AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #1 Skrevet 30. oktober 2023 Særlig D-vitamin, ser ut som det er svaret på alt som er vondt. Anonymkode: 52981...b95 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 D vitamin eller andre vitaminer er ikke svaret på alt som er vondt, men det er et oversett problem for veldig mange. Å snakke om vitaminer sin funksjon for generell helse, er bare nyttig. Anonymkode: 7a7f2...eb6 2 9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 Ja, jeg blir lei av det. Senest her om dagen var det noen som beskrev en plage og spurte om andre har noe liknende. Første svaret var "du må ta høye doser av D-vitamin, sink og magnesium". Nei, det må man ikke og ingen spurte om kosttilskudd! Anonymkode: 4661c...cea 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg blir lei av det. Senest her om dagen var det noen som beskrev en plage og spurte om andre har noe liknende. Første svaret var "du må ta høye doser av D-vitamin, sink og magnesium". Nei, det må man ikke og ingen spurte om kosttilskudd! Anonymkode: 4661c...cea De beskrev vel "jeg er forkjølet/syk hele tiden". Du syns ikke det er hjelpsomt at det nevnes disse vitaminenes funksjon for immunforsvar? Anonymkode: 7a7f2...eb6 1 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #6 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De beskrev vel "jeg er forkjølet/syk hele tiden". Du syns ikke det er hjelpsomt at det nevnes disse vitaminenes funksjon for immunforsvar? Anonymkode: 7a7f2...eb6 Alle vet det de trenger å vite om vitaminer fra før. Det er avsporing av trådens tema og mye av det som messes om er direkte feilinformasjon. Anonymkode: 4661c...cea 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #7 Skrevet 30. oktober 2023 Jeg er helt enig ts. D vitamin er blitt kg's nye dop rett og slett, skulle nesten tro folk fikk betalt for å nevne D vitamin i alle mulige tråder. Er en forkjøla: spis D vitamin, vinter deprimert: bare til å spise D vitamin, samme med mer alvorlige sykdommer. Og dette anbefaler folk helt uten noe blodprøver, helt uten noe kontroll. Sykt! Nei verden og helsen blir ikke magisk bedre selv om en pjåter kroppen full i vitaminer. Og ved mange tilfeller er det fullstendig unødvendig og iallefall uten noe kontroll på det hele som sjekking av slike verdier ved prøver. Anonymkode: cd8bf...5c2 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #8 Skrevet 30. oktober 2023 Jeg tar B vitamin, fordi jeg har fått påvist B,vitamin mangel... Ok,? Anonymkode: bbc07...d7c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tar B vitamin, fordi jeg har fått påvist B,vitamin mangel... Ok,? Anonymkode: bbc07...d7c Men det er jo noe annet enn å anbefale det ukontrollert til alle mot absolutt allt slik det ofte gjøres her inne. Anonymkode: cd8bf...5c2 2 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #10 Skrevet 30. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er helt enig ts. D vitamin er blitt kg's nye dop rett og slett, skulle nesten tro folk fikk betalt for å nevne D vitamin i alle mulige tråder. Er en forkjøla: spis D vitamin, vinter deprimert: bare til å spise D vitamin, samme med mer alvorlige sykdommer. Og dette anbefaler folk helt uten noe blodprøver, helt uten noe kontroll. Sykt! Nei verden og helsen blir ikke magisk bedre selv om en pjåter kroppen full i vitaminer. Og ved mange tilfeller er det fullstendig unødvendig og iallefall uten noe kontroll på det hele som sjekking av slike verdier ved prøver. Anonymkode: cd8bf...5c2 For en merkelig greie å bli så provosert over at det snakkes om helse i et forum. Mangel på d vitamin er VELDIG vanlig, og er ofte udiagnosert. For lite d vitamin kan være direkte årsak til dårlig immunforsvar, søvnproblemer, kognitiv svikt, depresjon, m.m, men mange er ikke klarer over det. Og folk flest her oppfordrer tvert i mot til å sjekke nivåene, og dosere deretter. Men du syns det er dumt at noen som har vært sykemeldt i 2 mnd pga vedvarende virus, blir rådet til å sjekke d vitamin og ta tilskudd? Du tenker det er normalt å være mye syk? Du syns det er dumt at noen som f.eks har kronisk insomnia og er så utslitt at de ikke kommer seg på jobb, blir rådet til å teste ut vitaminer og mineraler som faktisk kan gi slike problemer? Du syns kanskje det er bedre at folk går og er syke og koster staten et tonn med penger pga sykemeldinger, som kunne vært unngått hvis de hadde nok D vitamin? For jo, helsen blir faktisk vesentlig bedre når man får behandlet når det foreligger d vitaminmangel. Anonymkode: e6c62...366 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #11 Skrevet 30. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Men det er jo noe annet enn å anbefale det ukontrollert til alle mot absolutt allt slik det ofte gjøres her inne. Anonymkode: cd8bf...5c2 Det blir da ikke anbefalt til alle mot absolutt alt, for noe tull. Det nevnes og anbefales i hovedsak i tråder hvor det snakkes om "syk hele tiden", til folk som sliter psykisk, er unormalt trett, sliter med hukommelse, etc. Det er ingen som påstår at vitaminer kurerer alle lidelser og løser alle problemer. Men det må da for pokker gå an å diskutere vitaminers funksjon og viktighet i visse sammenhenger. Anonymkode: e6c62...366 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #12 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei verden og helsen blir ikke magisk bedre selv om en pjåter kroppen full i vitaminer. Vet du det, eller tror du det? Min erfaring er at det ofte ligger en nærmest religiøs overbevisning bak når folk hevder at vitaminer og mineraler er tull og tøys. Det handler sjelden om vitenskap. Kommentarene jeg har lest om D-vitamin her inne er ofte proppfulle av vitenskapelige kilder. Det opplever jeg som interessant lesing. Kan ikke dere som har sett lyset og er overbevist om at vitaminer er tull bare skrolle videre? Anonymkode: 66d4b...244 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #13 Skrevet 31. oktober 2023 I omtrent hver eneste tråd her inne forventer jeg å lese noe om D-vitamin. Anonymkode: 52981...b95 2 1
Gjest Refreng Skrevet 31. oktober 2023 #14 Skrevet 31. oktober 2023 Mange nordmenn sitter jo inne mesteparten av vinteren, og selv man er ute er det mindre eksponering for sol. Jeg tror det er lurt for alle nordmenn å ta litt D-vitamin om vinteren En del nordmenn fremstår jo som ganske trøtte og avhengige av kaffe, energidrikker og annet for å holde tritt med hverdagen. Jeg tror den begrensede andel sol i året virker innnegativt på folkehelsen. Kanskje kan D-vitamin hjelpe litt, men jeg tror effekten sol og lys har på kropp og hormoner er vanskeligere etterligne. Mulig vi som folkeslag bare er dømt til å være litt slappere enn for eks de som bor lengre sør. Så er det selvsagt variasjon i hvor slappe og trøtte folk føler seg
Ulla Ullsokk Skrevet 31. oktober 2023 #15 Skrevet 31. oktober 2023 Vel, vitamin D reddet min livskvalitet fullstendig, plutselig var jeg ikke komatrøtt hele vinteren. Ifølge legen var jeg innenfor normalen, men laveste normal, så hun sa jeg kunne prøve. FOR en forskjell! Dette er noe jeg tenker at flere kan ha nytte av, så egentlig burde jeg skrive mer om det! Værsegod for tipset!😁 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #16 Skrevet 31. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: I omtrent hver eneste tråd her inne forventer jeg å lese noe om D-vitamin. Anonymkode: 52981...b95 Da kanskje du får gå i andre tråder enn bare "kropp og helse", hvis det plager deg sånn. Anonymkode: 7a7f2...eb6 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #17 Skrevet 31. oktober 2023 2 hours ago, Refreng said: Mange nordmenn sitter jo inne mesteparten av vinteren, og selv man er ute er det mindre eksponering for sol. Jeg tror det er lurt for alle nordmenn å ta litt D-vitamin om vinteren En del nordmenn fremstår jo som ganske trøtte og avhengige av kaffe, energidrikker og annet for å holde tritt med hverdagen. Jeg tror den begrensede andel sol i året virker innnegativt på folkehelsen. Kanskje kan D-vitamin hjelpe litt, men jeg tror effekten sol og lys har på kropp og hormoner er vanskeligere etterligne. Mulig vi som folkeslag bare er dømt til å være litt slappere enn for eks de som bor lengre sør. Så er det selvsagt variasjon i hvor slappe og trøtte folk føler seg For mange er det lurt å ta d vitamin hele året, for vi kan ikke belage oss på at lageret fylles godt her i Norge. https://www.dmax.no/d-vitamin-sol/ D vitaminmangel er relatert til langt mer enn tap av energi. Du kan bli benskjør, depresjon, få hårtap, overdreven svetting, nedsatt immunforsvar, smerter, dårlige tenner, m.m Anonymkode: 7a7f2...eb6 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #18 Skrevet 31. oktober 2023 2 hours ago, Ulla Ullsokk said: Vel, vitamin D reddet min livskvalitet fullstendig, plutselig var jeg ikke komatrøtt hele vinteren. Ifølge legen var jeg innenfor normalen, men laveste normal, så hun sa jeg kunne prøve. FOR en forskjell! Dette er noe jeg tenker at flere kan ha nytte av, så egentlig burde jeg skrive mer om det! Værsegod for tipset!😁 Enig! Det er SÅ stor forskjell på ligge på 50 nmol og 120 nmol! (og ja, skriv masse om det ) Anonymkode: 7a7f2...eb6 3
Perelandra Skrevet 31. oktober 2023 #19 Skrevet 31. oktober 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #20 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kommentarene jeg har lest om D-vitamin her inne er ofte proppfulle av vitenskapelige kilder. Det opplever jeg som interessant lesing. Kan ikke dere som har sett lyset og er overbevist om at vitaminer er tull bare skrolle videre? Anonymkode: 66d4b...244 Dårlige kilder er det jeg ser oftest (enkelte ganger er kildene ok, men man har misforstått det som står) og debattanter som står hardnakket på at det er fakta. Tror ikke det finnes noen som tror at vitaminer er bare tull. Anonymkode: 4661c...cea 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå