Gå til innhold

Anbefal meg et godt b12 tilskudd (ME)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med B-12 etter jeg ble syk, og har skjønt at det er nyttig for oss å ha høyere verdier av særlig b-12. Jeg ligger i nedre del av normalen, og klarer ikke få opp nivåene godt. nok. Jeg har prøvd forskjellige tilskudd uten at jeg har følt noen endring. Har prøvd forskjellige former og forskjellige doser. 

Er sprøyter den beste måten, eller finnes det et tilskudd som kan gi samme nytte, isåfall hvilket vil du anbefale?  

Anonymkode: 1073a...a84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter med B-12 etter jeg ble syk, og har skjønt at det er nyttig for oss å ha høyere verdier av særlig b-12. Jeg ligger i nedre del av normalen, og klarer ikke få opp nivåene godt. nok. Jeg har prøvd forskjellige tilskudd uten at jeg har følt noen endring. Har prøvd forskjellige former og forskjellige doser. 

Er sprøyter den beste måten, eller finnes det et tilskudd som kan gi samme nytte, isåfall hvilket vil du anbefale?  

Behapan eller hva det heter skal være like effektiv som sprøyten. Fåes på resept . Sverger meg til den 

Anonymkode: 736ab...ff0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved lettere former for mangel og kun milde eller moderate symptomer kan mangelen behandles med høydosert tilskudd av B12 i tablettform. Det er vist at man trenger ca. 1000-2000 mikrogram (1-2 mg) daglig for å gjenopprette vitamin B12-lagrene. Et preparat er godkjent for forskrivning, cyanokobalamin 1mg tabletter. Ved kun ernæringsbetinget vitamin B12-mangel kan det gis lavere doser (0,5 mg daglig). 

Dersom en person med vitamin B12-mangel har betydelige nervesymptomer eller uttalt anemi, kan man fremskynde behandlingseffekten ved å gi vitaminet i sprøyteform.

-- NHI - Mangel på vitamin B12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker disse. Det er høydose og de eneste som har fungert for meg.

https://www.bodystore.no/biotin-1000-mcg-50-kapsler/A6056.html?gclid=Cj0KCQjwqP2pBhDMARIsAJQ0CzrWblR7JpnDo4w4-tzt9-loV6KHsasVNg8N5CSBR8I6TFifW5d-SdIaAiOLEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: 6053c...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette er biotin og ikke b12? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Behapan eller hva det heter skal være like effektiv som sprøyten. Fåes på resept . Sverger meg til den 

Dette bruker jeg. Måtte opp i to tabletter men nå er det ok

Anonymkode: 391ad...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TrioBe, fåes på resept. Jeg har hatt B12 mangel og bruker det nå fast.

Anonymkode: d47ec...b67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

TrioBe, fåes på resept. Jeg har hatt B12 mangel og bruker det nå fast.

Anonymkode: d47ec...b67

Triobe hadde ingen effekt på meg. 

Har du forresten ME? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette bruker jeg. Måtte opp i to tabletter men nå er det ok

Anonymkode: 391ad...6f3

Husker du hva verdiene dine lå på før du begynte på medisiner, og hva de kom opp på?  Hvilke ME-symptomer ble lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker B-12 methyl i denne dosen. Kjøper fra Iherb eller Bigvites i England. Ser at merket Now også har den styrke. 

Screenshot_20231031_122623_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: f1fa8...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker B-12 methyl i denne dosen. Kjøper fra Iherb eller Bigvites i England. Ser at merket Now også har den styrke. 

Screenshot_20231031_122623_Samsung Internet.jpg

Hva har du fått opp nivået til, og har du lettelse i ME symptomer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Honey Dew said:

Behepan, men du må kanskje ta Folat i tillegg. Hør med legen din.

Snakker du av egen erfaring nå med produktet i forhold til ME?  Jeg prøvde TRiobe tidligere uten effekt. Har gode nivåer med folat, får i meg veldig mye via kosten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snakker du av egen erfaring nå med produktet i forhold til ME?  Jeg prøvde TRiobe tidligere uten effekt. Har gode nivåer med folat, får i meg veldig mye via kosten. 

Akkurat det har jeg ingen erfaring med. Jeg fikk medisinen av legen min pga lavt B12-nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Der ja, takk :) 

Glemte å si at det er en liten sugetablett og det bidrar også til at kroppen tar det opp raskere :) 

Anonymkode: 6053c...cf5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tablettene er myyyyye mer effektive enn sprøyte. Trodde ikke leger lengre skrev ut sprøyte. 

Anonymkode: c25a7...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Tablettene er myyyyye mer effektive enn sprøyte. Trodde ikke leger lengre skrev ut sprøyte. 

Anonymkode: c25a7...3f4

Er Behapan det som er erstatteren for Triobe, eller skrives dette også fortsatt ut? Fikk aldri noen effekt av Triobe. Vet om flere med ME som tar sprøyte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva har du fått opp nivået til, og har du lettelse i ME symptomer? 

Jeg har ikke ME, men en autoimmun sykdom som også inkluderer utmattelse. Fått opp nivået noe, men har dessverre ikke klart å følge opp med å ta hver dag. For min tilstand så er det anbefalt å ha B-12 rundt 1000. I tillegg minsteverdier for andre vitamin/mineraler. 

Formen methyl skal være det beste for kroppen med tanke på opptak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...