Gå til innhold

"Selg før dere kjøper ny bolig"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo egentlig et godt råd, men hvordan løser dere som har gjort det i praksis? Flytter dere inn hos familie etter salget mens dere venter på at den rette boligen å kjøpe skal dukke opp? Her jeg bor ville det ta veldig lang tid, i hvert fall 😅 

Anonymkode: 9a988...9ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ingen familie å bo hos her som vi bor, så vi tok sjansen på å kjøpe først. Det gikk veldig bra :) 

Anonymkode: 71002...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har ingen familie å bo hos her som vi bor, så vi tok sjansen på å kjøpe først. Det gikk veldig bra :) 

Anonymkode: 71002...207

Men det er jo en risiko å ta, spesielt i disse dager :) Vi er heldige og har stor familie med mye plass på begge sider, men det er klart det ikke er ideelt å flytte inn en familie på mor, far, barn på 18 måneder og enda en liten på vei, haha.

Skrevet

Bodde hos slekt i nesten ett år 😅 Det var intenst, men veldig glad vi gjorde det. Stod mellom det og campingvogn 😅 Glad det ikke ble det siste 🙈

Anonymkode: 4a8f1...c98

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå kan en selv bestemme når en ønsker overdragelse, det trenger ikke å være 3 måneder. En kan f.eks sette den 1 år fram, med mulighet til at overdragelsen skjer før. 

Anonymkode: c92fd...392

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bodde hos slekt i nesten ett år 😅 Det var intenst, men veldig glad vi gjorde det. Stod mellom det og campingvogn 😅 Glad det ikke ble det siste 🙈

Huff ja, ser den 😂 Hvor mye betalte dere for å bo der? Om vi skal gjøre noe lignende har jeg ikke lyst å bo gratis eller mot en symbolsk sum.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå kan en selv bestemme når en ønsker overdragelse, det trenger ikke å være 3 måneder. En kan f.eks sette den 1 år fram, med mulighet til at overdragelsen skjer før. 

Det forutsetter jo at selger går med på sen overdragelse. De vil jo gjerne kvitte seg med boligen snarest når de først skal selge.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg solgte først og kjøpte etterpå, men med en 3-åring så var det litt prekært å få kjøpt noe. Familie hadde ikke plass til å ta oss inn. Jeg fant en leilighet, men den var egentlig mye dyrere og mindre enn jeg hadde tenkt. Så det ble ikke noen optimal løsning.

Anonymkode: f867a...3d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg ville som kjøper ha store problemer med å ha overdragelse så langt frem i tid. 

Anonymkode: 7eaaa...cce

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det forutsetter jo at selger går med på sen overdragelse. De vil jo gjerne kvitte seg med boligen snarest når de først skal selge.

Nå er det selger jeg snakker om. Det er selger som setter overdragelsestidspunktet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var slekta like glade? :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde superflaks, solgte leiligheten med 3 mnd overtagelse, brukte 1,5 mnd på å finne drømmehuset, kjøpte det med 1 mnd overtagelse å hadde 2 uker på å flytte. 

Hektisk å stressende periode, men glad det gikk så smooth som det gikk. 

Anonymkode: 0c91a...2ee

Skrevet

Nå er det selger jeg snakker om. Det er selger som setter overdragelsestidspunktet.

Mener å huske vi måtte bli enige om overdragelse da vi bydde på leiligheten vi bor i nå.

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde vært nødt til å kjøpe først. Det er lenge mellom de gode kjøpene.

Det blir for styrete å finne en bolig å leie, flytte osv med to små barn. Også kanskje måtte vente 1-2 år på å finne rett bolig

Boligmarkedet her går fortsatt bra. Jeg ganske sikker på at salg hadde gått greit. 

• Liker 2
Skrevet

Solgte først og avtalte 4 mnd. overdragelse. Fant meg heldigvis et perfekt hus innen da😃 

Anonymkode: ce597...1e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan legge inn bud med forbehold om tidspunkt. Og selger kan komme med motbud med forbehold om tidspunkt.

Så det rette er vel at dette er en forhandlingssak.

Anonymkode: 331e7...b10

• Liker 1
Skrevet

Vi har solgt først de gangene vi har flyttet. Har bodd hos familie i mens.

Anonymkode: 3e2e9...6ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo egentlig et godt råd, men hvordan løser dere som har gjort det i praksis? Flytter dere inn hos familie etter salget mens dere venter på at den rette boligen å kjøpe skal dukke opp? Her jeg bor ville det ta veldig lang tid, i hvert fall 😅 

Det er jo bare å gå ut på leiemarkedet ett års tid. Heller det enn å ta den store risikoen det er å kjøpe først og selge etterpå. Akkurat det tror jeg det er mange som angrer på i disse tider, men når en tar en slik risiko så må de også tåle konsekvensene om en er uheldig.

Anonymkode: 2e657...624

• Liker 3
Skrevet

Det er jo bare å gå ut på leiemarkedet ett års tid. Heller det enn å ta den store risikoen det er å kjøpe først og selge etterpå. Akkurat det tror jeg det er mange som angrer på i disse tider, men når en tar en slik risiko så må de også tåle konsekvensene om en er uheldig.

Anonymkode: 2e657...624

Tja, i min by er det fort minst 14.000 for en treroms, jeg hadde altså tapt 168.000 på et år med leie. Vet ikke om det nødvendigvis hadde vært noen økonomisk genistrek. Såklart kan man tape mer på å selge i dag, men vanskelig å forutsi.

Anonymkode: f867a...3d8

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er et godt råd om man er enslig, bor i et område med "aktivt" boligmarked (altså dukker opp noe nytt omtrent hver dag) og er ute etter en ganske standard bolig (altså ikke et veldig stort hus, generasjonsbolig, en gård eller noe annet som dukker opp sjeldnere).

Er man en familie med barn, bor i et område med litt roligere boligmarked og/eller er ute etter noe annet enn tre rom og kjøkken, så er det et dårlig råd. Da ender man gjerne opp med enten å kjøpe noe man egentlig ikke vil ha eller man ender på leiemarkedet på ubestemt tid (og må kanskje leie lager i tillegg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...