Gå til innhold

Dokumentasjon fra mor for at far skal få foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mammaperm og fellesperioden frem til februar 2024. Så skal jeg ha ulønnet frem til april, før pappan skal ha sin fedrekvote før bhg start. 

Jeg jobber i staten. Men skal slutte, sender inn oppsigelsen i desember. Håper selvsagt at jeg får ny jobb innen april, men man vet jo aldri. 

Leste på en Facebook gruppe av NAV krever dokumentasjon fra mor sin arbeidsgiver om at hun er tilbake på jobb. Eller annen "aktivitet" som å studere eller noe. Er dette sant? 

Jeg skal jo slutte, og vet jo ikke om jeg har arbeid. Og det blir fryktelig vanskelig å planlegge for min mann som jobb dersom de ikke vet om han er på jobb eller i pappaperm i april... 

Anonymkode: 88305...fa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dokumentasjon pga hva? Du må vel bare være i aktivitet om far skal ha av felleskvoten. 

Anonymkode: d0c16...a01

Skrevet

Det kan være veldig dumt å ha ulønnet permisjon før du sier opp jobben din - du bør sjekke dine rettigheter.

Mulig det snart blir resesjon, så anbefaler å søke jobb og vente med å si opp til det er i boks.

Anonymkode: 58b35...403

Skrevet

Du trenger ikke å dokumentere aktivitet hvis far bare skal ha fedrekvoten. Det er hvis han skal ta fra fellesperioden at du må være i jobb/aktivitet.

Anonymkode: a62fe...e5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har mammaperm og fellesperioden frem til februar 2024. Så skal jeg ha ulønnet frem til april, før pappan skal ha sin fedrekvote før bhg start. 

Jeg jobber i staten. Men skal slutte, sender inn oppsigelsen i desember. Håper selvsagt at jeg får ny jobb innen april, men man vet jo aldri. 

Leste på en Facebook gruppe av NAV krever dokumentasjon fra mor sin arbeidsgiver om at hun er tilbake på jobb. Eller annen "aktivitet" som å studere eller noe. Er dette sant? 

Jeg skal jo slutte, og vet jo ikke om jeg har arbeid. Og det blir fryktelig vanskelig å planlegge for min mann som jobb dersom de ikke vet om han er på jobb eller i pappaperm i april... 

Anonymkode: 88305...fa5

Høres spesielt ut. Tar staten altså foreldrepenger fra far dersom mor er hjemmeværende?

Anonymkode: d7374...719

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Høres spesielt ut. Tar staten altså foreldrepenger fra far dersom mor er hjemmeværende?

Anonymkode: d7374...719

Nei, det gjør ikke staten. Her har mor lest noe på en Facebook-gruppe, men det som diskuteres gjelder ikke mors tilfelle. Hvis far skal ha fellesperiode, er det krav til mors aktivitet. Mor trenger ikke være i aktivitet når far tar ut fedrekvote. 

Anonymkode: 8e70b...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...