AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #1 Skrevet 30. oktober 2023 Skal prøve å fatte meg i korthet. Usikker på hvilken info som er relevant å ta med, men: Disclaimer: jeg kan (dessverre) veldig lite om jus og eiendom og alt sånt. Jeg har arvet og eier en tomt sammen med et familiemedlem. Han er skyldig Skatteetaten/Staten penger, og det er gjort utleggsforretning/ tatt pant i vår felles tomt. Jeg kan ikke huske at jeg har fått noe info fra det offentlige om dette. Fant det ut helt tilfeldig da jeg så på seeiendom/kartverket pga noe annet. Kan det stemme at Skatteetaten kan gjøre utleggsforretning på / ta pant i eiendom uten å informere alle eiere?? (Må jo nesten regne med at det stemmer, siden det har skjedd, men spør likevel..). Så et til spørsmål: det er tatt utleggsforretning på et beløp jeg mener er mye høyere enn 50 % av verdien av tomten. Hvor tar Skatteetaten verdien/summen de kan ta utleggsforretning i ? Og så lurer jeg rett og slett på om noen har noen råd om hva som er lurt - ikke lurt, do's and dont's her. Jeg er klar over at noen vil svare "dette burde slektningen din ordne opp i", men han er ikke kapabel til det, og jeg ønsker å forstå så godt som mulig for å kanskje kunne rydde opp her. Økonomisk sett kan jeg også ha mulighet til å kjøpe ham ut, hvis det er siste utvei. Anonymkode: 7e4af...988
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #2 Skrevet 30. oktober 2023 Det er forhåpentligvis tatt utlegg i din slektnings andel av tomta, ikke hele. Beløpet i en utleggsforretning er det skyldige beløpet og er uavhengig av verdien av objektet det tas pant i. Anonymkode: d87f7...6cf
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal prøve å fatte meg i korthet. Usikker på hvilken info som er relevant å ta med, men: Disclaimer: jeg kan (dessverre) veldig lite om jus og eiendom og alt sånt. Jeg har arvet og eier en tomt sammen med et familiemedlem. Han er skyldig Skatteetaten/Staten penger, og det er gjort utleggsforretning/ tatt pant i vår felles tomt. Jeg kan ikke huske at jeg har fått noe info fra det offentlige om dette. Fant det ut helt tilfeldig da jeg så på seeiendom/kartverket pga noe annet. Kan det stemme at Skatteetaten kan gjøre utleggsforretning på / ta pant i eiendom uten å informere alle eiere?? (Må jo nesten regne med at det stemmer, siden det har skjedd, men spør likevel..). Så et til spørsmål: det er tatt utleggsforretning på et beløp jeg mener er mye høyere enn 50 % av verdien av tomten. Hvor tar Skatteetaten verdien/summen de kan ta utleggsforretning i ? Og så lurer jeg rett og slett på om noen har noen råd om hva som er lurt - ikke lurt, do's and dont's her. Jeg er klar over at noen vil svare "dette burde slektningen din ordne opp i", men han er ikke kapabel til det, og jeg ønsker å forstå så godt som mulig for å kanskje kunne rydde opp her. Økonomisk sett kan jeg også ha mulighet til å kjøpe ham ut, hvis det er siste utvei. Anonymkode: 7e4af...988 1) ja 2) verdien det blir tatt pant i er det skyldige beløp, ved et salg dekkes det som dekkes kan. Hva den reelle verdien på eiendommen er, er så godt som uvesentlig. Det er bedre å få litt av kravet dekket enn ingenting. Resterende av kravet vil vedkommende fortsatt være skyldig om det ikke dekkes fult ut, det er også vanlig og kombinere flere midler. For eksempel trekk i lønn, pant i bil og eiendom samtidig for og sikre kravet. Når kravet gjøres opp slettes pant. 3) beste for alle parter er å selge enten kun vedkommendes del innad eller på det åpne markedet, helst der man antar at man får mest for eierandelen. Dåg er det ikke svært populært å kun kjøpe en eierandel, så det aller beste ville vært å kvitte seg med hele eiendommen. Mest realistiske er at noen innad kjøper vedkommendes del ut. Det beste vil være å ikke eie noe sammen med vedkommende, hele eiendommen kan i helhet gå tapt for alle involverte ved tvangssalg. Videre må dere kommunisere på en ordentlig måte om penge problemene til vedkommende. Et tenkt scenario er at dere setter dere ned å tar opp dette med pantene, Videre at dere ønsker å hjelpe ved å kjøpe ut vedkommende slik at noe av gjelden vil bli innfridd. Sannsynligvis er problemet større enn hva dere vet nå, snakk om økonomisk rådgivning via nav, gjeldsordning osv. På en ordentlig måte. Anonymkode: 28ae1...b59
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 4) litt på siden, ser du ikke skriver i klar tekst at det kun gjelder hans del av eiendommen. Men jeg antar det. Om det gjelder hele eiendommen og dere kun er to eiere så ville jeg tatt kontakt med etaten som har lagt ned pant, det kan i såfall bero på en feil. At de har antatt at dere er samboere eller lignende og derfor har tatt pant i hele eiendommen. Tviler på at det er dette som er tilfellet da alt slikt sjekkes nøye, men om det er snakk om hele eiendommen så må du sjekke opp i det. Anonymkode: 28ae1...b59
CAPS LOCK Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 Skatteetaten kan ta pant i hans ideelle andel, men ikke i din ideelle andel. At det skyldige beløpet er større enn verdien av objektet er ikke til hinder for at det kan tas utlegg i objektet. Dette er vanlig når skyldnere ikke har orden i økonomien sin. Kreditorene går til namsmannen som tar utlegg hvis kreditor har tvangsgrunnlag Dette får neppe noen praktisk betydning for deg så lenge han eier eiendommen sammen med deg. Det er først ved salg det kan medføre problemer også for deg, for hvis dere blir enige om å selge eiendommen, så kan pantet i hans ideelle andel hindre salget ved at den nye kjøperen ikke får et heftefritt skjøte hvis hans ideelle andel er mindre verdt enn det skyldige beløpet som det er tatt utlegg for. Panthaveren trenger nemlig ikke å slette sin heftelse uten å få fullt oppgjør. Hvis det skyldige beløpet er større enn verdien av hans ideelle andel kan du ikke kjøpe ham ut uten å bli sittende med heftelsen på eiendommen. Den eneste måten å bli kvitt en slik heftelse er tvangssalg hvis ikke pantekreditor er snill og sletter heftelsen uten å få fullt oppgjør
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #6 Skrevet 30. oktober 2023 TS her Takk for veldig nyttige og opplysende svar. Jeg kjenner jo at jeg blir oppgitt.. Det dette betyr, er at jeg heller ikke kan kjøpe ham ut, uten å bli kvitt heftelsene, hvis det er tatt pant i et større beløp enn hans del vil være vært (det er det gjort, det skyldige beløpet er større enn verdien hans i tomta). Og eneste mulighet er å betale inn alt det er tatt pant i (hvem enn som gjør dette), eller tvangssalg. Og ved tvangssalg, da kan i prinsippet hvem som helst kjøpe - også jeg, ikke sant? Anonymkode: 7e4af...988
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #7 Skrevet 30. oktober 2023 Som andre har skrevet: Nei, ingen beskjed til andre eiere. Og ja, kreditorene bruker hele verdien av kravet sitt. Hva eiendelen er verdt er uten betydning. Konkret eksempel fra en sak jeg kjenner, er at hele boliglånet til to personer (1,8 millioner) gikk som utleggsforretning på 1/8 av en tomt som ikke var salgbar/ikke hadde verdi. Nei, du kan ikke kjøpe eller få overdratt andelen uten at heftelsen følger med. Vi styret noe voldsomt med det, for denne andelen skulle overføres til oss. Men det kunne vi ikke gjøre, siden disse folkene stadig klarte å få nye utleggsforretninger… Anonymkode: a513d...0f9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #8 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Som andre har skrevet: Nei, ingen beskjed til andre eiere. Og ja, kreditorene bruker hele verdien av kravet sitt. Hva eiendelen er verdt er uten betydning. Konkret eksempel fra en sak jeg kjenner, er at hele boliglånet til to personer (1,8 millioner) gikk som utleggsforretning på 1/8 av en tomt som ikke var salgbar/ikke hadde verdi. Nei, du kan ikke kjøpe eller få overdratt andelen uten at heftelsen følger med. Vi styret noe voldsomt med det, for denne andelen skulle overføres til oss. Men det kunne vi ikke gjøre, siden disse folkene stadig klarte å få nye utleggsforretninger… Anonymkode: a513d...0f9 Ikke sant, nei… Er det noen tips til hva jeg kan be min medeier og familiemedlem om å gjøre? Annet enn det åpenbare, å betale kravene…. Men det kommer dessverre ikke til å skje, det er det ingen penger til. Er det noe som helst han kan gjøre? Anonymkode: 7e4af...988
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ikke sant, nei… Er det noen tips til hva jeg kan be min medeier og familiemedlem om å gjøre? Annet enn det åpenbare, å betale kravene…. Men det kommer dessverre ikke til å skje, det er det ingen penger til. Er det noe som helst han kan gjøre? Anonymkode: 7e4af...988 Han kan be om hjelp slik at han kan håndtere gjelden på best mulig vis, slippe ny gjeld. Økonomisk rådgivning via Nav. Gjeldsordning om han er en kandidat for det. Skuta har sannsynligvis begynt å ta inn vann og det han kan gjøre er å ro fort som fy tilbake til land før han blir med skuta ned. Anonymkode: 28ae1...b59
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #10 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Han kan be om hjelp slik at han kan håndtere gjelden på best mulig vis, slippe ny gjeld. Økonomisk rådgivning via Nav. Gjeldsordning om han er en kandidat for det. Skuta har sannsynligvis begynt å ta inn vann og det han kan gjøre er å ro fort som fy tilbake til land før han blir med skuta ned. Anonymkode: 28ae1...b59 Den skuta har dessverre tatt inn vann sakte med sikkert over veldig mange år. Er egentlig en veldig trist situasjon, som har kommet av både sykdom, uføre + jevnt over dårlig økonomisk sans. Anonymkode: 7e4af...988
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #11 Skrevet 31. oktober 2023 TS igjen her. Nå har jeg tenkt litt. Hvis målet mitt er at tomten (som det står en enkel hytte av veldig lav verdi på) skal forbli i mitt/noen i familiens eie, og at det heller ikke skal komme flere utleggsforretninger / heftelser på tomten/hytten (korriger meg gjerne hvis jeg bruker begrepene feil her) - er da kanskje det beste at tomta og hytta blir begjært tvangssolgt? I så fall kan jeg legge inn bud, og, gitt at jeg vinner budrunde, være eneeier - ikke sant? La oss si at tomt med hytte har en verdi på 300.000,-. Jeg og slektningen min 1/2 del hver. Det er tatt pant i 350.000,- i hans ideelle andel. Hvis jeg da byr 300.000,-, da vil vel halvparten av kjøpesummen tilfalle meg, og den andre halvpart tilfalle slektningen min og gå direkte videre til skatteetaten som har tatt pant? Er det noe jeg misser på? Hva er ulempene ved at den blir lagt ut på tvangssalg, for min del? Anonymkode: 7e4af...988
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå