AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #1 Skrevet 30. oktober 2023 Kortversjon for de som ikke orker å lese: Dette gjelder mocca, ikke ekte snus. Det er snakk om å bruke det for 1-2 uker. Hvor lang tid tar det å bli så avhengig av snus at man får abstinenser og vil slite med å slutte? Er 1-2 uker trygt? Detaljert forklaring og bakgrunn til hvorfor jeg spør. Bør leses av folk folk vil kalle meg for en idiot og de som er kranglefanter og troll. Stikkord: Avhengighet og mat/sf. Spoiler Avhengig av røyk fra jeg var 12 år, snus fra jeg var 13 år frem til jeg var 27 år. Hovedsakelig snuser. De siste 5 årene før jeg sluttet så snuste jeg 2 bokser om dagen og røyket 1 eske om dagen. Lang historie kort, en dag fikk jeg nok og sluttet. Det er nå snart 7 år siden sist jeg rørte nikotin. Problemet er, jeg byttet ut snus og røyk med mat og godteri, og spiseforstyrrelseatferd. Gikk opp fra 54 kg til 141 kg på under 3 år. Livet mitt de siste 4 årene har vært sterkt preget av spiseforstyrrelse og avhengighet av mat. Dagene har bestått av å svinge mellom restriktiv atferd og bulimi atferd med ekstrem overspising. Vi snakker 10 000+ kalorier om dagen, hver dag, ingen pause. Har ligget og flyttet meg rundt vekten 60 - 85 kg. Har nå gått opp 20 kg på 3 måneder og jeg er lei! Jeg trenger en pause fra dette marerittet. Jeg vil ha en uke fri, så Jeg må finne noe å okkupere kjeften med, noe annet enn mat/godteri før jeg spiser meg selv til døde! Jeg har forsøkt tyggis og drops, men det funker ikke. Har prøvd alt. Har til og med prøvd oliver twist men jeg ble bare kvalm. Eneste som kan funke er snus, men jeg vil ikke tilbake til snusavhengigheten. Jeg vil bare ha en uke eller to med fri fra spiseforstyrrelseatferden og matavhengigheten. Jeg hadde ikke et problem med mat, da jeg var avhengig av snus og røyk. Så derfor er det det jeg tenker på å forsøke i ren desperasjon. Kjøper jeg meg en boks mocca mint for å ha noe i munnen for å få en pause i en uke eller to, blir jeg avhengig da? Hvor fort kan man bli avhengig av snus? Mocca har bare halv mengde nikotin, så det er tryggere enn skruf. For å forklare hvorfor jeg nevner mocca. Vurderer onico, men vet ikke om onico lakris finnes lengre. Gjør den det? Jeg har forsøkt ernæringsfysiolog, jeg har gått i terapi i årevis. Jeg går i aktiv terapi for spiseforstyrrelse nå, uten noe merkbar fremgang. Jeg har liten tro på terapien, for jeg er ikke enig i at jeg har en spiseforstyrrelse diagnose. Har fått diagnosen bulimi av to forskjellige psykologer, men jeg mener problemet mitt er avhengighet. Enkelt og greit ren avhengighet. For jeg er avhengig av mat, og jeg er avhengig av bulimi-atferd og det som kommer med bulimi. Før snus og røyk, så var jeg avhengig av nesespray på barneskolen/ungdomskolen som varte i 9 år. Har også vært tidligere avhengig av valium i 6-7 år og smertestillende i ca 5 år. De siste 5 årene så har det bare vært mat/sf som har vært min avhengighet og problem. Det er tydelig at den riktige diagnosen er avhengighet. Men behandlingen for avhengighet er jo å slutte helt med det man er avhengig av, og jeg kan ikke slutte helt med mat. Det er så enkelt å si at jeg bare må holde meg unna snus, med tanke på min historikk... men jeg er desperat! Ser ingen annen utvei for å få pause fra dette helvetet med mat/sf. Kan man bli avhengig av onico? Den er nikotinfri... men avhengighet til snus er ikke bare fysisk, men også psykisk.... Anonymkode: f666c...162
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #2 Skrevet 31. oktober 2023 På grunn av du tidligere har vært avhengig av nikotin så fraråder jeg deg sterkt å bruke det i det hele tatt. Onico er jo som du selv skriver uten nikotin, og kan være et godt alternativ å teste ut. Anonymkode: 28268...85c
Perelandra Skrevet 31. oktober 2023 #3 Skrevet 31. oktober 2023 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Du kan også ta kontakt med Mental Helse, som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg