Gå til innhold

Kan sjefen kreve at jeg skal komme inn til møte som ikke handler om sykmeldingen/tilrettelegging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om dette er riktig kategori å poste dette i men 🫣

Jeg er gravid i uke 18 og jeg har slitt med sterke bekkenleddsmerter siden uke 9. Var først delvis sykmeldt fra jobben slik at jeg jobbet korte dager. Dette hjalp ikke, og jeg merket at jeg hadde veldig sterke smerter når jeg kom hjem fra jobb.

I jobben min så står jeg hele dagen, har ikke mulighet til å sette meg ned. Det er også mye bæring/løfting av gjenstander, og tilrettelegging er ikke umulig.

Itillegg til dette så er ikke sjefen min helt god, jeg skal ikke gå innpå alt for da blir jeg sittende her å skrive, men kort fortalt så har han blitt klaget inn til HR opptil flere ganger. Problemet her er at han er god i jobben sin, og tjener penger til bedriften, så HR vil ikke røre han.

Nå har det seg sånn at han har kalt meg inn til ett møte, og det i seg selv er greit, for ett dialogmøte ang sykmelding er noe vi bør gjennomføre. Men jeg vet at dette møtet vil omhandle ting som ikke har noe med sykmeldingen å gjøre. Han vil ta opp mitt ansvarsområde og hvordan jeg skal nå mine mål, og hvordan jeg skal kommunisere ut til andre kollegaer diverse grafer.

Jeg har en jobb som det ikke er mulig å gjennomføre fra hjemmekontor, jeg må fysisk møte på jobb og være aktiv blandt kunder - det er den eneste måten jeg kan nå mine mål og det er den eneste muligheten jeg har til å samle informasjon til å gi mine kollegaer. Dette er jo ikke gjennomførbart mtp mine plager.

Han har funnet en erstatter i min stilling som gjør en kjempe god jobb, og som leverer mer enn hva som er forventet - så alt er liksom under kontroll.

Beklager, ser nå at dette ble ett skikkelig rotete og langt innlegg, men mitt spørsmål er om sjefen kan kalle meg inn til møte som ikke omhandler sykmeldingen og evt tilrettelegging?

Anonymkode: b44ab...c8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det høres rart ut. Be om agenda for møtet på forhånd.

Anonymkode: a3289...d22

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, det høres rart ut. Be om agenda for møtet på forhånd.

Jeg har fått agenda, og der står det:

Oppfølging:

Sykemelding

Status (avdelingen jeg jobber i)

Varsling (Jeg har varslet HR, men anonymt - så vet faktisk ikke hva som menes med dette punktet)

Jeg mener jo at det eneste som er aktuelt her er oppfølging av sykmeldingen, ikke dette andre. Det kan bli tatt når jeg er tilbake på jobb, som mest sannsynligvis blit etter permisjon, men jeg ønsker å finne ny jobb i permisjonen da sjefen gjør meg psykisk syk itillegg.

• Liker 1
Skrevet

Har vært borti drittsjefer. Lært min lekse. Og den leksa er, ta opptak av møtet. Det er lov så lenge du selv er med. Men selvfølgelig ikke si at du tar opptak. Legg mobilen i lomma og sett på opptaksfunksjonen før du går inn. Da kan han ikke sno seg vekk i ettertid. Legg press på HR. De skal ikke bare beskytte sjefene, men også de ansatte, selv om det ikke føles sånn ut. Men ser ikke vits at dere skal ha en «medarbeidersamtale» nå som du er sykemeldt..Få med en erklæring fra lege/jordmor at jobben pr dags dato ikke er kompatibel med din helse og derfor du er sykemeldt osv. vurder om du kan også søke om svangerskapspenger istedenfor. Forbered deg godt, samtal med lege/jordmor før møtet, ta opptak og ta notater underveis i møtet.

slike drittsjefer har jeg overhodet ikke sansen før, og man må faktisk kjempe med nebb og klør for å få det man har rett og krav på.

lykke til!!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har fått agenda, og der står det:

Oppfølging:

Sykemelding

Status (avdelingen jeg jobber i)

Varsling (Jeg har varslet HR, men anonymt - så vet faktisk ikke hva som menes med dette punktet)

Jeg mener jo at det eneste som er aktuelt her er oppfølging av sykmeldingen, ikke dette andre. Det kan bli tatt når jeg er tilbake på jobb, som mest sannsynligvis blit etter permisjon, men jeg ønsker å finne ny jobb i permisjonen da sjefen gjør meg psykisk syk itillegg.

Da ville jeg gitt tilbakemelding om at jeg møter opp for å diskutere sykmelding og oppfølging, og ikke noe annet. Støtter vedkommende over her om å ha på lydopptak på mobilen og legge den i lomma. Håper du finner deg ny jobb!

• Liker 11
Skrevet
Tipaa skrev (3 timer siden):

Har vært borti drittsjefer. Lært min lekse. Og den leksa er, ta opptak av møtet. Det er lov så lenge du selv er med. Men selvfølgelig ikke si at du tar opptak. Legg mobilen i lomma og sett på opptaksfunksjonen før du går inn. Da kan han ikke sno seg vekk i ettertid. Legg press på HR. De skal ikke bare beskytte sjefene, men også de ansatte, selv om det ikke føles sånn ut. Men ser ikke vits at dere skal ha en «medarbeidersamtale» nå som du er sykemeldt..Få med en erklæring fra lege/jordmor at jobben pr dags dato ikke er kompatibel med din helse og derfor du er sykemeldt osv. vurder om du kan også søke om svangerskapspenger istedenfor. Forbered deg godt, samtal med lege/jordmor før møtet, ta opptak og ta notater underveis i møtet.

slike drittsjefer har jeg overhodet ikke sansen før, og man må faktisk kjempe med nebb og klør for å få det man har rett og krav på.

lykke til!!

Ta opptak av møtet var ett godt tips! Det skal jeg gjøre, men nå skal verneombud være med på dette møtet pga tidligere møter hvor jeg alltid har blitt overkjørt. Så han vil nok roe seg litt ned nå.

Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde krav på svangerskapspenger, men det har jeg ikke. Jobben min utgjør ingen fare for fosteret, så har ingen grunnlag for å søke.

Du kommer med veldig mange gode tips, men møtet er i morgen, så har ikke mulighet til samtale med jordmor eller lege før den tid.

Kjenner at jeg gruer meg skikkelig, og er egentlig ganske konfliktsky.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta opptak av møtet var ett godt tips! Det skal jeg gjøre, men nå skal verneombud være med på dette møtet pga tidligere møter hvor jeg alltid har blitt overkjørt. Så han vil nok roe seg litt ned nå.

Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde krav på svangerskapspenger, men det har jeg ikke. Jobben min utgjør ingen fare for fosteret, så har ingen grunnlag for å søke.

Du kommer med veldig mange gode tips, men møtet er i morgen, så har ikke mulighet til samtale med jordmor eller lege før den tid.

Kjenner at jeg gruer meg skikkelig, og er egentlig ganske konfliktsky.

Hilsen TS 🫣😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da ville jeg gitt tilbakemelding om at jeg møter opp for å diskutere sykmelding og oppfølging, og ikke noe annet. Støtter vedkommende over her om å ha på lydopptak på mobilen og legge den i lomma. Håper du finner deg ny jobb!

Jeg vurderer gi tilbakemelding om det, men helt ærlig så vet jeg ikke om jeg tørr.

Han er virkelig ikke helt god, og de få gangene jeg har sagt i fra til han ang ting, så har han snudd det og lagt det over på meg istedet. Så det å si noe til han som ikke et positivt i hans retning, det får nesten alltid negative konsekvenser for den som sier i fra.

Tusen takk! Jeg håper virkelig det jeg også! Ser etter ny jobb allerede, men er dessverre veldig få som ønsker å ansette noen som er gravide - selvom det ikke skal ha noe å si 🥺

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vurderer gi tilbakemelding om det, men helt ærlig så vet jeg ikke om jeg tørr.

Han er virkelig ikke helt god, og de få gangene jeg har sagt i fra til han ang ting, så har han snudd det og lagt det over på meg istedet. Så det å si noe til han som ikke et positivt i hans retning, det får nesten alltid negative konsekvenser for den som sier i fra.

Tusen takk! Jeg håper virkelig det jeg også! Ser etter ny jobb allerede, men er dessverre veldig få som ønsker å ansette noen som er gravide - selvom det ikke skal ha noe å si 🥺

TS

Vær kynisk og la vær å si noe! Vet det er ubehagelig, men du gjør ikke noe galt. Er 13 uker på vei og ser etter ny jobb selv, har ikke tenkt å nevne svangerskapet med et ord. Sist jeg var gravid fikk jeg et jobbtilbud på drømmejobben, men hadde ikke kunne begynt i jobben før jeg skulle ut i permisjon omtrent, så da måtte jeg være ærlig siden jeg ble spurt om oppstartsdato, og hele greia gikk i vasken siden bedriften gikk konkurs da permisjonen min var over 😅

Forstår hvordan du har det, for jeg er ganske konfliktsky selv. Bare husk at du forhåpentligvis nesten ikke trenger å ha noe med sjefen å gjøre fremover, siden du er sykmeldt, skal ut i permisjon og forhåpentligvis finner ny jobb før permisjonen er over. Hvis ikke det går, så er det jo faktisk sykmeldingsgrunnlag at du blir psykisk syk av sjefen også, så selv om det er kjipt er det nok ikke noe i veien for å fortsette sykmeldingen etter permisjonen om det skulle være nødvendig. Håper du klarer å stå på ditt, sjefen din høres ut som en skikkelig tulling og fortjener å bli satt litt på plass!

Skrevet

Kan du ha med deg Nav? Det kan vel forhindre han i å snakke om ting som ikke angår sykemelding? 

Anonymkode: c66a1...ad0

Skrevet

Det du nevner av jobben du gjør, utgjør faktisk grunn for å søke om svangerskapspenger. Les deg opp.

• Nyttig 1
Skrevet
Tipaa skrev (10 minutter siden):

Det du nevner av jobben du gjør, utgjør faktisk grunn for å søke om svangerskapspenger. Les deg opp.

En slik nedlatende kommentar som "Les deg opp" vil jeg ha meg frabedt.

Nei, jeg har ikke krav på svangerskapspenger for jobben jeg har utgjør absolutt ingen fare for fosteret. Jeg vet veldig godt hva svangerskapspenger er, og hva slags kriterier som skal til for at man kan ha krav på det. Men dette er ikke en diskusjon om svangerskapspenger eller sykepenger (dessuten så er det kun sykepenger jeg har krav på).

TS

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du ha med deg Nav? Det kan vel forhindre han i å snakke om ting som ikke angår sykemelding? 

Anonymkode: c66a1...ad0

Ikke på så kort varsel, møte er i morgen. Jeg prøver å være imøtekommende og sa ja til møte i morgen, men jeg må bare slå hardt ned og si i fra hvis han prøver å snakke om ting som ikke omhandler sykmeldingen.

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En slik nedlatende kommentar som "Les deg opp" vil jeg ha meg frabedt.

Nei, jeg har ikke krav på svangerskapspenger for jobben jeg har utgjør absolutt ingen fare for fosteret. Jeg vet veldig godt hva svangerskapspenger er, og hva slags kriterier som skal til for at man kan ha krav på det. Men dette er ikke en diskusjon om svangerskapspenger eller sykepenger (dessuten så er det kun sykepenger jeg har krav på).

TS

Les deg opp, er overhodet ingen nedlatende kommentar. Hadde det vært bedre med «les deg opp!😄»? Hvordan du leser og tolker det må du ta ansvar for selv. Folk prøver bare å hjelpe deg i denne tråden. 

kopiert fra Nav:

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold

ut ifra det du beskriver så vil jeg si du fyller ihvertfall 3 av disse punktene. Så hvorfor du tror du ikke har krav på svangerskapspenger aner jeg ikke. I forhold til hva en sjef kan gjøre så er det regler for at når en ansatt er sykemeldt over 1 år, så kan han gjøre en diverse ting, jeg husker ikke ordrett og gidder ikke lete for deg, men poenget mitt er at det er bedre for saken din om du kan får svangerskapspenger.

Men ut ifra din siste kommentar så gidder jeg ikke hjelpe deg noe mer.

takk, over og ut

• Nyttig 5
Skrevet

Vær kynisk og la vær å si noe! Vet det er ubehagelig, men du gjør ikke noe galt. Er 13 uker på vei og ser etter ny jobb selv, har ikke tenkt å nevne svangerskapet med et ord. Sist jeg var gravid fikk jeg et jobbtilbud på drømmejobben, men hadde ikke kunne begynt i jobben før jeg skulle ut i permisjon omtrent, så da måtte jeg være ærlig siden jeg ble spurt om oppstartsdato, og hele greia gikk i vasken siden bedriften gikk konkurs da permisjonen min var over 😅

Forstår hvordan du har det, for jeg er ganske konfliktsky selv. Bare husk at du forhåpentligvis nesten ikke trenger å ha noe med sjefen å gjøre fremover, siden du er sykmeldt, skal ut i permisjon og forhåpentligvis finner ny jobb før permisjonen er over. Hvis ikke det går, så er det jo faktisk sykmeldingsgrunnlag at du blir psykisk syk av sjefen også, så selv om det er kjipt er det nok ikke noe i veien for å fortsette sykmeldingen etter permisjonen om det skulle være nødvendig. Håper du klarer å stå på ditt, sjefen din høres ut som en skikkelig tulling og fortjener å bli satt litt på plass!

Det er veldig sant, det er egentlig veldig lite jeg egentlig må ha med sjefen å gjøre. Må bare klare å komme meg gjennom dette møte i morgen og bare stå på mitt at det kun skal handle om sykmeldingen ikke andre ting.

Takk for omtanken og støtten!! ❤️

TS

Skrevet

Hadde ikke reist på det møtet uten å ta med en representant fra fagforeningen, og tillitsvalgt. Reiser du så bør du ta opp møtet i skjul, og kontakte Arbeidstilsynet dersom det blir ufint.

Anonymkode: f0fc6...8a3

• Nyttig 3
Skrevet

Leser nå at verneombud er med..veldig bra..ikke gå på slike møter alene.

• Liker 1
Skrevet
Tipaa skrev (3 minutter siden):

Les deg opp, er overhodet ingen nedlatende kommentar. Hadde det vært bedre med «les deg opp!😄»? Hvordan du leser og tolker det må du ta ansvar for selv. Folk prøver bare å hjelpe deg i denne tråden. 

kopiert fra Nav:

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold

ut ifra det du beskriver så vil jeg si du fyller ihvertfall 3 av disse punktene. Så hvorfor du tror du ikke har krav på svangerskapspenger aner jeg ikke. I forhold til hva en sjef kan gjøre så er det regler for at når en ansatt er sykemeldt over 1 år, så kan han gjøre en diverse ting, jeg husker ikke ordrett og gidder ikke lete for deg, men poenget mitt er at det er bedre for saken din om du kan får svangerskapspenger.

Men ut ifra din siste kommentar så gidder jeg ikke hjelpe deg noe mer.

takk, over og ut

Jeg har ikke krav på svangerskapspenger - hvor vanskelig er det å forstå?! Jeg krysser av 1 av de punktene, ergo null krav! Når jeg skriver til deg at jeg ikke har krav på det, så vet jeg hva jeg snakker om. Så jo, den kommentaren syns jeg var nedlatende.

• Liker 4
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Itillegg til dette så er ikke sjefen min helt god, jeg skal ikke gå innpå alt for da blir jeg sittende her å skrive, men kort fortalt så har han blitt klaget inn til HR opptil flere ganger. Problemet her er at han er god i jobben sin, og tjener penger til bedriften, så HR vil ikke røre han.

En god sjef får ikke flere klager på seg og om h*n tjener penger så betyr det ikke at bedriften sitter igjen med et godt resultat for feilansettelser (som denne sjefen tydeligvis er) mye koster penger.

Er det mye gjennomtrekk på arbeidsplassen? Turnover koster penger og det koster å bruke tid på opplæring. Dette er bare èn konsekvens av dårlig ledelse. Man kan legge til sykemeldinger, dårligere kvalitet, flere kundeklager osv.. til den listen.

Anonymkode: 7dbe0...b41

Gjest storetora
Skrevet

Du er sykmeldt fra arbeidsoppgavene dine, det vil si at om der er personalmøter eller andre ting som du kan gjennomføre så skal du delta. En som er sykmelt på sånt grunnlag har som oftest litt restarbeidskraft. Noen er selvfølgelig veldig dårlig andre igjen har mulighet til å stille å vær oppdatert på hva som skjer på arbeidsplassen..det hadde i alle fall jeg hatt ønske om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...