AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #1 Skrevet 30. oktober 2023 Hei, Jeg forstår det slik at man må søke om å oppholde seg utenfor EØS området for å beholde sykepenger og at det er Max 4 uker ila 1 år. Jeg lurer nå på om noen vet om det finnes løsninger for å være der lenger enn 4 uker ila 1 år? NAV sier jeg må sende inn et nytt søknad, men det tok over 1 mnd før det forrige gang ble behandlet og jeg fikk godkjent dette tidligere. Jeg sliter med mental helse og min psykolog mener gitt min situasjon så kan det være godt å få reist vekk, og det er noe jeg ønsker. Jeg er også per nå arbeidsledig, men søker og har fått flere intervjuer (dette foregår digitalt). Jeg setter pris på alle svar. Anonymkode: e6126...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #2 Skrevet 30. oktober 2023 Aner ikke om det finnes noen løsninger på spørsmålet ditt. Men jeg tenker at sykemelding er noe man får når man er syk. Det er ikke ferie. Å når man er syk så skal man gjerne ha behandling, operasjon osv. Er man sykemeldt over tid så skal man ha dialogmøter med arbeidsplass, så jeg antar at de som ikke er i jobb har dialogmøter med Nav veileder. Man skal være tilgjengelig for arbeidsgiver og Nav. Dessuten, hvis sykemeldingen skal forlenges, så må du vel innimellom møte opp hos legen? Kan ikke ta alle konsultasjoner pr tlf heller? Anonymkode: 7c2e9...8ad
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Aner ikke om det finnes noen løsninger på spørsmålet ditt. Men jeg tenker at sykemelding er noe man får når man er syk. Det er ikke ferie. Å når man er syk så skal man gjerne ha behandling, operasjon osv. Er man sykemeldt over tid så skal man ha dialogmøter med arbeidsplass, så jeg antar at de som ikke er i jobb har dialogmøter med Nav veileder. Man skal være tilgjengelig for arbeidsgiver og Nav. Dessuten, hvis sykemeldingen skal forlenges, så må du vel innimellom møte opp hos legen? Kan ikke ta alle konsultasjoner pr tlf heller? Anonymkode: 7c2e9...8ad Hei og takk for svar. Jeg er sykmeldt pga min mentale helse, og får oppfølging av dette per nå digitale møter/konsultasjoner. Jeg er arbeidsledig nå, så jeg har ingen arbeidsgiver til å møte eller ha dialogmøter. Sykemeldingen min er nå forlenget ut november, og min fastlege kan nås via helsenorg.no der vi har e-konsultasjon. Jeg har fått høre at NAV kan godkjenne ytterligere opphold utenfor EØS dersom reisen er behandlingsreise. Anonymkode: e6126...dc4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 Regner med at NAV har strenge regler for hva som defineres som behandlingsreise, så dette må du høre med dem om. Så vidt jeg vet gjelder dette kun organiserte reiser for folk som har spesifikke lidelser. Vet om noen som har fått godkjent 8 uker utenfor EØS, ved å ta de fire ukene i to påfølgende år i desember og januar. Begrensningen er jo 4 uker per kalenderår, så da går det an å ta disse sammenhengende. Det forutsetter jo da at du ikke har brukt noe av "kvota" tidligere i år. Anonymkode: adc45...937
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Regner med at NAV har strenge regler for hva som defineres som behandlingsreise, så dette må du høre med dem om. Så vidt jeg vet gjelder dette kun organiserte reiser for folk som har spesifikke lidelser. Vet om noen som har fått godkjent 8 uker utenfor EØS, ved å ta de fire ukene i to påfølgende år i desember og januar. Begrensningen er jo 4 uker per kalenderår, så da går det an å ta disse sammenhengende. Det forutsetter jo da at du ikke har brukt noe av "kvota" tidligere i år. Anonymkode: adc45...937 Ok, jeg forstår. Takk for svaret ditt. Jeg snakket med NAV på tlf nå, og de sier at de ikke vet helt, men at jeg bør få fastlege til å skrive en anbefaling og legge ved søknaden om å beholde sykepenger for opphold utenfor EØS. Så det virker som dette er litt spesielt, og at det sikkert avhenger av mye annet som jeg ikke vet om og heller ikke NAV på tlf. MVH TS Anonymkode: e6126...dc4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #6 Skrevet 30. oktober 2023 Blir det ikke vanskelig å følge opp behandling hvis du er borte så lenge? Anonymkode: 33aff...035
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå