Gå til innhold

Hallo i luken? Hvorfor informeres det ikke i større grad rundt mødrehjem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://p3.no/meninger/mening/a6f514c9-3e46-46ba-a09a-05ec71e507c0

Her har vi et perfekt eksempel på en som ikke har blitt opplyst om alt det fantastiske mødrehjem tilbyr av hjelp. Hun vil ha hjelp. Mødrehjem er til for å hjelpe. La dem hjelpe henne. Det er jo direkte ondskapsfullt å ikke opplyse kvinnen i artikkelen om mødrehjem. Stakkers kvinne. Hun er jo helt lost. 

Anonymkode: cd7c2...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om. Er det noe alle kommuner har? Jeg spurte om hjelp når jeg fikk siste barn. Er ingen hjelp å få fikk jeg til svar. Far kan sykmelde seg for å ta vare på barn nr en fikk jeg som svar. 

Anonymkode: 99775...c24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du mor og barn hjem via barnevernet? Er vel de som får barn som ikke burde få barn. Da har barnevernet hjem til de for å lære dem å være mor. 

Anonymkode: 3b1a5...f51

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødrehjem i Norge er et observasjonssenter der barnevernet samler inn bevis for å ta ungene fra mødre de mener ikke er gode nok. Altså de fleste som havner på mødrehjem. Ingen kan vinne den der.

Anonymkode: fa1e0...f83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mødrehjem i Norge er et observasjonssenter der barnevernet samler inn bevis for å ta ungene fra mødre de mener ikke er gode nok. Altså de fleste som havner på mødrehjem. Ingen kan vinne den der.

Anonymkode: fa1e0...f83

Jeg bodde på mødrehjem i 2 år, fikk god hjelp og veiledning. Jeg var ung den gangen, flyttet rett fra ungdomshjemmet jeg bodde på og dit. Jeg spurte selv om og få bo der. Jeg skjønte med min bakgrunn så ville jeg ha hjelp. Tok ikke mange ukene etter babyen kom, så dro jeg hjem i helgene og var der på ukedagene. Lærte mye nyttig, og for meg var det en trygghet. Var 2 stk som mistet omsorgen den tiden jeg bodde der. 
Desverre er mange av tilfellene i dag, og det vet jeg. Ene veilederen min sluttet, fordi dem siste årene har det havnet mange mødre som ikke egner seg til og ta seg av barna uansett hvor mye hjelp dem får. Og det orket hun ikke lengre og sitte i møte etter møte der barna ble fratatt mødrene sine. Det finnes ulike meninger og noen har vært uheldig, andre igjen har fått mye hjelp 

Anonymkode: c7ecf...0c8

• Liker 2
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har tydeligvis ikke lest artikkelen du selv linker til. Dette handler ikke om behovet for mødrehjem, men om en mor som ikke fikk hjelp og oppfølging da hun hadde et problematisk svangerskap og en tøff fødsel. Hvis du skal klage på noe bør du i alle fall vite hva du klager på.

Anonymkode: 97e62...e17

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødrehjem er i dag et evalueringstilbud som på papiret er frivillig, men i praksis ikke er det. På enkelte steder så mister ca halvparten av mødrene omsorgen etter oppholdet. Vi har et ungt familiemedlem som var innom mødrehjem etter pålegg fra barnevernet og det var ikke en avslappende opplevelse. Mødrehjemmet har veldig tydelige grenser, hvor de f.eks ikke tillater samsoving osv. Du må også klare å vise at du klarer å være regulert og behersket, altså har du fødselsdepresjon så er det nok bedre å få hjelp i hjemmet av familie fremfor å være på et mødrehjem. Vårt familiemedleg mistet ikke barnet sitt fordi hun har en resurssterk familie som hun flyttet inn hos, men mødrehjemmet var langt fra en positiv opplevelse.

Anonymkode: 402c1...32e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Aldri hørt om. Er det noe alle kommuner har? Jeg spurte om hjelp når jeg fikk siste barn. Er ingen hjelp å få fikk jeg til svar. Far kan sykmelde seg for å ta vare på barn nr en fikk jeg som svar. 

Anonymkode: 99775...c24

Det var vel et godt råd? Kommunen/staten kan ikke gå rett på dyre tiltak når det finnes et godt alternativ allerede? 

Anonymkode: c57bd...3e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødrehjem regnes som barnevernets alvorligste tiltak, før omsorgsovertakelse..

Anonymkode: e3a02...4eb

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sendt på mødrehjem tidlig i 20-åra etter selv å ha bedt om hjelp pga dårlig helse og trøblete forhold med barnefar. Det var helt horribelt, ble kvalm bare av å se dette ordet igjen nå.

Helt siden da har min mening vært at på institusjoner så bør de ansatte være pasienter/brukere i en liten periode selv, sånn at de vet hvordan det kjennes på kroppen å bli behandla så nedverdigende.

Anonymkode: 37fcd...9bb

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke satt mine bein frivillig inn på et mødrehjem og de fleste gjør heller ikke det, da det går under frivillig tvang. I mange av tilfellene er ikke hensikten "å hjelpe", men å kartlegge nok til omsorgsovertagelse. 

Anonymkode: a825b...85b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde ikke satt mine bein frivillig inn på et mødrehjem og de fleste gjør heller ikke det, da det går under frivillig tvang. I mange av tilfellene er ikke hensikten "å hjelpe", men å kartlegge nok til omsorgsovertagelse. 

Anonymkode: a825b...85b

det må være vondt å ha det slik at man tror alle er ute etter å ta en når man trenger hjelp.. 

Anonymkode: 5de32...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

det må være vondt å ha det slik at man tror alle er ute etter å ta en når man trenger hjelp.. 

Anonymkode: 5de32...234

Er jo akkurat det mødrehjem er, mange av de som er der er faktisk psykisk utviklingshemmede. Men det er kanskje en liten tvil. Er ikke alle som får med de barna hjem, og heldigvis for det. Er ikke mødrehjem i de fleste kommuner sånn jeg har skjønt det. Men vet de finnes i Oslo området.

Anonymkode: c8569...a95

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I gamle dager så var jo mødrehjem noe som var for unge mødre der de fikk hjelp av sosionomer/barnevernsansatte. Kjenner ikke til noen over 18 som har vært på noe slikt. Har en venninne som var der når hun var 16 og ikke hadde en brukandes familie. Hun hadde det greit der sammen med kjæreste og de var der i underkant av et år.

Anonymkode: ddc1f...f1f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mødrehjemmenes oppgave å ta over barselomsorgen? Mødrehjem er vel for å følge opp de som behøver ekstra oppfølging og hjelp på det å være mor, så vidt jeg vet. Har denne damen skrevet noe som gjør at du tenker hun kunne ha trengt hjelp for å ta seg av barnet sitt? 

Anonymkode: 76159...40d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få jeg har hørt om, som har vært på ett mødrehjem, har slitt med rus før/under/etter svangerskap og/eller vært ute av stand til å ta seg av ett barn. Har inntrykk av at det skal være ganske alvorlig for at man skal følges opp på ett mødrehjem. Og som flere sier, er det veldig tett oppfølging og ikke alle får beholde barna sine.

TS legger det frem som en "retreat" for mødre som trenger litt veiledning.. 😅

Anonymkode: af0b1...893

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg kun to foreldre par som har vært på mødre hjem, og deres erfaringer. De sa at bv gransker deg nøye, og at mange foreldre ender opp med å miste omsorgen for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...