AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #21 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Behapan eller hva det heter skal være like effektiv som sprøyten. Fåes på resept . Sverger meg til den Anonymkode: 736ab...ff0 Siterer! Anonymkode: 8d3c2...5c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #22 Del Skrevet 31. oktober 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Siterer! Anonymkode: 8d3c2...5c8 Vet du om det er noen froskjell på Behapan og f.eks tilskudd med methylocabalmin med tilsvarende dose? Anonymkode: 1073a...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #23 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er Behapan det som er erstatteren for Triobe, eller skrives dette også fortsatt ut? Fikk aldri noen effekt av Triobe. Vet om flere med ME som tar sprøyte. Anonymkode: 1073a...a84 TrioB er vel ikke reseptbelagt? Behapan er mer effektiv. Jeg startet med Triob, men hadde ingen effekt. Anonymkode: c25a7...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #24 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 22.33): Behapan eller hva det heter skal være like effektiv som sprøyten. Fåes på resept . Sverger meg til den Anonymkode: 736ab...ff0 https://tidsskriftet.no/2018/10/debatt/ikke-nodvendig-med-injeksjoner-ved-vitamin-b12-mangel Anonymkode: c25a7...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #25 Del Skrevet 1. november 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: TrioB er vel ikke reseptbelagt? Behapan er mer effektiv. Jeg startet med Triob, men hadde ingen effekt. Anonymkode: c25a7...3f4 Jo det er reseptbelagt https://www.vitusapotek.no/reseptbelagte-legemidler/a-fordoyelsesorganer-og-stoffskifte/a11-vitaminer/a11ea-vitamin-b-kompleks%2Cusammensatte-prep/triobe-tab-0%2C8-mg-0%2C5-mg-3-mg-100-stk/p/526871 Anonymkode: 1073a...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #26 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 10.31): Triobe hadde ingen effekt på meg. Har du forresten ME? Anonymkode: 1073a...a84 Hvis man har mangel på vitamin B12 skal ikke Triobe brukes. Triobe er ment til å forebygge mangel. Altså hvis du er i faresonen til at det kan oppstå mangel. Dette står i Legemiddelhåndboka, men her slurver legene MYE. 1. Lege må utrede årsak til din mangel på B12. Ikke start med tilskudd før nødvendige blodprøver er tatt. 2. Ikke alle tar opp Behepan/B12 via tabletter, derfor får folk injeksjoner med B12, satt intramuskulært. 3. Husk: en retningslinje er kun ment som en anbefaling. (Helsedep. som skriver dette). Det er ingen fast fasit på hvordan man skal behandle en B12-mangel. Det er symtomene som skal behandles og ikke kun blodprøveverdien. 3. Søk opp "B12 Foreningen" på Facebook. Les og lær. ❤️ Anonymkode: 02dc9...811 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #27 Del Skrevet 1. november 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man har mangel på vitamin B12 skal ikke Triobe brukes. Triobe er ment til å forebygge mangel. Altså hvis du er i faresonen til at det kan oppstå mangel. Dette står i Legemiddelhåndboka, men her slurver legene MYE. 1. Lege må utrede årsak til din mangel på B12. Ikke start med tilskudd før nødvendige blodprøver er tatt. 2. Ikke alle tar opp Behepan/B12 via tabletter, derfor får folk injeksjoner med B12, satt intramuskulært. 3. Husk: en retningslinje er kun ment som en anbefaling. (Helsedep. som skriver dette). Det er ingen fast fasit på hvordan man skal behandle en B12-mangel. Det er symtomene som skal behandles og ikke kun blodprøveverdien. 3. Søk opp "B12 Foreningen" på Facebook. Les og lær. ❤️ Anonymkode: 02dc9...811 Leger slurver mye med mye rundt vitaminer generelt, dessverre. Nå vet vi at jeg har ME, og dermed er B12 viktig å ha i et høyere sjikte. Jeg etterspør derfor erfaring fra andre med ME som har fått opp nivåene betraktelig, og hva som fungerte best Anonymkode: 1073a...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #28 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Leger slurver mye med mye rundt vitaminer generelt, dessverre. Nå vet vi at jeg har ME, og dermed er B12 viktig å ha i et høyere sjikte. Jeg etterspør derfor erfaring fra andre med ME som har fått opp nivåene betraktelig, og hva som fungerte best Anonymkode: 1073a...a84 Jeg ville bedt legen om å få teste ut injeksjoner med B12. Orifarm sin vitamin B12 Depot. For å se om symtomene gir seg/ blir lettere. Skriv gjerne en symtomdagbok for å se hva som evt.blir bedre etter oppstart av injeksjoner. Håper legen din lar deg få injeksjoner. Jeg har selv autoimmun sykdom som fører til at tarmen ikke tar opp b12 via mat/tabletter derfor får jeg hyppige injeksjoner med B12. Anonymkode: 02dc9...811 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #29 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 20.59): Jeg sliter med B-12 etter jeg ble syk, og har skjønt at det er nyttig for oss å ha høyere verdier av særlig b-12. Jeg ligger i nedre del av normalen, og klarer ikke få opp nivåene godt. nok. Jeg har prøvd forskjellige tilskudd uten at jeg har følt noen endring. Har prøvd forskjellige former og forskjellige doser. Er sprøyter den beste måten, eller finnes det et tilskudd som kan gi samme nytte, isåfall hvilket vil du anbefale? Anonymkode: 1073a...a84 Jeg bruker behepan pga det. Hadde veldig mye symptom på mangel så fikk resept hos legen da verdiene var alt for lave.tok 2 tabletter i 8 uker før jeg gikk over til 1 hver dag. Dette er 2 år siden. Såg på forje blodprøve at jeg bare er komt et stykke over grensen, så nå har jeg begynt på 2 stk igjen å skal gjøre det noen uker for å se om jeg kommer meg enda litt opp. Behepan skal vel være like bra kanskje litt betre da b12 begynner å synke litt på slutten før ny dose. Er også en liten infeksjonsfare med sprøyter. Anonymkode: ff3e7...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 1. november 2023 #30 Del Skrevet 1. november 2023 Du bør kjøpe en metylert form for B12, gjerne med B9 inkludert. F.eks denne: https://sunkost.no/liposomal-b12-med-folat Dråpeform, så enkelt å dosere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #31 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) Næringsgjær er ikke en kilde til b12 (er ikke i aktiv form, kroppen klarer ikke ta opp/bruke det), og mine b12 verdier/symptomer er langt bedre med kjøtt/fisk enn plantemat og tilskudd (jeg har vært veganer). ME er veldig relevant for diskusjonen her, da ME pasienter har et mye større behov for høyere nivåer, og har i tillegg dårligere næringsopptak. Jeg har forøvrig normale nivåer, men de er for lave sett i sammenheng med sykdom. Anonymkode: 1073a...a84 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 2. november 2023 av Perelandra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #32 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) Bombasi skrev (På 1.11.2023 den 15.53): Du bør kjøpe en metylert form for B12, gjerne med B9 inkludert. F.eks denne: https://sunkost.no/liposomal-b12-med-folat Dråpeform, så enkelt å dosere. Jeg har veldig gode nivåer av folat (spiser ekstremt mye grønt), men har landet på at jeg skal prøve en flytende variant til å begynne med, og se. Dråper gir kanskje bedre opptak også, enn tablett? Anonymkode: 1073a...a84 Endret 2. november 2023 av Perelandra Diskusjon rundt dosering av kosttilskudd. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barnekjær Skrevet 1. november 2023 #33 Del Skrevet 1. november 2023 Bombasi skrev (6 minutter siden): Du bør kjøpe en metylert form for B12, gjerne med B9 inkludert. F.eks denne: https://sunkost.no/liposomal-b12-med-folat Dråpeform, så enkelt å dosere. Takk for tipset! folat er dessuten viktig for gravide,ja det er jo også B-12! kjenner en som er gravid nå 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 1. november 2023 #34 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 15.57): Jeg har veldig gode nivåer av folat (spiser ekstremt mye grønt), men har landet på at jeg skal prøve en flytende variant til å begynne med, og se. Dråper gir kanskje bedre opptak også, enn tablett? Anonymkode: 1073a...a84 Tror ikke du skal være bekymret for å kjøpe B12 med folat i. For vitaminet er vannløselig, og det skal mye til for at du har så høyt folat at du "lider" av det. Fakta er vel at jo høyere B12 du har jo mer folat trenger du. Den lipsomalen som jeg la ved inneholder mye B12, og litt B9. Den er også sterk på B12'en, så kan være greit å dosere med dråper. At B12'en er metylert og innkapslet i lipsomaler sørger for at den har god kvalitet. Herav er også prisen høy. Endret 2. november 2023 av Perelandra Diskusjon rundt dosering av kosttilskudd. Perelandra, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #35 Del Skrevet 1. november 2023 1 minutt siden, Bombasi said: Tror ikke du skal være bekymret for å kjøpe B12 med folat i. For vitaminet er vannløselig, og det skal mye til for at du har så høyt folat at du "lider" av det. Fakta er vel at jo høyere B12 du har jo mer folat trenger du. Den lipsomalen som jeg la ved inneholder mye B12, og litt B9. Den er også sterk på B12'en, så kan være greit å dosere med dråper. At B12'en er metylert og innkapslet i lipsomaler sørger for at den har god kvalitet. Herav er også prisen høy. Er ikke bekymret, men produktet du linker til har 4 x mindre dose enn et rent b-12 tilskudd (dråper), og jeg trenger høye doser. Så siden jeg i tillegg ikke trenger en boost med folat, så tenker jeg at det bedre med et rent b-12 som har mye høyere doser Anonymkode: 1073a...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 1. november 2023 #36 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke bekymret, men produktet du linker til har 4 x mindre dose enn et rent b-12 tilskudd (dråper), og jeg trenger høye doser. Så siden jeg i tillegg ikke trenger en boost med folat, så tenker jeg at det bedre med et rent b-12 som har mye høyere doser Anonymkode: 1073a...a84 Ja, okei. Hvis du må ha B12 som er inni hampen sterk så. Men personlig tenker jeg at metylert form er best, uavhengig av hva du går for. For øvrig selger tights.no disse, uten at de er metylert da: https://www.tights.no/butikk/3-pack-bodyfuel-super-strength-vitamin-b12/ Her får du mye for penga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #37 Del Skrevet 1. november 2023 1 minutt siden, Bombasi said: Ja, okei. Hvis du må ha B12 som er inni hampen sterk så. Men personlig tenker jeg at metylert form er best, uavhengig av hva du går for. For øvrig selger tights.no disse, uten at de er metylert da: https://www.tights.no/butikk/3-pack-bodyfuel-super-strength-vitamin-b12/ Her får du mye for penga. Ja jeg er enig, metyl gir best absorpsjon fremfor cyanocobalamin. Jeg har såpass omfattende symptomer at jeg må ha ha noe som river og virker raskt. De har med 2000 mcg hos helsekosten, så jeg går for det i første omgang. Anonymkode: 1073a...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #38 Del Skrevet 1. november 2023 For min del var sprøyter best for å få opp verdiene, fikk det på blåresept også med fastlegen. Tok ny dose ganske ofte, hver 6 uke funket for meg. Merket det godt på kroppen når effekten begynte å avta. Det som ble viktig for meg for å greie å holde på gode verdier var flere år med ulike vitaminer, for kroppen tar ikke opp b12 om du har lave verdier på folat f.eks. Sleit med lave verdier på mye i en periode etter år med mye sykdom i tillegg til ME og Fibro. Det som et viktig er å alltid ta tabletter med mat om ikke noe annet står på, å vær oppreist med å sitte/stå 30 minutter etter inntak. Uansett om det er medisiner eller tilskudd. Anonymkode: 0a26b...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #39 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 10.29): TrioBe, fåes på resept. Jeg har hatt B12 mangel og bruker det nå fast. Anonymkode: d47ec...b67 Trio-B er for vedlikehold av b12. Ikke viss du har mangel og må opp. Da er det enten sprøyter eller 2 stk behepan som gjør susen. Anonymkode: 8464a...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #40 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 16.19): For min del var sprøyter best for å få opp verdiene, fikk det på blåresept også med fastlegen. Tok ny dose ganske ofte, hver 6 uke funket for meg. Merket det godt på kroppen når effekten begynte å avta. Det som ble viktig for meg for å greie å holde på gode verdier var flere år med ulike vitaminer, for kroppen tar ikke opp b12 om du har lave verdier på folat f.eks. Sleit med lave verdier på mye i en periode etter år med mye sykdom i tillegg til ME og Fibro. Det som et viktig er å alltid ta tabletter med mat om ikke noe annet står på, å vær oppreist med å sitte/stå 30 minutter etter inntak. Uansett om det er medisiner eller tilskudd. Anonymkode: 0a26b...7ef Jeg har veldig gode nivåer av folat, så den delen er bra. Jeg kjører dråper på tom mage (anbefalt for denne type tilskudd) og ser hvordan det går. Jeg er ikke veldig glad i sprøyter, så jeg satser på dråper/piller først Anonymkode: 1073a...a84 Endret 2. november 2023 av Perelandra Diskusjon rundt dosering av kosttilskudd. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå