Gå til innhold

Jeg har ett stort, stort... problem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær så snill å ikke døm meg. Ikke kom med formaninger. Bare gi meg ett råd, litt hjelp på veien... Fordi dette er virkelig vanskelig.

Jeg er snart 40 år og har levd alene stort sett alltid. Jeg trives med det. Nå er jeg leder i egen bedrift... og har fått en mannlig ansatt som skaper problemer. Han er problemet. Fordi, jeg kjenner at jeg holder på å forelske meg på ordetlig. Du vet, ordentlig - ikke en lett flørt.

Han er ansatt hos meg - bare det i seg selv sier at det aldri kan være noen andre forhold mellom oss enn jobb. Det er min regel og den bryter jeg aldri. Når det er sagt, vet jeg at han ikke ser på meg på den måten. Han har åpent fortalt om sitt forhold til ei jente han liker. Liker veldig godt...

Vi har ofte kontakt. Skriver ofte på kveldene og nettene. Om jobb. Han gir meg mye oppmerksomhet, deler ting fra livet - likevel er det alldri snakk om kjærlighet der. Det kjenner jeg. 

Han er ett stort problem. Merker at han påvirker meg i mine avgjørelser, jobb messig. Prøver å ikke ha så mye kontakt med han, men når han skriver om jobb ting så må jo jeg svare.

Så dette blir en vond sirkel. Ønsker egentlig bli kvitt han, fordi det er vondt å kjenner på det jeg kjenner. Jeg betyr jo ingenting for han. Samtidig som jeg må ha kontakt med han og må forsøke å opprettholde normal kontakt. Dette er vansklig...

Hva hadde du gjort,,,,

Anonymkode: eba04...9de

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vær så snill å ikke døm meg. Ikke kom med formaninger. Bare gi meg ett råd, litt hjelp på veien... Fordi dette er virkelig vanskelig.

Jeg er snart 40 år og har levd alene stort sett alltid. Jeg trives med det. Nå er jeg leder i egen bedrift... og har fått en mannlig ansatt som skaper problemer. Han er problemet. Fordi, jeg kjenner at jeg holder på å forelske meg på ordetlig. Du vet, ordentlig - ikke en lett flørt.

Han er ansatt hos meg - bare det i seg selv sier at det aldri kan være noen andre forhold mellom oss enn jobb. Det er min regel og den bryter jeg aldri. Når det er sagt, vet jeg at han ikke ser på meg på den måten. Han har åpent fortalt om sitt forhold til ei jente han liker. Liker veldig godt...

Vi har ofte kontakt. Skriver ofte på kveldene og nettene. Om jobb. Han gir meg mye oppmerksomhet, deler ting fra livet - likevel er det alldri snakk om kjærlighet der. Det kjenner jeg. 

Han er ett stort problem. Merker at han påvirker meg i mine avgjørelser, jobb messig. Prøver å ikke ha så mye kontakt med han, men når han skriver om jobb ting så må jo jeg svare.

Så dette blir en vond sirkel. Ønsker egentlig bli kvitt han, fordi det er vondt å kjenner på det jeg kjenner. Jeg betyr jo ingenting for han. Samtidig som jeg må ha kontakt med han og må forsøke å opprettholde normal kontakt. Dette er vansklig...

Hva hadde du gjort,,,,

Hvorfor gjør dere det? 

Anonymkode: a4c32...63c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skriver du med ham utenfor arbeidstid? Og på natta? Det er ikke å opprettholde et profesjonelt forhold altså.

Anonymkode: 588af...94b

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner at dette er vanskelig for deg. Er det mulig å være ærlig med han? Kalle han inn, forklare problemet ditt, og spørre om han kunne tenkte seg å se etter en annen jobb? Vet at det er kjipt, men ser ingen andre løsninger enn at du får slippe han i livet ditt.

Anonymkode: cd5ad...2e7

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor skriver du med ham utenfor arbeidstid? Og på natta? Det er ikke å opprettholde et profesjonelt forhold altså.

Det er han som skriver på messenger om alt mulig relatert til jobb. Jeg er liten bedrift, så må jo svare han. Uten om meg får han ikke svar. Burde jeg ikke svare?

Vi er liksom ikke en stor bedrift med mange ansatte. Vi er liten bedrift og forholdene små. 

Skrevet

Hvis du skal behandle ham profesjonelt gir du ham samme behandling som dine andre ansatte. Snakker alle med hverandre døgnet rundt? Da er det helt ok. Hvis ikke? Da tenker jeg det kan være ok å roe det litt ned. Kveld er ok om man sitter og jobber, men nattestid? Ikke normalt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjærligheten er slem noen ganger. Kjenner du et savn etter å møte noen? 

Det du føler for denne mannen, kan du også føle for en annen mann. Ellers så tror jeg følelser vil gå over med tiden, men det vil jo være vondt før det skjer. 

Det kommer til å gå bra 😊 Men tenker på en ting, er det kjempe viktig at dere snakker så mye på fritiden? Som natten. Du er sjef, men får ikke sjefer også fri? 6

Anonymkode: 2852c...ed6

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at dette er vanskelig for deg. Er det mulig å være ærlig med han? Kalle han inn, forklare problemet ditt, og spørre om han kunne tenkte seg å se etter en annen jobb? Vet at det er kjipt, men ser ingen andre løsninger enn at du får slippe han i livet ditt.

Vet du, det tørr jeg ikke. Han har vist så stor tillitt og fortalt om ting i livet. At om jeg gjør det, blir det bare rart. Det verste av alt er at han trenger veldig jobb. Har ikke gått så greit på andre steder han har jobbet. 

Skrevet

Hvis du skal behandle ham profesjonelt gir du ham samme behandling som dine andre ansatte. Snakker alle med hverandre døgnet rundt? Da er det helt ok. Hvis ikke? Da tenker jeg det kan være ok å roe det litt ned. Kveld er ok om man sitter og jobber, men nattestid? Ikke normalt.

Hos oss er det normalt ;) Vi er små og samarbeider på en helt annen måte. Jeg kan fint få mld. kl. 00:30 fra en som lurer på noe helt smått. Men jo - kanskje ikke skrive om natte.

Skrevet

Kjærligheten er slem noen ganger. Kjenner du et savn etter å møte noen? 

Det du føler for denne mannen, kan du også føle for en annen mann. Ellers så tror jeg følelser vil gå over med tiden, men det vil jo være vondt før det skjer. 

Det kommer til å gå bra 😊 Men tenker på en ting, er det kjempe viktig at dere snakker så mye på fritiden? Som natten. Du er sjef, men får ikke sjefer også fri? 6

Anonymkode: 2852c...ed6

Tusen takk for fint svare :)

Tenk om jeg egentlig ikke er forelsket i han, men i det som du nevner. Noe som er der og viser oppmerksomhet, er trygg og rolig. For egentlig, ironisk nok er han ikke min type i det hele tatt. Hverken av utseende eller være måte. 

Samtidig er det noe som skjer... når jeg kommer og vi er ute å jobber, så kommer han alltid bort til meg. Uten at vi egentlig har noe å si til hverandre. Eller at han deler ting som er viktig for han. Vi snakker mye...

Dersom jeg blir kald og veldig profesjonell, tror jeg at han vil synes det er rart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du, det tørr jeg ikke. Han har vist så stor tillitt og fortalt om ting i livet. At om jeg gjør det, blir det bare rart. Det verste av alt er at han trenger veldig jobb. Har ikke gått så greit på andre steder han har jobbet. 

Vel, du har begrensede valg her:

1) Si han opp på en eller annen måte (grad av hvor mye du forteller lan variere)

2) Få han til å si opp selv (grad av hvor mye du forteller kan variere)

3) Bite tennene sammen og fortsette som før. Klarer du det mens du er mer rundt han og han samtidig etablerer seg med kjæresten? I flere år fremover?

Alt er valg. Noen valg krever mer handling enn andre, men alt er valg. Hva kan du leve med i lengden?

Skrevet

Forhold deg profesjonell. Snakk aldri om personlige ting, kun jobb. Kutt kontakten med han på kveldstid.

• Liker 4
Skrevet

Det første du bør gjøre er å slutte å svare på kveldene. 

Start med å snakke varmt om å holde jobb og privatliv skjermet fra hverandre. Si at du har feilet mye der, men nå har fått fokus på å slutte å sjekke e-post eller tenke på jobb etter 16 (eller når enn dere slutter). Skap og oppretthold en forventning om at du ikke vil svare etter 16.00. Og at du kommer til å være konsekvent på det, utenfor krisetilfeller.

Det andre du bør huske er at du ikke er forelsket. I alle fall ikke i HAN. Du er godt mulig forelsket i ideen om potensialet en idealisert fantasi-versjon av han i livet ditt. Du er godt mulig kåt. Begge er trolige scenarioer. Hvordan du får til å ta innover deg hva (og ikke hvem!) dette egentlig handler om? Enten ved å innrømme for deg selv at livet ditt mangler «noe» som du har valgt å lage deg en forestilling om at denne fyren her kan dekke behovet for. Eller ved å oppsøke proff bistand til å innse det samme. Uansett: det er tid for å gjøre endringer i livet ditt, ts. Denne slags «svermerier» tilhører de misfornøyde. 

Anonymkode: 8351d...7c1

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er han som skriver på messenger om alt mulig relatert til jobb. Jeg er liten bedrift, så må jo svare han. Uten om meg får han ikke svar. Burde jeg ikke svare?

Vi er liksom ikke en stor bedrift med mange ansatte. Vi er liten bedrift og forholdene små. 

Du har jo ikke svarplikt på kveld / natt. 

Tror du skal høflig, men bestemt få avsluttet pratingen på kveldstid/ natt. Å få på plass et mer profesjonelt leder / ansatt forhold. Dette har sklidd ut og jobbrelatert kan dere evt ta i arbeidstiden. Eller litt tidligere på kvelden.

Skrevet

Virker nesten som om han merker at du liker han, og holder deg litt på "gress", eller "utnytter" dette.

Du sier han ikke har klart å holde på tidligere jobber, det er jo noe som burde få deg til å passe litt på - for din egen del, uavhengig av hvor vanskelig eller tungt han har hatt det i livet tidligere 

Jeg ville ha sluttet å tekstet på natta - du må bare være flink og streng med deg selv, og si til alle på jobb at dere en periode ikke skal sende jobbmeldinger etter feks 23 - også svarer du ikke på meldinger etter dette tidspunktet til han. Vær vennlig, men hold avstand, vært profesjonell - hvis du merker at du blir påvirket, og tar avgjørelser si hans favør, viser at du må ta noen steg tilbake og tenke igjennom hva du gjør.

For meg høres det ut som dette kan bli ei skikkelig smørje - spesielt siden dere er en liten bedrift - de andre ansatte er sikkert klar over at du liker han veldig godt allerede 

Anonymkode: d096a...d1f

• Liker 2
Skrevet

Virker nesten som om han merker at du liker han, og holder deg litt på "gress", eller "utnytter" dette.

Du sier han ikke har klart å holde på tidligere jobber, det er jo noe som burde få deg til å passe litt på - for din egen del, uavhengig av hvor vanskelig eller tungt han har hatt det i livet tidligere 

Jeg ville ha sluttet å tekstet på natta - du må bare være flink og streng med deg selv, og si til alle på jobb at dere en periode ikke skal sende jobbmeldinger etter feks 23 - også svarer du ikke på meldinger etter dette tidspunktet til han. Vær vennlig, men hold avstand, vært profesjonell - hvis du merker at du blir påvirket, og tar avgjørelser si hans favør, viser at du må ta noen steg tilbake og tenke igjennom hva du gjør.

For meg høres det ut som dette kan bli ei skikkelig smørje - spesielt siden dere er en liten bedrift - de andre ansatte er sikkert klar over at du liker han veldig godt allerede 

Anonymkode: d096a...d1f

Du svarer veldig klokt. Tusen takk for fint svar.

Jeg jobber med mange menn, så jeg er vant med å omgås mannfolk. Jeg tror ikke at noen andre har merket noen ting. Jeg mener, jeg har i allefall ikke vist noen form for oppmerkesomhet til han. Er jo voksen og kan oppføre meg. Nei, tror ikke at noe vet noe.

Det er derfor jeg skriver her. Tør egetlig ikke snakke med noe om dette. 

Jeg har tenkt samme tanken. Kanskje han spiller ett spill med meg? Samtidig tenker jeg, kanskje det er bare jeg som tenker sånn. Fordi jeg ikke ser helt klart. 

Akkurat nå, fikk jeg en melding av han. Bør jeg svare? Det er egentlig ikke noe akutt. Ikke noe han må ha svar på akkurat nå... 

Alt som de trenger for å gjøre jobben vi er på nå, har de. Alt av utstyr så egentlig trenger vi ikke å sees i det hele tatt. 

Skrevet

Du trenger da ikke å svare på jobbmeldinger på kvelden om det ikke står om livet. Og det er det vel sjeldent det gjør.

Anonymkode: 73035...dd4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er dere døgnåpne? Eller kan du svare han innen arbeidstiden? VIlle startet der iallfall. 

Anonymkode: 8ce40...89b

Skrevet

Jeg aner ikke hva du skal gjøre med denne mannen, men jeg synes du skal gå en runde med deg selv om hvordan du driver bedriften din. Hvis du ikke er i en kritisk oppstartfase, så bør du kanskje begynne å skille mer på jobb og fritid, og si fra til dine ansatte om det. Etter kl så og så,  så tar du kun virkelig viktige henvendelser. 

At du involverer deg i personlig snakk, og forelsker deg, handler jo bare om manglende grensesetting, for deg selv også. 

Anonymkode: b6364...325

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva hadde du gjort,,,,

Jeg hadde forsøkt å kvitte meg med ham. 
Selv om det heller kanskje ikke er så lett.

Har hatt et forhold til en kollega selv, og det endte med at jeg ble foreska og ville ha en fast relasjon, mens han ikke hadde planer om å gå fra kona, som var gravid etc.

Pose og sekk ønsket han, verdens snilleste fyr.

Helt idiotisk av meg selvsagt. 
Jeg holdt på å bli småsprø av hele greia, følte meg hekta, og tilslutt måtte jeg bare finne meg en ny jobb. Det fungerte veldig bra.

Anonymkode: 361d0...dad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...