Rucula Skrevet 31. oktober 2023 #1 Skrevet 31. oktober 2023 Det høres kanskje ut som en teit bagatell, men det er et reelt problem. Et dyr har de siste 2 årene brukt vår hage og inngangsparti som toalett. Vi finner store ruker med bæsj hver dag. I våres da snøen forsvant fant vi 38 store klaser med møkk. Ikke bare i hagen, men hele inngsngspartiet der ungene mine går og leker. Mye av hagegleden vår er forsvunnet fordi det er møkk overalt. Vi har hele tiden trodd det vært en hund siden bæsjen er så stor. Men vi har nå satt opp kamera og fant ut at det er naboens katt. Denne naboen tror jeg lider av en diagnose for han prater ikke med noen, han er veldig sky og tilbringer livet innendørs. Hvordan får jeg katta til å slutte med å bæsje ned hagen vår? Det må da finnes noe man kan gjøre?
Troyamin Skrevet 31. oktober 2023 #2 Skrevet 31. oktober 2023 Du kan høre om din lokale dyrevernorganisasjon kan ta et besøk hos naboen for å informere om kattens velferd. Kattedo inne året rundt, spesielt om vinteren, slik at ikke katten utvikler urinveisinfeksjon. Ellers kan det være verdt å prøve ut kaffegrut og sitron rundt inngangspartiet. Armeringsnett/kompostbinge lagt flatt, men litt forhøyet over bed. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #3 Skrevet 31. oktober 2023 Legg ut sitronskall og appelsinskall i hagen. Og legg ut pepperkorn der du finner avføring så skal de ikke legge en ny akkurat der. Jeg har pepret hele hagen min flere ganger i uken hele sommeren og det hjelper stort sett. Anonymkode: 6ebd2...1a4 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #4 Skrevet 31. oktober 2023 "Plant lavendel og rosmarin blant staudene, og hold kattene på avstand på grunn av duften. Hvis du tømmer litt kaffegrut eller legger noen pepperkorn der du finner avføring, gjør det at katten ikke går til samme sted igjen. Man må være litt tålmodig for å få katten til å gi seg helt, men det virker til slutt."... sier Google Vi la en metallrist over stedet der en katt gjorde fra seg. Det løste problemet hos oss. Da greier de ikke grave og det er ubehagelig å stå på en rist. Vår katt står fortvilt på døra når den har vært ute og er tisse/bæsjetrengt, og så springer den rett opp på doen sin. Den har ikke forstått at det går an å gjøre fra seg utendørs. Så der har jeg ikke dårlig samvittighet. Anonymkode: 8c390...970 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #5 Skrevet 31. oktober 2023 Et vannbad pleier å hjelpe på de fleste katter. kan du finne en lur løsning som gjør at katten får en sprut vann på seg hvis den går inn i deres hage? Lån evt en hund i en periode så skal nok også katten komme på bedre tanker. Trist at dette blir et så stort problem 😕 Har selv katt og er livredd for at mine naboer skal oppleve det du gjør 😬 Anonymkode: e1f06...924 1
silkestrå Skrevet 31. oktober 2023 #6 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Plant lavendel og rosmarin blant staudene, og hold kattene på avstand på grunn av duften. Hvis du tømmer litt kaffegrut eller legger noen pepperkorn der du finner avføring, gjør det at katten ikke går til samme sted igjen. Man må være litt tålmodig for å få katten til å gi seg helt, men det virker til slutt."... sier Google Vi la en metallrist over stedet der en katt gjorde fra seg. Det løste problemet hos oss. Da greier de ikke grave og det er ubehagelig å stå på en rist. Vår katt står fortvilt på døra når den har vært ute og er tisse/bæsjetrengt, og så springer den rett opp på doen sin. Den har ikke forstått at det går an å gjøre fra seg utendørs. Så der har jeg ikke dårlig samvittighet. Anonymkode: 8c390...970 Vi har lavendelhekk, og mine katter elsker å ligge inne i hekken og dufte på blomstene, så jeg tror ikke det Google-tipset vil fungere så godt. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #7 Skrevet 31. oktober 2023 hva med sensor-styrte vannsprinklere som skrues på når det er bevegelser ? Altså, jeg er alt for dyrehold å alt sånn, men katter i hagen er det verste jeg vet. Familien min er kjempe-allergisk mot katter å disse dyrene ligger i utemøblene våre å "pelser ned" alt, sånn at min familie ikke kan ukritisk bruke vår egen hage på vår egen tomt, fordi naboene våre bare "må ha pus" uten å ta ansvar for dyrehold. Så du har min sympati altså. Anonymkode: 259fb...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #8 Skrevet 31. oktober 2023 Vi kastet en bøtte med vann på nabokatten 2 ganger. Dette er 3 år siden og katten kommer ikke nær vår tomt lengre. Anonymkode: 13f50...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #9 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi kastet en bøtte med vann på nabokatten 2 ganger. Dette er 3 år siden og katten kommer ikke nær vår tomt lengre. Anonymkode: 13f50...8c8 Ikke dumt, men kanskje ikke en god idé nå på vinteren. Er det ingen hjemme som kan slippe den inn når den kommer løpende hjem klissblaut, så kan den fryse ihjel på kort tid. Ts, pepper funka her. Jeg spredte pepperkorn over hele hagen, og hundene har ikke funnet en ny, deilig kattebæsj å spise på de siste månedene. Det er dog flere katter som hopper over gjerdet og spankulerer gjennom hagen, så de er ikke borte. De bare driter ikke her lenger. Anonymkode: 609c7...079 3
velociraptor Skrevet 31. oktober 2023 #10 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi kastet en bøtte med vann på nabokatten 2 ganger. Dette er 3 år siden og katten kommer ikke nær vår tomt lengre. Anonymkode: 13f50...8c8 Gjør gjerne det i sommerhalvåret, men gjør du det nå fremover er det grov dyremishandling. Katter tåler dårlig temperaturer under 5 plussgrader. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #11 Skrevet 31. oktober 2023 Skriv anonymt innlegg på eks nabolagets FB-side, og krev katta vekk. Det ble gjort her i området, og kattene er nå omplassert. Anonymkode: fbb1f...a57
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #12 Skrevet 31. oktober 2023 Mamma har brukt eddik, har hatt en nabokatt bæsjende foran døren, sprayer eddik der regelmessig og den sluttet. Anonymkode: f6fe5...130 1
Rhodiola Skrevet 31. oktober 2023 #13 Skrevet 31. oktober 2023 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm.
katties Skrevet 31. oktober 2023 #14 Skrevet 31. oktober 2023 Skjønner deg godt 😕 Her har vi en skikkelig drittkatt som legger ifra seg bæsj på TRAPPA og stien til huset, så følger tråden og ser om noen har lure ideer. Vi hadde selv katter tidligere, og alle var mye mer renslige: fant alltid et sted de kunne grave bæsjen ned. Var en som brakk et ben og måtte endres ut for å bæsje, og den forsøkte alltid å grave møkka ordentlig ned lekevel: spadde og mjauet og skadde. Vi endte opp med å ta med oss spade ut når vi lufta han, slik at vi kunne grave ned bæsjen til hans standarder. Skulle ønske alle katter var slik
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Skrevet 4. november 2023 Det kan være frustrerende når naboenes katt bruker hagen deres som toalett. Du kan prøve å snakke med naboen og fortelle om situasjonen. Kanskje de kan ta noen tiltak for å hindre katten i å komme inn i deres hage, som å sette opp et gjerde eller bruke ulike avskrekkende midler. Det kan også være lurt å undersøke om det finnes produkter på markedet som kan hjelpe til med å holde katter borte fra hagen. Lykke til! Anonymkode: df87b...388
Rucula Skrevet 4. november 2023 Forfatter #16 Skrevet 4. november 2023 TS her: Takk for svar. Problemet er faktisk størst i vinterhalvåret, så blir ikke så lett med vann. men jeg har vurdert en sånn ultralyd skremmer som jeg fant på en skadedyr side på nett Katten selv lider ikke. Det er overvektig og ser frisk ut. Den bare liker å bruke vår tomt som toalett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå