AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #61 Skrevet 2. november 2023 Trykk tommel opp her alle dere i tråden her som har prøvd matkasse ordning og syns det stod til forventningene🙂 Anonymkode: 6e05b...c15 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #62 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 9.33): Tåpelig ting å sette ned foten på og ha som prinsippsak. Og sykehjem, for et teit argument. Prøv det da vel. Jeg hadde bare bestilt, jeg. Hello fresh og sånt har intro-tilbud så får dere et par billige middager og har prøvd det. Det er ikke som om du ber han forsøke å hoppe i strikk her. Lev litt, liksom. Prøv noe nytt. SÅ kan du si om du er fornøyd eller ei. Det koster ingenting å prøve. Sta fyr. Anonymkode: 3f363...398 Betaler du da ? Unødvendig luksus synes jeg. Anonymkode: efaef...2a8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #63 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 11.02): Da foreslår jeg at du i stedet bestiller varer på døren, feks fra Meny, slik at han ikke handler inn for mye dyr mat som dere må kaste. Da blir det både nok mat, spart tid på handling, og ikke noen overdrevne mengder mat i kjøleskapet som din samboer har handlet inn for sikkerhets skyld. Haha! Problem løst. Anonymkode: e0351...689 Meny er en av landets aller dyreste matbutikker, så å påstå at en sparer penger på å få varer levert på døren fra dem, er vel langt fra rett. Anonymkode: efaef...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #64 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 13.33): Hvilken matkasse var dette? Det er vel sånn hos mange leverandører at man får velge hvilken mat man skal ha når man bestiller? Anonymkode: e9d71...a64 Egentlig ikke - min mango-kylling oppskrift har gjerne ikke de samme ingrediensene som matkassen sin hypotetiske mango-kylling, så selv om man velger hva slags rett velger man ikke hvilken mat, og halve poenget for de som trives med matkasse er vel å slippe å lage en ukesmeny? AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Meny er en av landets aller dyreste matbutikker, så å påstå at en sparer penger på å få varer levert på døren fra dem, er vel langt fra rett. Anonymkode: efaef...2a8 Er vel fortsatt billigere enn de kjipe matkassene… Anonymkode: 0ecc6...57e
Gjest takinova Skrevet 2. november 2023 #65 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 9.14): Men jeg har så lyst å prøve, synes det virker helt genialt i en hektisk hverdag. Man får sunne retter så man slipper å planlegge og tenke, man slipper å bruke masse tid på storhandel på butikken og man kan spare penger. Men nei, samboeren min nekter og sier han hadde følt han bodde på sykehjem og ikke var i stand til å handle maten sin selv 🤯 Altså, det er jo bare å prøve! Man er ikke dømt til å bruke det i evig tid, akkurat. Men han nekter. Noen som har flere gode argumenter for å prøve matkasse? Anonymkode: e9d71...a64 Artig å prøve. Når vi er skikkelig matlei, så hender vi bestiller. Husk at de fleste har abo-ordninger for å lure deg, så du må avbestille videre umiddelbart.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #66 Skrevet 2. november 2023 Vi har det, vi spiser opp smitt og smule, men i motsetning til hva andre her mener passer det oss godt at det er posjonert, det er helt greit, man trenger ikke flere posjoner og å være stappa mett etter middag hver dag, vi spiser opp og det er det. Fordelen er å slippe planleggingen og handling, oppskriften er enkel, det føles litt som ala carte første dag: "Hva velger jeg fra menyen?" og det er kjempefint for å få min tenåring til å lage middag: Oppskriften er der, ingrediensene er i skapet, hun kan velge mellom tre ting å lage. Ikke noe styr. Og vi får prøvd ut nye retter, og jeg har for eksempel oppdaget den geniale aijvarsausen. Bare prøv det og lag det når du lager middag. Så kan han lage annet på sine dager, jeg går ut fra at han lager mat siden han nekter dette? Hos oss er det jeg som bestiller og lager matkasserettene, mannen min lager andre ting, vi er begge fornøyde. Eneste ulempen er at det er mye det samme: en kyllingrett, en fiskerett, en kjøttkake/karbonade/svinekjøtt/kjøttdeig-rett og de ligner. Men da bare avbestiller vi noen uker. Og det vil ikke være et problem i starten. Anonymkode: 3fba7...fe5 6
Maleficenta Skrevet 2. november 2023 #67 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 9.14): Men jeg har så lyst å prøve, synes det virker helt genialt i en hektisk hverdag. Man får sunne retter så man slipper å planlegge og tenke, man slipper å bruke masse tid på storhandel på butikken og man kan spare penger. Men nei, samboeren min nekter og sier han hadde følt han bodde på sykehjem og ikke var i stand til å handle maten sin selv 🤯 Altså, det er jo bare å prøve! Man er ikke dømt til å bruke det i evig tid, akkurat. Men han nekter. Noen som har flere gode argumenter for å prøve matkasse? Anonymkode: e9d71...a64 er han dum? man får jo ikke ferdig laget mat man lager den jo selv. Man får råvarene. Absolutt ikke som sykehjem og det er god mat. Ferske råvarer 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #68 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 9.14): Men jeg har så lyst å prøve, synes det virker helt genialt i en hektisk hverdag. Man får sunne retter så man slipper å planlegge og tenke, man slipper å bruke masse tid på storhandel på butikken og man kan spare penger. Men nei, samboeren min nekter og sier han hadde følt han bodde på sykehjem og ikke var i stand til å handle maten sin selv 🤯 Altså, det er jo bare å prøve! Man er ikke dømt til å bruke det i evig tid, akkurat. Men han nekter. Noen som har flere gode argumenter for å prøve matkasse? Anonymkode: e9d71...a64 Herregud. Hvis det er du som lager middag så er det bare å bestille vel. Hvorfor trenger du din manns tillatelse, lever dere i 1910? Anonymkode: 4d96e...875 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #69 Skrevet 2. november 2023 On 10/31/2023 at 1:33 PM, AnonymBruker said: Hvilken matkasse var dette? Det er vel sånn hos mange leverandører at man får velge hvilken mat man skal ha når man bestiller? Anonymkode: e9d71...a64 adams. Og dette er 4 år siden. Anonymkode: b159a...c13
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #70 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 9.26): Ja åhh, når jeg kjøper en hel pakke gulrøtter men ba trenger tre stykk så må jeg jo planlegge for enda en middag med gulrøtter den uka. Og sånn er det jo med alle ingredienser som man må ha, men ikke trenger alt av. Jeg synes det er travelt, i hvert fall. Jeg har tatt på meg middagsplanleggingen siste måneden fordi samboeren min kjøper så mye ultraprosessert og unødvendig dyrt når han gjør det, så det hadde jo hjulpet meg veldig å få en matkasse på døra. Men samtidig tar han gjerne på seg middagsplanleggingen han også, så føler ikke jeg kan bruke det som argument at matkassen hadde hjulpet meg, når jeg egentlig ikke er nødt å ta på meg middagsplanleggingen alene. Anonymkode: e9d71...a64 Men det med å ha mer ingredienser i huset kan og sees på som en fordel. Da har man noe basis å lage ting av senere. Og en pk gulrot ,om man skal følge den, holder seg mer enn en uke. Matkasse blir dyrere i og med at det er bare akkurat det man trenger der og da, det er en dårlig måte å palnlegge på syns jeg. Jeg handler og lage matplan for en mnd av gangen, da er tar det et par timer av en hel mnd. Og da vet du hva du skal lage neste dag og legger fram kvelden før. Da er ikke middagslaging mer jobb enn med matkasse. Anonymkode: dbd4b...500
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #71 Skrevet 2. november 2023 Jeg har prøvd godtlevert og er fornøyd. Man kan jo bestille bare en uke av gangen, og da bestiller jeg ofte 5 middager siden det blir billigst. Bestiller også bare når det er tilbud, så da blir det ofte en del billigere enn å handle inn selv. Jeg er fornøyd! Det er gode oppskrifter, og man går jo inn å velger selv hva man vil ha, så man vet man liker det. Da får man prøvd nye ting, og det er lett å overholde for eksempel fisk to dager i uka. Porsjonsstørrelsene synes jeg er fine for min og mannen sin del. De eneste gangene jeg har synes det har vært lite er hvis man kjøper noen type salater. Men derimot er det mat for to dager hvis man kjøper for eksempel lasagne. Å ha en fast porsjon synes ihvertfall jeg er fint, da det er lett å overspise hvis man lager for mye mat til vanlig. Anonymkode: b177f...811 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #72 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Meny er en av landets aller dyreste matbutikker, så å påstå at en sparer penger på å få varer levert på døren fra dem, er vel langt fra rett. Anonymkode: efaef...2a8 Det kommer vel alt an på hvor mye mannen kjøper dobbelt opp av ting de to ikke trenger når han handler fysisk i butikk? Det var liksom poenget her - greit å ta med seg hele konteksten før man protesterer. Og apropos kontekst: Uansett leverer ikke noen butikker varer på døren der TS bor viser det seg, bare alle matkasseleverandørene (?), så da er det jo ikke så aktuelt å kverulere videre på akkurat. Anonymkode: e0351...689
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #73 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men det med å ha mer ingredienser i huset kan og sees på som en fordel. Da har man noe basis å lage ting av senere. Og en pk gulrot ,om man skal følge den, holder seg mer enn en uke. Matkasse blir dyrere i og med at det er bare akkurat det man trenger der og da, det er en dårlig måte å palnlegge på syns jeg. Jeg handler og lage matplan for en mnd av gangen, da er tar det et par timer av en hel mnd. Og da vet du hva du skal lage neste dag og legger fram kvelden før. Da er ikke middagslaging mer jobb enn med matkasse. Anonymkode: dbd4b...500 Det dumme med det er jo at du binder deg til en plan uten å se hva som er finest av råvarer på butikken den dagen du handler. Alle slike planer som går langt fram i tid hindrer en litt i å lage sesongbasert mat tenker jeg. Anonymkode: e0351...689 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #74 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har prøvd godtlevert og er fornøyd. Man kan jo bestille bare en uke av gangen, og da bestiller jeg ofte 5 middager siden det blir billigst. Bestiller også bare når det er tilbud, så da blir det ofte en del billigere enn å handle inn selv. Jeg er fornøyd! Det er gode oppskrifter, og man går jo inn å velger selv hva man vil ha, så man vet man liker det. Da får man prøvd nye ting, og det er lett å overholde for eksempel fisk to dager i uka. Porsjonsstørrelsene synes jeg er fine for min og mannen sin del. De eneste gangene jeg har synes det har vært lite er hvis man kjøper noen type salater. Men derimot er det mat for to dager hvis man kjøper for eksempel lasagne. Å ha en fast porsjon synes ihvertfall jeg er fint, da det er lett å overspise hvis man lager for mye mat til vanlig. Anonymkode: b177f...811 Jeg ser poenget med porsjonsregulering for mennesker som sliter med overvekt ja. Men for oss som ikke gjør det er slankeporsjoner til middag litt stusselig, og så måtte fylle på med mer usunn brødmat etterpå (hvis poenget skulle være å spare tid kan man jo ikke da måtte lage mer varmmat til kvelds for eksempel) Anonymkode: 0ecc6...57e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #75 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 9.34): Skjønner han godt hvis det blir bare sunne alternativer og ingen kjøttkaker eller biff. La han bestemme hva dere skal bestille i matlassene? Anonymkode: eec9d...f44 Kjøttkaker og biff er jo sunt? Forveksler du ordet sunt med vegetarisk kanskje? Har fått med meg at det er en vanlig misforståelse i disse dager. Kjøtt av god kvalitet er sunt. Anonymkode: 4e73c...2f2 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #76 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 9.38): Hvis samboeren din går for ultraprosessert mat så er det jo HAN som velger sykehjemsmat, eller i hvert fall lager mat som en hjemmeboende 80-90-åring. Jeg har flere nære slektninger i den aldersgruppen etter hvert, og det er de som spiser Fjordland og (langt på vei) ingenting annet, fordi de ikke lenger er i stand til å skrelle poteter selv, eller skjære opp grønnsaker, eller stå oppreist lenge nok til å lage middagen ferdig. Ved å velge ultraprosessert er det samboeren din som plasserer seg selv i denne gjengen. Når det er sagt: Akkurat en pose gulrøtter holder i ukesvis, altså. Selv har jeg ikke matkasse, men abonnement på økologisk grønnsakskasse som vi får på døra hver 14. dag. Da lærer man seg kjapt hvilke grønnsaker som må brukes opp kjappest mulig (feks salat, friske urter og andre bladgrønnsaker), og hvilke som holder en ukes tid (purre, squash, paprika, søtpoteter) eller flere uker (løk, og de fleste rotgrønnsaker). Dessuten: Om du har nesten en hel pose gulrøtter igjen kan du lage puré eller suppe av alt sammen, og fryse ned det dere ikke spiser opp med det samme til en annen gang. Da får du fiks ferdig middag til en travel dag, som til alt overmål er laget fra bunnen i stedet for å være ultraprosessert! Anonymkode: e0351...689 Hva heter dette konseptet? Skulle gjerne hatt noe sånt. 🙏 Anonymkode: 4e73c...2f2
Fru Uperfekt Skrevet 2. november 2023 #77 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 10.30): Matkasser er det største tullet som finnes. Anonymkode: 3cf47...54a Matkasser er for noen men ikke for alle, at det ikke passer for deg betyr ikke at det er tull 1
Fru Uperfekt Skrevet 2. november 2023 #78 Skrevet 2. november 2023 kaarebjarne skrev (På 30.10.2023 den 12.14): Dette går ikke overens. Meny er ofte billigst på endel varer bare en myte at de er så svindyre
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #79 Skrevet 2. november 2023 Vi har valgt mstkasse fra Oda. For der står vi fritt til å velge utifra hva vi selv har hjemme. Anonymkode: ae2ad...bf7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #80 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det dumme med det er jo at du binder deg til en plan uten å se hva som er finest av råvarer på butikken den dagen du handler. Alle slike planer som går langt fram i tid hindrer en litt i å lage sesongbasert mat tenker jeg. Anonymkode: e0351...689 Mulig det men jeg tenker tidsbesparelse og økonomi og der er det suverent. Om du vil slippe å gå i butikken ofte, og det var jo litt av tema i TS da. Anonymkode: dbd4b...500 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå