KristinF Skrevet 30. oktober 2023 #1 Skrevet 30. oktober 2023 Ungen på fire år har alltid vært klin umulig på søvn, og nå er soverutinene helt på bærtur igjen. Sovner alt for sent (helt umulig å få til å sovne) og våknet for sent om morgenen. Er det innafor med litt sovemedisin på kvelden bare for å få rutinene på plass igjen? Tenker bare på noe enkelt som melatonin
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #2 Skrevet 30. oktober 2023 Nei. Prøv alt annet først. Kosthold. Vitamin. Mosjon. Frisk luft. Ikke nettbrett før leggetid ect. Anonymkode: f615d...732 7
Sofakona Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 Når legger dere henne? Hva gjør hun før hun skal legges? 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 Nei, jeg har et barn som har slitt med det samme opp igjennom årene (PTSD). Hun gikk på sovemedisin kun en liten periode i ungdomstiden. Da hun var yngre fokuserte vi på søvnhygiene. Det er mye man kan gjøre endringer på der, om barna sliter med å sove. Blir kanskje ikke helt perfekt, men det blir det heller ikke med melatonin. Melatonin fjerner ikke grunnen til at man sliter med å sove. Anonymkode: fb270...905 3
C8H10N4O2 Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 Ikke uten å snakke med legen først, er min tanke. 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #6 Skrevet 30. oktober 2023 Snakk med lege først. Min sa nei, så jeg har en 4-åring som sovner halv elleve 😕 Anonymkode: 404e7...f6a 2 1
Blåjojo Skrevet 30. oktober 2023 #7 Skrevet 30. oktober 2023 Gjør heller tiltak som å få barnet tidligere opp om morgenen, være i aktivitet på ettermiddag, kutte skjermbrett, og sørge for at barnet legger seg passelig mett på et passelig temperert rom. I tillegg er det greit å ha faste rutiner som barnet kan forbinde med kveld og soving: Dusj/bading, pysj på, tannpuss og å lese i ei bok før legging. Så små barn skal dessuten ikke ha melatonin uten at du har snakket med lege, og lege vil neppe gi melatonin før alt annet er prøvd. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #8 Skrevet 30. oktober 2023 Vi sleit i mange år med vår gutt, han har gått på melatonin no i 4år, fikk et nytt liv. Vi fikk det hos fastlegen, som har prøvd 2 ganger å henvise oss til sykehuset. Men får ikke time, så lenge melatonin virker, undersøker de det ikke nærmere. Anonymkode: d8c17...f75
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Skrevet 30. oktober 2023 Hva legger du i "litt" sovemedisin? Dette er uansett en problemstilling du bør ta med legen/helsestasjon. Anonymkode: ca5f9...d4b
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #10 Skrevet 30. oktober 2023 Høres ut som barnet har fått en dårlig døgnrytme. Vekk barnet til fast tid hver morgen, legg heller litt tidligere om kvelden. Kutt skjermbruk, vær i aktivitet ute og inne. Ha gode rutiner, se over kosthold. Sovemedisin til en 4 åring bør ikke være nødvendig, og vil ofte medføre mer søvnproblemer. Anonymkode: 613f3...2c5 1
Piggsopp Skrevet 30. oktober 2023 #11 Skrevet 30. oktober 2023 Melatonin kan ha hormonforstyrrende effekt, så det ville jeg unngått.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #12 Skrevet 30. oktober 2023 Hva mener du med hormonforstyrrende effekt? Jeg har en med adhd og en med autisme som tar melatonin hver kveld etter resept fra to overleger. Ville tro det var trygt🙈 Gode soverutiner er flott det men fungerer ikke på alle! Hadde det bare vært så enkelt….. Anonymkode: fe643...26b 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #13 Skrevet 30. oktober 2023 Har dere det mørkt på soverommet? Ikke for varmt? Roer dere ned før sengetid? Rolig lesing og nattasang i sengen? Ikke travelt med kveldsrutinen? Et deilig bad om kvelden kan være beroligende. Anonymkode: 15308...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #14 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du med hormonforstyrrende effekt? Jeg har en med adhd og en med autisme som tar melatonin hver kveld etter resept fra to overleger. Ville tro det var trygt🙈 Gode soverutiner er flott det men fungerer ikke på alle! Hadde det bare vært så enkelt….. Anonymkode: fe643...26b Det er bivirkninger på alle medisiner. Og det er worst case. Tipper det står "plutselig død" på andre medisinen han tar. Alternativet er at autisme- og ADHD-symptomene blir kraftig forsterket pga mangel på søvn. Anonymkode: 15308...1ff
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #15 Skrevet 31. oktober 2023 Herregud her var det mange som tror de har peiling! Litt det samme som når man har psykiske plager så kommer alle "legene" her på forumet å fraråder medisin, og tipser om turer i skogen 🤣🤣🤣. Du må rett og slett ta det med legen. Folk her inne aner ingenting om ditt barn. Anonymkode: 37db7...821 1
AndreaJohan Skrevet 31. oktober 2023 #16 Skrevet 31. oktober 2023 5 hours ago, KristinF said: Ungen på fire år har alltid vært klin umulig på søvn, og nå er soverutinene helt på bærtur igjen. Sovner alt for sent (helt umulig å få til å sovne) og våknet for sent om morgenen. Er det innafor med litt sovemedisin på kvelden bare for å få rutinene på plass igjen? Tenker bare på noe enkelt som melatonin Nei, nei og nei. Det er siste utvei for VOKSNE! Barn er under utvikling og du kan virkelig sabotere hjernen til barnet. Snakk med helsepersonell om du sliter 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #17 Skrevet 31. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud her var det mange som tror de har peiling! Litt det samme som når man har psykiske plager så kommer alle "legene" her på forumet å fraråder medisin, og tipser om turer i skogen 🤣🤣🤣. Du må rett og slett ta det med legen. Folk her inne aner ingenting om ditt barn. Anonymkode: 37db7...821 Et Barnehagebarn skal ikke ha sovemedisin. Mener du det har du suttet for lenge på ei crackpipe Anonymkode: 53a2d...23d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #18 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et Barnehagebarn skal ikke ha sovemedisin. Mener du det har du suttet for lenge på ei crackpipe Anonymkode: 53a2d...23d Irrelevant hva jeg mener om å gi sovemedisin til barn, for jeg er ikke lege. Jeg mener at all medisinering av barn skal overvåkes og bestemmes av lege. Men å bastant sitte å påstå at "barnehagebarn" IKKE skal ha sovemedisin holder jeg meg for god til. Vi vet ikke noe om dette barnet forøvrig, kanskje nettopp dette barnet er unntaket som faktisk MÅ ha sovemedisin for å fungere normalt. og nettopp derfor igjen, legen skal vurdere det. Ikke du eller jeg. Anonymkode: 37db7...821
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #19 Skrevet 31. oktober 2023 46 minutter siden, AndreaJohan said: Nei, nei og nei. Det er siste utvei for VOKSNE! Barn er under utvikling og du kan virkelig sabotere hjernen til barnet. Snakk med helsepersonell om du sliter Tja. Vår lege og psykolog på bup forklarte at store søvnvansker kan være ødeleggende for en kropp i vekst og derfor måtte barnet vårt ha melatonin asap. Endret våre netter OG dager markant. Barnet har TS og adhd. Hør med legen din du TS. For det dette er faktisk ikke riktig som Andreajohan skriver. De legger alltid til grunn det som veier tyngst for barnet. Å ikke få sove brukes jo faktisk som tortur. Anonymkode: ae422...2a9 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #20 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva mener du med hormonforstyrrende effekt? Jeg har en med adhd og en med autisme som tar melatonin hver kveld etter resept fra to overleger. Ville tro det var trygt🙈 Gode soverutiner er flott det men fungerer ikke på alle! Hadde det bare vært så enkelt….. Anonymkode: fe643...26b Og Ritalin som også mange barn med adhd får er jo strengt talt et sentralstimulerende narkotikum. Det bør være siste utvei, men det gis likevel. Melatonin er et hormon og gis det som medisin får man jo et tilskudd av et hormon som kan skape kluss og ubalanse. Særlig hos små barn. Men om ditt barn får det vet nok legen hva han gjør, så ville ikke tenkt mer på det🙂 Anonymkode: 50be8...472
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå