Gå til innhold

Fikk leker av nabo. Gi noe tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt fikk leker av en i nabohuset. Brukte leker som onkelungene hans var ferdige med. Sammenlagt var det kanskje 500kr nytt. Vi er på hils og lett samtale om vær og vind.

Det var en hyggelig gest, og jeg lurer på om det er normalt å gi noe tilbake som takk? Isåfall hva?

Anonymkode: 29aa9...94e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ga akkurat en del leker til naboen, som mitt barn var ferdig med. Jeg forventer absolutt ingenting tilbake 😊 hadde blitt stresset om naboen sto her på døren for å gi meg noe som takk.

Anonymkode: 197a4...19b

• Liker 4
Skrevet

Det er jo alltid hyggelig å få noe som takk, men samtidig kan du være ganske sikker på at de ikke forventer det. Vi har gitt leker og klær til andre og forventer ingenting igjen, vi gjør det jo fordi det er både hyggelig å gjøre og for at tingene skal komme til nytte.  Vi har også fått ting av andre og har ikke tenkt at det er nødvendig med takkegave. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg forventer ingenting tilbake når jeg gir bort noe nei! Naboen vår spurte om å få noen paller fra oss og det fikk de (vi skulle kaste de), og da fikk jeg en sjokoladeplate tilbake. Forventet det asbolutt ikke, men det var hyggelig. 

Anonymkode: 3b9f0...886

• Liker 3
Skrevet

Ikke forventet å gi noe tilbake. Jeg ga bort masse bøker til naboungene selv på et tidspunkt, fikk et hyggelig julekort med bilde av de noen måneder senere med hilsen og takk. Det satte jeg pris på 😊

Anonymkode: b9a8d...32e

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke ønsket noe tilbake. Da hadde jeg følt jeg ikke kunne gi noe mer senere. Hyggelig nabo er mer enn nok takk

Anonymkode: 1e94a...c86

Skrevet

Hvor gammelt er barnet som fikk lekene? Hvis barnet er så stort at det kan skrive navnet sitt selv, lager/kjøper dere et kort og skriver «tusen takk for lekene, hilsen NN» (barnet skriver navnet sitt selv). Det er aldri for tidlig å lære å takke når man får noe.

Anonymkode: cdb87...588

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barnet mitt fikk leker av en i nabohuset. Brukte leker som onkelungene hans var ferdige med. Sammenlagt var det kanskje 500kr nytt. Vi er på hils og lett samtale om vær og vind.

Det var en hyggelig gest, og jeg lurer på om det er normalt å gi noe tilbake som takk? Isåfall hva?

Anonymkode: 29aa9...94e

Jeg tenker de gjør det - på sikt. Og ikke i form av sjokolade eller kort. Gaver bygger relasjoner over tid. Hele poenget er å aldri oppnå balanse. Naboen gir deg ting han ser kan komme til nytte. De har ikke kostet han penger. Så til jul skal kanskje naboen bort. Han ber deg se til postkassen og trille ut søpla. Du ser at det snør 40 cm og tar frem snømåken og drar over innkjørselen til naboen, fordi han var hyggelig mot deg, så nå er du hyggelig mot han. Kostet deg ikke noe - du fikk til og med litt ekstra trim.

Og sånn skal det gå. Sakte, ytelse for ytelse, alle av mye større verdi enn en plate sjokolade på døra. 

Anonymkode: f9e37...462

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er ikke forventet at du gir noe tilbake. Jeg har gitt bort masse greier som mine barn har vokst ifra til naboens barn. Jeg er bare glad for å få det ut av huset. Dette er brukte leker som ikke har noen salgsverdi (f.eks et falmet hoppetau), så alternativet hadde vært å kaste det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...