Gå til innhold

Er sjansen stor for å få nok et autistiske barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi elsker vårt barn men vi er så slitne. Overveldet.Samtidig ønsker vi oss også et barn som er enklere,, og gi det barnet vi har et søsken. Vi ønsket oss i utgangspunktet både to og tre barn. Men nå vet jeg faktisk ikke. Er som sagt veldig sliten. Så har vi sorgen over at det skulle bli så hardt. Men jeg er livredd for at et eventuelt barn nummer to også skal ende opp med å ha autisme. Er sjansen for det stor?

Anonymkode: ce89a...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bevist at det er gener som utgjør autisme, så ja, muligheten er nok stor

Anonymkode: 092d6...595

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg vet ikke hva sjansene er statistisk sett. Men jeg kjenner flere som har 2-3 barn der alle er autister. 

Anonymkode: 2c82d...305

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner flere som har et autistiskt barn,kjenner ingen som har flere.

Anonymkode: f9615...8b2

• Nyttig 1
Skrevet

Det er en forhøyet risiko når man allerede har ett barn med autisme, men hvor mye forhøyet den er vet jeg ikke. 

Anonymkode: 2915f...d53

• Liker 2
Skrevet

💙

Anonymkode: 75342...2e1

Skrevet

Det er høy arvelighet..kjenner ikke til statistikk men jeg kjenner 3 ulike familier der de har to søsken med autisme hver seg. Ulik i hvilken grad på spekteret da!

Anonymkode: 51c82...503

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bare vet ikke om jeg makter en til med samme utfordringer. Er det verdt risikoen...... når vi er så sliten som vi er nå, selv med mye hjelp.

Samtidig er jo ønsket om flere barn der

Anonymkode: ce89a...129

• Hjerte 3
Skrevet

Nei, svært liten. Vi har selv vært der og beskjeden vi fikk ang dette spm var at det var liten sjanse for å få ett barn til med autisme. Da er det mere sannsynlig med noe annet i samme gate. Feks adhd, add, ol. Risikoen for autisme generelt er 1%. For oss som har 1 barn med autisme fra før er risikoen økt til 5%. Altså 95% sjanse for å få et friskt barn. 

Vi angret på at vi ventet lenge med å lage flere barn pga frykt for flere med autisme. Har i dag 4 barn, kun 1 med autisme. 

Kjenner ingen som har flere barn med autisme heller. 

Anonymkode: 58cad...d8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Slike store spørsmål skal man være forsiktig med å spørre amatører på internett om.  Slik jeg har forstått det er autisme noe arvelig og forekommer mer i enkelte familier enn hos andre familer. Vi vet ikke helt sikkert hvofor det oppstår. Men jeg er ingen autisme ekspert. Jeg vil anbefale dere å snakke med noen  eksperter som er oppdatert på forskning innen autisme, eller genetisk veiledning. Som her https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-for-laboratoriemedisin/avdeling-for-medisinsk-genetikk/seksjon-for-klinisk-genetikk

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, svært liten. Vi har selv vært der og beskjeden vi fikk ang dette spm var at det var liten sjanse for å få ett barn til med autisme. Da er det mere sannsynlig med noe annet i samme gate. Feks adhd, add, ol. Risikoen for autisme generelt er 1%. For oss som har 1 barn med autisme fra før er risikoen økt til 5%. Altså 95% sjanse for å få et friskt barn. 

Vi angret på at vi ventet lenge med å lage flere barn pga frykt for flere med autisme. Har i dag 4 barn, kun 1 med autisme. 

Kjenner ingen som har flere barn med autisme heller. 

Om du velger å lage flere barn, ta d-vitamin og B-kompleks. Det er gjort studier som viste at mødre av autistiske barn ofte hadde lave verdier av disse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har 2 barn, en uten diagnoser, og en med autisme og Tourettes. 

Anonymkode: 05fa1...78f

Skrevet

Jeg har en med autisme. I gruppen min gjennom autismeforeningen der det er flere barn i familiene, er det som regel «noe» med alle søsknene. Mange har flere barn med autisme, andre har tourettes eller adhd, eller er udiagnostiserte med det er «noe» der. Ikke alle, men absolutt de fleste familiene vi har blitt kjent med der.

vet ikke helt hva jeg vil råde dere til… min datter er i tenårene nå, og bare tanken på å gå gjennom dette en gang til med et nytt barn ville tatt helt knekken på meg. Det er det vanskeligste jeg noen gang har gått gjennom. Og hun sliter veldig. Hormonene gjør det nok verre, tenker jeg. Men andre har det lettere med sine. Og andre har kanskje mer overskudd enn det jeg har, og klarer mer.

Anonymkode: 8d093...e35

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har 3 barn med Asperger, og 2 av de har også ADHD. Vi har begge foreldre, autisme og ADHD i familien. Far har selv symptomer på ADHD og hadde nok fått diagnosen om han hadde bedt om utredning.

Anonymkode: 7fe49...916

Skrevet

Fortsettelse.

Ville sjekket om det var autisme/adhd i familien til mor og far.

Anonymkode: 7fe49...916

Skrevet

Det er ingen som kan si med 100% sikkerhet om dere vil få et barn med eller uten diagnoser om dere velger å få flere barn, men dere kan be om genetisk veiledning. Der vil dere få informasjon om sannsynlighet for det ene eller det andre. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er autist. Jeg vil tippe min mor er det også, men hun kommer aldri til å utrede seg. Jeg kjenner en storfamilie der to søsken har fått to barn hver som er autister. Den ene familien har et tredje barn som ikke er autist. Ingen av foreldrene er autister, men den ene faren er klar på at det må komme fra hans side, siden han har søsken som også har barn som er autister. Disse fire autistene er ikke like da. Det ene søskenparet fungerer ganske så bra, hvor den ene har litt mer «merkbare» utfordringer. Jeg skriver merkbare sånn fordi det er jo mye vi sliter med som vi maskerer bort i offentligheten. 

Deres søskenbarn er litt yngre og tvillinger, men der er det mye ulikt. Det er tilleggsdiagnoser som adhd og Touretts. De er utagerende og trenger mye skjerming. Som tvillinger så får en jo litt ekstra «bare pga det» på godt og vondt. Begge søskenpar er utrolig fine barn, nå ungdommer, og veldig skarpe. De som utagerer er faktisk de som har fått Aspergersdiagnosen, mens de andre to har fått autismediagnose. Nå har en jo gått bort i fra disse skillelinjene, men sier det bare.

Jeg gikk også i klassen med en autist som ikke hadde oralt språk når vi begynte på skolen. Hadde personlig assistent og var mye ute av klassen. Ikke utagering der, men trengte litt tilrettelegging. Han trengte ikke assistent lengre på ungdomsskolen, men fikk litt tilpassing. Jeg gikk 9 år med ham. Kjempefin fyr, og han fikk oralt språk, og gikk etterhvert yrkesfaglig. Jeg er usikker på hva som skjedde med han etter det. 

Jeg selv har klassisk jenteautisme. Jeg maskerer godt, men sliter meg ut. Jeg har en mastergrad, og har jobbet mange år med mennesker. Jeg er nå selv ufør, men det er en kombinasjon av grunner. 

Det er helt klart arvelig, men det er ikke gitt at dere får to «like autister». Sier alt dette for å illustrere spekteret. Det at dere nå vet hva dere skal se etter og har en del kunnskap vil også hjelpe dere om dere får enda en autist. Dere må likevel kjenne etter om dere har kapasitet til det, men det burde alle foreldre tenke etter før de får flere barn, fordi en vet aldri hva en får. Jeg fikk diagnosen sent, men har vært mye i Helse-Norge i oppveksten pga jeg har mange somatiske diagnoser, som krevde mye fra mine foreldre. Ting kan skje senere med et barn også. En vet ikke. 

Om dere er utslitte nå og har muligheten til å vente litt (aldersmessig) så tror jeg at jeg hadde gjort det. Det kan gå seg til. Dere må også ha nettverket i orden. 

Jeg skjønner ønsket om et «friskt» barn. Mine foreldre har ikke fått barnebarn med meg, og det har vært mye med meg. Mine søsken er ikke på spekteret, og var friske barn, og er for så vidt friske voksne. Fått litt smått med alderen, men det er jo vanlig. Vi er rundt 40 nå. Jeg vet heller ikke om andre i min generasjon av søskenbarna som er autister, og min mor var en del av en større søskenflokk. Det er jo arvelig, men hvor arvelig er ikke folk helt enige om. 

Anonymkode: 3a7a9...fed

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er mange studier på dette emnet, og resultatene varierer betydelig. Du kan enkelt begynne å søke etter informasjon i forskningsdatabaser.

Det finnes over 100 ulike gener som bidrar til sårbarhet for autisme, og derfor er resultatene så varierte, fordi det ikke er ett enkelt gen som er ansvarlig. Det vi vet fra studiene er at risikoen for å få ennå et barn med autisme ligger mellom 5-20%. Hvis du allerede har to barn med autisme, er risikoen for at et tredje barn får autisme rundt 30%. Hvis en av foreldrene har autisme, antar vi at ca. 50% av barna kan være på autismespekteret.

Noen av de sjeldnere dominante autismegenerne er verdt å nevne. I USA har det nylig vært en sak om en sæddonor som har bidratt til å få 12 barn, og samtlige av disse barna har blitt diagnostisert med autisme eller viser tydelige tegn til det. Hos denne donoren ble det identifisert shank3-genet, som er et av de mest kjente dominante genene.

Vi har også kunnskap fra eneggstvillingstudier som viser at hele 88% av eneggede tvillinger får samme autismediagnose. Dette understreker den sterke arvelige disposisjonen, selv om det også finnes miljømessige faktorer som spiller en rolle. Når det gjelder toeggede tvillinger, fikk begge diagnosen i omtrent 30% av tilfellene, mens risikoen hos søsken som ikke var tvillinger, var omtrent 15%. Dette indikerer at faktorer i fosterlivet også kan påvirke risikoen. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4104233/

Vi har et barn med autisme, og vi diskuterte grundig før vi bestemte oss for å få et nytt barn. Vi har gjennomgått all tilgjengelig forskning. En ting som irriterer meg litt, er at senteret som diagnostiserte barnet vårt, undervurderer den betydelige arveligheten blant søsken. Jeg mener det er viktig at folk får denne informasjonen slik at de kan gjøre sin egen risikovurdering.

Vi valgte å få et nytt barn, og dette barnet har ingen tegn til autisme, noe vi er svært takknemlige for. Erfaringen med å få vårt andre barn var så positiv at vi nå venter vårt tredje. Vi er klar over risikoen, men er optimistiske.

Anonymkode: fc02f...391

• Liker 2
Skrevet

Kjenner bare en familie som har barn med autisme. Har to barn, det ene har autisme. De har autisme i slekta.

Anonymkode: 8abfc...d57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...