Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god venninne jeg har kjent siden vi var små. Jeg har akkurat flyttet til en annen by noen timer unna. Så vi sees jo naturligvis ikke like ofte som før, men fremdeles relativt ofte. For noen uker siden spurte hun om jeg og samboer ville komme på middag neste helg. Det passet da, så det sa jeg ja til.

Men, jeg har jo flyttet til ny by og kjenner ikke så mange her. Jeg har kommet i prat med noen på jobben, men vi omgås ikke hver dag da vi jobber mye alene ute på oppdrag. En dag var jeg i prat med en på jobben, og hun snakket om at hun og en annen kollega og noen felles venner av dem skulle ut på byen neste helg. Hun spurte så om jeg også ville være med? 

Jeg tenkte at dette er jo en mulighet til å bli kjent med noen. Som sagt er det ikke ofte vi har tid i jobben til å bli kjent, og det er egentlig ikke så mye sosialt som skjer ellers. Ikke sikkert denne muligheten dukker opp igjen. Jeg visste jo at jeg egentlig hadde en avtale med min gamle venninne, men hun møter jeg jo ellers i året også. Vi kan jo bare finne en annen dato. Så jeg sa dette til henne her om dagen, men da ble hun bare sur. 

Jeg mener at hun må forstå at dette er en mulighet for meg,  og at det ikke er så lett å bo et sted der man ikke kjenner noen. Det er ikke personlig ment, og det sa jeg til henne. Jeg foreslo en ny dato, men hun var tydelig sur og sa bare at hun skulle se på det. 

Hvem har rett her? Er det dårlig gjort av meg å avlyse, eller dårlig gjort av henne å ikke unne meg denne muligheten?

Anonymkode: 7021b...db8

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv å sett deg inn i venninna di sin side. 

Klart det er kjipt å bli valgt bort når man har invitert og planlagt middag, til fordel for kollegaer du ser på jobb hver dag. Jeg hadde blitt sår selv. 

Hvor ofte inviterer du henne på middag da? 

Begge kan ha like mye rett/galt uten at den ene har mer rett en den andre, Mennesker er basert på følelser. Nytter liksom ikke å ringe vennen din å si: du, jeg synes ikke du skal være såra over mine handlinger, for på et forum så fikk jeg vite at jeg hadde rett, og så er alt tilbake til normalen.

Hvem som har rett her eller ikke er jo egentlig opp til deg å bestemme. Jeg hadde kanskje sagt til kollegaene mine: nei desverre, jeg har en avtale med en venn, men hva med neste helg? eller uansett, men nå har jo du allerede tatt valget, så nå bør du pleie forholdet til vennen din, synes jeg.  

Anonymkode: cf324...a28

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes venninnen din burde forstå. Hadde ikke blitt sur for noe sånn når det er snakk om venninner jeg er sammen med ofte. Hadde tenkt hyggelig for deg gleder megctil å høre mer om det 

Anonymkode: 8d47b...4ea

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis en venninne ikke tåler en avlysning, så burde du vurdere hvor god denne venninna er. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde forstått deg veldig godt dersom jeg var venninnen din.

Hun burde ikke blitt sur, men selvfølgelig kjipt at du avlyser. Men man unner jo venner å komme i kontakt med folk på nytt sted.

Så kommer det litt an på hvordan du la det frem også.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes du ikke skulle avlyst med venninna di, men sagt til kollegaene dine at du er dessverre opptatt den helgen, men blir GJERNE blir med neste gang. 

Anonymkode: 0b3d7...5f6

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Å skaffe nettverk i voksen alder krever innsats, så jeg tenker du gjør riktig. 

Veninnen din ble lei seg, ok det også. 

Anonymkode: 80dfb...a47

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

TS.

Ok, ganske forskjellige meninger her inne. Jeg forstår jo at venninnen min ble lei seg også. Hun sa at hun og samboeren hennes hadde allerede begynt å planlegge og kjøpe inn og hadde gledet seg, så jeg har litt dårlig samvittighet på grunn av det. Men dere har rett, hun burde forstå meg også. Jeg foreslo som sagt en ny dato, men problemet nå er at hun ikke gir meg noe klart svar. Hun er tydelig sur. Vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg har bare latt det ligge.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde forstått det, og sett på det som viktig for deg på nytt sted. Min venninne har flyttet et stykke unna meg hun også, så er litt i samme situasjon. 2,5 t unna med bil. Skal jeg prøve og se det fra hennes side, kan jeg tenkte hun synes det er vanskelig at du har flyttet, redd for at du skal få nye venner og skyve bort henne. Greit og avlyse her, og ta det igjen. Men om det blir sånn hver gang fremover, da blir det noen annet. Er dere gode venner kan dere snakke om dette når ting har roet seg og hun har fått tenkt litt og fått ting på avstand, om det ikke går så hadde jeg vel heller sett på om venneskapet skulle forsette som tidligere. Jeg har oppmuntret min vennine og prøve og bli kjent med nye mennesker. Vi kan snakkes på Messenger og tlf. Og skal snart en helgetur sammen

Anonymkode: 14c6f...bcd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS.

Ok, ganske forskjellige meninger her inne. Jeg forstår jo at venninnen min ble lei seg også. Hun sa at hun og samboeren hennes hadde allerede begynt å planlegge og kjøpe inn og hadde gledet seg, så jeg har litt dårlig samvittighet på grunn av det. Men dere har rett, hun burde forstå meg også. Jeg foreslo som sagt en ny dato, men problemet nå er at hun ikke gir meg noe klart svar. Hun er tydelig sur. Vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg har bare latt det ligge.

Gjør det du synes er viktige for fremtiden, ikke pga dårlig samvittighet. Har du foreslått en annen helg, så er det jo dumt om hun skal bli sur og avvisende for det. Hva med om du får nye venner blir hun sur for det også? 

Anonymkode: 14c6f...bcd

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort å avlyse på grunn av «tur på byen». Avlysning pga rund bursdag til nært familiemedlem ville jeg hatt forståelse for. Det blir veldig «det dukket opp en bedre fest, så da kommer jeg ikke til deg likevel» som noen gjorde som ungdommer, men det var ikke greit da heller, og du er voksen.

Du skulle heller sagt til kollegaene ar det var utrolig hyggelig å bli spurt og at du veldig gjerne blir med en annen gang. Men akkurat denne helgen er du opptatt.

Anonymkode: 0562d...16e

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er vel redd for at du skal glemme henne, bytte henne ut og få nye venner? Jeg skjønner begge to. 

Anonymkode: cd299...2cd

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes du ikke skulle avlyst med venninna di, men sagt til kollegaene dine at du er dessverre opptatt den helgen, men blir GJERNE blir med neste gang. 

Bekgrunnen til mitt svar:

jeg hadde også blitt lei meg, om ei venninne jeg hadde avlyste planene fordi det "kom noe bedre å gjøre". Vennskap må man ta vare på. 

Det er nok det venninna di føler på.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort å avlyse på grunn av «tur på byen». Avlysning pga rund bursdag til nært familiemedlem ville jeg hatt forståelse for. Det blir veldig «det dukket opp en bedre fest, så da kommer jeg ikke til deg likevel» som noen gjorde som ungdommer, men det var ikke greit da heller, og du er voksen.

Du skulle heller sagt til kollegaene ar det var utrolig hyggelig å bli spurt og at du veldig gjerne blir med en annen gang. Men akkurat denne helgen er du opptatt.

Enig i denne! 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Jeg prøvde først å avtale en annen helg med kollegaen, men de hadde avtalt denne og ville ikke flytte den. Vi kjenner hverandre ikke så godt, så jeg syntes ikke det var naturlig å avtale noe konkret med en gang. Og det kan være lenge til vi sees igjen. Dessuten ønsker jeg jo å møte de andre som skal bli med også, så jeg kanskje kan bli kjent med dem. Ikke bare kollegaen min. Så det kan jo være den eneste gangen jeg har sjansen til å møte disse vennene hennes. Jeg vet ikke. Jeg syntes bare det var en god mulighet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også blitt lei meg hvis venner jeg inviterte først takket ja og senere meldt avbud fordi det dukket opp noe mer attraktivt. 

Jeg tror du ville blitt invitert ut med ny kollega en annen gang hvis du sier det hadde vært kjempehyggelig, men at du allerede har takket ja til annen invitasjon, men "spør meg gjerne neste gang" Dettte er vel ikke akkurat engang aktivitet for dine nye potensielle venner.

Anonymkode: a579b...db5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg prøvde først å avtale en annen helg med kollegaen, men de hadde avtalt denne og ville ikke flytte den

Altså, det dreier seg ikke bare om deg. Kunne aldri kommet på å bedt andre om omrokkering når de var så greie å inkludere meg.

Anonymkode: a579b...db5

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Litt mye å forvente hun skal si ja til en ny dato i neste setning etter du har avlyst en avtale. Det høres ut som det var en bordbestilling på en restaurant du ringte for å flytte.

Anonymkode: 8b96d...577

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Helt enig. En tur på byen kan gjøres en hver helg, der var ikke en enestående situasjon.

TS hadde en invitasjon som hun hadde takket ja til. Vil si at bordet fanger. TS kunne forslått en annen helg med kollegaene, kanskje til og med at det heller blir gjort på fredagen. Da får de både en tur ut og middagsavtalen holder seg.

Anonymkode: aa1e9...79a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en god venninne jeg har kjent siden vi var små. Jeg har akkurat flyttet til en annen by noen timer unna. Så vi sees jo naturligvis ikke like ofte som før, men fremdeles relativt ofte. For noen uker siden spurte hun om jeg og samboer ville komme på middag neste helg. Det passet da, så det sa jeg ja til.

Men, jeg har jo flyttet til ny by og kjenner ikke så mange her. Jeg har kommet i prat med noen på jobben, men vi omgås ikke hver dag da vi jobber mye alene ute på oppdrag. En dag var jeg i prat med en på jobben, og hun snakket om at hun og en annen kollega og noen felles venner av dem skulle ut på byen neste helg. Hun spurte så om jeg også ville være med? 

Jeg tenkte at dette er jo en mulighet til å bli kjent med noen. Som sagt er det ikke ofte vi har tid i jobben til å bli kjent, og det er egentlig ikke så mye sosialt som skjer ellers. Ikke sikkert denne muligheten dukker opp igjen. Jeg visste jo at jeg egentlig hadde en avtale med min gamle venninne, men hun møter jeg jo ellers i året også. Vi kan jo bare finne en annen dato. Så jeg sa dette til henne her om dagen, men da ble hun bare sur. 

Jeg mener at hun må forstå at dette er en mulighet for meg,  og at det ikke er så lett å bo et sted der man ikke kjenner noen. Det er ikke personlig ment, og det sa jeg til henne. Jeg foreslo en ny dato, men hun var tydelig sur og sa bare at hun skulle se på det. 

Hvem har rett her? Er det dårlig gjort av meg å avlyse, eller dårlig gjort av henne å ikke unne meg denne muligheten?

Min venninne er litt sånn. Vi hadde avtalt mat og vin hjem til henne . Jeg våknet dagen før og var skikkelig dårlig. Så jeg avlyste. Da sa hun : ok. Det var synd. Men jeg får bare sitte alene jeg da. 

Ikke noe god bedring eller noe 

Anonymkode: ec5d3...0fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...