Gå til innhold

Hvordan er dette egentlig mulig i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bevilger 75 milliarder til Ukraina, og utallige milliarder til klimakutt med varierende hell.

Men hvor er viljen til å prioritere fødselsomsorg?

"Det startet allerede i uke fire av graviditeten. Helsestasjonen jeg fikk tildelt, ga meg beskjed om at de ikke kunne ta meg imot før halvveis inn i svangerskapet. Selv hos de private var kapasiteten sprengt.

I uke 12 begynte jeg å blø. Masse.

På legevakten sa de: «Det er nok en spontanabort, det får vi ikke gjort noe med. Men sett deg og vent så kan legen vurdere om det blir utskrapning».

Spontanabort? Utskrapning?

Det føltes som om ingen ville møte blikket mitt. Som om jeg var en byrde. At jeg hadde dratt til legevakten for noe så tåpelig som et papirkutt.

Jeg satt på venterommet i en time mens jeg trodde at jeg blødde ut barnet mitt. Men så fant legen hjerteslag, og det viste seg at årsaken til blødningene var en cyste. Babyen min hadde det fint.

Jeg levde lenge på hjerteslagene og ultralyden som fulgte. Endelig fikk jeg høre og se han.

Men følelsen av å være en byrde for helsevesenet fulgte meg hele graviditeten og i tiden etterpå. «Ingen kapasitet» ble en kjent frase.

Les svarene til helseinstansene nederst

Fødselen min varte i to dager med intense rier. Underveis ble jeg sendt hjem fra sykehuset to ganger på grunn av dårlig kapasitet.

Til slutt fikk vi beskjed om at vi måtte overføres til et annet sykehus.

Det endte i et hastekeisersnitt som innebærer at man kutter gjennom seks lag i magen. Du føler deg naturligvis ganske ødelagt etterpå.

Men hva med tiden etter keisersnitt?

Det var ingen som fortalte meg hvordan det skulle bli, eller hvordan jeg skulle stelle såret mitt. Jeg fikk heller ingen seks ukers kontroll hos jordmor.

Jeg fikk riktignok et brev der jeg skulle krysse av på om jeg hadde fått infeksjon eller om såret hadde grodd ordentlig. Da måtte jeg nesten le. Det burde kanskje sjekkes av helsepersonell eller?"

https://p3.no/meninger/mening/a6f514c9-3e46-46ba-a09a-05ec71e507c0

Anonymkode: 6be3f...73b

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forferdelig å lese. Så lenge ingen dauer er styresmaktene fornøyde.

Anonymkode: a7fb4...2d2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi bevilger 75 milliarder til Ukraina, og utallige milliarder til klimakutt med varierende hell.

"Det startet allerede i uke fire av graviditeten. Helsestasjonen jeg fikk tildelt, ga meg beskjed om at de ikke kunne ta meg imot før halvveis inn i svangerskapet. Selv hos de private var kapasiteten sprengt.

På legevakten sa de: «Det er nok en spontanabort, det får vi ikke gjort noe med. Men sett deg og vent så kan legen vurdere om det blir utskrapning».

Det føltes som om ingen ville møte blikket mitt. Som om jeg var en byrde. At jeg hadde dratt til legevakten for noe så tåpelig som et papirkutt.

Jeg satt på venterommet i en time mens jeg trodde at jeg blødde ut barnet mitt. Men så fant legen hjerteslag, og det viste seg at årsaken til blødningene var en cyste. Babyen min hadde det fint.

Jeg levde lenge på hjerteslagene og ultralyden som fulgte. Endelig fikk jeg høre og se han.

Men følelsen av å være en byrde for helsevesenet fulgte meg hele graviditeten og i tiden etterpå. «Ingen kapasitet» ble en kjent frase.

Fødselen min varte i to dager med intense rier. Underveis ble jeg sendt hjem fra sykehuset to ganger på grunn av dårlig kapasitet.

Det endte i et hastekeisersnitt som innebærer at man kutter gjennom seks lag i magen. Du føler deg naturligvis ganske ødelagt etterpå.

Det var ingen som fortalte meg hvordan det skulle bli, eller hvordan jeg skulle stelle såret mitt. Jeg fikk heller ingen seks ukers kontroll hos jordmor.

Jeg fikk riktignok et brev der jeg skulle krysse av på om jeg hadde fått infeksjon eller om såret hadde grodd ordentlig. Da måtte jeg nesten le. Det burde kanskje sjekkes av helsepersonell eller?"

Helt enig med deg.. det er helt sykt hvor  nedprioritert kvinnehelse, fødselsomsorgen og generelt alt som har med kvinnekroppen og gjøre er... Det er skammelig..  

Hadde de brukt halvparten av alle pengene de årlig sender ut av landet på sitt eget folk, på å bedre de tingene som faktisk er helt på felgen i eget land så hadde det kansje vært ett snev bedre. 

Det er ikke nok fastleger - 207.515 nordmenn er uten fastlege 

Fødetilbud legges ned - sentraliseres. Man skal sendes hjem raskest mulig. Så og si nulll oppfølging av mor etter barnet er ute. 

Vi mangler sykepleiere, jordmødre, leger. 

Vi ligger langt bak andre land på forskning på felt som f.eks kreft.  Livmorhalskreft kunne vært utryddet i Norge om få år hvis de ville brukt litt penger på det. Brystkreft finnes bedre behandling for i andre land enn Norge mm. 

Legevakter har ikke lengre dropin- du må bestille time.. Da er vel poenget med en legevakt borte. Hjelper ikke meg å sitte 4t hjemme og vente på en time på legevakten med ett sykt barn, knekt ben mm.. 

Anonymkode: 7f8d8...4d0

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Helt tragisk å lese historien din, leit at du måtte oppleve det sånn! Skremmende at de ikke en gang gjør så mye som et minimalt forsøk på å trygge kvinner i møte med fødselsomsorgen. Var det ikke sånn at Norge ønsker seg flere barn da?

Skrevet

Heldigvis prioriterer vi å sende penger til hjelpetrengende mennesker i andre land! Det er så uendelig mange ting som er MYE VIKTIGERE enn at sutrende norske folk får enda mer av ting akkurat som de vil ha det. Slutt med den jævla klagingen! Kutt ut! Du har det kjempegodt, du lider faktisk ingen nød. Du har fått hjelp, du lever, barnet lever, det offentlige har betalt for helsehjelpen din og for at du er hjemme det kommende året, de betaler helsehjelp til barnet ditt, bhg, skole, vaksiner og barnetrygd. Jævla sytpeis, slutt å klage!!

Anonymkode: d13c0...ad1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har man blødninger i uke 12 så er det uansett ingenting å gjøre fra eller til, enn å vente og se.

Anonymkode: 3f34c...fa5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ingen fare, nå skal vi sikkert sende noen hundre millioner til Palestina også på bekostning av våre egne 🙄

Anonymkode: d65cd...175

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette, hva var feil? Hadde hun ikke fastlege for sårsjekk og seksukerskontroll? 

Anonymkode: 3fbaa...fc8

• Liker 2
Skrevet
Toppfjell skrev (45 minutter siden):

Kan ikke prioritere fødselsomsorg til en befolkning hvor kvinnene ikke føder nok barn.

Ja, det er jo en kjempefin måte å sørge for at det fødes stadig færre, da... Det er ganske mange som kunne fått flere barn men som lar være blant annet pga. dårlig fødselsopplevelse og ræva oppfølging. 

Anonymkode: 0d158...c4a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Toppfjell skrev (1 time siden):

Kan ikke prioritere fødselsomsorg til en befolkning hvor kvinnene ikke føder nok barn.

Ja man har jo skikkelig lyst til å sette flere barn til verden når man ikke får oppfølging gjennom svangerskapet og ikke engang vet om man får en fødeavdeling i nærheten. 

Anonymkode: 23dd2...56e

• Nyttig 4
Skrevet

Har selv opplevd tidlig SA i uke 5. Opplevde å bli møtt med "opptil 25% av graviditeten kan ende i SA". Det virker som det blir glemt fordi det er så vanlig, og siden det er vanlig så er det liksom ikke noe mer å gjøre. 

Man kan ikke stoppe en SA, men kvinnene kan få oppfølging. F.eks kan lave d-vitaminlagre øke faren for SA. Men hvem sjekker det? Hvem følger opp kvinnene (og partneren) som er i sorg? En lege sa til meg "slapp av og ta det med ro, så blir du gravid". Det er et hån. 

Hva med de som ikke får hjelp før etter 1år prøving? Mens de vet de har problemer, f.eks for kort syklus. 

Anonymkode: 7ebbb...59b

• Liker 1
Skrevet
Toppfjell skrev (4 timer siden):

Kvinnene ønsker ikke å føde nok barn/flere barn når fødselsomsorgen og annen kvinnehelse stadig nedprioriteres og rives ned. 

Hvem ønsker vel å føde i ett kott alene på norske sykehus? 

Hvem ønsker vel å føde på gangen i norske sykehus? 

Ingen.... 

Anonymkode: 7f8d8...4d0

• Nyttig 3
Skrevet
Toppfjell skrev (På 30.10.2023 den 21.34):

Du kan føde hjemme, i ditt eget badekar. Norske menn og kvinner må lære mer om hjemmefødsler. Det blir ikke noe bedre i alderdommen. Når man føder for få barn, så har man ingen til å ta seg av dem. Da må staten gjøre det, og det blir heller ikke med dine naboers eller søstres barn. Pleierene blir folk som kanskje ikke engang er født her. Norske kvinner velger selv å melde seg ut av samfunnet å gjøre seg mindre  verdt ved å scrolle på telefonen og la de få barna de har gjøre det samme. Det blir verken nok barn eller gode nok barn til å ta seg av dere når dere blir eldre, hverken personlig eller bemanning i pleiehjelpen. Vi kan ikke sove oss til en bedre framtid. Vi må produsere, fostre, ivareta og engasjere oss.

Nei alle kan ikke føde hjemme. Hvis man har feks et risiko svangerskap av ulike grunner så trenger både mor og barn forsvarlig helse hjelp på et sykehus, da det lettere kan oppstå komplikasjoner både hos mor og barn under fødsel og etter. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 16.15):

Heldigvis prioriterer vi å sende penger til hjelpetrengende mennesker i andre land! Det er så uendelig mange ting som er MYE VIKTIGERE enn at sutrende norske folk får enda mer av ting akkurat som de vil ha det. Slutt med den jævla klagingen! Kutt ut! Du har det kjempegodt, du lider faktisk ingen nød. Du har fått hjelp, du lever, barnet lever, det offentlige har betalt for helsehjelpen din og for at du er hjemme det kommende året, de betaler helsehjelp til barnet ditt, bhg, skole, vaksiner og barnetrygd. Jævla sytpeis, slutt å klage!!

Denne fellesen er oss skattebetalere. Og ja vi bør satse mer i eget land.

Men, alt vi gir ut gjør landet synlig i verden. De ser ikke hvordan vi har det her.

Anonymkode: 82991...a5d

• Liker 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 16.15):

Hørte på en podcast i går, en psykolog som sa.

Selv om vi bor i Norge å har det generelt veldig bra har vi lov til å klage om ting som ikke fungerer og ting som er vanskelig. Eller så kan vi bare legge ned alle psykologiske behandlingssteder for vi bor jo i Norge, så det er bare å ta seg sammen og slutte å klage og syte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 16.26):

ingen fare, nå skal vi sikkert sende noen hundre millioner til Palestina også på bekostning av våre egne 🙄

Anonymkode: d65cd...175

Å da blir Hamas fornøyd, som ikke bryr seg om sitt folk... 

Anonymkode: 7f51b...0af

Skrevet

Det er få land i verden (om noen) som bruker så mye penger på velferd inkludert helse som Norge. Selv om ikke alt er bra, må vi snart våkne her. Vi kan ikke forvente at alt skal ordnes for oss og at alt har gullstandard. Kjip opplevelse kanskje, men stå i det og gå videre. Verden brenner der ute, så kikk heller ut enn inn. 

Anonymkode: d096c...fdd

Skrevet

Norge er ødelagt. En ruin. En skam. Vi hadde tidenes mulighet med oljepengene. Politikerne tok ressursene og rettet blikket mot ære og berømmelse i utlandet. Vi må bare finne oss i å se på mens det skjer. 

Anonymkode: e299f...6e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Norge er ødelagt. En ruin. En skam. Vi hadde tidenes mulighet med oljepengene. Politikerne tok ressursene og rettet blikket mot ære og berømmelse i utlandet. Vi må bare finne oss i å se på mens det skjer. 

Anonymkode: e299f...6e7

Du virker rett og slett helt nedsnødd når du sier det. Vi har det uendelig godt i dette landet. 

Anonymkode: d096c...fdd

Skrevet

Er dette Oslo? Føler dere har det elendig der borte

Anonymkode: d0b65...295

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...