Gå til innhold

Hjemme alene-hund 1,5 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi sliter så med vår elskede hund på 1,5 år. Han bare takler ikke å være hjemme alene! Vi har forsøkt ALT. Adferdsterapaut og konstant trening siden vi fikk han. Han kom til oss da han var 5 måneder, og hadde før dette bodd sammen med hundemammaen sin og matmor. 

Vi har forsøkt å starte på nytt sikkert 10» ganger, og øke gradvis fra bare sekunder. Av og på med yttertøy, ta i døren osv. Men han stopper ALDRI å bjeffe, krafse på døren og ule. Han har et eget rom hvor han føler seg trygg(sover der på natta)uten tilgang på vinduer. Bor også i enebolig i rolig strøk, så det er lite «bråk» fra omgivelsene. Har på radio/musikk når vi øver. Men så og si null fremgang. Plutselig kan vi være oppe i 5 minutter, men så rykker vi brått tilbake til start etter et par dager.

Er det noen hunder som bare ikke takler å være alene, uansett hvor mye trening man legger i det? I følge hundetrener gjør vi alt riktig. Mulig dette kan ligge noe i genene, da minst et kullsøsken sliter med det samme. I tillegg har de ikke trent på dette før vi fikk han…

Det går så utover familielivet nå, og jobben. Jeg må ta mye mere hjemmekontor enn normalt, det samme må mannen. Noen ganger tar vi ut feriedager. For noen må jo være hjemme med han. Jeg føler det er dyremishandling å la han stå slik å ha angst og hyle. 

Jeg er utrolig lei meg og frustrert. Men vi kan jo ikke ha det slik i ti år, da er barna voksne og hele barndommen har vært slik at mamma eller pappa må være hjemme. Samtidig så kan jeg aldri tro at omplassering vil fungere, for alle må jo kunne ta en tur på butikken eller i familieselskap selv om man er hjemmeværende…

Noen som har opplevd lignende eller har råd ? Jeg vil jo så gjerne beholde han, men så er jo barna og at livet fungerer viktigst… Knuser hjertet mitt av tanken på å omplassere en så engstelig hund, for denne oppgaven virker umulig….

Anonymkode: 0f753...faf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha snakket med veterinær om eventuell atferdsmedisinering i et slikt tilfelle. Dette er ingen erstatning for trening selvfølgelig, men medisin (antidepressiva) kan gjøre det lettere for hunden og dere å faktisk få trent på dette. Alternativt skader det ikke å prøve f.eks «aptus relax» eller «anxitane» som fås kjøpt reseptfritt på apotek. 

Anonymkode: 3de38...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi sliter så med vår elskede hund på 1,5 år. Han bare takler ikke å være hjemme alene! Vi har forsøkt ALT. Adferdsterapaut og konstant trening siden vi fikk han. Han kom til oss da han var 5 måneder, og hadde før dette bodd sammen med hundemammaen sin og matmor. 

Vi har forsøkt å starte på nytt sikkert 10» ganger, og øke gradvis fra bare sekunder. Av og på med yttertøy, ta i døren osv. Men han stopper ALDRI å bjeffe, krafse på døren og ule. Han har et eget rom hvor han føler seg trygg(sover der på natta)uten tilgang på vinduer. Bor også i enebolig i rolig strøk, så det er lite «bråk» fra omgivelsene. Har på radio/musikk når vi øver. Men så og si null fremgang. Plutselig kan vi være oppe i 5 minutter, men så rykker vi brått tilbake til start etter et par dager.

Er det noen hunder som bare ikke takler å være alene, uansett hvor mye trening man legger i det? I følge hundetrener gjør vi alt riktig. Mulig dette kan ligge noe i genene, da minst et kullsøsken sliter med det samme. I tillegg har de ikke trent på dette før vi fikk han…

Det går så utover familielivet nå, og jobben. Jeg må ta mye mere hjemmekontor enn normalt, det samme må mannen. Noen ganger tar vi ut feriedager. For noen må jo være hjemme med han. Jeg føler det er dyremishandling å la han stå slik å ha angst og hyle. 

Jeg er utrolig lei meg og frustrert. Men vi kan jo ikke ha det slik i ti år, da er barna voksne og hele barndommen har vært slik at mamma eller pappa må være hjemme. Samtidig så kan jeg aldri tro at omplassering vil fungere, for alle må jo kunne ta en tur på butikken eller i familieselskap selv om man er hjemmeværende…

Noen som har opplevd lignende eller har råd ? Jeg vil jo så gjerne beholde han, men så er jo barna og at livet fungerer viktigst… Knuser hjertet mitt av tanken på å omplassere en så engstelig hund, for denne oppgaven virker umulig….

Overvåker dere han? Jeg holdt lenge å trene hunden til å være alene. Men det har først da jeg begynte å overvåke han at det løsnet. Da kunne jeg komme inn igjen på riktig tidspunkt. Det funket også hos oss at jeg snakket til hunden og ba den legge seg. Det gjorde den, og fra det var det ikke lenge før den sov en halvtime alene og så gradvis opp til flere timer. Timingen er såå viktig og den ordner dere lett med overvåkning.

Anonymkode: 3ca6c...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er hunder om ikke klarer å være alene. Men jeg støtter forslaget over om angstdempende medisin kombinert med trening.

Men bare for å være sikker - du sier han "aldri stopper å bjeffe, krafse og ule". Hvis han gjør det så har dere allerede gått frem for fort. Dere skal ikke vente til han stopper, dere skal komme tilbake før han begynner.

Men mulig det bare var en uklar formulering og at dere trener på det viset. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (55 minutter siden):

Ja, det er hunder om ikke klarer å være alene. Men jeg støtter forslaget over om angstdempende medisin kombinert med trening.

Men bare for å være sikker - du sier han "aldri stopper å bjeffe, krafse og ule". Hvis han gjør det så har dere allerede gått frem for fort. Dere skal ikke vente til han stopper, dere skal komme tilbake før han begynner.

Men mulig det bare var en uklar formulering og at dere trener på det viset. :) 

Jeg tror jeg forstod deg. Hundetreneren vår har gitt beskjed om at vi ALDRI må gå inn igjen til han når han lager lyd. Det må være stille… Så det er jo ganske vanskelig. Men takk for tips om angstdempende og kamera, det skal vi forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tror jeg forstod deg. Hundetreneren vår har gitt beskjed om at vi ALDRI må gå inn igjen til han når han lager lyd. Det må være stille… Så det er jo ganske vanskelig. Men takk for tips om angstdempende og kamera, det skal vi forsøke.

Det var et veldig dårlig råd, og ikke i det hele tatt hjelpsomt når man skal trene vekk separasjonsangst. Om dere har ventet til han sluttet å lage lyd, så kan dere ha gjort separasjonsangsten verre.

Poenget er at man skal legge opp treningen slik at hunden aldri kommer til en plass hvor den begynner å lage lyd. Og er man uheldig og den begynner å pipe/bjeffe, så er det bedre å avslutte øvelsen og gå et par steg tilbake i treningen, enn å la han sture i voksende engstelse fordi man "ikke skal gå inn mens hunden lager lyd". 

Hunden skal lære seg å føle seg trygg og komfortabel alene, og det vil den ikke om den presses til å føle seg ukomfortabel alene under trening. 

Da jeg trente vekk den alvorlige separasjonsangsten i hunden min, gikk jeg øyeblikkelig inn om jeg hørte henne lage lyd. Laget hun lyd, så visste jeg at hun var over det hun tålte og at jeg hadde presset henne for mye. Om jeg skulle ha ventet til hun ikke lenger laget lyd før jeg gikk inn, ville hun blitt mer og mer stressa og fortvila- og det er DEN følelsen hun ville sittet igjen med etterpå, og det er DEN følelsen hun ville husket på neste gang jeg gikk ut døra. Jeg valgte derfor alltid å gå inn og avslutte øvelsen om hun laget lyd, og heller gå et par steg tilbake i treningen og jobbe oss opp igjen. 

Anonymkode: 0af8d...581

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Da er det ikke rart dere ikke kommer videre. Hunden får jo gjentatte ganger negative erfaringer med å være alene. 

Hvis hunden lager lyd så er den allerede redd og den har allerede fått enda en negativ erfaring med å være hjemme alene. Nøkkelen er å gå frem så sakte at hunden aldri blir så redd at den blir urolig/lager lyd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinering i forbindelse med rett trening kan være noe å forsøke her. 
Jeg hadde en hund som var slik som dette. Det som hjalp var medisinering pluss at jeg fikk kanin. Da var han liksom ikke alene lengre. Senere kjøpte jeg en valp til og da forsvant problemet fullstendig. Merk at det å kjøpe en hund til kan slå ut begge veier. Man risikerer at den nye tar etter den gamle og utvikler angst selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som ikke støtter meg her, men vi har tatt en avgjørelse om at han sover på rommet/i senga med oss. Dersom han skulle vært i eget rom på natta så hadde jo dette også vært "alenetid" og vipps så er det ni timer alene på natta og åtte timer på jobb og så er det 17 alenetimer i døgnet. Det er for mye, og det tviler jeg på at dere klarer å venne ham til 🤷‍♀️

I mitt hodet er svaret på mer selvstendighet når dere er borte, å trygge ham med mer nærhet når dere er hjemme. Det betyr kvalitetstid og kroppskontakt.

Anonymkode: 6f606...2fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var et veldig dårlig råd, og ikke i det hele tatt hjelpsomt når man skal trene vekk separasjonsangst. Om dere har ventet til han sluttet å lage lyd, så kan dere ha gjort separasjonsangsten verre.

Poenget er at man skal legge opp treningen slik at hunden aldri kommer til en plass hvor den begynner å lage lyd. Og er man uheldig og den begynner å pipe/bjeffe, så er det bedre å avslutte øvelsen og gå et par steg tilbake i treningen, enn å la han sture i voksende engstelse fordi man "ikke skal gå inn mens hunden lager lyd". 

Hunden skal lære seg å føle seg trygg og komfortabel alene, og det vil den ikke om den presses til å føle seg ukomfortabel alene under trening. 

Da jeg trente vekk den alvorlige separasjonsangsten i hunden min, gikk jeg øyeblikkelig inn om jeg hørte henne lage lyd. Laget hun lyd, så visste jeg at hun var over det hun tålte og at jeg hadde presset henne for mye. Om jeg skulle ha ventet til hun ikke lenger laget lyd før jeg gikk inn, ville hun blitt mer og mer stressa og fortvila- og det er DEN følelsen hun ville sittet igjen med etterpå, og det er DEN følelsen hun ville husket på neste gang jeg gikk ut døra. Jeg valgte derfor alltid å gå inn og avslutte øvelsen om hun laget lyd, og heller gå et par steg tilbake i treningen og jobbe oss opp igjen. 

TAKK!! Merkelig at en veldig erfaren hundetrener kommer med slike råd 😞 Da forsøker vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er nok mange som ikke støtter meg her, men vi har tatt en avgjørelse om at han sover på rommet/i senga med oss. Dersom han skulle vært i eget rom på natta så hadde jo dette også vært "alenetid" og vipps så er det ni timer alene på natta og åtte timer på jobb og så er det 17 alenetimer i døgnet. Det er for mye, og det tviler jeg på at dere klarer å venne ham til 🤷‍♀️

I mitt hodet er svaret på mer selvstendighet når dere er borte, å trygge ham med mer nærhet når dere er hjemme. Det betyr kvalitetstid og kroppskontakt.

Anonymkode: 6f606...2fd

Han sover i senga sammen med oss ❤️ og det er på dette rommet han også vi trener med han.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

TAKK!! Merkelig at en veldig erfaren hundetrener kommer med slike råd 😞 Da forsøker vi det.

Å vente til det er stille kan fint fungere med valper/hunder som ikke er redd for å være alene, men er misfornøyde og "maser". Da trener man på å eliminere mas. 

Det fungerer ikke med hunder som har angst for å være alene, for lyd er bare et symptom på stresset den føler. Har du en edderkoppfobi, så blir fobien verre om jeg stenger deg inn i et rom fullt av edderkopper og ikke åpner før du har sluttet å hyle. Da har du ikke hatt en god opplevelse. Setter jeg derimot en gjennomsiktig boks med en edderkopp et godt stykke unna deg, og setter den gradvis nærmere deg og passer på at du føler deg rolig og komfortabel hele tiden, så blir det noe annet. Og føler du på et tidspunkt ubehag, så setter jeg den litt unna igjen til et punkt hvor du føler deg rolig og trygg. 

Når en hund har angst for å være alene, så skal man ikke trene på lyd/mas. Man skal trene på å trygge hunden. Det betyr at man på ingen tidspunkt må gå så fort frem i treningen at den føler på stress. Lyd er et tegn på stress, og et tegn på at man har gått for fort frem. Den må få erfart at det er helt trygt og greit å være alene, og det er derfor man skal gå inn igjen FØR den rekker å bli stressa. Et kamera kan hjelpe med treningen, fordi man kan følge med på kroppsspråket til hunden, og kan gå inn igjen mens den fortsatt er rolig og før den begynner å stresse seg opp. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da han var valp, dro dere tidlig fra han slik at han var lenge alene hjemme?

Anonymkode: 15493...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da han var valp, dro dere tidlig fra han slik at han var lenge alene hjemme?

Anonymkode: 15493...192

Vi fikk han da han var et halvt år, frem til da bodde han med hundemamma og matmor. Skal ikke ha blitt forlatt, men man vet jo aldri….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...