Gå til innhold

Kontaktlærer er sykmeldt/ permisjon, men er forsatt Kontaktlærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kun denne lærer vi skal forholde oss til.

Synes dette er merkelig. 

Er det sånn på deres skole også?

Anonymkode: 207f9...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes dette er merkelig. 

Det er ganske vanlig ja. Det er sjeldent en lærer kan være helt syk. Hvis det er langvarig vil nok skolen sette inn en vikar. Hvis det er noe som haster kan dere nok kontakte inspektør/avdelingsleder/rektor for å få svar på spørsmål eller få vite hvem dere skal spørre.

Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Det er ganske vanlig ja. Det er sjeldent en lærer kan være helt syk. Hvis det er langvarig vil nok skolen sette inn en vikar. Hvis det er noe som haster kan dere nok kontakte inspektør/avdelingsleder/rektor for å få svar på spørsmål eller få vite hvem dere skal spørre.

Hun er gravid. Er ikke på skolen overhodet. 

Skrevet

Det er ikke bare, bare å sette inn en ny kontaktlærer hvis hun enda ikke har gått ut i permisjon, men feks er sykemeldt. Det handler blandt annet om økonomi. Hvis hun "bare" er sykemeldt og ikke offisielt er i permisjon eier hun på en måte kontaktlærerrollen. 

Men jeg foreslår at du sender en mail til rektor og spør hvem som har hovedansvaret for klassen. Det er det helt sikkert noen som har. De har bare ikke fått tittelen kontaktlærer.

• Liker 2
Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke bare, bare å sette inn en ny kontaktlærer hvis hun enda ikke har gått ut i permisjon, men feks er sykemeldt. Det handler blandt annet om økonomi. Hvis hun "bare" er sykemeldt og ikke offisielt er i permisjon eier hun på en måte kontaktlærerrollen. 

Men jeg foreslår at du sender en mail til rektor og spør hvem som har hovedansvaret for klassen. Det er det helt sikkert noen som har. De har bare ikke fått tittelen kontaktlærer.

Det skal jeg gjøre. Trudde virkelig ikke at de kunne jobbe når de var sykmeldt eller i permisjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skal jeg gjøre. Trudde virkelig ikke at de kunne jobbe når de var sykmeldt eller i permisjon. 

Jeg var innlagt på psykiatrisk i fem måneder. Satt fremdeles på sengen og lagte undervisningsopplegg😉 Men det var litt ekstremt da

Det er ikke sikkert hun jobber noe. Det er ikke noe som kreves. Men veldig mange gjør det likevel når de er sykemeldt, men noen færre hvis de tenker sykemeldingen blir til en langtidssykemelding. Men likevel skal hun beholde kontaktlærertillegget til hun går i permisjon.

• Liker 1
Skrevet
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Jeg var innlagt på psykiatrisk i fem måneder. Satt fremdeles på sengen og lagte undervisningsopplegg😉 Men det var litt ekstremt da

Det er ikke sikkert hun jobber noe. Det er ikke noe som kreves. Men veldig mange gjør det likevel når de er sykemeldt, men noen færre hvis de tenker sykemeldingen blir til en langtidssykemelding. Men likevel skal hun beholde kontaktlærertillegget til hun går i permisjon.

Jeg trudde at vi foreldre skulle få en vikar, en som er på skolen og forholde seg til. 

Og hvorfor mister en tillegget når en er i permisjon? Gjør da ikke det i andre jobber?

Skrevet

Det varierer nok fra skole til skole. Skolen skal ha en plan om hvem som skal ta over som kontaktlærer når noen går ut i mammaperm. Men de har ikke nødvendigvis denne personen ledig om den gravide blir sykemeldt før tiden. Så spørs det hvor lenge hun er sykemeldt også. Er hun sykemeldt et halvt år før tida, så må jo skolen sette inn ny kontaktlærer. Er det bare to uker, så blir det nok bare en vikar/ vikarer og du må kontakte ledelsen hvis det er noe. 

Men så kan det også ta litt tid å finne ny kontaktlærer når noen plutselig blir sykemeldt. Så hvis klassen ikke har fått på plass noen, så kontakter du ledelsen. 

På papiret er den sykemeldte/ personen i permisjon fremdeles kontaktlærer, men da må de finne en ny til å fylle den stillingen. Jeg er lærer selv og i mammaperm nå. Jeg er faglærer da. Men vi er jo liksom to stk i "min" stilling frem til jeg kommer tilbake. Jeg ble også sykemeldt, men jobbet ikke noe da. Jeg lagde noen enkle vikaropplegg første uka, men det var bare for å være grei siden det kom så brått på. 

Anonymkode: 12262...9f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg trudde at vi foreldre skulle få en vikar, en som er på skolen og forholde seg til. 

Og hvorfor mister en tillegget når en er i permisjon? Gjør da ikke det i andre jobber?

I permisjon er det NAV som betaler og de tar utgangspunkt i lønnen du har blitt utbetalt. 

I sykemelding beholder du tillegget, det er poenget. Enkelte skoler har ikke budsjett til å gi tillegget til flere personer.

Men dere får nok inn en vikar ganske snart hvis hun er på vei i permisjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

. Jeg lagde noen enkle vikaropplegg første uka, men det var bare for å være grei siden det kom så brått på. 

Egentlig tenker jeg at det burde vi ikke gjøre. Det legger jo press på andre som kanskje ikke er i stand til det. Men jeg har aldri noensinne vært sykemeldt på korttid  uten å ha laget en plan for undervisningen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes dette er merkelig. 

Som lærer kan jeg si at dette er helt normalt.  

Er ikke gjort i en håndvending og finne en ny kontaktlærer eller en langtids vikar for den del. 

Vet ikke hvor stor skole eller trinn, men har de kansje en trinnleder? Ville da tatt kontakten der eventuelt. 

Anonymkode: 60981...a0c

Skrevet
4 hours ago, Fru2020 said:

Egentlig tenker jeg at det burde vi ikke gjøre. Det legger jo press på andre som kanskje ikke er i stand til det. Men jeg har aldri noensinne vært sykemeldt på korttid  uten å ha laget en plan for undervisningen.

Nei jeg er egentlig imot det. Men så kom det så brått på og jeg lå bare på sykehuset og kjeda meg uansett. Har planer om å lage en vikarperm i faget mitt som bare kan ligge på plassen min til ev neste gang. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...