Gå til innhold

Jobbe redusert, hvordan finne ut hva man tjener??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100 prosent og er alenemamma til to aktive barn. Et av dem med Torettes og ADHD. 

Jeg er så usikker på hva jeg sitter igjen med av lønn om jeg velger å jobbe redusert,f.eks ha en fridag i uka.  Har noen noen gode tips? 

Anonymkode: be443...cf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prosentregning. Du trekker fra den prosenten du ønsker å redusere fra opprinnelig lønn. Hvis du tjener 500 000 og skal gå ned 20% (1 dag i uka):  (500 000 kr*20)/100 = 100 000 kr lavere bruttolønn. 

Du kan også sjekke skattekalkulatoren til skatteetaten for å sjekke hva du vil måtte skatte med den nye lønna.

Anonymkode: 61594...410

• Nyttig 1
Skrevet

Dersom du per i dag har mnd lønn f.eks 35000 på 100% vil du få 28000 ved 80% som er en fridag i uka. 

Anonymkode: 472b8...413

Skrevet

du må også ta med tap av pensjon i regnestykket ditt TS 👍

• Liker 1
Skrevet

Klarer du ikke regne ut dette? Du er jo et voksent menneske...

En dag i uken er 20% lavere stilling. 120t pr mnd.

Selv jobber jeg 50%, trives godt med tiden jeg får utenom. Største skrekken i livet er man-fredag 8-16 🤮. Samme med å få barn som koster tid og penger 🤢

Anonymkode: 36422...72b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

du må også ta med tap av pensjon i regnestykket ditt TS 👍

Stemmer! Men så kommer det viktigste, man lever NÅ...i dette øyeblikk. Du kan være død lenge før den evt pensjonen kommer. Fritiden har så stor verdi for noen at de ikke orker å stampe 100%.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sitat

Timelønnen for omsorgsstønad tilsvarer timelønn for hjemmehjelpere med høyeste ansiennitet. Per 01.01.2023 er timesatsen kr 233,69. Denne blir justert i forbindelse med lønnsoppgjør hvert år.

Omsorgsstønad og utbetalinger fra NAV - nav.no

kanskje det er til hjelp å søke NAV om støtte dersom du pga barns sykdom må redusere stillingen din? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Omsorgsstønad og utbetalinger fra NAV - nav.no

kanskje det er til hjelp å søke NAV om støtte dersom du pga barns sykdom må redusere stillingen din? 

Dette visste jeg ikke.  Jeg syns det blir vel krevende å stå i dette. Det ene barnet trenger mye oppfølging. Og jeg lever i et konstant stress.. føler det er utrolig usunt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber 100 prosent og er alenemamma til to aktive barn. Et av dem med Torettes og ADHD. 

Jeg er så usikker på hva jeg sitter igjen med av lønn om jeg velger å jobbe redusert,f.eks ha en fridag i uka.  Har noen noen gode tips? 

Har du sjekket hvilke rettigheter du kan ha ift oppfølging og belastning med sykt barn? Omsorgslønn, hjelpestønad, grunnstønad, barneforsikring (hjelpestønad) ? 

Anonymkode: 8758a...a89

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dersom du per i dag har mnd lønn f.eks 35000 på 100% vil du få 28000 ved 80% som er en fridag i uka. 

Men nettolønnen blir ikke redusert like mye, for det er høyere skatt på de siste kronene man tjener.

Anonymkode: 1c4b1...6d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men nettolønnen blir ikke redusert like mye, for det er høyere skatt på de siste kronene man tjener.

Jo lavere lønn, lavere skatt....veldig kjekt! :) Jobber man 40% skatter man nesten ingenting...deilig. Viktig å skatte lite i Norge, fordi være politikere sløser milliarder. De har ALTFOR MYE penger å sløse med! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men trangt er det uansett. Da jeg jobbet som fagarbeider for et år siden hadde jeg 35 000 brutto, men tok 59 uker foreldrepermisjon og dermed 80% lønn. Hadde utbetalt 21 000 i måneden, og det var før renta hadde steget så voldsomt 🥵 Betalte bittelitt mer skatt enn jeg skulle, men ikke mye. Er ikke så mye å leve av det.

Anonymkode: f06e1...b30

Skrevet

Husk at om du skulle bli langtidssyk (aap og ufør) så vil du få 66% av din da 80% inntekt (kanskje mindre om du tjener veldig mye).

Har du råd til det? Husk at du kan bli syk når som helst, jeg gikk fra frisk til syk på en dag, var sunn, trente mye og forventet ikke å bli ufør. Lurt å ha en god uføreforsikring nå om du ikke har allerede, og spesielt om du skal jobbe redusert. Det er å ta ansvar for barna, gjøre dette regnestykket. Hvis det skjer, må dere flytte? Må barna slutte på fritidsaktiviteter? Osv. 

Anonymkode: 0e46c...2cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husk at om du skulle bli langtidssyk (aap og ufør) så vil du få 66% av din da 80% inntekt (kanskje mindre om du tjener veldig mye).

Har du råd til det? Husk at du kan bli syk når som helst, jeg gikk fra frisk til syk på en dag, var sunn, trente mye og forventet ikke å bli ufør. Lurt å ha en god uføreforsikring nå om du ikke har allerede, og spesielt om du skal jobbe redusert. Det er å ta ansvar for barna, gjøre dette regnestykket. Hvis det skjer, må dere flytte? Må barna slutte på fritidsaktiviteter? Osv. 

Anonymkode: 0e46c...2cc

Veldig fornuftige råd. Jeg tenker egentlig p redusere arbeidstiden imidlertidig, ikke for alltid. Permisjon uten lønn. 

Skrevet

Er du sånn som ola dunk gjennomsnittet så få deg uføreforsikring. Da er man totalt overlatt til tilfeldigheter, og har ingen som helst anelse før man "plutselig" er ufør 🤣

Anonymkode: 01643...5d5

Skrevet

Hva slags jobb har du? Ikke sikkert du får redusert tiden med en hel dag  

Anonymkode: e311c...825

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...