jeg har ofte hørt om par der mannen måtte skjerpe seg på et eller annet og paret har vært i parterapi, der paret og terapeut har klart å finne ei løsning på problemet. 

Tar jeg feil? Er det noen kvinner her som kan fortelle om hvordan de har måttet redde forholdet sitt med å innrømme ansvar og i følge av det, jobbet med seg selv. 

Kan jo godt være en reell tendens, tenker jeg. Men det trenger ikke nødvendigvis å handle om at kvinner spesielt er dårlig til å jobbe med egne ting men at de fleste mennesker er dårlig på å innrømme feil. Og med tanke på at det nok er flest kvinner som tar et par med til parterapi så vil man måtte innrømme feil, dersom terapien «avdekker» at det er kvinnen som er problemet. 
Typ, hun paret fungerer dårlig og syns hun får lite støtte av sin mann, vil fikse problemet og overbeviser sin mann om at de har et problem som parterapi kan løse. Da er det nok ikke så godt å få «slengt i trynet» at det er kvinnens feil at problemene har oppstått. Dobbelt tap, i grunn, tap fordi hun slet i parforholdet og håpte løsninger og tap fordi det er hennes feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skal du kverulere på formulering. Slutt å spille dum. Du vet nøyaktig hva dette betyr. 

Merkelig å tankelesningen/magefølelsen/intuisjonen deres ikke virker når dere blir ”stillt opp til veggs“ 

Vi klarer å ta ansvar for VÅRE problemer. At mannen oppfører seg om idiot, er derimot HANS problem. HAN eier problemet, og vi skal selvfølgelig ikke ta ansvaret for dette problemet. Det er mannens ansvar hvis han er utro, hvis han nekter å gjøre husarbeid, hvis han gamer i stedet for å ta vare på barnet, hvis han nekter kona sex, hvis han melder seg ut av familien følelsesmessig. Og det er kvinnens ansvar hvis hun gjør disse tingene. Plasser ansvaret der det hører hjemme, du.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvilken terapaut stiller noen som helst til veggs og tenker de får en sunn dialog etter det?

og, du så på tiktok? Har du ingen kildekritikk?

Anonymkode: cb927...f19

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ts. 

Du dikterer ikke hvem som svarer i tråden. Og hvis du prøver å lese svaret igjen og på en rasjonell måte vil du se at det svarer på sak, og gir et forslag til forklaring.

Anonymkode: 26f9f...0a1

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så sur du er da… mye følelser og lite rasjonalitet å se.

Anonymkode: cd064...b22

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så sur du er da… mye følelser og lite rasjonalitet å se.

Anonymkode: cd064...b22

Nettopp. Jeg har mistanke om at mange av KG-menn egentlig identifiserer seg som kvinner, så mye følelser de har i sving.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...