AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #1 Skrevet 30. oktober 2023 Jeg synes tanken om julegaver er fin, men jeg synes fokuset på dette er blitt alt for mye… i min familie er det så utrolig mange gaver under treet, og det blir brukt så mye penger på dette. Jeg synes det er dumt når fokuset går fra å tilbringe en koselig kveld sammen til å bruke timesvis på å åpne gaver. I tillegg synes jeg det er dumt at dette blir lagt som standard for barna i familien (barna er 6 år og under). Hva tenker andre om julegavefokuset? vi har i år fått vårt første barn, så det blir hennes første jul. Vi ønsker at jul for henne i årene som kommer ikke hovedsakelig skal være preget av utallige julegaver (vi har en stor familie), og at hun skal sette pris på det hun får og ikke ta det for gitt. Dessverre synes jeg dette gavefokuset i dagens samfunn er helt feil… Anonymkode: 2fe50...672
Brunello Skrevet 30. oktober 2023 #2 Skrevet 30. oktober 2023 Det blir alt for mange gaver. Barna har fått utrolig mye tullete opp gjennom årene. At folk ikke heller kan kjøpe en fin gave og ikke flere forskjellige bare for å pumpe opp volumet. Spesielt barnas mormor er ekspert på å kjøpe tull (og etter å ha diskutert saken med kompiser har jeg inntrykk av at mormødre gjør slikt). Ender med å fylle opp med leker og annet som nesten ikke blir brukt.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 Brunello skrev (1 time siden): Det blir alt for mange gaver. Barna har fått utrolig mye tullete opp gjennom årene. At folk ikke heller kan kjøpe en fin gave og ikke flere forskjellige bare for å pumpe opp volumet. Spesielt barnas mormor er ekspert på å kjøpe tull (og etter å ha diskutert saken med kompiser har jeg inntrykk av at mormødre gjør slikt). Ender med å fylle opp med leker og annet som nesten ikke blir brukt. Enig at det er bedre å kjøpe en fin gave! Prøver selv å redusere antall gaver jeg gir ved å heller gi en gave av bedre kvalitet, evt noe man kan gjøre sammen istedenfor å utveksle gaver. - TS Anonymkode: 2fe50...672
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 Ja fins endel familier der barna får mange gaver fra hele familien. Mens det er barn i dette landet som nesten ikke får julegaver pga foreldrene har dårlig råd. Burde prioritere gaver som er til nytte og som barnet liker, og ikke bare gi noe for at det skal være mest mulig med gaver. Anonymkode: 0e999...13b 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 Vi ønsket å ta tilbake jule litt, at ikke alt skulle dreie seg om julegaver og antall gaver, det ble i overkant mye og mange av barna i storfamilien så knapt på hva de fikk før de rusket opp neste gave. Gleden av å gi gaver forsvinner også litt. Vi reduserte antall gaver på denne måten; - sluttet å gi gaver til venner og venners barn. Dette ble vi enige om, så heller ikke gaver tilbake. - Voksne i familien sluttet å «bytte» gaver med hverandre. - På julaften utveksles kun gaver med de som er tilstede på feiringen. Andre gaver åpnes hjemme. På denne måten slipper vi times vis med gaveåpning, og barna i familien rekker å leke med det de får og hverandre. Anonymkode: ba56a...ee6 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #6 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi ønsket å ta tilbake jule litt, at ikke alt skulle dreie seg om julegaver og antall gaver, det ble i overkant mye og mange av barna i storfamilien så knapt på hva de fikk før de rusket opp neste gave. Gleden av å gi gaver forsvinner også litt. Vi reduserte antall gaver på denne måten; - sluttet å gi gaver til venner og venners barn. Dette ble vi enige om, så heller ikke gaver tilbake. - Voksne i familien sluttet å «bytte» gaver med hverandre. - På julaften utveksles kun gaver med de som er tilstede på feiringen. Andre gaver åpnes hjemme. På denne måten slipper vi times vis med gaveåpning, og barna i familien rekker å leke med det de får og hverandre. Anonymkode: ba56a...ee6 Dette var mange gode tips til å redusere antall gaver og ha en julekveld hvor fokuset heller er på å kose seg sammen - TS Anonymkode: 2fe50...672 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #7 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg har noe svigerfamilie med et litt annet syn på gaver enn oss, men må bare konstatere det ikke er stemning hos de pågjeldende for å endre noe. Så vi blir hjemme julaften og gjør det på vår måte. Anonymkode: fce95...c43 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #8 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 20.44): Jeg synes tanken om julegaver er fin, men jeg synes fokuset på dette er blitt alt for mye… i min familie er det så utrolig mange gaver under treet, og det blir brukt så mye penger på dette. Jeg synes det er dumt når fokuset går fra å tilbringe en koselig kveld sammen til å bruke timesvis på å åpne gaver. I tillegg synes jeg det er dumt at dette blir lagt som standard for barna i familien (barna er 6 år og under). Hva tenker andre om julegavefokuset? vi har i år fått vårt første barn, så det blir hennes første jul. Vi ønsker at jul for henne i årene som kommer ikke hovedsakelig skal være preget av utallige julegaver (vi har en stor familie), og at hun skal sette pris på det hun får og ikke ta det for gitt. Dessverre synes jeg dette gavefokuset i dagens samfunn er helt feil… Anonymkode: 2fe50...672 Julaften for barn er jo spenningen med alle gavene og overflod. Det er ikke noe nytt. La nå barna få beholde denne ene helt magiske dagen. De blir fort nok for voksne for det. Anonymkode: 5385d...31c
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #9 Skrevet 1. november 2023 At det skal være litt overdådig en gang i året er greit altså, men etter min smak har det blitt alt for mye. Jeg får litt avsmak egentlig. Har vært med på julefeiringer der barn sitter å pakker opp i timesvis og er helt apatisk:\ Ikke mye julemagi over det gitt. Anonymkode: 7d86d...ee7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 Det er ikke sånn at fordi barna får mange gaver så er de ikke takknemlig ellee gleder seg ! Anonymkode: 84474...66f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): At det skal være litt overdådig en gang i året er greit altså, men etter min smak har det blitt alt for mye. Jeg får litt avsmak egentlig. Har vært med på julefeiringer der barn sitter å pakker opp i timesvis og er helt apatisk:\ Ikke mye julemagi over det gitt. Anonymkode: 7d86d...ee7 Vel ingen her har vært apatisk! Anonymkode: 84474...66f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå