Gå til innhold

Vondt pga visdomstann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har så vondt bakerst der hvor visdomstanna titter opp. Noe jeg kan gjøre? (har vært hos tannlegen for kun en uke siden så gidder ikke gå dit igjen....)

Videoannonse
Annonse
Gjest Jalileh
Skrevet

Har du ikke fått smertestillende?

Ta Ibux? :forvirret:

Skrevet

Skylle med corsodyl, og være nøye med tannpussen baki der :)

Skrevet

Hva sa tannlegen? Er det noe galt med tanna, eller er det bare vondt fordi den bryter igjennom? Eller har du betennelse? Trøske, eller hva det heter? Corsodyl er lurt, men er det fordi den bryter igjennom er det lite du kan gjøre. Bare å vente da..

Visdomstenner er noe dritt :tristbla:

Skrevet

Det er visst ikke 100% plass til den, så derfor kunne jeg lettere få betennelse sa tannlegen, men jeg hadde ikke betennelse når jeg var der...

Skrevet

Betennelsen roer seg ganske raskt etter du fjerner plakk som ligger i området. Plakk=bakterier og bakterier induserer betennelse.

Jeg har også en visdomstann som litt sånn halvveis oppe, med litt tannkjøtt over. Er alltid påpasselig med å pusse ekstra godt baki der, og er lite plaget med betennelse.

Hvis jeg likevel merker at jeg blir hoven der, så skyller jeg godt med corsodyl, av og til dypper jeg bare en solobørste i corsodylen og børster lokalt. Går over i løpet av et døgn :)

Skrevet

Så da er det bare å skylle med corsodyl og vente på at det går vekk? Det er bra, for nå er det vondt :grine:

Skrevet

ja, prøv hvertfall det i første omgang. Blir det ikke bedre tar du selvfølgelig kontakt med tannlegen igjen :)

Skrevet

Sniglå har helt rett, bruk Corsodyl. Det tar nok vekk plakken. Men bruk pensel eller noe, ikke skyll. Det kan nemlig misfarge tennene dine noe helt forferdelig! Skyller du, så puss tennene etterpå.

Skrevet

Jeg har fått beskjed av tannlegen om at før jeg skylte med Corsodyl kunne jeg godt bruke en tannpirker (forsiktig!) rundt visdomstanna, for å prøve å få bort eventuelle matrester som hadde lurt seg inn under tannkjøttet.

Dette har funket veldig bra for meg et par ganger jeg hadde vondt baki der.

Jeg er jo forresten litt stolt av at jeg i en alder av snart 30 år har 32 (alle) tenner i munnen, og ikke en eneste fylling. :sjenert:

Skrevet

Hvis det gjør vondt fordi tanna kommer frem prøv å ta på litt dentinox. Det er det ungene får på gummene når melketennene kommer og det virker bedøvende. Har ikke prøvd det selv, men syns det hørtes ut som et lurt tips!

Skrevet

Bare så det er sagt; corsodylen fjerner ikke plakket, men hindrer videre vekst. Så det er ikke nok med bare å skylle, en slipper aldri unna tannpussen :ler:

Skrevet
Det kan nemlig misfarge tennene dine noe helt forferdelig! Skyller du, så puss tennene etterpå.

Er dette riktig?

Skrevet

Sniglå eller noen som har peiling på dette - er det vanlig å få hodepine i sammenheng med visdomstenner? Jeg vet ikke helt hva som utløser hva, men når jeg har hodepine får jeg også vondt i visdomstennene (har to nede som har kommet litt opp, en mer enn den andre og to oppe som er på vei gjennom tannkjøttet nå på en måte...). Det er på en måte som det stråler fra kjevene og opp til tinningen... :/

Skrevet
Er dette riktig?

Flere tannleger har sagt det til meg, og det står faktisk på flasken jeg har i skapet. Så ja, det er riktig.

Gjest Gjest_pulverheksa_*
Skrevet
Det er visst ikke 100% plass til den, så derfor kunne jeg lettere få betennelse sa tannlegen, men jeg hadde ikke betennelse når jeg var der...

Var veldig plaget med det, gikk til tannlegen og hun bare sendte meg til kjeveortoped for å få tatt ut tanna.

Det blir ikke bedre særlig hvis det ikke er skikklig plass til tanna. Og Visdomstanna kan også forskyve de andre tennene dine så du risikerer å bli seende ut som en dårlig stelt skigard. Snakker av erfaring, desverre.

Skrevet

Corsodyl misfarger tennene, hvis du bruker det jevnlig over en tid. (hvor lang tid det er snakk om er jeg ikke helt sikker på) Men det kan lett pusses vekk med litt pimpstein hos tannlegen :)

Men det er derfor jeg dypper en sånn liten tannbørste i corsodylen og bare børster helt bak, rundt 12-årsjekselen og evt på den delen av visdomstanna som har kommet opp. Da slipper du misfargingen på fronttennene og slikt. :)

Visdomstenner kan nok forårsake hodepine ja :)

Ellers er det også ganske vanlig at for eksempel klikkelyder i kjeveleddet kan gi hodepine, det samme med gnissing av tenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...