AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #81 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har ikke noe valg. Jeg skulle blitt ringt opp av dekkservicestedet for hadde bestilt nye dekk. Hørte INGENTING, og de tar ikke telefonen. Dessuten MÅ jeg ut grunnet viktig ærend. Heldigvis er det bare 6 km og våte vanlige veier, uten snø. Første gangen dette har skjedd på 29 år så. Anonymkode: 21db9...1de Vet du hva det driter jeg i hvor viktig det er det du skal. Jeg vil ikke ha deg eller noen andre på veien om det er en km eller en mil. For jeg vil ikke risikere å dø, fordi du tar dårlige avgjørelser. Om dekkhotellet ditt ikke svarer, da hadde jeg reist innom der, eller begynt å kontakte de tidligere. For de svarer selvsagt ikke når alle ringer på en gang Anonymkode: bf6f6...a96 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #82 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Funker ikke om man har kjøpt dekk og eventuelt må hente dem, skjønner du vel. Anonymkode: 21db9...1de Vinterdekk kan kjøpes de fleste mnd igjennom året. Hvorfor kjøpe de i siste liten. August, da er du sikker på at dekkene er klare til snøen kommer Anonymkode: bf6f6...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #83 Del Skrevet 31. oktober 2023 AndreaJohan skrev (14 timer siden): Jo, dersom snøen tiner bort får du bot. Det skal bli plussgrader igjen Det har jo allerede vært et par uker med nattefrost og minusgrader om morgenen når jeg kjører til jobb, så jeg har byttet for over en uke siden og tviler ikke på at det ville vært godtatt ved evt kontroll. En piggdekkbot vil vel dessuten være atskillig mer billig enn hvis du ødelegger din og andres bil fordi bilen din er ikke riktig skodd! Anonymkode: 248bd...8ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #84 Del Skrevet 31. oktober 2023 Trailere og busser med sommerdekk var det som lagde mest problemer. Trailere på sommerdekk på ørje. Det er skremmende og ikke ok. Anonymkode: 371ac...d81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #85 Del Skrevet 31. oktober 2023 12 timer i kø for de som bare skulle på jobb på sykehjem og i matbutikken. Det er jo helt vilt. Og de færreste har med seg mat, vann, tepper når de bare skal en kort kjøretur på jobb/matbutikk. Kjører man lange strekninger over fjellet så bør man være forberedt, men ikke for korte turer på butikken som ender opp med å bli 12t sittende fast i kø med flere km med kø. Hjelper ikke om man selv har vinterdekk om det står en sakset trailer både foran og bak i køen. Flaks at trailerne kjørte seg fast og at de ikke kom seg lenger og lagde ulykker med fare for liv. «Det er først og fremst tungtransport som sliter med å komme seg videre, som forårsaker kø for resten.» https://www.dagbladet.no/nyheter/ko-fast-tisser-pa-flaske/80432419 Anonymkode: 371ac...d81 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #86 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ventetid på dekkhotell er sykt dårlig unskyldning. Har man dekkene et sted man vet slikt kan ta tid, da bestiller man i god tid. Det har iallefall de siste 10årene ligget snø på bakken i slutten av oktober. Midten av oktober kan man starte med vinterdekk. Anonymkode: bf6f6...a96 Jeg har ikke opplevd liggende snø på Halloween her jeg bor før, snøen som kommer tidlig pleier å smelte raskt. Anonymkode: 371ac...d81 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glenda27 Skrevet 31. oktober 2023 #87 Del Skrevet 31. oktober 2023 AndreaJohan skrev (16 timer siden): Siste sekund? I sør er det ikke lov å bytte før 1 november... Noe som er tullete. Men slik er reglene Er vel strengt tatt lov så lenge vær og føre tilsier det…. Blir ikke straffet for det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #88 Del Skrevet 31. oktober 2023 Akkurat det samme skjer hvert år, og det morsomme er at slik er det også om 10-20-30 år. Det blir født nye idioter hver eneste dag i dette landet. Anonymkode: 839d9...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #89 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke i dag,men i forrige uke.Og snøen kunne like gjerne kommet da. Siden de fleste må bestille tid for dekkbytte lang tid i forveien, skaper denne datoen problemer. Anonymkode: 52202...227 Har du hørt om noen som har fått piggdekkbot i oktober??? Det har aldri skjedd. I juni,juli august kan du få bot for dette, de andre månedene ser de gjennom fingrene med. Om du sier du skal på fjellet så kan det være snø både i mai og i oktober,folk må begynne å tenke litt selv innimellom. Anonymkode: 839d9...6d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #90 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Trailere og busser med sommerdekk var det som lagde mest problemer. Trailere på sommerdekk på ørje. Det er skremmende og ikke ok. Anonymkode: 371ac...d81 Det var kanskje busser og trailere som lagde de mest synlige problemene, men det var veldig mange småbiler utenfor veien her i distriktet i går. Og det var ikke bare sommerdekk som var grunnen til utforkjøringene. Jeg snakket med en av de som hadde vært i grøfta i går. Han hadde piggfri vinterdekk på bilen, bare to år gamle med gode spor og alt, men han hadde brukt dem som helårsdekk, og gjennom sommeren hadde gummien blitt hard slik at den ga null feste på glatt føre. Og han var ikke den eneste. Sjåføren på redningsbilen hadde sagt at det var to grupper som utmerket seg i ulykkene i går: De på sommerdekk, og de med dårlige vinterdekk. Veldig mange av de han hadde trukket opp i går hadde dårlige vinterdekk som følge av at de ikke hadde blitt oppbevart ordentlig i sommersesongen, eller hadde blitt brukt som helårsdekk. Anonymkode: 38619...9f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #91 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Trailere og busser med sommerdekk var det som lagde mest problemer. Trailere på sommerdekk på ørje. Det er skremmende og ikke ok. Anonymkode: 371ac...d81 For å få bukt med det problemet, må ansvaret legges på bileier/firma og ikke sjåføren. Utenlandske sjåfører er spesielt sårbare her. De får beskjed om å kjøre uansett, hvis ikke er det mer enn nok av andre som er villig til å ta jobben. Så da kjører de på dårlige dekk på norske vinterveier. Alternativet er å miste jobben. Norske sjåfører er også sterkt presset. De ber om bedre dekk og kjettinger, men får beskjed om at firmaet må spare penger. Presset på sjåførene er stort. Anonymkode: 22848...cb9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #92 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var kanskje busser og trailere som lagde de mest synlige problemene, men det var veldig mange småbiler utenfor veien her i distriktet i går. Og det var ikke bare sommerdekk som var grunnen til utforkjøringene. Jeg snakket med en av de som hadde vært i grøfta i går. Han hadde piggfri vinterdekk på bilen, bare to år gamle med gode spor og alt, men han hadde brukt dem som helårsdekk, og gjennom sommeren hadde gummien blitt hard slik at den ga null feste på glatt føre. Og han var ikke den eneste. Sjåføren på redningsbilen hadde sagt at det var to grupper som utmerket seg i ulykkene i går: De på sommerdekk, og de med dårlige vinterdekk. Veldig mange av de han hadde trukket opp i går hadde dårlige vinterdekk som følge av at de ikke hadde blitt oppbevart ordentlig i sommersesongen, eller hadde blitt brukt som helårsdekk. Anonymkode: 38619...9f3 Så vi burde ikke ha bare piggdekk bot utenfor sesong, men også vanlig piggfri datoregler for å unngå at folk bruker piggfrie vinterdekk hele året. Anonymkode: 371ac...d81 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #93 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men man må planlegge dekkskift lang tid i forveien, på et tidspunkt da msn ikke vet når snøen kommer. Så selvfølgelig er datofastsettingen problemet om man ikke skifter selv. Anonymkode: 52202...227 Jeg er enig i at datofastsetting kan gjøre at en ikke får skiftet i tide. Om en skal ha profesjonelle til å gjøre det, er det vanskelig å få time når en må. Og jeg gjør det selv, men jeg har fortsatt sommerdekk. Jeg har betennelse i en skulder, som jeg trodde snart skulle være godt på bedringens vei, men jeg var ute av stand til å skifte dekk da jeg burde i forgårs. Men da tar jeg jo selvfølgelig bussen. Hadde jeg vært avhengig av å kjøre bilen et sted for å få dekkene skiftet, måtte jeg rett og slett brukt buss frem til føret ble bedre igjen. Jeg ble også helt matt av å se dem som skled rundt på sommerdekk i går. Det finnes ikke noen unnskyldning. Anonymkode: 0c5a8...ce9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #94 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så vi burde ikke ha bare piggdekk bot utenfor sesong, men også vanlig piggfri datoregler for å unngå at folk bruker piggfrie vinterdekk hele året. Anonymkode: 371ac...d81 Og informasjonskampanjer om viktigheten av å oppbevare vinterdekkene riktig? Dekkene får påskrift: : "oppbevares mørkt, tørt, og kjølig "? Jeg blir helt matt av mangelen på sunn fornuft. Det har aldri vært lettere å få kunnskap og informasjon om ting, men den har visst blitt så lett tilgjengelig at folk glemmer å bruke muligheten Anonymkode: 38619...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #95 Del Skrevet 31. oktober 2023 Flere i bussene i Oslo i går kjørte med sommerdekk. «Ruter har fire leverandører som opererer bussene på vegne av selskapet. En av dem er Unibuss. Unibuss holder for tida på med å skifte helårsdekk på samtlige av sine kjøretøy og da snøen falt i går, var det fortsatt mange busser som sto i kø for nye dekk. Vi har skiftet dekk på 40 av 183 busser.» Fungerer helårsdekk like godt som vinterdekk? Og bussene skifter også dekk innen 1.nov og begynner å få dårlig tid. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tar-grep-etter-kaosdogn-alvorlig/80433384 Anonymkode: 371ac...d81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #96 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 12.18): Jeg har ikke noe valg. Jeg skulle blitt ringt opp av dekkservicestedet for hadde bestilt nye dekk. Hørte INGENTING, og de tar ikke telefonen. Dessuten MÅ jeg ut grunnet viktig ærend. Heldigvis er det bare 6 km og våte vanlige veier, uten snø. Første gangen dette har skjedd på 29 år så. Anonymkode: 21db9...1de Buss, taxi, etc. Dessuten kunne du GÅTT de skarve 6 km. Makan til latskap. Mange valg. Anonymkode: af3db...115 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 31. oktober 2023 #97 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 12.09): Problemet er lange ventetider på dekkskifte hos dekkhotellene. Selv betaler jeg kun for vask, vurdering og lagring av dekk (bor i en liten leilighet). Fordelen her er at jeg kan bare drop-in når som helst og skifte dekkene selv. Trenger ingen planlegging og kalkulering av lange ventetider på dekkskifte. Anonymkode: 412bf...b73 Å skifte dekk tar 20 min å gjøre selv. Eller så bestiller man time i god tid. Null unnskyldning 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 31. oktober 2023 #98 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 12.18): Jeg har ikke noe valg. Jeg skulle blitt ringt opp av dekkservicestedet for hadde bestilt nye dekk. Hørte INGENTING, og de tar ikke telefonen. Dessuten MÅ jeg ut grunnet viktig ærend. Heldigvis er det bare 6 km og våte vanlige veier, uten snø. Første gangen dette har skjedd på 29 år så. Anonymkode: 21db9...1de Hjelper ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #99 Del Skrevet 2. november 2023 Perfume skrev (På 30.10.2023 den 12.15): Klarer ikke folk legge om dekk selv?? 🤭 Det er jo super enkelt og går på 30 minutter Max! Gratis! Det er ganske stor forskjell på å skifte hjul og å legge om dekk. Legge om betyr å ta det gamle dekket av felgen og legge det nye på, også må man avbalansere etter det. De færreste privatpersoner har dekkomlegginsmaskin og avbalanseringsmaskin i garasjen. Ellers er jeg enig, å skifte hjul går relativt fort og er enkelt, og noe alle som tar lappen burde kunne. Mine, gubbens og svigermor sine dekk er det jeg som tar skift av, og jeg venter ikke til siste liten. Skulle gjerne ha lagt om for oss også hadde jeg hatt maskinene tilgjengelig. 🙂 Hilsen kvinne 29. Anonymkode: 40711...824 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #100 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ganske stor forskjell på å skifte hjul og å legge om dekk. Legge om betyr å ta det gamle dekket av felgen og legge det nye på, også må man avbalansere etter det. De færreste privatpersoner har dekkomlegginsmaskin og avbalanseringsmaskin i garasjen. Ellers er jeg enig, å skifte hjul går relativt fort og er enkelt, og noe alle som tar lappen burde kunne. Mine, gubbens og svigermor sine dekk er det jeg som tar skift av, og jeg venter ikke til siste liten. Skulle gjerne ha lagt om for oss også hadde jeg hatt maskinene tilgjengelig. 🙂 Hilsen kvinne 29. Anonymkode: 40711...824 Dekkomliggeningsmaskin* Anonymkode: 40711...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå