AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #1 Del Skrevet 31. oktober 2023 Orker ikke å stå der til spott og spe. Anonymkode: 7922c...724 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #2 Del Skrevet 31. oktober 2023 https://www.hjort.no/hva-skal-til-for-a-bli-unntatt-offentlige-sokerlister/ Hvis det kun er «personlig ubehag», så er ikke det nok. Anonymkode: def3e...94b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #3 Del Skrevet 31. oktober 2023 Det skal veldig mye til. Anonymkode: 760fc...cf1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #4 Del Skrevet 31. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.hjort.no/hva-skal-til-for-a-bli-unntatt-offentlige-sokerlister/ Hvis det kun er «personlig ubehag», så er ikke det nok. Anonymkode: def3e...94b Nettopp. Det hadde jo ikke vært noe poeng med offentlige søkerlister om alle som mislikte å stå på en offentlig liste fikk slippe. Anonymkode: 9ad6f...767 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #5 Del Skrevet 31. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp. Det hadde jo ikke vært noe poeng med offentlige søkerlister om alle som mislikte å stå på en offentlig liste fikk slippe. Anonymkode: 9ad6f...767 Edit: De fleste som søker på prestisjestillinger som hvor søkerne havner i avisa må også vise hvem de er. Man føler seg nok langt mer til "spott og spe" da når alle vet at du har søkt på jobben. Anonymkode: 9ad6f...767 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Del Skrevet 2. november 2023 Kommer jo helt an på stillingen også da. Skal mer til for å slippe unna offentliggjøringen om man søker på en stilling som kommunedirektør enn en "vanlig" renholder. Slapp selv å stå på offentlig søkerliste den ene gangen jeg ba om det. Da var det begrunnet i omstillingsarbeid på min daværende arbeidsplass, som jeg var en sentral del av. Stillingen jeg søkte på var ikke en lederstilling eller en stilling det var stor interesse for hos allmennheten. Anonymkode: dca9a...1c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer jo helt an på stillingen også da. Skal mer til for å slippe unna offentliggjøringen om man søker på en stilling som kommunedirektør enn en "vanlig" renholder. Slapp selv å stå på offentlig søkerliste den ene gangen jeg ba om det. Da var det begrunnet i omstillingsarbeid på min daværende arbeidsplass, som jeg var en sentral del av. Stillingen jeg søkte på var ikke en lederstilling eller en stilling det var stor interesse for hos allmennheten. Anonymkode: dca9a...1c6 Nei, tvert imot. Det er mer sannsynlig at en (reell) søker på en kommunedirektørstilling har en reell årsak til å unngå å stå på søkerlisten enn en (reell) søker til en renholderstilling. Anonymkode: def3e...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Del Skrevet 2. november 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, tvert imot. Det er mer sannsynlig at en (reell) søker på en kommunedirektørstilling har en reell årsak til å unngå å stå på søkerlisten enn en (reell) søker til en renholderstilling. Anonymkode: def3e...94b Joda, men for det første er det strengere krav for å slippe unna offentliggjøring jo "viktigere" en stilling er, og for det andre er det vel ikke så mange som er interessert i å se offentlige søkerlister for "lavere" stillinger uansett. Anonymkode: dca9a...1c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Joda, men for det første er det strengere krav for å slippe unna offentliggjøring jo "viktigere" en stilling er, og for det andre er det vel ikke så mange som er interessert i å se offentlige søkerlister for "lavere" stillinger uansett. Anonymkode: dca9a...1c6 Her jeg bor legger lokalavisa ut lista for de fleste kommunale stillinger som lyses ut, virker ikke som noen slipper unna 😅 Vet ikke om jeg har sett noen renholdere, men helsefagarbeidere og sykepleiere i helt vanlige stillinger slipper aldri unna. Helt tullete, spør du meg. Anonymkode: 7922c...724 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her jeg bor legger lokalavisa ut lista for de fleste kommunale stillinger som lyses ut, virker ikke som noen slipper unna 😅 Vet ikke om jeg har sett noen renholdere, men helsefagarbeidere og sykepleiere i helt vanlige stillinger slipper aldri unna. Helt tullete, spør du meg. Anonymkode: 7922c...724 Helt enig! Anonymkode: 5d558...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Del Skrevet 2. november 2023 Hvor lenge er listen tilgjengelig for publikum? Er det noen tid på den, når den lukkes for innsyn? Eller kan folk be om innsyn i 20-30 år gamle søkerlister? Anonymkode: 627f9...361 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 2. november 2023 #12 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her jeg bor legger lokalavisa ut lista for de fleste kommunale stillinger som lyses ut, virker ikke som noen slipper unna 😅 Vet ikke om jeg har sett noen renholdere, men helsefagarbeidere og sykepleiere i helt vanlige stillinger slipper aldri unna. Helt tullete, spør du meg. Anonymkode: 7922c...724 Dette er en forbanna uting. At lokalavisene legger ut for større og sentrale stillinger bør skje, men å legge ut de som søker på stillinger på "gulvet" har jeg null sans for. Lokalavisen gjør det her jeg bor også. Ironisk nok er det ofte mange søkere som er unntatt offentligheten på søkelistene til større stillinger... Det skal mye til for å ikke stå på søklistene. Greia er at en offentliggjøring må skade deg som person eller din nåværende arbeidsplass. Og dette gjelder ofte folk med høyere posisjoner. Denne offentliggjøringen av listene i lokalavisene gjør at mange ikke søker kommunale jobber. Det hindrer rekruttering. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Del Skrevet 3. november 2023 Hvor kan man se disse listene? Anonymkode: 3e703...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 3. november 2023 #14 Del Skrevet 3. november 2023 Jeg søker ikke på jobber med offentlige søkerlister. De må jo miste mange kandidater pgs det tullet der 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #15 Del Skrevet 3. november 2023 7 minutter siden, Rucula said: Jeg søker ikke på jobber med offentlige søkerlister. De må jo miste mange kandidater pgs det tullet der På en del stillinger kan det jo faktisk være fordel å få færre søkere. Er ressurskrevende å gå gjennom søkere og det at man synes at offentlig søkerliste gjør at man ikke vil søke på stillingen kan jo være et tegn på at man ikke er tilstrekkelig motivert for akkurat den stillingen. Finnes selvsagt de som har god grunn for å ikke ville stå på offentlig søkerliste, men det er jo laget unntak for en del av disse. Anonymkode: 9ad6f...767 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 3. november 2023 #16 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På en del stillinger kan det jo faktisk være fordel å få færre søkere. Er ressurskrevende å gå gjennom søkere og det at man synes at offentlig søkerliste gjør at man ikke vil søke på stillingen kan jo være et tegn på at man ikke er tilstrekkelig motivert for akkurat den stillingen. Finnes selvsagt de som har god grunn for å ikke ville stå på offentlig søkerliste, men det er jo laget unntak for en del av disse. Anonymkode: 9ad6f...767 Jeg jobber innen HR i et populært selskap. Jeg har gjerne ansvar for 17 rekrutteringsprosjekter samtidig Vi har aldri noen gang ønsker oss færre søkere! Å gå igjennom en søker tar man ikke mange minuttene. Men ok, det er sikkert forskjeller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 4. november 2023 #17 Del Skrevet 4. november 2023 On 11/2/2023 at 8:39 PM, AnonymBruker said: Her jeg bor legger lokalavisa ut lista for de fleste kommunale stillinger som lyses ut, virker ikke som noen slipper unna 😅 Vet ikke om jeg har sett noen renholdere, men helsefagarbeidere og sykepleiere i helt vanlige stillinger slipper aldri unna. Helt tullete, spør du meg. Anonymkode: 7922c...724 Her også. Er glad jeg ikke visste det før jeg søkte på min jobb, hadde aldri søkt hadde jeg visst det. ALT av stillinger legger de ut! Jeg synes det er skikkelig ufint. Det kommer jo opp i en del automatiske søkemotorer for aviser som jeg hadde tilgang på i min forrige jobb, så min forrige sjef fikk slengt opp i avisa at jeg var på vei ut. Hyggelig... 😑 Syns avisene burde tenke seg mer om hva de publiserer. De kunne jo i det minste anonymisert, men neida, Kari Olsen, p.t. arbeidsledig, søker jobb som helsefagarbeider alle sammen!! Hun har også søkt jobb som kulturrådgiver. Viktig samfunnsinformasjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 4. november 2023 #18 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) 7 hours ago, AnonymBruker said: På en del stillinger kan det jo faktisk være fordel å få færre søkere. Er ressurskrevende å gå gjennom søkere og det at man synes at offentlig søkerliste gjør at man ikke vil søke på stillingen kan jo være et tegn på at man ikke er tilstrekkelig motivert for akkurat den stillingen. Finnes selvsagt de som har god grunn for å ikke ville stå på offentlig søkerliste, men det er jo laget unntak for en del av disse. Anonymkode: 9ad6f...767 Ikke i kommunen. Man mister dyktige søkere, og det er ikke mange søkere på noen slags stillinger... Særlig i mitt fagfelt, økonomi, er det mye enklere for økonomene å bare forholde seg til det private markedet enn at lokalavisa skal avsløre at du er på jobbjakt. Når arbeidsmarkedet er så hett som nå er det lett å droppe kommunen. Dette gjør også at de små kommunene taper enda mer terreng mot de store. Lokalavisene i de store kommunene bruker selvfølgelig ikke plass på slike ting, Bergens Tidende opplyser ikke hvem som har søkt jobb som regnskapsfører. Men avisa for Askøy gjør gjerne det, så da er det lurere å søke jobb i Bergen enn Askøy. Endret 4. november 2023 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 4. november 2023 #19 Del Skrevet 4. november 2023 Personlig kunne jeg knapt brydd meg mindre om offentlig søkerlister. Er da ingen som leser dem utenom for høye stillinger er mitt inntrykk iallefall. Men så bor jeg jo i Oslo hvor avisene har bedre ting å bruke spalteplassen sin på enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 4. november 2023 #20 Del Skrevet 4. november 2023 Må man kontakte arbeidsgiver for å få listen eller finner man den på nett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå