AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #1 Skrevet 30. oktober 2023 Min kone døde av kreft i august, og etterlater seg en datter på nesten 15 år som har vært min bonusdatter i 9 år. Jenta bodde hos oss 50% og da hennes mor gikk bort sa jenta at hun ikke hadde lyst å flytte permanent til sin far og hans familie, men fortsette samværet hos meg og våre to hunder, men sånn ble det desverre ikke. I tiden etter begravelsen har ikke jenta vært hos meg og hundene i det hele tatt, og jeg forstår at hun synes det er ubehagelig å være i huset. Det går bra med jenta og hun er i full aktivitet med skole og venner. Det jeg reagerer på er at jeg ikke én gang har fått spørsmål fra hennes far/bonusmor om hvordan jeg har det, eller at jenta selv har lurt på hvordan jeg har det etter at hennes mor gikk bort så altfor tidlig. Jeg spør ofte faren/bonusmoren og også jenta selv hvordan det går med henne, hva hun gjør på med vennene, på aktiviteter, på skolen men får ingenting tilbake. Er jeg kravstor? Anonymkode: 1f58a...0a1 1 24
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #2 Skrevet 30. oktober 2023 Ikke kravstor, men jeg mistenker at en 15 åring ikke vet helt hva man skal si til andre i sorg. Især om man er i dyp sorg selv. Skjønner at det ikke er lett. Kanskje du skulle vente med å høre fra deg til hun opptar kontakten igjen? Selv om det er vondt. Alle har forskjellig måte å sørge på, kan være hennes måte er å isolere seg. Anonymkode: a7b45...76a 17 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 Du kan ikke forvente at en 15-åring stiller sånne spørsmål eller har den type omsorg for deg. Dessverre, men hun er bare knapt 15. Det betyr ikke at hun ikke tenker på deg og sånt, men hun står i en veldig spesiell situasjon i tillegg til at hun er ung. Kondolerer forøvrig, skjønner godt at livet er snudd på hodet! Anonymkode: 8cd27...066 9 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 Kanskje kontakten med deg, hundene og huset blir for vondt for henne akkurat nå? At det er lettere å gå videre når hun er med faren sin og familien der? Jeg ville prøvd å holde kontakten med henne, men ikke press. Hun kommer tilbake når hun er klar. Og kondolerer så mye ❤️ Anonymkode: 29d7a...7fd 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 Kan du ikke spørre om hun vil komme til deg en helg? Anonymkode: 5c380...5dc 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #6 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du ikke spørre om hun vil komme til deg en helg? Anonymkode: 5c380...5dc Hun sier hun kommer på besøk, men jeg vet hun ikke ønsker det så vil ikke presse henne. Ts Anonymkode: 1f58a...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #7 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun sier hun kommer på besøk, men jeg vet hun ikke ønsker det så vil ikke presse henne. Ts Anonymkode: 1f58a...0a1 Kanskje spør om no mindre? Kafe besøk eller middag? Tur med hunden? Anonymkode: 84830...d94 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #8 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kanskje spør om no mindre? Kafe besøk eller middag? Tur med hunden? Anonymkode: 84830...d94 Hun ønsker ikke det foreløpig, men jeg har skrevet til henne at hun må bare ta kontakt når hun har lyst. Ts Anonymkode: 1f58a...0a1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #10 Skrevet 30. oktober 2023 Så flott av deg ts, at du fremdeles ønsker å ha bonusdatteren din i livet ditt❤️ Det varmer hjertet mitt iallfall. En 15-åring har gjerne nok med seg selv, og er i en egosentrisk alder. Men fortsett å inviter henne, om det så er spørsmål om hun vil være med ut å spise eller komme og møte hundene. Det kan være skummelt for henne å tenke på å dra tilbake til huset, med alle minnene fra moren der. Det kan også være skummelt for henne å møte deg igjen også, for kanskje er hun redd for din sorg eller at du skal snakke masse om moren hennes? Så begynn i det små😊 Syns dog det er litt spesielt av faren hennes å ikke ha kontakt med deg. Og at han ikke spør deg hvordan du har det? Er det sånn at han kanskje bare vil kutte deg ut nå? I så fall er jo det veldig trist. Du har tross alt vært i livet til barnet hans over halvparten av livet hennes. Anonymkode: 9d169...391 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #11 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så flott av deg ts, at du fremdeles ønsker å ha bonusdatteren din i livet ditt❤️ Det varmer hjertet mitt iallfall. En 15-åring har gjerne nok med seg selv, og er i en egosentrisk alder. Men fortsett å inviter henne, om det så er spørsmål om hun vil være med ut å spise eller komme og møte hundene. Det kan være skummelt for henne å tenke på å dra tilbake til huset, med alle minnene fra moren der. Det kan også være skummelt for henne å møte deg igjen også, for kanskje er hun redd for din sorg eller at du skal snakke masse om moren hennes? Så begynn i det små😊 Syns dog det er litt spesielt av faren hennes å ikke ha kontakt med deg. Og at han ikke spør deg hvordan du har det? Er det sånn at han kanskje bare vil kutte deg ut nå? I så fall er jo det veldig trist. Du har tross alt vært i livet til barnet hans over halvparten av livet hennes. Anonymkode: Jeg tenker det er vanlig folkeskikk å spørre meg hvordan det går når man har mistet sin partner, og iallfall når jeg er jentas bonusfar. Jeg tenker at det må være greit for de å vite hvordan min mentale helsetilstand er før de feks sender jenta til meg. Hvis situasjonen var omvendt så hadde jeg vært opptatt av hvordan hennes bonusmor hadde det. Jeg har en Instagram konto til hundene mine, der jeg legger ut masse rare bilder og alt tullet som hundene kan finne på løpet av en dag, og jeg ser at jenta er inne og ser på bildene og kommentere litt, og det er fint. Ts Anonymkode: 1f58a...0a1 3 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #12 Skrevet 30. oktober 2023 De fleste ungdommer i den alderen forsvinner litt, men kommer tilbake. Om ti år. Det er sånn det er. Ikke hold det mot henne. Hold døren åpen i framtiden. Hvis dere hadde en god relasjon så vil hun finne tilbake. Anonymkode: 386e2...a11 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #13 Skrevet 30. oktober 2023 Kondolerer ❤️ Anonymkode: 33c5b...d75
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #14 Skrevet 31. oktober 2023 Kondolerer ❤️ fortsett å hold kontakten jevnt. Inviter henne på middag, cafe eller shopping jevnt. Ikke gi slipp og ikke press for mye på. Hårfin balanse der. Ikke legg ansvaret for din omsorg på en 15 åring som har mistet moren sin. Hun har nok med seg selv. Anonymkode: f1d60...fb1
Miaiai Skrevet 31. oktober 2023 #15 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hun sier hun kommer på besøk, men jeg vet hun ikke ønsker det så vil ikke presse henne. Ts Anonymkode: 1f58a...0a1 15 åringen sørger selv, og forvente at hun skal spørre og også ta hensyn til deg og dine følelser nei. Du er voksen hun er fortsatt ungdom. Jeg tenker du får bare si at hun er hjertelig velkommen om hun vil, døren er alltid åpen. Hun trenger nok tid, og send henne en melding med jevne mellomrom men ikke for mye. Mere får du faktisk ikke gjort. Kjøp en julegave til henne til jul, og dra bort med den. Håper du har familie og venner rundt deg ❤️ 1
Miaiai Skrevet 31. oktober 2023 #16 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tenker det er vanlig folkeskikk å spørre meg hvordan det går når man har mistet sin partner, og iallfall når jeg er jentas bonusfar. Jeg tenker at det må være greit for de å vite hvordan min mentale helsetilstand er før de feks sender jenta til meg. Hvis situasjonen var omvendt så hadde jeg vært opptatt av hvordan hennes bonusmor hadde det. Jeg har en Instagram konto til hundene mine, der jeg legger ut masse rare bilder og alt tullet som hundene kan finne på løpet av en dag, og jeg ser at jenta er inne og ser på bildene og kommentere litt, og det er fint. Ts Anonymkode: 1f58a...0a1 Jeg så ikke dette, men skrev under. Nei det er ikke jentas oppgave og passe på hvordan du har det. Dette er ikke snakk om vanlig folkeskikk. Alle skjønner at du har det vondt, men og bli sint fordi hun ikke spør hvordan du har det. Hun har mistet mammen sin, for en jenta på 15 år er dette helt forferdelig. Hun har mest sannsynlig trekt seg unna fordi hun ikke orker og forholde seg til alt. Du må aldri finne på og sende henne eller si, at du er skuffet over at dem ikke hørte hvordan du hadde det. Dette må du enten få hjelp til av profesjonelle, ellers må du bruke dine venner og familie i en vanskelig periode. Det at hun kommenter og gir likes ta det som noe positivt, men ikke push på eller send meldinger som kan såre, selv om du har det vondt. Jenta her har ingen ansvar for din sorg. Du kan ikle forvente helle at faren hennes skal spørre, aner ikke hvordan forhold dere har hatt tidligere. Jeg ville som sagt spurt, men det er heller ikke hans oppgave og passe på at du har det bra. Det er lett og bli såret, skuffet og lei seg i en sorg. Men du må tenke på dem som du er gla i som er voksene rundt deg. Håper som sagt du har venner og familie du kan snakke med ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #17 Skrevet 31. oktober 2023 Miaiai skrev (6 minutter siden): Jeg så ikke dette, men skrev under. Nei det er ikke jentas oppgave og passe på hvordan du har det. Dette er ikke snakk om vanlig folkeskikk. Alle skjønner at du har det vondt, men og bli sint fordi hun ikke spør hvordan du har det. Hun har mistet mammen sin, for en jenta på 15 år er dette helt forferdelig. Hun har mest sannsynlig trekt seg unna fordi hun ikke orker og forholde seg til alt. Du må aldri finne på og sende henne eller si, at du er skuffet over at dem ikke hørte hvordan du hadde det. Dette må du enten få hjelp til av profesjonelle, ellers må du bruke dine venner og familie i en vanskelig periode. Det at hun kommenter og gir likes ta det som noe positivt, men ikke push på eller send meldinger som kan såre, selv om du har det vondt. Jenta her har ingen ansvar for din sorg. Du kan ikle forvente helle at faren hennes skal spørre, aner ikke hvordan forhold dere har hatt tidligere. Jeg ville som sagt spurt, men det er heller ikke hans oppgave og passe på at du har det bra. Det er lett og bli såret, skuffet og lei seg i en sorg. Men du må tenke på dem som du er gla i som er voksene rundt deg. Håper som sagt du har venner og familie du kan snakke med ❤️ Ts her Jeg mente at det er vanlig folkeskikk av de voksne å spørre hvordan jeg har det og vise omtanke, fordi jeg synes man kan forvente det av folk man har hatt samarbeid med i nesten 10 år. Min kones exmann var vanskelig mot henne i perioder når det gjaldt samarbeid. Anonymkode: 1f58a...0a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #18 Skrevet 31. oktober 2023 Hun kommer tilbake, tenker jeg ❤️ Send ei melding i ny og ne, spør om hun vil passe hundene litt en dag.. Det er så utrolig vondt å miste mor ❤️ Anonymkode: 1a451...076 1
Miaiai Skrevet 31. oktober 2023 #19 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ts her Jeg mente at det er vanlig folkeskikk av de voksne å spørre hvordan jeg har det og vise omtanke, fordi jeg synes man kan forvente det av folk man har hatt samarbeid med i nesten 10 år. Min kones exmann var vanskelig mot henne i perioder når det gjaldt samarbeid. Anonymkode: 1f58a...0a1 Ja men da ville jeg ikke forventet noe særlig fra han. Jeg hadde spurt deg om hvordan det gikk, men nå har jeg både et godt samarbeid med x mine jeg har barn med, og ny partner der. La det ligge det gir bare mere byrde på sorgen din ❤️ jeg trodde du mente 15 åringen også, så da beklager jeg det ❤️
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #20 Skrevet 31. oktober 2023 Kondolerer så mye. Jeg tror du må senke forventningene dine, selv om jeg skjønner at det er sårt. Jeg mistet foreldrene mine når jeg var ung, noe yngre enn din datter, og jeg er ennå i dag sjokkert over hvilke forventninger andre voksne rundt meg hadde om hvordan jeg skulle håndtere det. Det ble forventet at jeg skulle håndtere det som tanta mi på 50, og sånn var det bare ikke. Jeg var ennå et barn, og hadde behov for å bli ivaretatt som et. Det ble forventet at jeg skulle vise umåtelige mengder omsorg og takknemlighet for de rundt meg, jeg skulle vite hva som skulle sies og følge sosial protokoll. Det var ingen som tok hensyn til at jeg var et barn i krise, med store følelser av sorg og sinne som jeg gjorde hva som helst for å slippe å anerkjenne. Du er den voksne, hun er barnet og du kan ikke tenke at hun skal håndtere det som en voksen, da brenner du ei bro i det lange løp. Fortsett å være solid, trygg, sjekk inn med henne og vær åpen for henne når hun ønsker det. Ikke forvent at hun skal være for deg, det du skal være for henne. Dere var aldri jevnbyrdige før, og dere er det ikke nå heller. Masse lykke til Anonymkode: b285a...587 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå