Gå til innhold

Sykt barn dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei ;) Kanskje dine babyer tålte helt fint en dag uten søvn, men sånn er ikke flertallet. En syk unge har det ikke bra hjemme med en forelder som går og bærer på en utrøstelig overtrøtt baby som hyler i ett.

Har man rett på sykedag, så har man rett på det, og man gjør det som er best for ungene. Som er at babyen får trillingen den trenger for å få sove, og den syke ungen får fred og ro og trøst av en forelder uten vrælende baby på armen.

Anonymkode: 7db94...cdb

Nå har ikke alle babyer behov for trilletur for å sove igjen en forklaring ut av en spesiell situasjon. 

Nå var ikke diskusjonen om din spesielle sarte baby, men om kvinner som mener mannen er ute av stand til å ivareta 2 barn som er syk, sånn at mor kan komme å "redde" dette stakkars mannfolket.

Jeg sier at det går helt fint som det meste gjør for noen dager uten mor. Du snakker om rettigheter til sykedager som vi alle er enige om eksisterer. 

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei ;) Kanskje dine babyer tålte helt fint en dag uten søvn, men sånn er ikke flertallet. En syk unge har det ikke bra hjemme med en forelder som går og bærer på en utrøstelig overtrøtt baby som hyler i ett.

Har man rett på sykedag, så har man rett på det, og man gjør det som er best for ungene. Som er at babyen får trillingen den trenger for å få sove, og den syke ungen får fred og ro og trøst av en forelder uten vrælende baby på armen.

Snakk om å dille og dalle. Faren hadde greid det en dag. For noen persilleblad som vokser opp nå.. «jeg har rett på det, da skal jeg ha det.. «

Anonymkode: 93faf...2bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det så vanskelig å skjønne at det kan være vanskelig å ivareta både babyens og den syke ungens behov?

Begge mine babyer sov kun på dagtid om de ble trillet ute. Det er ikke forenlig med å passe på et sykt barn som ikke er i form til å gå ute i to timer på trilletur...

Her var den som ikke hadde ansvar for babyen hjemme med sykt barn. 

Jeg ble dumpet når jeg ventet min 4, og ene barnet hadde autisme. Måtte ta meg av alle 4, selv om jeg selv var syk. Med mindre ikke barnefar ligger og spyr selv, så ser jeg liksom ikke hvordan han ikke skulle klare og ta vare på begge. Da kan man spare sykt barn dager til man virkelig trenger det. 

Anonymkode: 31ae0...5d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg ble dumpet når jeg ventet min 4, og ene barnet hadde autisme. Måtte ta meg av alle 4, selv om jeg selv var syk. Med mindre ikke barnefar ligger og spyr selv, så ser jeg liksom ikke hvordan han ikke skulle klare og ta vare på begge. Da kan man spare sykt barn dager til man virkelig trenger det. 

Anonymkode: 31ae0...5d2

Hvor har du det fra at det er snakk om å klare? 

Ts har ikke skrevet at far ikke klarer.

Det er gjerne snakk om hva som er best for både babyen og den syke ungen. 

Selvsagt klarer far det helt fint. Men det blir altså mer dritt for begge ungene, enn om den andre forelderen bruker en omsorgsdag hun har rett på.

Det er ikke for far sin skyld, men for ungene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Snakk om å dille og dalle. Faren hadde greid det en dag. For noen persilleblad som vokser opp nå.. «jeg har rett på det, da skal jeg ha det.. «

Anonymkode: 93faf...2bb

Far klarer, ja, men det er altså unødvendig dritt for ungene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (47 minutter siden):

Nå har ikke alle babyer behov for trilletur for å sove igjen en forklaring ut av en spesiell situasjon. 

Nå var ikke diskusjonen om din spesielle sarte baby, men om kvinner som mener mannen er ute av stand til å ivareta 2 barn som er syk, sånn at mor kan komme å "redde" dette stakkars mannfolket.

Jeg sier at det går helt fint som det meste gjør for noen dager uten mor. Du snakker om rettigheter til sykedager som vi alle er enige om eksisterer. 

Hvor har dubdet fra at mor her mener far ikke klarer? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor spør alltid folk her, og får masse synsing, når det står på Nav.no?

Du kan bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobb fordi: 

• Barnet, eller den som passer barnet, er blitt syk.
  • Barnet skal til lege, selv om barnet ikke er sykt den aktuelle dagen.
  • Du skal delta på et oppfølgingsmøte med barnet ditt. Dette kan for eksempel være med lege, fysioterapeut, PPT, BUP, eller ansvarsgruppe i forbindelse med individuell plan.
  • Den som til vanlig passer barnet må følge et annet barn til utredning eller innleggelse.
  • Den andre omsorgspersonen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger.

Du kan ikke bruke omsorgsdager til:

• møter med skolen, som ikke skyldes sykdom
  • planlagt fravær, for eksempel ved skoleferie og planleggingsdager
  • rutinekontroller på helsestasjonen
  • rutinekontroll hos tannlege, som ikke skyldes sykdom
  • når barnehage/skole er stengt på grunn av streik

Anonymkode: 8d923...fb4

Det som står der er at man kan være hjemme når den andre ikke kan ta vare på begge/alle barna. Jeg tipper at den andre klarer det i minst 9 av 10 tilfeller. Det gjorde i alle fall vi de få tilfellene det var aktuelt. Så det er ikke bare å si at siden partneren er hjemme med en baby, kan jeg være hjemme. Det er et vilkår til.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Det som står der er at man kan være hjemme når den andre ikke kan ta vare på begge/alle barna. Jeg tipper at den andre klarer det i minst 9 av 10 tilfeller. Det gjorde i alle fall vi de få tilfellene det var aktuelt. Så det er ikke bare å si at siden partneren er hjemme med en baby, kan jeg være hjemme. Det er et vilkår til.

Det som faktisk står der er at man kan være hjemme med sykt barn når den andre forelderen tar seg av andre barn. Far er hjemme for å ta seg av babyen, han får betalt for å ivareta baby mens mor er på jobb… Man setter ikke babyens behov til side for at far skal ivareta et barn med omgangssyke, når mor kan være hjemme. 

Det er også greit å unngå smitte så langt det lar seg gjøre… 

Anonymkode: a2991...94e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor har dubdet fra at mor her mener far ikke klarer? 

TS spør om hun kan ta sykedager samtidig som barnefar som er i foreldrepermisjon, så det er vel klart at hun tror at han trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (20 minutter siden):

TS spør om hun kan ta sykedager samtidig som barnefar som er i foreldrepermisjon, så det er vel klart at hun tror at han trenger hjelp.

Det er barna som trenger omsorg, ikke far😅 Man gjør det som er best for barna. Far skal ivareta baby, mor kan bli hjemme med sykt barn.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (13 timer siden):

Dette har jeg gjort mange ganger, vi snakker ikke om det er mulig men hvorfor man tror at en far ikke kan gjøre dette uten at mor må ta ekstra sykedag med barn.

Noen kvinner bare problematiserer alt for mye, har til og med hatt 2 syke barn der en var naboens så de kunne gå på jobb siden jeg allerede var hjemme.

Her er medaljen din🏅

Anonymkode: b290a...c54

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor spør alltid folk her, og får masse synsing, når det står på Nav.no?

Du kan bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobb fordi: 

• Barnet, eller den som passer barnet, er blitt syk.
  • Barnet skal til lege, selv om barnet ikke er sykt den aktuelle dagen.
  • Du skal delta på et oppfølgingsmøte med barnet ditt. Dette kan for eksempel være med lege, fysioterapeut, PPT, BUP, eller ansvarsgruppe i forbindelse med individuell plan.
  • Den som til vanlig passer barnet må følge et annet barn til utredning eller innleggelse.
  • Den andre omsorgspersonen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger.

Du kan ikke bruke omsorgsdager til:

• møter med skolen, som ikke skyldes sykdom
  • planlagt fravær, for eksempel ved skoleferie og planleggingsdager
  • rutinekontroller på helsestasjonen
  • rutinekontroll hos tannlege, som ikke skyldes sykdom
  • når barnehage/skole er stengt på grunn av streik

Anonymkode: 8d923...fb4

Fordi enkelte liker at andre finner informasjonen for dem selv om de kan finne den 100 ganger raskere og helt korrekt og uten spydige kommentarer selv 😂

Anonymkode: 1e562...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det som faktisk står der er at man kan være hjemme med sykt barn når den andre forelderen tar seg av andre barn. Far er hjemme for å ta seg av babyen, han får betalt for å ivareta baby mens mor er på jobb… Man setter ikke babyens behov til side for at far skal ivareta et barn med omgangssyke, når mor kan være hjemme. 

Nei, det er også en forutsetning at den som er hjemme ikke kan ta seg av begge barna. 
Og uansett hva man mener, bør alle vurdere om de må være hjemme eller om det går greit at de drar på jobb og overlater barna til den andre forelderen. Mitt inntrykk etter å ha lest på kvinneguiden er at det ikke er spesielt populært å bli beordret på jobb, noe en del blir om kollegaen er hjemme med sykt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er barna som trenger omsorg, ikke far😅 Man gjør det som er best for barna. Far skal ivareta baby, mor kan bli hjemme med sykt barn.. 

Bare husk dette i en diskusjon på hvorfor menn gjør raskere karriere enn kvinner. 2 voksne for 2 barn, vi dyrker masse persille i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i utgangspunktet nei, en klarer å ivareta to barn selv om et av dem er syk. Men at hvis det andre barnet er veldig dårlig og kaster opp hyppig eller må til lege, kan det være innafor likevel. En må vurdere selv, og ikke misbruke ordningen. 

Siden omgangssyke er så smittsomt som det er, kan det være et poeng å unngå at babyen blir smittet. Vi var ikke to hjemme selv da vi hadde baby og et eldre barn som fikk omgangssyke, og vi var heldige og slapp unna at flere i familien ble smittet. Men da kastet den eldste opp veldig mye gjennom én natt, og så var det mye bedre neste dag, og da gikk det å unngå at babyen var i nærheten av oppkast. Kanskje er det verre å unngå i TS sitt tilfelle. 

Jeg har derimot brukt omsorgsdager en gang mens mannen var i permisjon, og den eldste var helt utslått av luftveisinfeksjon, fordi vi så at vi ble nødt til å ta en tur til legen. Da endte det med at jeg måtte være med den eldste på sykehus.

Anonymkode: 57469...3ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker i utgangspunktet nei, en klarer å ivareta to barn selv om et av dem er syk. Men at hvis det andre barnet er veldig dårlig og kaster opp hyppig eller må til lege, kan det være innafor likevel. En må vurdere selv, og ikke misbruke ordningen. 

Siden omgangssyke er så smittsomt som det er, kan det være et poeng å unngå at babyen blir smittet. Vi var ikke to hjemme selv da vi hadde baby og et eldre barn som fikk omgangssyke, og vi var heldige og slapp unna at flere i familien ble smittet. Men da kastet den eldste opp veldig mye gjennom én natt, og så var det mye bedre neste dag, og da gikk det å unngå at babyen var i nærheten av oppkast. Kanskje er det verre å unngå i TS sitt tilfelle. 

Jeg har derimot brukt omsorgsdager en gang mens mannen var i permisjon, og den eldste var helt utslått av luftveisinfeksjon, fordi vi så at vi ble nødt til å ta en tur til legen. Da endte det med at jeg måtte være med den eldste på sykehus.

Og det sagt så hadde det jo gått det og. Min mann jobber offshore, så jeg har også vært en tur med eldst på sykehus (astma som fører til pusteproblemer), med ettåringen på slep. Andre er alene med flere barn. Men å være en i permisjon og en med et annet sykt barn i slike tilfeller, tenker jeg ikke er misbruk av ordningen. Og det er innenfor regelverket jfr. informasjonen fra NAV som er lagt ut lenger oppe i tråden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er altså enorm forskjell på å ivareta en febersnufs rolig femåring og en sovebaby, og en spyende toåring og en kolikkbaby. Førstnevnte er i ni av ti tilfeller gjennomførbart for både mor og far, sistnevnte grenser til galskap å påta seg frivillig. 

Anonymkode: 9d9e3...d96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 18.17):

Hei. Min samboer har fedrekvote med baby, og jeg jobber fulltid. Vår nest yngste har fått spysjuka. Mitt spm er: kan jeg ta ut sykt barn dag(er) ? 

Anonymkode: ce4af...979

Ja

nav.no - Når kan du bruke omsorgsdager

Anonymkode: 67882...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nettopp!

Anonymkode: 67882...ea0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...