Gå til innhold

Hvorfor er folk fra områdene rundt Ålesund så gjerrige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde først det var en myte. Men observasjon over lang tid viser at det stemmer på svært mange.

Selvfølgelig noen unntak. Men de gjør seg bemerket. 

Anonymkode: c662d...c9f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er fra Ørsta. Har du noen eksempler?

Anonymkode: 5265c...c22

Skrevet

Vi er ikke gjerrige vi er smarte 😅

Anonymkode: 99944...db2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Mine observasjoner over tid viser det motsatte.

Så da er det motbevist.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De har en ekstremt høy andel frp velgere så det er helt klart noe i det. Må være kulturelt betinget.

• Liker 5
Skrevet

Har familie i Ålsund og de er langt fra gjerrige

Anonymkode: 1b1e6...1d1

• Liker 3
Skrevet

Psykiatri. I alle fall de fra Sykkylven er psykisk syke, de jeg har møtt på derfra. 

Anonymkode: ed136...682

• Nyttig 4
Skrevet

Vet ikke😅 jeg jobbet på en møbelhandel og møringene var store på pruting😅 men de har til gjengjeld veldig god smak, og er koselige (med unntak av folk fra Kristiansund/Molde, jeg liker godt at de snakker rett fra leveren men mange opplever dem som frekke) 

Anonymkode: b4170...e4c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

sunnmøringer har lært seg "å lage vin av vann og tjene penger på det" - det er ikke å være gjerring, det er å være bevisst og smart, at andre som ikke kan dette er misunnelig får så være.. 

Anonymkode: 52881...331

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også fra Ørsta, jeg synes det stemmer ganske godt at sunnmøringer er litt ekstra sparsommelige og ja til en viss grad gnetne.

En gjenganger i Ørsta er at menn på min alder (40-ish) er livredde for å bli lurt, de er hellig overbevist om at kvinner er ute etter penger, gård og grunn. Uansett om disse pengene eksisterer eller ei.

Min mann arva nylig en del penger og på bygda går ryktene om at jeg er sammen med han for pengenes del. Han er Oslogutt så det må jo handle om pengene, jeg kan jo ikke velge bort skikkelige menn fra Ørsta til fordel for noen utenfra om ikke det handler om penger. Det at jeg tjener mine egne penger, vi har 50/50 og at vi har vært sammen i ti år uten at arven var et tema spiller ingen rolle😂

Litt av den «gjerrigheten» kommer selvsagt av at folk må greie seg selv i større grad enn folk i større byer. Det er ikke noen matposer å få tak i innerst i en fjordtarm på sunnmøre og det å be om hjelp er ikke enkelt for alle. En skal greie seg selv, da må en også bruke det en har.

Jeg opplever ihvertfall at det feks i Hammerfest er helt anneledes, der er folk raskere på plass med å tilby hjelp, deling er mer nødvendig og mer akseptert enn i Ørsta.

Anonymkode: 74a78...49e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vet ikke😅 jeg jobbet på en møbelhandel og møringene var store på pruting😅 men de har til gjengjeld veldig god smak, og er koselige (med unntak av folk fra Kristiansund/Molde, jeg liker godt at de snakker rett fra leveren men mange opplever dem som frekke) 

Anonymkode: b4170...e4c

Moldensere er ikke møringer. De er romsdalinger.

Det er ellers veldig stor forskjell på sunnmøringer og nordmøringer.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Psykiatri. I alle fall de fra Sykkylven er psykisk syke, de jeg har møtt på derfra. 

Ser du folkehelseprofilen i Sykkylven viser det at de psykisk har bedre helse enn de fleste

Hent folkehelseprofil eller oppvekstprofil - FHI

• Liker 3
Skrevet

Hadde passet bedre under skråblikk og generaliseringer dette, for det er også det jeg har å bidra med:

Mitt inntrykk, som har noe slekt derfra, er at de egentlig kan være ganske rause. Men kan også være noen luringer, som både er redde for å bli lurt, men som også lurer andre 😅 Glade i penger, kremmere, prutere. Det føles som de har vokst opp med at man må vokte litt over krona.

Anonymkode: 37152...078

Skrevet

Jeg vil ikke beskrive det som gjerrig, de fleste sunnmøringene jeg kjenner er rause når det kommer til middager, gaver og lignende. Selskapene de arrangerer bugner over av god mat, kaker og drikke. 

Men de er sparsommelig og lure når det gjelder penger. De sløser ikke og tenker gjerne ut lure idéer for å tjene penger. 

Anonymkode: 39cae...3c3

• Liker 5
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen , hverken i det eller det anonym skriver om ørstinger i 40 årene

Anonymkode: 0ae09...4c5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en gammel onkel fra Sykkylven. Enkemann etter mormors søster, de var barnløse. Jeg husker besøk hos ham da jeg var liten, han var enkemann allerede da. En liten leilighet, velholdt men veldig utdatert. Han fnøs av mormors insuinasjon om at han burde pusse opp. Bruke masse penger til ingen nytte, sa han. Det var bare han som bodde der og det fikk være bra nok. Jeg husker mormor sa da vi for at han var supergjerrig.

Da jeg var ferdig utdannet fikk jeg 1,5 million i forskudd på arv, slik at jeg kunne kjøpe leilighet. Det hadde niesene på hans side fått, og det skulle jeg også få. Jeg klarte faktisk ikke holde maska, og sa noe sånt som at "men du bruker jo aldri penger!" "Nei", sa han. "Derfor har jeg penger til det som betyr noe."

Han fortalte at han var opplært til sparsommelighet. De hadde ikke gatt annet valg enn å snu på krona i generasjoner, gårdene var små og karrige. Fikk man ekstra, la man fra slik at man hadde når det virkelig brant på dass. Sparsommeligheten når det gjaldt livsførsel gav han mulighet til å hjelpe oss unge slektningene, og ingen ting kunne gitt han større glede. Hverken sydentur eller ny sofa. 

Anonymkode: ed0a1...d6d

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha, er du 4 år?

Anonymkode: fc39c...b74

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er også fra Ørsta, jeg synes det stemmer ganske godt at sunnmøringer er litt ekstra sparsommelige og ja til en viss grad gnetne.

En gjenganger i Ørsta er at menn på min alder (40-ish) er livredde for å bli lurt, de er hellig overbevist om at kvinner er ute etter penger, gård og grunn. Uansett om disse pengene eksisterer eller ei.

Min mann arva nylig en del penger og på bygda går ryktene om at jeg er sammen med han for pengenes del. Han er Oslogutt så det må jo handle om pengene, jeg kan jo ikke velge bort skikkelige menn fra Ørsta til fordel for noen utenfra om ikke det handler om penger. Det at jeg tjener mine egne penger, vi har 50/50 og at vi har vært sammen i ti år uten at arven var et tema spiller ingen rolle😂

Litt av den «gjerrigheten» kommer selvsagt av at folk må greie seg selv i større grad enn folk i større byer. Det er ikke noen matposer å få tak i innerst i en fjordtarm på sunnmøre og det å be om hjelp er ikke enkelt for alle. En skal greie seg selv, da må en også bruke det en har.

Jeg opplever ihvertfall at det feks i Hammerfest er helt anneledes, der er folk raskere på plass med å tilby hjelp, deling er mer nødvendig og mer akseptert enn i Ørsta.

Anonymkode: 74a78...49e

Stor forskjell på Ørsta og Volda, da. Her i Volda opplever jeg stort sett bare rause folk. Inviterer gjerne på middag/ fest, og er alltid på tilbudssiden om man trenger hjelp. 

Stor forskjell fra Oslo, der vi bodde tidligere. 

Anonymkode: a0b2e...cd4

• Liker 1
Skrevet

Hva?? Har jeg en halvbror?

Pokker - enda en julegave.

Anonymkode: 5246e...9e5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en bekjent uti fjordene der og hun er ekstremt nøysom med penger, har vært på ferietur sammen og de få gangene hun ble med ut på middag så ble hun fysisk dårlig når hun så pengene som ble lagt igjen i tips.

Hun driver også med en hobby som krever litt reising og det er alltid spørsmål på FB om noen vet av gratis overnatting, eller når hun skal kjøpe noe så er det spørsmål om noen har det gratis eller veldig billig.

Anonymkode: 10bd9...6c8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...