AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #21 Del Skrevet 31. oktober 2023 Bare et apropos angående utleie. Jeg var for et par måneder siden på vei til å gi et bud på en enebolig i mitt område. Spurte om eierne bodde i huset, nei de hadde flyttet og lånte ut huset. Da sa jeg fra om at jeg ikke var interessert likevel. Helt uaktuelt for meg å kjøpe et hus til mange millioner hvor eierne ikke har kontroll på huset. Kan hende flere tenker som meg.. Anonymkode: bf0d3...f78 2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 31. oktober 2023 #22 Del Skrevet 31. oktober 2023 Finansiell risiko er tilbake etter 15 år med lav rente 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #23 Del Skrevet 31. oktober 2023 Selv veldig skeptisk til utleie. Leietakere kan om de vil ødelegge for langt større sum en depositum. Anonymkode: 43ef2...514 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #24 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selv veldig skeptisk til utleie. Leietakere kan om de vil ødelegge for langt større sum en depositum. Anonymkode: 43ef2...514 NakenPanda skrev (12 minutter siden): Finansiell risiko er tilbake etter 15 år med lav rente Renta i dag er jo egentlig ikke noe høy i heletatt. Vil kalle den ganske normal egentlig, https://www.smartepenger.no/lan/300-renten-de-siste-arene Anonymkode: a7600...4e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #25 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei alle sammen, Jeg står overfor en utfordrende situasjon og trenger råd fra folk som kanskje har vært i lignende situasjoner eller som kan gi noen innsikt. For noen måneder siden kjøpte jeg en ny bolig med store forventninger og optimisme. Alt virket lovende helt til jeg prøvde å selge min gamle leilighet. Etter tre måneder er det eneste budet som har kommet inn, flere hundre tusen kroner under takstverdien. Dette var en skikkelig nedtur for meg, og det virker som om boligmarkedet er i en ugunstig fase for selgere akkurat nå. Jeg har vurdert å senke prisen ytterligere, men jeg er nølende med å akseptere et betydelig tap. Derfor har jeg bestemt meg for å leie ut den gamle leiligheten inntil markedet snur. Jeg har satt leieprisen betydelig lavere enn hva jeg betaler i renter og husleie for å tiltrekke potensielle leietakere. Likevel har jeg slitt med å finne en leietaker, til tross for annonsering på ulike plattformer og sosiale medier. Har noen av dere vært i en lignende situasjon eller har råd om hvordan jeg kan tiltrekke flere leietakere? Jeg har vurdert å tilby spesialavtaler eller insentiver for å gjøre leiligheten mer attraktiv. Er det noe jeg overser, eller er det kanskje andre trinn jeg kan ta for å markedsføre leiligheten mer effektivt? Jeg setter pris på all hjelp og råd dere kan gi. Det er en stressende tid, og jeg leter etter måter å gjøre denne overgangen mer smidig og økonomisk forsvarlig på. Takk på forhånd for deres innsikt og erfaringer! Anonymkode: 8639d...584 Så fryktelig dumt å si nei til et bud. Håper megleren i det minste rådet deg til å komme med motbud? Anonymkode: 6542c...2f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #26 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Renta i dag er jo egentlig ikke noe høy i heletatt. Vil kalle den ganske normal egentlig, https://www.smartepenger.no/lan/300-renten-de-siste-arene Anonymkode: a7600...4e5 Enig! Det som er skummelt, er at nordmenn har vent seg til kunstig lav rente og lagt opp forbruket sitt deretter. Da vi kjøpte vår første bolig i 2000, var renta 8,8 %. Ingen som skrek over seg av den grunn. Anonymkode: 6542c...2f6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #27 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig! Det som er skummelt, er at nordmenn har vent seg til kunstig lav rente og lagt opp forbruket sitt deretter. Da vi kjøpte vår første bolig i 2000, var renta 8,8 %. Ingen som skrek over seg av den grunn. Anonymkode: 6542c...2f6 Hadde boliglån i 1989 med 15% rente. Og husbankklån i 1999 på 7% ( og det synes jeg var lav rente). Anonymkode: 17e0a...d9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 31. oktober 2023 #28 Del Skrevet 31. oktober 2023 Kanskje få inn en vurdering fra en annen megler? Vi solgte et hus for noen år siden, når markedet egentlig var ganske greit. Første megler satt verdien ganske høyt, og vi var meget fornøyde. Men visninger kom og gikk, og ingen kom for å se på huset. Til slutt kontaktet vi en annen megler, som mente verdien var satt alt for høyt, og at vi minst burde senke prisen med rundt 400.000,- for i det hele tatt å få folk på visning. Det føltes jo som et "tap" for oss, siden vi var innstilt på den høyere vurderingen. Men vi tok rådet hans, og fikk etter et par visninger til solgt for rett under den nye prisantydningen. Lærdom: Få flere meglere på befaring, markedet bestemmer verdien, og penger man aldri har fått har man heller ikke tapt 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #29 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Bare et apropos angående utleie. Jeg var for et par måneder siden på vei til å gi et bud på en enebolig i mitt område. Spurte om eierne bodde i huset, nei de hadde flyttet og lånte ut huset. Da sa jeg fra om at jeg ikke var interessert likevel. Helt uaktuelt for meg å kjøpe et hus til mange millioner hvor eierne ikke har kontroll på huset. Kan hende flere tenker som meg.. Anonymkode: bf0d3...f78 Som moteksempel: mange av husene jeg har sett på er dødsbo. Eieren er død, pg huset selges av arvingene med begrenset innsikt (og ansvar) for husets tilstand. Jeg endte opp med å kjøpe et slikt hus. Anonymkode: e3983...e39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #30 Del Skrevet 31. oktober 2023 Hvordan ser leiligheten ut? Har du en målgruppe i tankene? Kanskje kan kul styling gjøre den mer attraktiv for målgruppa di. Sånn ellers tenker jeg at leiligheten har for høy takt/antatt markedsverdi. Synes tipset om å få en vurdering fra en annen megler, er godt. Bit i det sure eplet og selg under takst. Det ville i alle fall jeg gjort... Anonymkode: 1d96f...918 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #31 Del Skrevet 31. oktober 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Hei alle sammen, Jeg står overfor en utfordrende situasjon og trenger råd fra folk som kanskje har vært i lignende situasjoner eller som kan gi noen innsikt. For noen måneder siden kjøpte jeg en ny bolig med store forventninger og optimisme. Alt virket lovende helt til jeg prøvde å selge min gamle leilighet. Etter tre måneder er det eneste budet som har kommet inn, flere hundre tusen kroner under takstverdien. Dette var en skikkelig nedtur for meg, og det virker som om boligmarkedet er i en ugunstig fase for selgere akkurat nå. Jeg har vurdert å senke prisen ytterligere, men jeg er nølende med å akseptere et betydelig tap. Derfor har jeg bestemt meg for å leie ut den gamle leiligheten inntil markedet snur. Jeg har satt leieprisen betydelig lavere enn hva jeg betaler i renter og husleie for å tiltrekke potensielle leietakere. Likevel har jeg slitt med å finne en leietaker, til tross for annonsering på ulike plattformer og sosiale medier. Har noen av dere vært i en lignende situasjon eller har råd om hvordan jeg kan tiltrekke flere leietakere? Jeg har vurdert å tilby spesialavtaler eller insentiver for å gjøre leiligheten mer attraktiv. Er det noe jeg overser, eller er det kanskje andre trinn jeg kan ta for å markedsføre leiligheten mer effektivt? Jeg setter pris på all hjelp og råd dere kan gi. Det er en stressende tid, og jeg leter etter måter å gjøre denne overgangen mer smidig og økonomisk forsvarlig på. Takk på forhånd for deres innsikt og erfaringer! Anonymkode: 8639d...584 Du er nok ikke den eneste. Jeg ser etter et større sted, men tør ikke å selge. vil prøve meg på å bytte likt om det i det heletatt går. uansett. på grunn av dette er jeg på finn.no daglig for å se hva som finnes og om det har kommet noe nytt. siden jeg er så mye innom finn.no og jeg bor på et lite sted med kun en megler som tar hele bygda, så er det ikke vanskelig å huske de fleste annonsene. ingen ting blir solgt. Nå for litt over en mnd siden ble alle boligene som ligger for salg. også lagt ut på leie markede. fortsatt så ligger alle der. tydlig at det går slow nå Anonymkode: c8458...7bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #32 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei alle sammen, Jeg står overfor en utfordrende situasjon og trenger råd fra folk som kanskje har vært i lignende situasjoner eller som kan gi noen innsikt. For noen måneder siden kjøpte jeg en ny bolig med store forventninger og optimisme. Alt virket lovende helt til jeg prøvde å selge min gamle leilighet. Etter tre måneder er det eneste budet som har kommet inn, flere hundre tusen kroner under takstverdien. Dette var en skikkelig nedtur for meg, og det virker som om boligmarkedet er i en ugunstig fase for selgere akkurat nå. Jeg har vurdert å senke prisen ytterligere, men jeg er nølende med å akseptere et betydelig tap. Derfor har jeg bestemt meg for å leie ut den gamle leiligheten inntil markedet snur. Jeg har satt leieprisen betydelig lavere enn hva jeg betaler i renter og husleie for å tiltrekke potensielle leietakere. Likevel har jeg slitt med å finne en leietaker, til tross for annonsering på ulike plattformer og sosiale medier. Har noen av dere vært i en lignende situasjon eller har råd om hvordan jeg kan tiltrekke flere leietakere? Jeg har vurdert å tilby spesialavtaler eller insentiver for å gjøre leiligheten mer attraktiv. Er det noe jeg overser, eller er det kanskje andre trinn jeg kan ta for å markedsføre leiligheten mer effektivt? Jeg setter pris på all hjelp og råd dere kan gi. Det er en stressende tid, og jeg leter etter måter å gjøre denne overgangen mer smidig og økonomisk forsvarlig på. Takk på forhånd for deres innsikt og erfaringer! Anonymkode: 8639d...584 Leser du ikke aviser? Dette er ikke markedet å kjøpe før man selger i, det var det heller ikke for tre måneder siden. Det er fint med forventninger og optimisme, men til neste gang bør du realitetsorientere deg litt før du tar et sånt steg. Informasjonen ligger der ute. Det har vært vanskelig å selge i sikkert et år snart. Kan du leve med å selge under takst? Du fikk kanskje også kjøpt for en god pris, siden du også kjøpte i et dårlig marked? Når man kjøper og selger i samme marked, så tjener man generelt på det når man kjøper seg opp. Det gjorde jeg, kjøpte og solgte for et halvt år siden da det var ganske mørkt, jeg hadde såpass attraktivt objekt at jeg var så sikker jeg kunne bli på at det ville bli solgt, men så var det prisen da.. jeg fikk vel 200 000 mindre for min enn den hadde gått for i et godt marked (tilsvarende ble solgt for det et halvt år tidligere), men så kjøpte jeg en leilighet til sikkert 600 000 mindre enn den hadde kostet i et godt marked, så jeg "tjente" 300 000 på det, sånn enkelt regnet. Ser du logikken? Som mange her har spurt om: Hva er prisantydning og hva var budet? Kan det være du tjener mer på å ta den prisen som åpenbart er markedsverdi nå, i stedet for å brenne inne med to leiligheter over tid? Å sette ned prisen kan fort bli det som er mest besparende. Anonymkode: d2056...fcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 31. oktober 2023 #33 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg ville vært forsiktig med utleie. Når du leier ut vil du måtte ta høyde for økt slitasje frem til du får solgt. Slitasje som ny eier vil måtte akseptere eller ordne opp i. Potensielle leietaker vil og fort være skeptiske når du (forhåpentligvis) sier at det er korttidsleie frem til du får solgt. Det er et snevert marked du ser etter. Husk og at du som utleier nå, stort sett ikke kan si opp leietaker med grunnlag i at boligen er solgt. Det er i prinsippet ikke en gyldig oppsigelsesgrunn for utleier. Så du må da selge boligen MED leietaker og ny eier må si opp leietaker med oppsigelsestid i kontrakten. Det kan jo bidra til at en del potensielle kjøpere vegrer seg. Og på toppen av det igjen så plikter ikke leietaker å legge til rette for visning for salg. Husleieloven gir kun leietaker plikt til å medvirke til visninger for utleie - ikke salg. Så der må du da legge inn at leietaker plikter å legge til rette for visninger ved salg og, og håpe på at det er noe du kan gjøre og at leietaker faktisk har det noenlunde rent og ryddig når du skal selge. Kjipt å holde visning i en svinesti. Så utleie er ikke en god midlertidig løsning her slik jeg ser det. Og oppi alt dette må du faktisk få dette godkjent med banken din dersom det er mellomfinansiering inne i bildet. Og sannsynligvis i dagens marked vil de si nei og at du må ned i pris eller selge den nye boligen du kjøpte i stede for den gamle. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #34 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det der var vel ikke akkurat svaret på det TS spurte om? TS har jo allerede kjøpt og da er det litt vel sent å komme med et slikt "råd". Til TS, tilby korttidsleie og uten depositum vil mulig hjelpe? Anonymkode: 11fa0...141 Dette må være det dårligste «rådet» jeg har lest på KG på lenge (og det sier noe). Dette innebærer jo skyhøy risiko for TS. Utleie er risikabelt i seg selv, og å bevisst tiltrekke seg leietakere som ikke har råd til depositum? Hva hvis de trasher leiligheten? Anonymkode: 010b0...712 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #35 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette må være det dårligste «rådet» jeg har lest på KG på lenge (og det sier noe). Dette innebærer jo skyhøy risiko for TS. Utleie er risikabelt i seg selv, og å bevisst tiltrekke seg leietakere som ikke har råd til depositum? Hva hvis de trasher leiligheten? Anonymkode: 010b0...712 Ja, og med hvilken tidshorisont? TS ser for seg at markedet skal snu i fremtiden. Det er jo noe man kan håpe og tro på, men det er usikkert når det faktisk vil skje. Å gå fra korttidsleie til korttidsleie helt til et eventuelt omslag i markedet er ekstremt risikabelt, både pga. trashing av leiligheten og risikoen for å bli stående uten leietaker. En person med god likviditet og lav gjeldsgrad, som har råd til å bli sittende på to boliger, kan vurdere langtidsutleie i påvente av et fremtidig bedre boligmarked. Men hvis man egentlig ikke har råd til to boliger tror jeg å selge så fort man kan til den prisen man faktisk kan få, er et beste. Anonymkode: 2bac1...600 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #36 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 9.56): Renta i dag er jo egentlig ikke noe høy i heletatt. Vil kalle den ganske normal egentlig, https://www.smartepenger.no/lan/300-renten-de-siste-arene Anonymkode: a7600...4e5 Nei, men når boligprisene kan mangedobles siden forrige gang renta var høy, så sier det seg at en rente på 6% blir verre nå enn da man kunne kjøpe en leilighet i Oslo til 900 000-. Lønningene har ikke økt så mye i forhold. Min mor hadde råd til et rekkehus alene på en vanlig inntekt uten noe egenkapital på 90-tallet. Det hadde ikke en enslig hatt sjans til i dag. Anonymkode: dc0ba...389 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #37 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 9.42): Bare et apropos angående utleie. Jeg var for et par måneder siden på vei til å gi et bud på en enebolig i mitt område. Spurte om eierne bodde i huset, nei de hadde flyttet og lånte ut huset. Da sa jeg fra om at jeg ikke var interessert likevel. Helt uaktuelt for meg å kjøpe et hus til mange millioner hvor eierne ikke har kontroll på huset. Kan hende flere tenker som meg.. Anonymkode: bf0d3...f78 Du har jo ikke akkurat kontroll på hva eier og evt tidligere eiere har foretatt seg heller... Anonymkode: 195c4...788 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #38 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men når boligprisene kan mangedobles siden forrige gang renta var høy, så sier det seg at en rente på 6% blir verre nå enn da man kunne kjøpe en leilighet i Oslo til 900 000-. Lønningene har ikke økt så mye i forhold. Min mor hadde råd til et rekkehus alene på en vanlig inntekt uten noe egenkapital på 90-tallet. Det hadde ikke en enslig hatt sjans til i dag. Anonymkode: dc0ba...389 Det er vel litt å ta i? Hadde hvermansen hatt råd til å kjøpe rekkehus med en «vanlig lønning» på 90-tallet så hadde det ikke vært så mange som bodde i knøttsmå leiligheter eller måtte leie med vanlige lønninger på den tiden. Anonymkode: f9597...2d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #39 Del Skrevet 8. november 2023 Lei ut til nav. De betaler lett 20 000 mnd for å huse flyktninger. Anonymkode: 75323...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #40 Del Skrevet 8. november 2023 Bare å selge boligen for 20% under takst. Boligprisene gikk kunstig opp 20% under pandemien. Så det bør ned på dette nivået igjen. Anonymkode: e8fc8...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå