Gå til innhold

Kjøpt ny bolig, får hverken solgt eller leid ut den gamle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg står overfor en utfordrende situasjon og trenger råd fra folk som kanskje har vært i lignende situasjoner eller som kan gi noen innsikt. For noen måneder siden kjøpte jeg en ny bolig med store forventninger og optimisme. Alt virket lovende helt til jeg prøvde å selge min gamle leilighet.

Etter tre måneder er det eneste budet som har kommet inn, flere hundre tusen kroner under takstverdien. Dette var en skikkelig nedtur for meg, og det virker som om boligmarkedet er i en ugunstig fase for selgere akkurat nå. Jeg har vurdert å senke prisen ytterligere, men jeg er nølende med å akseptere et betydelig tap.

Derfor har jeg bestemt meg for å leie ut den gamle leiligheten inntil markedet snur. Jeg har satt leieprisen betydelig lavere enn hva jeg betaler i renter og husleie for å tiltrekke potensielle leietakere. Likevel har jeg slitt med å finne en leietaker, til tross for annonsering på ulike plattformer og sosiale medier.

Har noen av dere vært i en lignende situasjon eller har råd om hvordan jeg kan tiltrekke flere leietakere? Jeg har vurdert å tilby spesialavtaler eller insentiver for å gjøre leiligheten mer attraktiv. Er det noe jeg overser, eller er det kanskje andre trinn jeg kan ta for å markedsføre leiligheten mer effektivt?

Jeg setter pris på all hjelp og råd dere kan gi. Det er en stressende tid, og jeg leter etter måter å gjøre denne overgangen mer smidig og økonomisk forsvarlig på. Takk på forhånd for deres innsikt og erfaringer!

Anonymkode: 8639d...584

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner flere som har forsøkt å selge i Trondheim, f.eks. noen som skal flytte og noen som leier ut. De vil kvitte seg med leiligheten fordi renten er så høy og de har hatt gevinst i form av at prisene har økt i alle år...

Men det er ingen som kjøper. En budgiver på leilighet midt i Midtbyen og h*n hadde ikke finanseringen i orden, så personen kunne ikke kjøpe. De ga opp og prøver igjen til neste år. Noen andre solgte en pen leilighet også veldig sentralt, men ingen ville kjøpe. Var villig til å gå ned med 200 000 kr, men fikk ikke bud! Jeg har hørt at folk til slutt har endt opp med å leie den ut til kommunen som var desperate etter leiligheter for flyktninger. 

Det er derfor en del ønsker å selge først før dem kjøper, som igjen gjør at det er vanskelig å få solgt.

Anonymkode: ac7ab...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp noe før du har solgt den gamle i dårlige tider.

Anonymkode: 43ef2...514

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det budet du fikk var så dårlig. Vi måtte gå ned 1,3 mill for å få solgt. Hvilken prisklasse selger du i?

Anonymkode: 87803...b39

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taksten er irrelevant. 
Husk også at hvis du ikke har bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene, må du skatte av gevinst. Har du eid leiligheten en stund, kan det bli mye dyrere enn å akseptere et bud under prisantydning. 

Anonymkode: 010b0...712

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hva TS definerer å "selge med tap". Hva var inngangssummen og hva vil du selge for?

Anonymkode: 02b9d...951

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs hva TS definerer å "selge med tap". Hva var inngangssummen og hva vil du selge for?

Anonymkode: 02b9d...951

Selge med tap er jo å selge for mindre enn man selv kjøpte for. 

Anonymkode: 195c4...788

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Selge med tap er jo å selge for mindre enn man selv kjøpte for. 

Anonymkode: 195c4...788

Eller selge for mindre enn takst. Kommer helt an på hvordan en definerer et tap. Får en en bolig til verdi av 2-3 mill gratis så taper en på å gi den vekk igjen?

Anonymkode: e7cd0...5dc

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 000 -500 000 under takst er innafor nå. Selg den og bli kvitt problemet👍

Bruk mindre penger og jobb heller litt ekstra om mulig for å ta igjen det tapte når du kan💜

Endret av Fighter83
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilbud og etterspørsel. Hvis du har problemer med å få leid ut, så har du nok laget deg en ide oppi kun ditt hode om at din leilighet har mer verdi og at du kan ta mer for den enn noen vil låne den for.

Selvsagt kan du prøve å spille djevelen her og leie ut til idioter, slik mange gjør. Da får du nok en god pris, men spiller du ærlig så vil markedet gi responsen direkte uten at du må spille et spill for å lure kunder.

Anonymkode: 8c2ba...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bolig som du fikk 5 millioner for 1 år siden, bør du nok ikke blinkse om du bare får 4 millioner for nå. Venter du lenger så stiger renten og det blir værre. Du blir ikke fortalt sannheten i avisene dine. De rikeste i verden sier at økonomiene skal knuse fra øvre middelklasse og ned, slik at omtrent alle velger å falle for den nye digitale verdensvalutaen. Da har de skikkelig ballegrep på menneskeheten. Bare vent å se 10 år nå, så skal du se jeg hadde rett :)

Anonymkode: 8c2ba...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par hundre tusen under takst er da ingen krise? Hva er taksten da? 1 million? 5 millioner?

Å leie ut fører til mye ekstra arbeid og ekstra slitasje på boligen. Har du mye lån og høye renter kommer du til å gå med tap.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare bør få solgt den gamle selv om du får mindre enn du håper. Det er overhodet ikke sikkert at markedet snart snur, selv om personer med egeninteresse (eiendomsmeglere etc) sier det. Og siden du sitter med to boliger er du i en økonomisk utsatt situasjon. Bedre å selge for mindre enn du håpet enn å havne i et kjempeuføre hvis markedet krakker ytterligere. 

Anonymkode: 2bac1...600

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei alle sammen,

Jeg står overfor en utfordrende situasjon og trenger råd fra folk som kanskje har vært i lignende situasjoner eller som kan gi noen innsikt. For noen måneder siden kjøpte jeg en ny bolig med store forventninger og optimisme. Alt virket lovende helt til jeg prøvde å selge min gamle leilighet.

Etter tre måneder er det eneste budet som har kommet inn, flere hundre tusen kroner under takstverdien. Dette var en skikkelig nedtur for meg, og det virker som om boligmarkedet er i en ugunstig fase for selgere akkurat nå. Jeg har vurdert å senke prisen ytterligere, men jeg er nølende med å akseptere et betydelig tap.

Anonymkode: 8639d...584

Hvis du har åpnet en avis det siste året så kan du vanskelig unngå å ha fått med deg at renta har gått vesentlig opp, og boligmarkedet er trått?

Jeg solgte hus i høst til 18% under prisvurdering/antydning etter 4mnd på markedet med minimal interesse. Det er selvsagt kjipt og mye penger, men det er markedet som er fasiten, ikke et vilkårlig tall som vi har «forelsket» oss i.

Skal du selge en vare i et marked så må du akseptere markedspris. Eller forbedre varen. Eller vente på bedre tider.

Sitat

Derfor har jeg bestemt meg for å leie ut den gamle leiligheten inntil markedet snur. Jeg har satt leieprisen betydelig lavere enn hva jeg betaler i renter og husleie for å tiltrekke potensielle leietakere. Likevel har jeg slitt med å finne en leietaker, til tross for annonsering på ulike plattformer og sosiale medier.

Jeg vurderte det samme. Jeg så for meg en husleie på 25.000 og rene renteutgifter på 34.000. Pluss vedlikehold, komm avgifter, eiendomsskatt… Jeg hadde nok klart å stå i det i noen år men det hadde bundet alt av kapital, fjernet alt av frihet til å gjøre med neste hus, og det koker ned til en gamble: boligmarkedet skal tilbake heller enn å falle mer, og/eller renta skal betydelig ned relativt leiepriser.

For meg var det en gamble jeg ikke ville ta så jeg gikk heller på et «tap» her og nå.

Anonymkode: e3983...e39

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du hverken solgt eller leid ut en bolig må prisen endres.

Så enkelt er dette, slik er salg og kjøp. Har selv flere boliger til utleie, men dette er i Oslo. Så får alltid leid ut, folk står i kø for å leie.

Men hadde aldri kjøpt meg en ny bolig i dagens marked før man selger sin nåværende bolig. For i mellomtiden mens man leter etter ny bolig kan man leie noe rimelig med litt dårlig standard, eller bo hos familie; for den som kan det.

Anonymkode: a7600...4e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 time siden):

Et par hundre tusen under takst er da ingen krise? Hva er taksten da? 1 million? 5 millioner?

Å leie ut fører til mye ekstra arbeid og ekstra slitasje på boligen. Har du mye lån og høye renter kommer du til å gå med tap.

Etpar hundretusen under er noe man fint bør takke ja til. Hvertfall om man bor på et vanskelig sted.

Anonymkode: a7600...4e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke kjøp noe før du har solgt den gamle i dårlige tider.

Anonymkode: 43ef2...514

Det der var vel ikke akkurat svaret på det TS spurte om? TS har jo allerede kjøpt og da er det litt vel sent å komme med et slikt "råd".

Til TS, tilby korttidsleie og uten depositum vil mulig hjelpe?

Anonymkode: 11fa0...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...