Gå til innhold

Sykt barn dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Min samboer har fedrekvote med baby, og jeg jobber fulltid. Vår nest yngste har fått spysjuka. Mitt spm er: kan jeg ta ut sykt barn dag(er) ? 

Anonymkode: ce4af...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle har vel 10 dager med sykt barn/ syk barnepasser - dager :) Om det brukes på sykt barn eller syk barnepasser velger du selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Min samboer har fedrekvote med baby, og jeg jobber fulltid. Vår nest yngste har fått spysjuka. Mitt spm er: kan jeg ta ut sykt barn dag(er) ? 

Hvorfor trenger du sykedager når far er hjemme med barnet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Du har et barn som trenger tilsyn, som ikke er barnet pappaen er i permisjon for. 

Anonymkode: 11dc6...a76

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom mannen din ikke klarer å ta vare på to barn kan du det. Litt rart at kvinner stort sett har syke barn hjemme mens de er i permisjon, mens de må være hjemme når mannen har permisjon og et annet barn er sykt. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Du har et barn som trenger tilsyn, som ikke er barnet pappaen er i permisjon for. 

Anonymkode: 11dc6...a76

Spiller det noen rolle? Så lenge far klarer å passe begge går det jo greit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor spør alltid folk her, og får masse synsing, når det står på Nav.no?

Du kan bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobb fordi: 

• Barnet, eller den som passer barnet, er blitt syk.
  • Barnet skal til lege, selv om barnet ikke er sykt den aktuelle dagen.
  • Du skal delta på et oppfølgingsmøte med barnet ditt. Dette kan for eksempel være med lege, fysioterapeut, PPT, BUP, eller ansvarsgruppe i forbindelse med individuell plan.
  • Den som til vanlig passer barnet må følge et annet barn til utredning eller innleggelse.
  • Den andre omsorgspersonen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger.

Du kan ikke bruke omsorgsdager til:

• møter med skolen, som ikke skyldes sykdom
  • planlagt fravær, for eksempel ved skoleferie og planleggingsdager
  • rutinekontroller på helsestasjonen
  • rutinekontroll hos tannlege, som ikke skyldes sykdom
  • når barnehage/skole er stengt på grunn av streik

Anonymkode: 8d923...fb4

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (18 minutter siden):

Hvorfor trenger du sykedager når far er hjemme med barnet?

Er det så vanskelig å skjønne at det kan være vanskelig å ivareta både babyens og den syke ungens behov?

Begge mine babyer sov kun på dagtid om de ble trillet ute. Det er ikke forenlig med å passe på et sykt barn som ikke er i form til å gå ute i to timer på trilletur...

Her var den som ikke hadde ansvar for babyen hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: 7db94...cdb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det så vanskelig å skjønne at det kan være vanskelig å ivareta både babyens og den syke ungens behov?

Begge mine babyer sov kun på dagtid om de ble trillet ute. Det er ikke forenlig med å passe på et sykt barn som ikke er i form til å gå ute i to timer på trilletur...

Her var den som ikke hadde ansvar for babyen hjemme med sykt barn. 

Da skjønner vi hvorfor sykefraværet er sånn det er. Da dropper man trilletur eller andre rutiner en dag eller to. 

Det er ikke mer vanskelig en man gjør det til

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Far bør kunne ta ansvar for to barn altså… 

Anonymkode: 42a03...eaa

I utgangspunktet er jeg enig. Men akkurat spysyke er det greit å skåne en baby for. Tror jeg hadde gjort det samme som TS i akkurat den situasjonen.

Anonymkode: 7c441...a89

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I utgangspunktet er jeg enig. Men akkurat spysyke er det greit å skåne en baby for. Tror jeg hadde gjort det samme som TS i akkurat den situasjonen.

Anonymkode: 7c441...a89

Enig

Anonymkode: 1c492...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 time siden):

Da skjønner vi hvorfor sykefraværet er sånn det er. Da dropper man trilletur eller andre rutiner en dag eller to. 

Du tenker at det er en god ide å droppe å få babyen til å sove mens man i tillegg skal ta seg av en spysyk unge? Det hørtes festlig ut🥲

Du kan være hjemme når andre barn enn babyen er syk, og også om far er syk👍🏻 

Anonymkode: c6182...668

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det meste andre av sykdommer bør det holde med en voksen hjemme, men spysyka hos små barn er ikke enkelt å håndtere i tillegg til en baby. I tillegg er det fint å skåne babyen fra smitte, litt aldersavhengig. 

Anonymkode: f7538...65b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du tenker at det er en god ide å droppe å få babyen til å sove mens man i tillegg skal ta seg av en spysyk unge? Det hørtes festlig ut🥲

Du kan være hjemme når andre barn enn babyen er syk, og også om far er syk👍🏻 

Anonymkode: c6182...668

Dette har jeg gjort mange ganger, vi snakker ikke om det er mulig men hvorfor man tror at en far ikke kan gjøre dette uten at mor må ta ekstra sykedag med barn.

Noen kvinner bare problematiserer alt for mye, har til og med hatt 2 syke barn der en var naboens så de kunne gå på jobb siden jeg allerede var hjemme.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Dette har jeg gjort mange ganger, vi snakker ikke om det er mulig men hvorfor man tror at en far ikke kan gjøre dette uten at mor må ta ekstra sykedag med barn.

Noen kvinner bare problematiserer alt for mye, har til og med hatt 2 syke barn der en var naboens så de kunne gå på jobb siden jeg allerede var hjemme.

Wow, for en helt du her 🤩🙌🏻🙌🏻👏🏻

Anonymkode: 4a014...58a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de fleste mødre hadde tatt seg av begge ungene, og fått det til. Fedre hadde nok knapt klart å ta seg av en spysyk unge. 😂

Anonymkode: 87b26...612

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror nok de fleste mødre hadde tatt seg av begge ungene, og fått det til. Fedre hadde nok knapt klart å ta seg av en spysyk unge. 😂

Anonymkode: 87b26...612

Bra holdning, hold deg "frivillig" singel du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (11 timer siden):

Nei ;) Kanskje dine babyer tålte helt fint en dag uten søvn, men sånn er ikke flertallet. En syk unge har det ikke bra hjemme med en forelder som går og bærer på en utrøstelig overtrøtt baby som hyler i ett.

Har man rett på sykedag, så har man rett på det, og man gjør det som er best for ungene. Som er at babyen får trillingen den trenger for å få sove, og den syke ungen får fred og ro og trøst av en forelder uten vrælende baby på armen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...