AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #1 Skrevet 30. oktober 2023 Virker som han tenker at han skal passe baby i 7 mnd, og når jeg kommer hjem skal jeg ta alt av husarbeid og baby. Jeg er jo sliten etter jobb og syns det blir mye at alt skal falle på meg med engang jeg går inn dørene. Hvordan hadde dere det? Han er borte 4 uker av ganger der jeg må ta absolutt alt av husarbeid, baby, middag, legging etc og når han kommer hjem er det aldri snakk om å avlaste meg en dag for å være snill. Da skal alt være 50/50 eller mindre til hans fordel Anonymkode: 542dd...2e3 2 1
kaarebjarne Skrevet 30. oktober 2023 #2 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Virker som han tenker at han skal passe baby i 7 mnd, og når jeg kommer hjem skal jeg ta alt av husarbeid og baby. Jeg er jo sliten etter jobb og syns det blir mye at alt skal falle på meg med engang jeg går inn dørene. Hvordan hadde dere det? Han er borte 4 uker av ganger der jeg må ta absolutt alt av husarbeid, baby, middag, legging etc og når han kommer hjem er det aldri snakk om å avlaste meg en dag for å være snill. Da skal alt være 50/50 eller mindre til hans fordel Anonymkode: 542dd...2e3 Det er tusenvis av tråder om akkurat dette på forumet. Søk deg litt rundt, snakk om det, og book en time hos lavterskel psykolog i kommunen... 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 Ofte var det ryddig og fint, og ofte hadde de vært på butikk og handlet middag til jeg kom hjem. Mannen din må skjerpe seg, men da må du si fra. Anonymkode: f273e...2c1 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 kaarebjarne skrev (1 minutt siden): Det er tusenvis av tråder om akkurat dette på forumet. Søk deg litt rundt, snakk om det, og book en time hos lavterskel psykolog i kommunen... Det er tusenvis av tråder om det meste men man må jo få lov å spørre likevel? Anonymkode: 542dd...2e3 11 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 Det kommer helt an på hvor mye han er vant til å gjøre hjemme fra før av. Hvis det er først nå han skal bli «husmor» så kan læringskurven bli lang. Du vet vel hva han kan og ikke? Det er kanskje uvant for han å være hjemme med ansvar for alt? Sett dere ned og snakk sammen og bli enige om hva du gjør og hans plikter Anonymkode: 45c78...d66 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #6 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Virker som han tenker at han skal passe baby i 7 mnd, og når jeg kommer hjem skal jeg ta alt av husarbeid og baby. Jeg er jo sliten etter jobb og syns det blir mye at alt skal falle på meg med engang jeg går inn dørene. Hvordan hadde dere det? Han er borte 4 uker av ganger der jeg må ta absolutt alt av husarbeid, baby, middag, legging etc og når han kommer hjem er det aldri snakk om å avlaste meg en dag for å være snill. Da skal alt være 50/50 eller mindre til hans fordel Anonymkode: 542dd...2e3 Hvordan så det ut når du hadde permisjon da? Det er mange innlegg her hvor kvinner i permisjon klager over at mannen forventer at de skal ta seg av klesvask og husarbeid mens de er hjemme i permisjon og alle støtter dem og sier at permisjonen er til for å bruke tid med babyen og det er selvsagt helt greit å ikke gjøre noen ting i huset. Vel, nå er rollene byttet og da har plutselig pipa fått en annen låt. Konklusjon: Kvinner i permisjon skal bare kose med baby og ikke gjøre husarbeid. Menn i permisjon skal både ta seg av baby og husarbeid. Anonymkode: 70081...4f2 3
kaarebjarne Skrevet 30. oktober 2023 #7 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er tusenvis av tråder om det meste men man må jo få lov å spørre likevel? Anonymkode: 542dd...2e3 OK. Du fikk forresten to gulltips, men siden du ble så sint, så hoppet du glatt over det og gikk i forsvar. Stakkars mannen din når du kommer hjem fra jobb i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #8 Skrevet 30. oktober 2023 kaarebjarne skrev (1 minutt siden): OK. Du fikk forresten to gulltips, men siden du ble så sint, så hoppet du glatt over det og gikk i forsvar. Stakkars mannen din når du kommer hjem fra jobb i dag. Jeg er absolutt ikke sint selv om jeg sier at man må få lov å uttale seg. Den som virker som det er synd i tilhørende familie er jo deg som reagerer slik og rakker ned på andre? Anonymkode: 542dd...2e3 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Skrevet 30. oktober 2023 Jobb overtid. Avtal å møte venninner rett etter jobb. Dra på trening før du drar hjem. Handle klær frem til leggetid og si han må legge barnet denne kvelden. Og det er mange som skal på trening, men som drar på kafe istedenfor altså😅 Også selvfølgelig tilby han tilsvarende. Og hvis han utnytter dette så gjør du naturligvis det samme (ikke holder avtale om når han kommer hjem f.eks) Anonymkode: 43204...58b 2 2
Maskinfører Skrevet 30. oktober 2023 #10 Skrevet 30. oktober 2023 Her må man nok dele på oppgavene skal i gang med middagslaging du nå da eller ? eller har mannen laget den ?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #11 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kommer helt an på hvor mye han er vant til å gjøre hjemme fra før av. Hvis det er først nå han skal bli «husmor» så kan læringskurven bli lang. Du vet vel hva han kan og ikke? Det er kanskje uvant for han å være hjemme med ansvar for alt? Sett dere ned og snakk sammen og bli enige om hva du gjør og hans plikter Anonymkode: 45c78...d66 Han er kanskje vandt til å gjøre lite men vi har ofte diskutert dette. Jeg tar alt av klesvask til meg og baby, vasker gulv, støvsuger, skifter på senga etc. Han kommer med kommentarer som at «du er jo dame» eller lignende. Kjenner jeg er sliten og gruer meg for baby sin del til permisjon. Han kommer med utsagn som at «det kommer til å klikke for meg» i permisjon, eller at han skal ta baby med på ting han ønsker å gjøre og om ikke baby liker det er det synd for den. Baby hater å kjøre bil men han bryr seg ikke. Anonymkode: 542dd...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #12 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan så det ut når du hadde permisjon da? Det er mange innlegg her hvor kvinner i permisjon klager over at mannen forventer at de skal ta seg av klesvask og husarbeid mens de er hjemme i permisjon og alle støtter dem og sier at permisjonen er til for å bruke tid med babyen og det er selvsagt helt greit å ikke gjøre noen ting i huset. Vel, nå er rollene byttet og da har plutselig pipa fått en annen låt. Konklusjon: Kvinner i permisjon skal bare kose med baby og ikke gjøre husarbeid. Menn i permisjon skal både ta seg av baby og husarbeid. Anonymkode: 70081...4f2 Når jeg har permisjon har jeg tatt alt i 4 uker når han er på jobb, har ikke hatt noe som helst tid til meg selv. Når han kommer hjem skal han hente seg inn igjen, også deler vi ting 50/50 men egentlig mer 70/30 da jeg tar store deler av husarbeid. Må gjerne ta all legging og pga baby ikke roer seg med far Anonymkode: 542dd...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #13 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jobb overtid. Avtal å møte venninner rett etter jobb. Dra på trening før du drar hjem. Handle klær frem til leggetid og si han må legge barnet denne kvelden. Og det er mange som skal på trening, men som drar på kafe istedenfor altså😅 Også selvfølgelig tilby han tilsvarende. Og hvis han utnytter dette så gjør du naturligvis det samme (ikke holder avtale om når han kommer hjem f.eks) Anonymkode: 43204...58b Ja har tenkt på dette men er redd for baby sin del at dette skal gå negativt ut over han. Han sier han kommer til å klikke om jeg ikke hjelper etter jobb. Virker som han tror han skal gå å legge seg når jeg kommer hjem Anonymkode: 542dd...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #14 Skrevet 30. oktober 2023 Få deg en hobby eller fritidsaktivitet eller møt venner/kollegaer jobb, der du ikke trenger å ta med deg babyen. Ikke ment som å lure mannen, han bør også få ha sine frikvelder. Går selvsagt begge veier og noe dere bør diskutere i stedet for å krangle om hvem som gjør minst og mest. Anonymkode: d8042...328 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #15 Skrevet 30. oktober 2023 Et annet tips er at det er lov å la rotet flyte litt når man er småbarnsforeldre. Det trenger ikke være ryddig og rent hver dag. Man må heller ikke ha middag hver dag. Prøv heller å gjøre positive ting sammen og hver for dere, ikke hele tiden hakke på hverandre. Anonymkode: d8042...328 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #16 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Få deg en hobby eller fritidsaktivitet eller møt venner/kollegaer jobb, der du ikke trenger å ta med deg babyen. Ikke ment som å lure mannen, han bør også få ha sine frikvelder. Går selvsagt begge veier og noe dere bør diskutere i stedet for å krangle om hvem som gjør minst og mest. Anonymkode: d8042...328 Jeg har hobby som trening og venner så skal prøve å få gjort dette. Har også sagt til han at istedenfor å tvinge baby med på ting han ikke liker, så kan han vente til jeg kommer hjem fra jobb og eksempel gjøre det på kveldstid eller ettermiddag. Da sier han bare at han komme til å klikke fullstendig om han bare skal være hjemme. Å gå trilletur med baby gidder han eksempel ikke da det er kjedelig. Er bekymret rundt hele greiene og føles ikke noe godt å skal gå i jobb mtp at babyen har det bra. Anonymkode: 542dd...2e3 1 2
Gud Skrevet 30. oktober 2023 #17 Skrevet 30. oktober 2023 Hjå oss er det slik: Om ein er 1 mot 1 (vaksen og barn) bør heimen vere meir på stell på slutten av dagen enn før. Om ein er 1 mot 2 er det nok at alle er i live. Den som har vore på jobb tek alltid ungane, så får den andre slappe av med husarbeid om ein vil det. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #18 Skrevet 30. oktober 2023 Han må gjøre de samme oppgavene som du gjorde mens du var hjemme. Enkelt og greit. Det kan han ikke protestere på. Anonymkode: 4f591...2eb 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #19 Skrevet 30. oktober 2023 Gud skrev (3 minutter siden): Hjå oss er det slik: Om ein er 1 mot 1 (vaksen og barn) bør heimen vere meir på stell på slutten av dagen enn før. Om ein er 1 mot 2 er det nok at alle er i live. Den som har vore på jobb tek alltid ungane, så får den andre slappe av med husarbeid om ein vil det. Ingen "slapper av" med husARBEID. Anonymkode: 8d263...526 2
Gud Skrevet 30. oktober 2023 #20 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen "slapper av" med husARBEID. Anonymkode: 8d263...526 Jo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå