AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #1 Skrevet 30. oktober 2023 Har lest meg grønn og blå, blir ikke klokere. Har jobbet i en kommunal jobb i snart 4 år(januar 2024). har hatt alt ifra 0% til 100%. for det meste 100%. en kollega skal nå slutte, og den stillingen har en annen vikar fått. hun har ikke utdanning(noe som trengs i den stillingen) og vært mindre på huset enn meg. Dette er blitt gjort internt på huset. stillingen er ikke blitt lyst ut. Så har arbeidsgiver gitt 1 dag i uken til en ny vikar(som har hjelpt til i 2 uker ca. ikke hver dag) denne personen er lagt inn i vaktplanen i mange uker framover. Jeg har ikke blitt spørt, og blei sjokkert når jeg så vaktplanen. føler meg tråkket på. Så hva burde jeg gjøre? jeg er ikke sikker på hva jeg har rett på og ikke. Anonymkode: 78c71...7b8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #2 Skrevet 30. oktober 2023 Hørt med fagforeningen din? Anonymkode: d54ef...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hørt med fagforeningen din? Anonymkode: d54ef...a8e Er medlem i fagforbundet og har selvsagt tenkt ta kontakt med dem. Mn jeg er en beskjeden sjel og redd for å ta feil. også er jeg nyeskjerrig på om andre folk har opplevd noe slik. Anonymkode: 78c71...7b8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er medlem i fagforbundet og har selvsagt tenkt ta kontakt med dem. Mn jeg er en beskjeden sjel og redd for å ta feil. også er jeg nyeskjerrig på om andre folk har opplevd noe slik. Anonymkode: 78c71...7b8 Ta kontakt med fagforbundet. Er derfor du betaler kontigent. Anonymkode: 0be17...76c 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 Hovedregelen er klar: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/#:~:text=Grensen for hvor lenge arbeidsgivere,arbeidstaker krav på fast ansettelse. Men den enkelte sak er mer komplisert enn som så. Det må tas en vurdering av hvor mange måneder/år du har jobbet fullt, hvilke hjemler som har vært knyttet til den midlertidige ansettelsen, hvilke arbeidsgivere (hvis flere - eks innad i en kommune) osv. Be din leder kontakte HR for bistand. Eller ta det via fagforening. Anonymkode: 95bb8...613
Kari99 Skrevet 31. oktober 2023 #6 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ta kontakt med fagforbundet. Er derfor du betaler kontigent. Anonymkode: 0be17...76c kan jeg forklare dem rett ut hvordan situasjonen er? redd for å lage dårlig stemning på jobb og bli sett på som den store stygge ulven på jobb.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #8 Skrevet 31. oktober 2023 Kommunen er pliktig å lyse ut stilling. De har faktisk ikke lov å bare gi fast ansettelse uansett hvor kvalifisert person er. Anonymkode: 72694...aa8 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #9 Skrevet 31. oktober 2023 Kari99 skrev (10 minutter siden): kan jeg forklare dem rett ut hvordan situasjonen er? redd for å lage dårlig stemning på jobb og bli sett på som den store stygge ulven på jobb. Du behøver ikke henvise til noen andre. Du kan referere til at du ønsker høyere stillingsprosent, noe arbeidsgiver skal vurdere ref heltidsprinsippet. Og samtidig få vurdert retten til fast stilling. Anonymkode: 95bb8...613
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #10 Skrevet 31. oktober 2023 Fagforbundet, de kan sende inn krav for deg. Du har rett på den stillingsprosenten du i gjennomsnitt har jobbet. Anonymkode: 98b9c...b78
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #11 Skrevet 31. oktober 2023 Hensatt skrev (5 timer siden): Har du bedt om høyere stilling da? Nei. Har jo ikke fått oppdaget at stillingen er tatt. Eller at dei ene dagen i uken er dekket av noen andre, før jeg så nye vakt planen. Anonymkode: 78c71...7b8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #12 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kommunen er pliktig å lyse ut stilling. De har faktisk ikke lov å bare gi fast ansettelse uansett hvor kvalifisert person er. Anonymkode: 72694...aa8 Akuratt det jeg tenker og! Jeg har ikke sett at stillingen er lyst ut, heller ingen andre kollegaer. Anonymkode: 78c71...7b8
Hensatt Skrevet 31. oktober 2023 #13 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei. Har jo ikke fått oppdaget at stillingen er tatt. Eller at dei ene dagen i uken er dekket av noen andre, før jeg så nye vakt planen. Anonymkode: 78c71...7b8 Men hvordan forventer du å bli tilbudt høyere stilling når arbeidsgiver ikke vet at du ønsker det? Du må jo gi beskjed kjære deg. For alt de vet, er du jo fornøyd med det du har... 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #14 Skrevet 1. november 2023 Du kan jo bare sende en mail og spørre fagforeningen, du trenger ikke rette noe krav med en gang om du er redd for å ta feil Men jeg er ganske sikker på at stillinger skal lyses ut i det offentlige, åkke som. Anonymkode: d54ef...a8e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #15 Skrevet 1. november 2023 Hensatt skrev (8 timer siden): Men hvordan forventer du å bli tilbudt høyere stilling når arbeidsgiver ikke vet at du ønsker det? Du må jo gi beskjed kjære deg. For alt de vet, er du jo fornøyd med det du har... Nope, i det offentlige er arbeidsgiver pliktig å lyse ut stillingen uten at de har informasjon om at noen ønsker stilling. Så hva ts har sagt til arbeidsgiver er likegyldig. Men ts, har du undersøkt om stillingen har vært utlyst overhode? Søker du ofte og sjekker i rette platformer som nav, jobbnorge, kommunens hjemmeside ol]? Anonymkode: 72694...aa8
Hensatt Skrevet 1. november 2023 #16 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nope, i det offentlige er arbeidsgiver pliktig å lyse ut stillingen uten at de har informasjon om at noen ønsker stilling. Så hva ts har sagt til arbeidsgiver er likegyldig. Men ts, har du undersøkt om stillingen har vært utlyst overhode? Søker du ofte og sjekker i rette platformer som nav, jobbnorge, kommunens hjemmeside ol]? Anonymkode: 72694...aa8 Det kommer jo an på om det er en faktisk stilling som er ledig. De som ts nevner som har komt inn kan være omplassert fra andre enheter i kommunen.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #17 Skrevet 1. november 2023 Hensatt skrev (34 minutter siden): Det kommer jo an på om det er en faktisk stilling som er ledig. De som ts nevner som har komt inn kan være omplassert fra andre enheter i kommunen. Jeg har gitt beskjed både 1 og 3 ganger om at jeg ønsker jobbe mer om det trengst. stillingen har IKKE vært lyst ut, mn blitt gjort internt mellom husets fire vegger! Hadde stillingen vært lyst ut, hadde jeg hatt krav på den. Og hvorfor spørre en helt ny vikar om å få fast en dag i uken når jeg er tilgjenlig? Noe arbeidsgiver og VET! og de som er kommet inn er heller ikke omplassert fra andre enheter i kommunen. de har vært hos oss som vikar. Anonymkode: 78c71...7b8
Hensatt Skrevet 1. november 2023 #18 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har gitt beskjed både 1 og 3 ganger om at jeg ønsker jobbe mer om det trengst. stillingen har IKKE vært lyst ut, mn blitt gjort internt mellom husets fire vegger! Hadde stillingen vært lyst ut, hadde jeg hatt krav på den. Og hvorfor spørre en helt ny vikar om å få fast en dag i uken når jeg er tilgjenlig? Noe arbeidsgiver og VET! og de som er kommet inn er heller ikke omplassert fra andre enheter i kommunen. de har vært hos oss som vikar. Anonymkode: 78c71...7b8 Du skriver tidligere i tråden at du ikke har bedt om høyere stilling...
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #19 Skrevet 1. november 2023 Hensatt skrev (46 minutter siden): Du skriver tidligere i tråden at du ikke har bedt om høyere stilling... Vansklig be og høyre stiling når dette blir gjort bak min rygg, og jeg står helt uvitende om hva som skjer. Visste jo ikke engang at en kollega skulle slutte, før noen andre allerede var plassert i den stillingen. Arbeidsgiver veit at jeg har rett på fast ansettelse. så i bunn og grunn føler jeg meg lurt. Anonymkode: 78c71...7b8
enda1anonymbruker Skrevet 1. november 2023 #20 Skrevet 1. november 2023 Virker som du blir brukt eller i beste fall en forglemmelse av arbeidsgiver. Du har som hovedregel en rett til utvidet stilling fremforbi nyansettelser. Ingen skade å ta kontakt med fagforening for å høre om dem kan hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå