AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #21 Del Skrevet 30. oktober 2023 Tåpelig ting å sette ned foten på og ha som prinsippsak. Og sykehjem, for et teit argument. Prøv det da vel. Jeg hadde bare bestilt, jeg. Hello fresh og sånt har intro-tilbud så får dere et par billige middager og har prøvd det. Det er ikke som om du ber han forsøke å hoppe i strikk her. Lev litt, liksom. Prøv noe nytt. SÅ kan du si om du er fornøyd eller ei. Det koster ingenting å prøve. Sta fyr. Anonymkode: 3f363...398 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #22 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva sa mannen din, da? Orker ikke at han skal føle seg aldeles overkjørt om jeg bestiller, siden han har sagt han har så mye imot det. Tror ikke han vet selv hvorfor han har det engang, men han har bare sterke følelser rundt det av en eller annen grunn. Han er ikke sånn når det gjelder andre ting altså, det er bare disse matkassene som byr han så kraftig imot. På den annen side kan jeg jo bare gjøre det, for hva er det verste som kan skje liksom. Anonymkode: e9d71...a64 Skjønner han godt hvis det blir bare sunne alternativer og ingen kjøttkaker eller biff. La han bestemme hva dere skal bestille i matlassene? Anonymkode: eec9d...f44 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #23 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva sa mannen din, da? Orker ikke at han skal føle seg aldeles overkjørt om jeg bestiller, siden han har sagt han har så mye imot det. Tror ikke han vet selv hvorfor han har det engang, men han har bare sterke følelser rundt det av en eller annen grunn. Han er ikke sånn når det gjelder andre ting altså, det er bare disse matkassene som byr han så kraftig imot. På den annen side kan jeg jo bare gjøre det, for hva er det verste som kan skje liksom. Anonymkode: e9d71...a64 Han mumlet noe pm at det var unødvendig, men etterhvert som maten kom på bordet så har han blitt mer positivt innstilt Anonymkode: b0f69...4b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 30. oktober 2023 #24 Del Skrevet 30. oktober 2023 Vi brukte det litt og det er genialt. Grunnen til at vi sluttet er at vi finner oppskriftene på hjemmesiden likevel OG jeg syntes det er lite miljøvennlig med alle småpakkene (fire pakker rømme i en levering, i stede for en boks eksempelvis). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #25 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja åhh, når jeg kjøper en hel pakke gulrøtter men bare trenger tre stykk så må jeg jo planlegge for enda en middag med gulrøtter den uka. Og sånn er det jo med alle ingredienser som man må ha, men ikke trenger alt av. Jeg synes det er travelt, i hvert fall. Jeg har tatt på meg middagsplanleggingen siste måneden fordi samboeren min kjøper så mye ultraprosessert og unødvendig dyrt når han gjør det, så det hadde jo hjulpet meg veldig å få en matkasse på døra. Men samtidig tar han gjerne på seg middagsplanleggingen han også, så føler ikke jeg kan bruke det som argument at matkassen hadde hjulpet meg, når jeg egentlig ikke er nødt å ta på meg middagsplanleggingen alene. Anonymkode: e9d71...a64 Hvis samboeren din går for ultraprosessert mat så er det jo HAN som velger sykehjemsmat, eller i hvert fall lager mat som en hjemmeboende 80-90-åring. Jeg har flere nære slektninger i den aldersgruppen etter hvert, og det er de som spiser Fjordland og (langt på vei) ingenting annet, fordi de ikke lenger er i stand til å skrelle poteter selv, eller skjære opp grønnsaker, eller stå oppreist lenge nok til å lage middagen ferdig. Ved å velge ultraprosessert er det samboeren din som plasserer seg selv i denne gjengen. Når det er sagt: Akkurat en pose gulrøtter holder i ukesvis, altså. Selv har jeg ikke matkasse, men abonnement på økologisk grønnsakskasse som vi får på døra hver 14. dag. Da lærer man seg kjapt hvilke grønnsaker som må brukes opp kjappest mulig (feks salat, friske urter og andre bladgrønnsaker), og hvilke som holder en ukes tid (purre, squash, paprika, søtpoteter) eller flere uker (løk, og de fleste rotgrønnsaker). Dessuten: Om du har nesten en hel pose gulrøtter igjen kan du lage puré eller suppe av alt sammen, og fryse ned det dere ikke spiser opp med det samme til en annen gang. Da får du fiks ferdig middag til en travel dag, som til alt overmål er laget fra bunnen i stedet for å være ultraprosessert! Anonymkode: e0351...689 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #26 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da går jo vinninga opp i spinninga om han skal kjøpe sin egen middag. Anonymkode: e9d71...a64 Du betaler for din og han for sin. Så da vil han jo se om det er så praktisk og billig som du hevder. Dere kan sammenligne pris på middagen hver dag. Anonymkode: a9c1a...750 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #27 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er mange fordeler: Man slipper å planlegge middager selv, det er sunt, det går raskt, man får akkurat passe med råvarer. Altså man trenger ikke kjøpe en hel pakke gulrøtter når man bare trenger to stk. Samtidig kan man jo fint legge til om man vil ha mer mat, mer krydder, bytte ut ingredienser osv. Så den største forskjellen er vel egentlig at man bare får levert mat på døra. Å følge en oppskrift er ikke noe nytt. Anonymkode: bf679...577 Man får passe med råvarer dersom det er et lesbisk par med snittvekt på 70 kg som skal spise. Om det er en mann i husholdningen, eller to om det er et homofilt par, så er det ikke i nærheten av nok. Dette er det største aberet med disse matkassene. Anonymkode: a28b7...dd3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #28 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man får passe med råvarer dersom det er et lesbisk par med snittvekt på 70 kg som skal spise. Om det er en mann i husholdningen, eller to om det er et homofilt par, så er det ikke i nærheten av nok. Dette er det største aberet med disse matkassene. Anonymkode: a28b7...dd3 Ja, enig. Jeg veier dog ikke mer enn 55 kg, men jeg er storspist. Synes det kan bli litt snaue porsjoner. Anonymkode: ecb8e...9f2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #29 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvis samboeren din går for ultraprosessert mat så er det jo HAN som velger sykehjemsmat, eller i hvert fall lager mat som en hjemmeboende 80-90-åring. Jeg har flere nære slektninger i den aldersgruppen etter hvert, og det er de som spiser Fjordland og (langt på vei) ingenting annet, fordi de ikke lenger er i stand til å skrelle poteter selv, eller skjære opp grønnsaker, eller stå oppreist lenge nok til å lage middagen ferdig. Ved å velge ultraprosessert er det samboeren din som plasserer seg selv i denne gjengen. Når det er sagt: Akkurat en pose gulrøtter holder i ukesvis, altså. Selv har jeg ikke matkasse, men abonnement på økologisk grønnsakskasse som vi får på døra hver 14. dag. Da lærer man seg kjapt hvilke grønnsaker som må brukes opp kjappest mulig (feks salat, friske urter og andre bladgrønnsaker), og hvilke som holder en ukes tid (purre, squash, paprika, søtpoteter) eller flere uker (løk, og de fleste rotgrønnsaker). Dessuten: Om du har nesten en hel pose gulrøtter igjen kan du lage puré eller suppe av alt sammen, og fryse ned det dere ikke spiser opp med det samme til en annen gang. Da får du fiks ferdig middag til en travel dag, som til alt overmål er laget fra bunnen i stedet for å være ultraprosessert! Anonymkode: e0351...689 Ja, gulrot var kanskje ikke beste eksempelet. Er verre med vårløk hvor man kanskje bare trenger noen kvaster og så visner den etter kort tid, eller asparges som blir skikkelig slapp med en gang. Har dessverre alt for dårlig frysekapasitet til å fryse ned middager, så det blir ikke noe av med det første. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du betaler for din og han for sin. Så da vil han jo se om det er så praktisk og billig som du hevder. Dere kan sammenligne pris på middagen hver dag. Anonymkode: a9c1a...750 Vi har felles økonomi og sparer til egenkapital. Han bruker alt for mye penger på mat og insisterer på at han trenger tre biffer når vi skal ha det til middag, han er livredd for å få for lite. Han er ikke feit selv om det kanskje høres sånn ut, bare en høy og kraftig kar. Det er litt av grunnen til at jeg har tatt litt over handelen fordi jeg ikke gidder å forholde meg til at "det der blir for lite mat", når sannheten er at vi ofte løyver og må kaste når det er han som står for handelen. Og så går det jo sinnssykt mye penger på det, jeg klarer en ukeshandel til halvparten av summen han gjør. Anonymkode: e9d71...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #30 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Man får passe med råvarer dersom det er et lesbisk par med snittvekt på 70 kg som skal spise. Om det er en mann i husholdningen, eller to om det er et homofilt par, så er det ikke i nærheten av nok. Dette er det største aberet med disse matkassene. Anonymkode: a28b7...dd3 Oi, såpass ja. Samboeren min er høy og kraftig og trenger mye mat, men kunne med fordel spist litt mindre enn han gjør nå. Hva om jeg velger alternativet for fire personer istedenfor to? Eller blir det alt for mye igjen? Anonymkode: e9d71...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #31 Del Skrevet 30. oktober 2023 Matkasser er det største tullet som finnes. Anonymkode: 3cf47...54a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #32 Del Skrevet 30. oktober 2023 Sært å være så bastant at man nekter sin egen samboer å prøve ut matkasse, for en sunnere og enklere hverdag. Matsvinnet vårt ble betraktelig redusert i periodene vi har hatt matkasser. Her må du bare trumfe gjennom og bestille. Det er jo bare å gi det et forsøk, man binder seg ikke til noe. Anonymkode: 75e56...d2f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #33 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Matkasser er det største tullet som finnes. Anonymkode: 3cf47...54a Hvorfor det? Anonymkode: e9d71...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #34 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har felles økonomi og sparer til egenkapital. Han bruker alt for mye penger på mat og insisterer på at han trenger tre biffer når vi skal ha det til middag, han er livredd for å få for lite. Han er ikke feit selv om det kanskje høres sånn ut, bare en høy og kraftig kar. Det er litt av grunnen til at jeg har tatt litt over handelen fordi jeg ikke gidder å forholde meg til at "det der blir for lite mat", når sannheten er at vi ofte løyver og må kaste når det er han som står for handelen. Og så går det jo sinnssykt mye penger på det, jeg klarer en ukeshandel til halvparten av summen han gjør. Anonymkode: e9d71...a64 Det høres ikke ut som det er matkasse som kan løse uenighetene deres omkring dette, men et matbudsjett dere diskuterer dere fram til, innføring av ting som ukeshandel, samt felles innsats for å lære å lage mat billigere og mer kostnadseffektivt. Matkasse er dyrt - ellers ville det jo ikke lønne seg for leverandørene av denne typen produkter. Anonymkode: e0351...689 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #35 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ikke ut som det er matkasse som kan løse uenighetene deres omkring dette, men et matbudsjett dere diskuterer dere fram til, innføring av ting som ukeshandel, samt felles innsats for å lære å lage mat billigere og mer kostnadseffektivt. Matkasse er dyrt - ellers ville det jo ikke lønne seg for leverandørene av denne typen produkter. Anonymkode: e0351...689 Men han har ikke noe problem med at jeg handler inn og planlegger alt, for jeg lager alltid nok mat. Er bare når han er på butikken og tror vi må ha to av alt mulig for å ha nok, haha. Den diskusjonen gidder jeg ikke å ta her gang. Anonymkode: e9d71...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #36 Del Skrevet 30. oktober 2023 Vet om flere som nå har kuttet Hello Fresh. Altfor mye emballasje, som blir altfor lite miljøvennlig (langt mer enn om man handler selv!). Og flere har også kuttet ut samme leverandør fordi de reklamerer gjennom farlige influencere som Caroline Berg Eriksen og Isabell Råd som begge fronter proana i sine kanaler. CBE bruker dessuten filter på sine reklamer, som også Hello Fresh er ansvarlig for, noe som er lovbrudd. Man har ingen kontroll med kvalitet på varene man får heller, vet flere som har fått dårlig mat. Og også flere som har regnet på det og funnet ut at de bruker mer penger på mat med matkasse enn uten, og har sluttet med det av den grunn. Så jeg holder med din samboer, Ts, selv om det ikke var det du ønsket å høre Anonymkode: 9c6ad...0ad 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #37 Del Skrevet 30. oktober 2023 Helt enig med mannen din - jeg kunne ALDRI tenke meg å ikke få bestemme selv hva jeg skal ha til middag, og hvor mye mat. Matkasse høres dyrt og svært lite fristende ut. AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mann ville ikke heller ha matkasse. Men jeg er ett voksent menneske med egne meninger og egen lønn. Så jeg bestilte likevel. Anonymkode: b0f69...4b1 Så lenge du betaler alt selv så er jo det helt i orden. AnonymBruker skrev (1 time siden): Trenger du hans tillatelse?? Anonymkode: aba59...604 Hvis hun tenker at de skal spleise, eller de har felles matbudsjett, så ja… Anonymkode: 0ecc6...57e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #38 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men han har ikke noe problem med at jeg handler inn og planlegger alt, for jeg lager alltid nok mat. Er bare når han er på butikken og tror vi må ha to av alt mulig for å ha nok, haha. Den diskusjonen gidder jeg ikke å ta her gang. Anonymkode: e9d71...a64 Da foreslår jeg at du i stedet bestiller varer på døren, feks fra Meny, slik at han ikke handler inn for mye dyr mat som dere må kaste. Da blir det både nok mat, spart tid på handling, og ikke noen overdrevne mengder mat i kjøleskapet som din samboer har handlet inn for sikkerhets skyld. Haha! Problem løst. Anonymkode: e0351...689 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #39 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vet om flere som nå har kuttet Hello Fresh. Altfor mye emballasje, som blir altfor lite miljøvennlig (langt mer enn om man handler selv!). Og flere har også kuttet ut samme leverandør fordi de reklamerer gjennom farlige influencere som Caroline Berg Eriksen og Isabell Råd som begge fronter proana i sine kanaler. CBE bruker dessuten filter på sine reklamer, som også Hello Fresh er ansvarlig for, noe som er lovbrudd. Man har ingen kontroll med kvalitet på varene man får heller, vet flere som har fått dårlig mat. Og også flere som har regnet på det og funnet ut at de bruker mer penger på mat med matkasse enn uten, og har sluttet med det av den grunn. Så jeg holder med din samboer, Ts, selv om det ikke var det du ønsket å høre Anonymkode: 9c6ad...0ad For det finnes ikke andre leverandører enn Hello Fresh? De leverer ikke hit engang, så det er ikke aktuelt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da foreslår jeg at du i stedet bestiller varer på døren, feks fra Meny, slik at han ikke handler inn for mye dyr mat som dere må kaste. Da blir det både nok mat, spart tid på handling, og ikke noen overdrevne mengder mat i kjøleskapet som din samboer har handlet inn for sikkerhets skyld. Haha! Problem løst. Anonymkode: e0351...689 Ja, det skulle jeg gjerne gjort. Eller fra Oda. Problemet er at ingen butikker her tilbyr hjemlevering og Oda leverer heller ikke hit, dessverre. Anonymkode: e9d71...a64 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #40 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner han godt hvis det blir bare sunne alternativer og ingen kjøttkaker eller biff. La han bestemme hva dere skal bestille i matlassene? Anonymkode: eec9d...f44 biff og kjøttkaker er da sunt! AnonymBruker skrev (1 time siden): Man får passe med råvarer dersom det er et lesbisk par med snittvekt på 70 kg som skal spise. Om det er en mann i husholdningen, eller to om det er et homofilt par, så er det ikke i nærheten av nok. Dette er det største aberet med disse matkassene. Anonymkode: a28b7...dd3 Nja, som kvinne 50 kilo er jeg helt uenig i at det er nok mat til kvinner på 70 kilo. Også alt for lite proteiner i forhold til tilbehør. Anonymkode: 0ecc6...57e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå