AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #21 Del Skrevet 30. oktober 2023 Hjulkryss har 17-19-21 mm nøkkelvidde + 1/2" Hjulkryss har 17-19-21 + 1/2 " ....Nytter ein arm m/ pipemontering bør ein helst ha kraftpipe med tilstrekkeleg moment. Anonymkode: fa178...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokkidoriseg Skrevet 30. oktober 2023 #22 Del Skrevet 30. oktober 2023 Sjokkidoriseg skrev (3 minutter siden): Nei, det er ikke en latmannsarm. Dette er en latmannsarm: https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/hjelpeverktoy/latmannsarm-1-2-600mm/n469/pn8123/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIp9yO48SeggMVyLfVCh1fNwHPEAQYASABEgJU8fD_BwE&gclsrc=aw.ds Kan gå som en vinklet latmannsarm da, den du lenka til lenger opp, men den knekker og bøyer seg fortere og tåler mye mindre. Derfor ser jeg helt vekk fra den😂 så halvveis enige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 30. oktober 2023 #23 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å bytte dekk på el.biler kan vist koste skjorta om jekken ikkje plasseres på riktig sted. Har alltid nytta hjulkryss til skifting ved dekkskift, og "no problem". Nye biler har vel hverken hjulnøkkel eller medbrakt biljekk. Anonymkode: fa178...46c Vanlige biler kan også skades med feil bruk av jekk. Da oppstår det sår i karosseriet som angripes av rust. Før var det helt vanlig at man skiftet dekk selv, i dag kan veldig få dette her. Så ta med dekkene og betal noen hundre kroner for å få noen som kan dette til å skifte dekkene. Alternativet er ekstreme verksteds regninger over tid i stedet. Som du sier på elbiler og man bommer med jekken kan det skade batteriene, og da er det en katastrofe og blir ekstremt dyrt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #24 Del Skrevet 30. oktober 2023 Antiviruset skrev (6 minutter siden): Helt rett, boltene må ikke strammes for hardt, heller ikke for dårlig. Så for de fleste ? Overlat dette til de som kan det. Er jo bare å skaffe seg en moment nøkkel og sjekke tallene i boka, men den er dyr da, koster 500 på biltema. Anonymkode: 4f217...08f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #25 Del Skrevet 30. oktober 2023 Antiviruset skrev (2 minutter siden): Vanlige biler kan også skades med feil bruk av jekk. Da oppstår det sår i karosseriet som angripes av rust. Før var det helt vanlig at man skiftet dekk selv, i dag kan veldig få dette her. Så ta med dekkene og betal noen hundre kroner for å få noen som kan dette til å skifte dekkene. Alternativet er ekstreme verksteds regninger over tid i stedet. Som du sier på elbiler og man bommer med jekken kan det skade batteriene, og da er det en katastrofe og blir ekstremt dyrt. Ja jeg må slutte å svare. Kjører ford fra 2012 jeg skrur på selv og tror alle gjør alt selv og. Takk for meg. 🙈 Anonymkode: 4f217...08f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 30. oktober 2023 #26 Del Skrevet 30. oktober 2023 Hjulkryss funker helt topp, skru til passe. Veldig overdrevent med momentnøkkel for å skifte hjul;) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 30. oktober 2023 #27 Del Skrevet 30. oktober 2023 Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå): Hjulkryss funker helt topp, skru til passe. Veldig overdrevent med momentnøkkel for å skifte hjul;) Om du har peiling ja og kan det, de som ikke kan det bruker kroppsvekten sin og trakker til til det sitter bom fast Eller motsatt tilfelle, alt for lite slik at hjulet faller av etter et par dager. Dette er ikke noe som alle kan lenger ! Det er poenget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 30. oktober 2023 #28 Del Skrevet 30. oktober 2023 Hm.. hva man lærer:) Akkurat den øverste linken til Tempen kaller jeg også latmannsarm, og har alltid brukt det. Har aldri sett den andre varianten før. Men moment og greier har jeg aldri hørt om før. Måtte google. Har alltid tatt det på feelingen jeg, og det har alltid gått bra, men tror jeg må ut og kjøpe en momentnøkkel nå. Og også den jekken man bruker beina på. Det hadde vært deilig Men det ts opprinnelig spurte om husker jeg at jeg også har sett, men klarte ikke å se for meg hvordan den skulle brukes. Skjønner det fremdeles ikke; hvordan den skal kunne gjøre det lettere å sette på dekket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 30. oktober 2023 #29 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg må slutte å svare. Kjører ford fra 2012 jeg skrur på selv og tror alle gjør alt selv og. Takk for meg. 🙈 Anonymkode: 4f217...08f Da kan du fint klare dette helt alene like perfekt som et verksted kan det, men de som må søke råd her inne er omtrent som de som skal fikse elektrikeren sin jobb hjemme hos seg selv for å spare penger. Det går åt skogen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. oktober 2023 #30 Del Skrevet 30. oktober 2023 Momenstav ? bruker batteridrevet muttertrekker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #31 Del Skrevet 31. oktober 2023 Bytte dekk? da trenger du vesentlig mer enn en momentnøkkel og jekk.. Anonymkode: c8494...7c9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #32 Del Skrevet 31. oktober 2023 Glad jeg trenger kun en liten jekk og hjulkryss for å legge om. Min momentnøkkek er erfaring. 😀 Anonymkode: f8d76...bdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 31. oktober 2023 #33 Del Skrevet 31. oktober 2023 Kraftpipesett Hjulskiftespyd Jekk Gummipad til jekkepunkt Momentnøkkel LIten elektrisk skrutrekker/drill stilt inn på lavt moment Da går det ganske fort, med minst mulig anstrengelser. Å finne jekkepunkt er ikke akkurat utfordrende, det er som regel et merke hvor den skal plasseres. Så man må bare bøye seg ned og titte litt. Jeg ble litt overrasket over hvor lite man egentlig skal trekke til hjulboltene etter at jeg kjøpte momentstav. Tidligere hadde jeg trukket til noe mer enn den gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 31. oktober 2023 #34 Del Skrevet 31. oktober 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Bytte dekk? da trenger du vesentlig mer enn en momentnøkkel og jekk.. Anonymkode: c8494...7c9 ahhhh, en smarting! jeg Tror TS spør om å bytte hjul... Og om man leser HI så spør hxn spesielt om et bestemt verktøy 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 31. oktober 2023 #35 Del Skrevet 31. oktober 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Å bytte dekk på el.biler kan vist koste skjorta om jekken ikkje plasseres på riktig sted. Har alltid nytta hjulkryss til skifting ved dekkskift, og "no problem". Nye biler har vel hverken hjulnøkkel eller medbrakt biljekk. Anonymkode: fa178...46c Det kan bli veldig dyrt. Jeg utførte første skifte på elbil for noen dager siden og passet på å ha en passende jackpad for hånden som ble brukt på løftepunktene. Det gikk veldig greit. Bruker grarasjejekk og vanlig kryss selv. Holder lenge, men tenker å få fatt i en momentnøkkel for nøyaktigere stramming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #36 Del Skrevet 31. oktober 2023 Til tesla finnes det en liten gummibit som passer i et hull der jekken skal sitte. Koster vel max 150,- Moment er vel ca 20 kg på 1 m lang latmansarm. Verksteder strammer for hardt og fyller som regel for mye luft. Anonymkode: d2a62...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spissrotte Skrevet 31. oktober 2023 #37 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til tesla finnes det en liten gummibit som passer i et hull der jekken skal sitte. Koster vel max 150,- Moment er vel ca 20 kg på 1 m lang latmansarm. Verksteder strammer for hardt og fyller som regel for mye luft. Anonymkode: d2a62...f94 Da er du på 196 Nm, de fleste personbiler skal ha tiltrekkingsmoment på ca. 110-130 Nm. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 1. november 2023 #38 Del Skrevet 1. november 2023 Ikke så langt unna faktisk. Tesla 3 skal strammes med 175Nm. Det er ganske mye sammenlignet med mange andre biler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #39 Del Skrevet 1. november 2023 Har skiftet hjul på familiens biler i bokstavelig talt 40 år, og må tilstå at jeg aldri bruker momentnøkkel... Har fire momentnøkler i garasjen, både 1/2" og 3/8", med ulike momentintervaller. Disse bruker jeg til mer krevende oppgaver enn hjulskift. Det "mannen i gata" skal merke seg med momentnøkler er i alle fall følgende: - Det er kvalitets- og presisjonsforskjeller ute og går, og det reflekteres i pris. - Momentnøkler (kanskje med unntak av de aller aller dyreste proffmodellene) har gjerne et uoffisielt måleområde der presisjonen er innafor. Altså: Jeg tviler på at en billig sak som dekker f.eks 40-210nm er veldig presis ved 185+ eller 55- Momentnøkler er presisjonsinstrumenter, og det er for gjort å behandle den for dårlig (f.eks la den ligge oppspent etter bruk). På den annen side: hvis du gidder å bruke masse penger på en så kjør på – det blir ikke dårligere enn håndkraft uansett. Selv bruker jeg en billig 500-kronersjekk (har aldri forstått hvorfor folk som sjelden bruker jekk til andre ting blar opp 1500-2000 kroner for en jekk hvis de ikke har en spesielt høy eller lav bil) og muttertrekker for å ta av hjulene (eller den varianten av latmannsarm som måtte ligge nærmest i garasjen først, hvis det mot formodning sitter dønn – men da er det noen andre som har byttet hjulet før meg). Når hjulene skal på bruker jeg et enkelt hjulkryss. Synes det er godt å snurre manuelt for full kontroll på kryssfesting. Noen ganger spanderer jeg litt kobberpasta bak felgen. Hver gang banner jeg litt over BMW sine teite jekkepunkter. Hjulskift er ikke rocket science. Husk å etterstramme! Anonymkode: 0617d...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. november 2023 #40 Del Skrevet 1. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har skiftet hjul på familiens biler i bokstavelig talt 40 år, og må tilstå at jeg aldri bruker momentnøkkel... Har fire momentnøkler i garasjen, både 1/2" og 3/8", med ulike momentintervaller. Disse bruker jeg til mer krevende oppgaver enn hjulskift. Det "mannen i gata" skal merke seg med momentnøkler er i alle fall følgende: - Det er kvalitets- og presisjonsforskjeller ute og går, og det reflekteres i pris. - Momentnøkler (kanskje med unntak av de aller aller dyreste proffmodellene) har gjerne et uoffisielt måleområde der presisjonen er innafor. Altså: Jeg tviler på at en billig sak som dekker f.eks 40-210nm er veldig presis ved 185+ eller 55- Momentnøkler er presisjonsinstrumenter, og det er for gjort å behandle den for dårlig (f.eks la den ligge oppspent etter bruk). På den annen side: hvis du gidder å bruke masse penger på en så kjør på – det blir ikke dårligere enn håndkraft uansett. Selv bruker jeg en billig 500-kronersjekk (har aldri forstått hvorfor folk som sjelden bruker jekk til andre ting blar opp 1500-2000 kroner for en jekk hvis de ikke har en spesielt høy eller lav bil) og muttertrekker for å ta av hjulene (eller den varianten av latmannsarm som måtte ligge nærmest i garasjen først, hvis det mot formodning sitter dønn – men da er det noen andre som har byttet hjulet før meg). Når hjulene skal på bruker jeg et enkelt hjulkryss. Synes det er godt å snurre manuelt for full kontroll på kryssfesting. Noen ganger spanderer jeg litt kobberpasta bak felgen. Hver gang banner jeg litt over BMW sine teite jekkepunkter. Hjulskift er ikke rocket science. Husk å etterstramme! Anonymkode: 0617d...2d9 Du har rett, man trenger ikke superverktøy eller ingeniørkompetanse, for å bytte dekk. Enig i at en "billig" momentnøkkel med 40-220Nm trolig ikke er god nok om man virkelig trenger å dra til med 42Nm eller 218Nm, men jeg bruker en slik til å dra til ved hjulskift. Tror ikke dekket faller av eller boltene knekker om jeg drar til med 110 eller 130Nm selv om manualen sier 120Nm, fordelen med momentnøkkel er at det blir relativt jevnt på alle bolter og da tar de mer samme belastning. Og.... Dropp de BMW greiene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå