Gå til innhold

Dere med små kjøkken, hva har dere i skapene?

Duff

Anbefalte innlegg

Vi downsizer, flytter fra hus med stort kjøkken til hus med ett lite kjøkken hvor mesteparten av skapplassen er i veggskap. Det som ikke får plass på kjøkkenet må enten ut eller ned i utvendig kjeller. Så, hva har dere i skapene? Hva har dere valgt bort og hva prioriterer dere plass til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en god del skuffer da, men ikke verdens største kjøkken :) har et u-kjøkken på 12 kvd. med hverdagsservice fra IKEA, litt finere service fra Rosendahl, juleservice, foodprosessor fra Kenwood, bestikk, generelle kjøkkenredskaper, to matskuffer, en roteskuff, en skuff til vaffeljern/sandwichmaker/stavmikser/vannkoker (vi har ikke plass til å ha «unødvendige ting» som popcornmaskin, iskremmaskin m.m.), en kaffekanne og en kanne til varmt vann, vannkaraffel, en krydderskuff, et skap til kasseroller og en til ildfaste former og skåler. Så har vi en stor skuff med diverse kjøkkenting, som brødkurv, godteri/snacksskåler, muffinsbrett, kjevle m.m :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøkkenmaskin, bordgrill, vaffeljern, blender, stavmixer, eggekoker og vakumpakker i skap. Og bakeutstyr som boller, former og slikt.

Alt som brukes sjeldent, slik som juleservise, større kasseroller og kakefat, er plassert i boden. Har også en eske med matbokser, kaffekanner og termoskopper i boden.

Ellers så har jeg det jeg trenger, og har kvittet meg med unødvendig ting. Hvor mange drikkeflasker og matbokser trenger man? Hvor mange vannkarafler trenger man?

Av oppbevaringsbokser så har jeg kun tre typer nå, som kan stables skikkelig. Har tre typer for det er veldig ulike størrelser. Hvis noen blir ødelagt eller gjenglemt, så kjøpes det nye av samme type, slik at man kan fortsette stable og holde det ryddig. Det er lett ta vare på og bruke gamle isbokser, yoghurtbeger og slikt, når man har plass. Det har jeg helt sluttet med.

Anonymkode: d79fc...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, drikkeflasker og matbokser har vi ikke. Er kun en 40 cm bred seksjon med små skuffer og en 40 cm med dør. Resten er enten under vask, komfyr og ovn og oppvaskmaskin. Ellers overskap. Jeg kan forlenge en vegg så jeg får ett 60 cm høyskap men det blir stort sett til matvarer og en kjøkkenmaskin pluss en hylle til medisiner. Servise utenom det vi bruker daglig får jeg plass til i ett skap i stua. Ulempen med overskap er at jeg ikke rekker opp til øverste hylle, kanskje ikke den i midten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriterer det som faktisk brukes minst ukentlig for dere. Vaffeljern bruker vi f.eks sjeldent, og kan stå i boden. Kanskje dere bruker det hver helg, så det er veldig individuelt. Gå gjennom slik kjøkkenet er nå og tenk over når dere sist brukte noe. Vær brutale. Å sette bort for mye i boden gjør ikke noe.

Dere må bare være nøye med å gå gjennom når dere har flyttet, kanskje en gang i året. Vi endrer vaner :)

Det går også an å starte med å sette det aller meste vekk, og så hente det når dere trenger det. Søk på "minimalism packing party" på YouTube :) kan fungere fint siden dere flytter uansett, men jeg ville også kvittet meg med alt dere aldri bruker før dere flytter. Bare ta med det dere faktisk har brukt det siste året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (1 time siden):

Nja, drikkeflasker og matbokser har vi ikke. Er kun en 40 cm bred seksjon med små skuffer og en 40 cm med dør. Resten er enten under vask, komfyr og ovn og oppvaskmaskin. Ellers overskap. Jeg kan forlenge en vegg så jeg får ett 60 cm høyskap men det blir stort sett til matvarer og en kjøkkenmaskin pluss en hylle til medisiner. Servise utenom det vi bruker daglig får jeg plass til i ett skap i stua. Ulempen med overskap er at jeg ikke rekker opp til øverste hylle, kanskje ikke den i midten heller.

Hvor mye overskap er det? Der du har en 40cm skuffeseksjon og 40 skapseksjon, er det mulig bytte ut og sette inn høyskap?

Det høres fryktelig lite ut. Jeg bruker ett 60cm høyskap og ett halvt 40cm høyskap kun til matvarer, og jeg bor alene... jeg har en trappekrakk fra ikea, som jeg bruker for å nå opp til de øverste hyllene.

Jeg bodde noen år på ett enda mindre kjøkken, og da prioriterte jeg bort alt av baketing. Hadde en bolle som ble brukt til både salat og baking, thats it. Kvittet meg med alle kakeformer og kjøkkenmaskiner utenom stavmikser. Hadde kun kaffetrakter og micro i tillegg til stavmikseren. Med å kutte ut det meste av baking utenom brød så sparte jeg også en del plass med tanke på bakevarer/tørrvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor mye overskap er det? Der du har en 40cm skuffeseksjon og 40 skapseksjon, er det mulig bytte ut og sette inn høyskap?

Det høres fryktelig lite ut. Jeg bruker ett 60cm høyskap og ett halvt 40cm høyskap kun til matvarer, og jeg bor alene... jeg har en trappekrakk fra ikea, som jeg bruker for å nå opp til de øverste hyllene.

Jeg bodde noen år på ett enda mindre kjøkken, og da prioriterte jeg bort alt av baketing. Hadde en bolle som ble brukt til både salat og baking, thats it. Kvittet meg med alle kakeformer og kjøkkenmaskiner utenom stavmikser. Hadde kun kaffetrakter og micro i tillegg til stavmikseren. Med å kutte ut det meste av baking utenom brød så sparte jeg også en del plass med tanke på bakevarer/tørrvarer.

De 40 skapene kan ikke bli høyskap, det er vindu i veien for det ene og det andre er i hjørnet. Er ett u kjøkken med tre 60 i midten hvor ene er til vask og søppel, en til komfyr og en til, ja den siste 60 er ledig. Jeg skal bygge litt vegg så jeg får ett 60 høyskap men ja, det går jo til matvarer hele skapet sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...