Gå til innhold

Å uttale og som åg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg uttaler både å og og som å, men hører en del som uttaler og som åg.

Uttaler du og som å eller åg? Har det litt med hvor i landet man er fra? Er det typisk Oslo å si åg? Synes det høres veldig dannet ut.

Er det noe som er mer eller mindre rett enn det andre?

Anonymkode: 87374...6cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uttaler det som åg kun når det er for å fremheve det.

Anonymkode: 91c9a...844

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Å uttale g'en i "og" er noe som er typisk ganske gamle mennesker i Oslo gjør ofte, det var sikkert vanligere å snakke sånn før. Høres sånn ut på gamle tv-programmer fra 60 tallet. Ellers snakker en del folk på vestkanten i Oslo sånn i dag.

Hører politikere også snakker sånn ofte, men de prøver vel å høres ekstra tydelige og "fine" ut når de snakker.

Jeg uttaler og som "å", nesten alltid. Det eneste unntaket er som den over meg nevner, når det skal understrekes at det gjelder "både det OG det".

Endret av Million
  • Nyttig 1
Skrevet

Ivar Aasen, 1873:

Sitat

og (o’), conj. og (= T. und, Eng. and). Paa Grund af Ordets svage Betoning bliver det neppe nogensteds tydelig udtalt; det lyder almindelig kun som “aa” (i Valders “o”); i Læsning tildeels ok (aak). G.N. ok (senere og); Sv. och (i Talen å). Viser og Vers begynde ofte med et “aa”, som maaskee kan være “og”, men som sædvanlig opfattes som et Indledningsord “aa” uden nogen bestemt Betydning.

Anonymkode: 53b61...8e8

Skrevet

Jeg tror jeg varierer hvordan jeg uttaler det. Å eller åg.

Irriterer meg forresten grønn når jeg hører folk som uttaler å (infinitivsmerket) som åg. Det er jo direkte feil.

Anonymkode: f69ae...c7b

• Liker 1
Skrevet

Det er det som irriterer meg mest med skal vi danse. Når programlederene roper opp navnene på dansepartnerene: «Per ÅÅÅÅÅÅ Kari!» Føler det er en typisk østlands-ting. Her på disse traktene sier vi i alle fall «åg». 

Anonymkode: fc96f...670

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror jeg varierer hvordan jeg uttaler det. Å eller åg.

Irriterer meg forresten grønn når jeg hører folk som uttaler å (infinitivsmerket) som åg. Det er jo direkte feil.

Anonymkode: f69ae...c7b

Enig!!!

Dette skjedde hele tiden når jeg så på sjakk-sendingene på NRK. Torstein Bae vet tydeligvis ikke forskjell på «å» og «og».

Anonymkode: 01cd6...5b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er det som irriterer meg mest med skal vi danse. Når programlederene roper opp navnene på dansepartnerene: «Per ÅÅÅÅÅÅ Kari!» Føler det er en typisk østlands-ting. Her på disse traktene sier vi i alle fall «åg». 

Hvor er disse traktene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enig!!!

Dette skjedde hele tiden når jeg så på sjakk-sendingene på NRK. Torstein Bae vet tydeligvis ikke forskjell på «å» og «og».

Anonymkode: 01cd6...5b3

Haha! Jeg og mannen kommenterer også dette til stadighet når vi ser sjakk! :D

Anonymkode: 45860...2d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor er disse traktene?

Vestlandet.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg uttaler begge som å.

Skrevet

Det kommer an på settingen. Kommer fra Sunnhordland. Sier "eg åg", men også "eg å du".

Ville ikke sagt "Per åG Kari", det er det vel ikke mange som gjør? Den g-en der forsvinner.

Anonymkode: 7a615...be3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på settingen. Kommer fra Sunnhordland. Sier "eg åg", men også "eg å du".

Ville ikke sagt "Per åG Kari", det er det vel ikke mange som gjør? Den g-en der forsvinner.

Anonymkode: 7a615...be3

Dette er egentlig to forskjellige ord. 

Den første skrives gjerne med ò.

Ikke alle uttaler disse to ordene likt

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...