Far til 2 Skrevet 27. januar 2006 #1 Skrevet 27. januar 2006 Det er i noen av debattene satt spørsmålstegn ved mine meninger ang helsevesenet og feil som skjer. Jeg er fortsatt av den formening at det ikke er legene jeg ønsker å sette fokuset på, men et system som tilsier at leger i en del sammenhenger blir "almektige guder". Det skjer feil i helsevesenet. Mange feil, på lik linje som for alle andre yrkesgrupper. Men konsekvensene kan bli svært dramatiske. Derfor burde den så mye "vær varsom plakaten" ikke bare ha relasjoner til journalist yrket, men også for mange andre yrkesgrupper. Det er fint å ha respekt for andre yrker enn det en selv arbeider med. Men hvor langt skal denne respekten gå ? Og hvorfor gjelder ikke den nesegruse respekten for flere yrkesgrupper ? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136624
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #2 Skrevet 27. januar 2006 De ansees nok bare som allmektige guder av altomfattende dårer. Vi lever ikke på 1800-tallet lenger, og få ser opp på leger med måpende blikk. Det jeg finner forunderlig er at du ikke kan godta at det skjer feil i helsevesenet også. Som sagt, de er ikke guder, og de er dermed ikke ufeilbarlige. Noe bare dårer tror. Og de er ikke i flertall i dette landet. "Vær varsom plakat"-analogien forsto jeg ikke helt. Ellers er det ikke rart de yter litt mer respekt enn andre da de gjør en veldig viktig jobb. Viktigere enn mange andre jobber, i den forstand at det er færre som kan erstatte dem. Videre må du være en av de flinkeste på skolen for å kunne studere medisin, og du må jobbe hardt for å bestå. Men i jantelovens høyborg så er det ingen andre enn fotballspillere og idoldeltakere vi får lov til å se opp til.
Gjest *ansatt på sykehus* Skrevet 27. januar 2006 #3 Skrevet 27. januar 2006 Helt korrekt, far til to. Det har i en årerekke eksistert en ukultur i helsevesenet både når det gjelder å vedgå feil og i forhold til å ta konsekvensene av at feil begås. Leger er desidert verst på dette området (holder hånda over hverandre) , men dette gjelder også andre grupper innen helsevesenet. Lær av luftfarten som har en sunn rapporteringsplikt når uregelmessigheter opptrer. Alle ulykker (selvsagt), men også alle nesten-ulykker og mindre "hendelser" blir rapportert og gransket i detalj for å analysere årsaksforhold og for å i størst mulig grad sikre at noe lignende ikke skjer på nytt. Det gjøres ikke for å ta enkeltpersoner, men for å kvalitetssikre driften så godt det lar seg gjøre. Det har skjedd noe i riktig retning i helsevesenet de siste årene, men det er et godt stykke igjen. Holdningsarbeid tar tid, men det er også i høy grad et spørsmål om å etablere systemer som ivaretar denne kvalitetssikringen.
Vaktmester'n Skrevet 27. januar 2006 #4 Skrevet 27. januar 2006 Bra vi spektikere til helsevesenet har andre alternativ: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article545316.ece
Gjest Liten Tapir Skrevet 27. januar 2006 #5 Skrevet 27. januar 2006 Bra vi spektikere til helsevesenet har andre alternativ: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article545316.ece ← Vel, jeg kan gi deg et eksempel på akkurat det samme. Bare at da dreide det seg ikke om en kul, men fire, og ikke om en healer, men om to ulike leger.
biuq Skrevet 27. januar 2006 #6 Skrevet 27. januar 2006 Helt korrekt, far til to. Det har i en årerekke eksistert en ukultur i helsevesenet både når det gjelder å vedgå feil og i forhold til å ta konsekvensene av at feil begås. Leger er desidert verst på dette området (holder hånda over hverandre) , men dette gjelder også andre grupper innen helsevesenet. Lær av luftfarten som har en sunn rapporteringsplikt når uregelmessigheter opptrer. Alle ulykker (selvsagt), men også alle nesten-ulykker og mindre "hendelser" blir rapportert og gransket i detalj for å analysere årsaksforhold og for å i størst mulig grad sikre at noe lignende ikke skjer på nytt. Det gjøres ikke for å ta enkeltpersoner, men for å kvalitetssikre driften så godt det lar seg gjøre. Det har skjedd noe i riktig retning i helsevesenet de siste årene, men det er et godt stykke igjen. Holdningsarbeid tar tid, men det er også i høy grad et spørsmål om å etablere systemer som ivaretar denne kvalitetssikringen. ← Sant. Men det er en helt annen sport å diagnostisere et menneske. Dessuten er det langt flere mennesker enn det er flyulykker, - nestenulykker. De ansees nok bare som allmektige guder av altomfattende dårer. Vi lever ikke på 1800-tallet lenger, og få ser opp på leger med måpende blikk. Det jeg finner forunderlig er at du ikke kan godta at det skjer feil i helsevesenet også. Som sagt, de er ikke guder, og de er dermed ikke ufeilbarlige. Noe bare dårer tror. Og de er ikke i flertall i dette landet. "Vær varsom plakat"-analogien forsto jeg ikke helt. Ellers er det ikke rart de yter litt mer respekt enn andre da de gjør en veldig viktig jobb. Viktigere enn mange andre jobber, i den forstand at det er færre som kan erstatte dem. Videre må du være en av de flinkeste på skolen for å kunne studere medisin, og du må jobbe hardt for å bestå. Men i jantelovens høyborg så er det ingen andre enn fotballspillere og idoldeltakere vi får lov til å se opp til. ← Veldig bra sagt.
Eponine Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Bra vi spektikere til helsevesenet har andre alternativ: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article545316.ece ← http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106146 En ikke helt ulik situasjon.. dog med en lege. Selvopplevd situasjon, min samboer i avisartikkelen, og nå oppleves snart dødsfall nr 2 i nær familie med en masse legefeil om igjen. Det er ikke det at legene er guder, og jeg er enig med trådstarter- det er noe som er galt med systemet. Å klage inn disse sakene til helsetilsynet og sette fokus på det generelt fører til forandringer og refleksjoner over hvordan vi skal håndtere syke og diagnoser- det kan føre til løsninger som er mer hensiktsmessige og som bedrer situasjonen for oss som er pasienter. Kan det være at det er noe som burde kikkes på i henhold til selve legeutdanningen og de høye kravene som stilles for å komme inn? For å ta et eksempel : Lars har gode karakterer i matte, biologi, fysikk, kjemi og alle realfag slik sett, men ellers midt på treet i historie og relgion- da vil han altså ikke ha noe karaktergrunnlag for en medisin utdannelse til tross for at han har gode karakterer i de fagene som er aktuelle i en legeutdannelse. Hvor mange potiensielt svært dyktige leger forsvinner i karakterkravet? Jeg snakket med min samboers almennlege i ettertid etter hans død, og han sa at til tross for våre mange gjentatte besøk på hans kontor ble ikke kreften oppdaget, han sa " Jeg har 12 timers arbeidsdag hver dag, og mange pasienter med ryggsmerter, det fallt meg ikke inn at han kunne ha kreft til tross for alle symptomene". Altså, her har det vel igjen ikke så mye med legen å gjøre, mer med hans 12 timers arbeidsdag! Det samme skjedde når vi kom til legevakten hvor blodprøve resultatet for kreft ble oversett, vakthavende lege hadde jobbet i gudvet hvor lenge. Jeg personlig bebreider ikke legene direkte over min samboers dødsfall, men jeg bebreider systemet, hele sammensuriet av idiotiske regelverk og rutiner som må på død og liv følges til punkt og prikke til tross for om det faktisk fører til dødsfall (som det hendte videre i mitt samboers tilfelle, det er holdt utenfor media heldigvis). Jeg bebredier et system som lar leger og sykepersonell arbeide uhorvelige mange timer.Og jeg bedbreider et langsomt og kronglete system. Det er mye unødvendig tull som godt kan sees litt på og forandres til det bedre i helsevesnet generelt. Men da må det bli sagt noe om det, slik at vi kan bedre situasjonen istedenfor å hele tiden tie stille for å ta hensyn til en haug med leger. Faktisk så hadde det vært bra om helsevesnet kunne innsett at systemet kunne vært bedre, og bare gjort dette i stillhet uten å klandre noen leger eller helsepersonell forøvrig. Kanskje det er nettop det? at legene får for mye av støyten, og dermed kan helsevesnet gjemme seg litt bak dem?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 27. januar 2006 #8 Skrevet 27. januar 2006 Leger er ikke guder, de er mennesker, og det er menneskelig å gjøre feil. I helsevesenet er det enhver helsearbeiders største mareritt å skulle gjøre en feil, dette være seg leger eller sykepleiere.
Far til 2 Skrevet 28. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2006 Og for de av oss som forstår at også leger kan gjøre feil, må vi protestere mot helsevesenets praksis som fratar alle andre muligheten til å påvirke våre liv eller avklare muligheter vha av andre. I dag ser jeg VG har et oppslag over hele førstesiden om foreldrene til en gutt på 3 som trosset spesialistene på Rikshospitalet og som iløpet av 2-3 uker fikk et helt nytt liv vha leger i USA (fant det ikke igjen på web). I en annen sak ble et sykehus kritisert fordi de ikke berolighet far om at han ikke bar på en dødlig sykdom (av redsel for at han da skulle oppdage at han ikke var far til barnet slik barnets mor påstod). Jeg synes det er kjempefint at pressen nå har begynt å sette fokus på at leger (og kansje andre i helsevesenet) faktisk vurderer feil. Kansje det kan medføre at vi som brukere av helsetjenestene også blir spurt om hva vi mener og at våre synspunkter blir hørt og ivaretatt. Igjen vil jeg si at det ikke er legene som skal skytes. Derimot et system som gjør at legene kan dømme noen til døden i ytterste konsekvens, uten rettsak og uten at andre blir hørt i sakene. Kansje vi på sikt kan få et system som ivaretar pasientene på en langt bedre måte. Men for å få det til er vi avhengig av at de som idag forsvarer legenes egenrådighet også innser at andre bør bli hørt.
biuq Skrevet 30. januar 2006 #10 Skrevet 30. januar 2006 For de av oss som forstår at legene kan gjøre feil? Det er vel ingen som har gitt uttykk for at de mener at legene ikke gjør noen feil! Og dømme noen til døden? Det er det vel ingen som har gjort.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #11 Skrevet 30. januar 2006 For de av oss som forstår at legene kan gjøre feil? Det er vel ingen som har gitt uttykk for at de mener at legene ikke gjør noen feil! Og dømme noen til døden? Det er det vel ingen som har gjort. ← Direkte kanskje ikke.. Men ikke stol fullstendig på om du kommer inn på sykehus med et sykt familiemedlem at de med vilje ikke gjør alt for å redde det mennesket. Syke mennesker koster nemlig, både i plass og utstyr. og er et menneske såpass sykt at de ser usikkert på om det kan reddes eller ikke over tid, kan det hende at de ikke gir livsnødvendig behandling eller nødhjelp , selv til pur unge mennesker. Det har jeg selv vært vitne til. Min mors familie måtte f.eks skrike til seg hjelp ved en hjertesvikt.. noe av det samme der også.. dette er da 20 år siden, mamma lever den dag i dag.
Gjest Carmensita Skrevet 30. januar 2006 #12 Skrevet 30. januar 2006 Huff, masse sørgelig lesning. Det er bra at det blir satt fokus på det. Men jeg må si jeg blir mere engstelig for å bli alvorlig syk for jeg syntes jeg hører litt for mange tilsvarende historier, også i "min verden". Skal i begravelse om to dager til en person som også var "utsatt" for et utrolig byråkrati. Papirer som ble glemt å sende videre, forskjellige leger involvert på sykehuset, manglende kommunikasjon osv. osv. Det ble i hvertfall stilt diagnose alt for sent, og behandlingen ble da også nyttesløs. Jeg blir forbanna og lei meg. I Norge burde vi kunne føle oss trygge på at helsevesenet fungerer. Hvem man skal "skyte" er ikke opp til meg å vurdere, men jeg er overbevist om at mye kan gjøres bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå