Gå til innhold

Jobb i barnehage og svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg jobber i barnehage, er 14 uker gravid og har slitt med kynnere siden uke 11. På avdelingen er det mye stress og støy og kjenner nå at hver dag er det ekstremt slitsomt å være på jobb. Hvis jeg hadde tellt antall kynnere jeg har iløpet av en arbeidsdag hadde det sikkert vært over 50.

Jeg har tatt dette opp med jordmor og da snakket hun om at jeg kanskje bør søke og svangerskapspenger, men jeg er ikke kjent med dette.

Er det noen her som jobber i barnehage som har fått innvilget svangerskapspenger? Hvir mange uker på vei var du da? 

Hvilke årsaker la du inn i søknaden til hvorfor du søker svangerskapspenger?

Anonymkode: c991d...d48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og måtte sykemeldes i uke 12. Det ekstreme stresset, og den dårlige bemanningen og derav arbeidsmiljøet gjorde at jeg ikke klarte mer. Jeg var helt utmattet når jeg kom hjem, og legen mente det ikke var bra for barnet å stå i et sånn stress. 

Jeg tror ikke arbeidsplassen vil kvalifisere til svangerskapspenger, men det burde det. Finnes ikke et mer stressende miljø enn barnehage. 

Anonymkode: 453e6...bfe

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber ikke i barnehage men i bolig for personer med psykisk utviklingshemming. Jeg har gått på 50% svangerskapspenger siden uke 12. Dette er begrunnet med at arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge for meg 100% av tiden. Er mye utagering og vold blandt brukerne våre og veldig begrenset hvem jeg som gravid kan være med. 

Med andre ord er søknaden begrunnet med at det er vanskelig for avdeling å tilrettelegge for meg selv om jeg i utgangspunktet er frisk. En annen begrunnelse er at det er for å forebygge stress og belastning man utsettes for i sånt type arbeid.

Anonymkode: 8c5e9...7a7

Skrevet

Tror svangerskap penger bare går om det er fare på arbeidsplassen. Kan du ikke sykemeldt deg?

Skrevet

Nei, du er ikke kvalifisert for svangerskapspenger dersom du jobber i barnehage, dessverre. Du får heller sykmelde deg :) 

Anonymkode: 8a485...80f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, du er ikke kvalifisert for svangerskapspenger dersom du jobber i barnehage, dessverre. Du får heller sykmelde deg :) 

Ikke engang npr jobben gir meg ekstremt mye kynnere? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil tro det er sykemelding som gjelder da også. Med mindre det er noe som tilsier at kynnerne er skadelige for fosteret. Som regel er de ikke det, men om det skulle være noe annet som tilsa risiko for prematur fødsel, så stiller det seg kanskje annerledes?

Jeg var veldig plaget med kynnere i mine svangerskap, og det startet også i første trimester andre gangen jeg var gravid. Da jobbet jeg i barnehage, men svangerskapspenger var ikke noe tema. Jeg var sykemeldt i første trimester pga. oppkast og blodtrykksfall, og så delvis sykemeldt i perioder senere pga. bl.a. kynnerne. Men det var fordi de plaget meg noe veldig, og ikke fordi det var noen risiko for babyen. 

I min forrige jobb hadde jeg svangerskapspenger, men det var i en bolig med utagerende beboere, og årsaken var fare for slag og spark mot magen, som jeg ikke kunne unngå uten å sette kollegene mine i fare. Kynnerne jeg hadde da var ikke nevnt i søknaden. Men mine kynnere var bare kynnere, det var aldri noen bekymring for at jeg skulle føde for tidlig. Hvis det er det, kan det altså hende det vurderes annerledes.  

Anonymkode: ebf74...1c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: fdbb9...793

Skrevet

Jeg jobber i barnehage. Sleit med mye kynnere og var en del stress og løft på jobb, samt at man skal henge med i aktiviteter. Jordmor søkte 100% svangerskapspenger og jeg fikk det innvilget ganske kjapt. 

Var ca 13 uker på vei. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, da er det jo du som er syk. Svangerskapspenger er for friske gravide som har arbeid som er til fare for fosteret. Kynnere er ikke farlig, bare ubehagelig. 

Anonymkode: 22462...3a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil tro det er sykemelding som gjelder da også. Med mindre det er noe som tilsier at kynnerne er skadelige for fosteret. Som regel er de ikke det, men om det skulle være noe annet som tilsa risiko for prematur fødsel, så stiller det seg kanskje annerledes?

Jeg var veldig plaget med kynnere i mine svangerskap, og det startet også i første trimester andre gangen jeg var gravid. Da jobbet jeg i barnehage, men svangerskapspenger var ikke noe tema. Jeg var sykemeldt i første trimester pga. oppkast og blodtrykksfall, og så delvis sykemeldt i perioder senere pga. bl.a. kynnerne. Men det var fordi de plaget meg noe veldig, og ikke fordi det var noen risiko for babyen. 

I min forrige jobb hadde jeg svangerskapspenger, men det var i en bolig med utagerende beboere, og årsaken var fare for slag og spark mot magen, som jeg ikke kunne unngå uten å sette kollegene mine i fare. Kynnerne jeg hadde da var ikke nevnt i søknaden. Men mine kynnere var bare kynnere, det var aldri noen bekymring for at jeg skulle føde for tidlig. Hvis det er det, kan det altså hende det vurderes annerledes.  

Anonymkode: ebf74...1c1

Det er fortsatt mor som er syk i slike tilfeller du skisserer i første avsnitt, ettersom det ikke er jobben som utgjør risiko, men resultatet av aktivitet. En hver friske, gravide person skal kunne være i fysisk aktivitet i lav til moderat grad uten at det er til fare for fosteret. Hvis fysisk aktivitet gjennom jobb gjør den gravide dårlig, er det den gravide som er syk. 

Og til dere andre:

Og ja, jeg vet det er jordmødre og fastleger som misbruker dette begrepet, men ser dere hva som skrives på søknadene vs hva som faktisk er problemet så forstår dere hva jeg mener. Man får ikke godkjent søknader som beskriver en gravid kvinne som blir syk av arbeidet sitt, derfor skriver de søknader som beskriver hvordan arbeidet kan være til fare for fosteret først og fremst. Hvis det kommer frem i søknaden at mor også er syk grunnet arbeid, og søknaden ellers ikke er utformet godt nok til å vise hvordan arbeidet direkte kan være skadelig for fosteret, risikerer man avslag. NAV må da vurdere om det egentlig skulle vært søkt om sykemelding. 

Lege kan riktig nok tilbakedatere sykepenger i slike tilfeller, så det er ikke krise, men hvis man lever mnd for mnd slik mange i dag gjør kan det være veldig kritisk. Svangerskapspengesøknaden har vel 8-12 ukers behandlingstid, og ved avslag og søknad om sykepenger kan man søke først etter hver sykepengeperiode (eller hver 14. dag hvis sykemelding er på 4 uker om gangen). Legg til behandlingstiden på 4-8 uker eller noe sånt, pluss treige saksbehandlere så sitter man fort 3-4-6 mnd uten lønn. 

Så, før dere insisterer anonymt på at svangerskapspenger er riktig fordi du fikk det i samme jobb, les dere opp på NAV sitt rundskriv og sett dere inn i lovverket. Det er ikke fint gjort å lure andre gravide og potensielt sette de i en uheldig posisjon. Det er ikke riktig at barnehagejobb defineres som en risikofylt arbeidsplass for fosteret, men man kan lure seg rundt regelverket. 

• Liker 3
Skrevet

Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger.

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

arbeid med kjemiske stoffer

fysisk krevende arbeid

arbeid med stressbelastning

psykososiale forhold

Vanligvis er det 3 krav du må fylle for å få svangerskapspenger.

Skrevet

På min arbeidsplass, en barnehage, har gravide fått innvilget svangerskapspenger - då det ville jeg absolutt søkt om før du bruker om sykemeldingsdagene dine, du vet jo aldri hvor frisk du er etter fødsel heller. Lykke til🥰

Anonymkode: becd9...d4f

• Liker 1
Skrevet

Ts, jeg ville hørt på jordmor. Det er hennes vurdering om det skal søkes svangerskapspenger eller ikke. Mye kynnere tidlig i svangerskapet kan gi rier for tidlig (noe som absolutt ikke er bra).. 

I noen barnehager går det fint med tilrettelegging, mens andre barnehager gjør det ikke det. Stress, psykososialt miljø, mye løft, bæring, stå og gåing er heller ikke bra. Når jeg jobbet var jeg også alene på TV og SV, noe jordmor også sa at ikke var bra ift stress og belastning. 

Veldig mange misforstår svangerskapspenger og tror at det kun er jobber hvor man blir utsatt for kjemikalier, spark/slag/vold, sikkerhet osv som gir rett på svangerskapspenger. Det stemmer ikke. Man kan i grunn ha hvilken som helst jobb, det er situasjonen i jobben og plagene / symptomene man har som gravid som avgjør om det er svangerskapspenger eller sykemelding som skal brukes. Jordmor vet nok best i ditt tilfelle, sier hun at dere kan søke svangerskapspenger så hadde jeg gjort det. Dumt å bruke opp sykepengerettigheter hvis du har krav på svangerskapspenger… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fortsatt mor som er syk i slike tilfeller du skisserer i første avsnitt, ettersom det ikke er jobben som utgjør risiko, men resultatet av aktivitet. En hver friske, gravide person skal kunne være i fysisk aktivitet i lav til moderat grad uten at det er til fare for fosteret. Hvis fysisk aktivitet gjennom jobb gjør den gravide dårlig, er det den gravide som er syk. 

Og til dere andre:

Og ja, jeg vet det er jordmødre og fastleger som misbruker dette begrepet, men ser dere hva som skrives på søknadene vs hva som faktisk er problemet så forstår dere hva jeg mener. Man får ikke godkjent søknader som beskriver en gravid kvinne som blir syk av arbeidet sitt, derfor skriver de søknader som beskriver hvordan arbeidet kan være til fare for fosteret først og fremst. Hvis det kommer frem i søknaden at mor også er syk grunnet arbeid, og søknaden ellers ikke er utformet godt nok til å vise hvordan arbeidet direkte kan være skadelig for fosteret, risikerer man avslag. NAV må da vurdere om det egentlig skulle vært søkt om sykemelding. 

Lege kan riktig nok tilbakedatere sykepenger i slike tilfeller, så det er ikke krise, men hvis man lever mnd for mnd slik mange i dag gjør kan det være veldig kritisk. Svangerskapspengesøknaden har vel 8-12 ukers behandlingstid, og ved avslag og søknad om sykepenger kan man søke først etter hver sykepengeperiode (eller hver 14. dag hvis sykemelding er på 4 uker om gangen). Legg til behandlingstiden på 4-8 uker eller noe sånt, pluss treige saksbehandlere så sitter man fort 3-4-6 mnd uten lønn. 

Så, før dere insisterer anonymt på at svangerskapspenger er riktig fordi du fikk det i samme jobb, les dere opp på NAV sitt rundskriv og sett dere inn i lovverket. Det er ikke fint gjort å lure andre gravide og potensielt sette de i en uheldig posisjon. Det er ikke riktig at barnehagejobb defineres som en risikofylt arbeidsplass for fosteret, men man kan lure seg rundt regelverket. 

Svangerskapspenger har en behandlingstid på 4 uker… Hos meg tok det bare en ukes tid. 

Man lurer ikke systemet 🙄 Barnehage er et av de mest stressende yrkene, det er MYE støy, er man på småbarnsavdeling kan det også være mye gråt, man står og går mye, løfter og bærer en del (småbarn), bleieskift krever en del løft (har man 12 barn som skal skiftes på 3 ganger om dagen så blir det mange løft ila uken, man kan ikke og bør ikke nødvendigvis bare dytte alle oppgaver over på de andre ansatte). Man skal også være med på aktiviteter og turer, og alle svangerskap er forskjellig. Noen har større risiko for prematur fødsel, og det skal man unngå så langt det lar seg gjøre… 

Skrevet

Okei, jeg skjønner at jeg ikke får noe hjelp her ihvertfall... jeg snakker med jordmor og søker svangerskapspenger 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Okei, jeg skjønner at jeg ikke får noe hjelp her ihvertfall... jeg snakker med jordmor og søker svangerskapspenger 

Det ordner seg nok. Jeg fikk 100% fra uke 13 og ut svangerskapet.. Jordmor ordner søknad for deg som du leverer til arbeidsgiver så må arbeidsgiver enten tilrettelegge eller krysse nei på tilrettelegging , da søker dere om svangerskapspenger hos nav. Det er 4 uker behandlingstid, men hos meg gikk det mye kjappere. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det ordner seg nok. Jeg fikk 100% fra uke 13 og ut svangerskapet.. Jordmor ordner søknad for deg som du leverer til arbeidsgiver så må arbeidsgiver enten tilrettelegge eller krysse nei på tilrettelegging , da søker dere om svangerskapspenger hos nav. Det er 4 uker behandlingstid, men hos meg gikk det mye kjappere. 

Takk for svar :)

hva var det som gjorde i din jobb at du fikk innvilget?

Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på hvem som behandler søknaden din. Har en venninne som fikk det innvilget pga det du beskriver, mens en annen fikk avslag🤷‍♀️ Fikk selv innvilget pga jobb med pasienter med halv voldsrisiko. 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (15 timer siden):

Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger.

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

arbeid med kjemiske stoffer

fysisk krevende arbeid

arbeid med stressbelastning

psykososiale forhold

Vanligvis er det 3 krav du må fylle for å få svangerskapspenger.

De tre kravene er arbeid som er til fare for fosteret, man må ha tjent minst 60k og ha jobbet mindt 4 uker. Man må ikke dekke tre av de eksemplene du nevner. 

Men ellers, ja, man kan få svangerskapspenger når mor er syk - men man kan også få avslag og beskjed om å i stedet søke sykepenger fordi mor er mer syk enn jobben er til fare for fosteret. Dette er en vurdering NAV må gjøre når søknaden ikke er krystallklar, og dette kan forlenge forventet(!) behandlingstid. 4 uker er ikke maks, men forventet. 

Får du innvilget på 1 uke er det fordi 1: du er heldig og/eller 2: søknaden er krystallklar. 

Jeg sier ikke at TS vil få avslag, jeg sier at det er ekstremt risikabelt av TS å ta anonyme brukeres garanti for svangerskapspenger for god fisk bare sånn uten videre. 

Igjen: Søk opp svangerskapspenger på Lovdata, og les gjennom alt. Søk deretter pæ Svangerskapspenger og Rundskriv NAV, og les alt. 

God kildekritikk er alfa omega når man skal oppdra barn, begynn nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...