Gå til innhold

Sliter med status-jaget: Oslo vest vs øst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på 33 som har kjøpt med kjæresten (29), og venter vårt første barn nå. 

Vi har kjøpt en enebolig et sted rett utenfor Oslo (øst, ikke vest). Vi har kjøpt her fordi vi har begge familie her (vi er herfra begge to), og vi bruker like lang tid til jobb som hvis vi hadde bodd vestover. 

Problemet er at jeg har blitt noe påvirket av venner og kolleger som de fleste bor på Oslo vest eller i Bærum. Det er rett og slett et status-jag. Det plager meg, fordi jeg har en merkelig grunn for å fremstå suksessfull. Det er ingen annen grunn enn status og hvordan det fremstår for andre. 

Samboer er ikke interessert i å flytte. Så her står jeg og tenker om det er verdt kampen å flytte vestover. Argumentene ville vært "kanskje bedre miljø/skoler for fremtidige barn og finere sted (?)".

Denne tanken om at venner, kolleger og andre ikke ser på meg som like suksessfull av å ikke bo der de mest ressurssterke gjerne bosetter seg er noe jeg har plantet i hodet. Som jeg kjemper imot, men er usikker på om jeg skal legge fra meg eller fortsette. 

Noen som har hatt samme erfaringen med å bli en selverklært snobb?

Anonymkode: e915c...100

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er en mann på 33 som har kjøpt med kjæresten (29), og venter vårt første barn nå. 

Vi har kjøpt en enebolig et sted rett utenfor Oslo (øst, ikke vest). Vi har kjøpt her fordi vi har begge familie her (vi er herfra begge to), og vi bruker like lang tid til jobb som hvis vi hadde bodd vestover. 

Problemet er at jeg har blitt noe påvirket av venner og kolleger som de fleste bor på Oslo vest eller i Bærum. Det er rett og slett et status-jag. Det plager meg, fordi jeg har en merkelig grunn for å fremstå suksessfull. Det er ingen annen grunn enn status og hvordan det fremstår for andre. 

Samboer er ikke interessert i å flytte. Så her står jeg og tenker om det er verdt kampen å flytte vestover. Argumentene ville vært "kanskje bedre miljø/skoler for fremtidige barn og finere sted (?)".

Denne tanken om at venner, kolleger og andre ikke ser på meg som like suksessfull av å ikke bo der de mest ressurssterke gjerne bosetter seg er noe jeg har plantet i hodet. Som jeg kjemper imot, men er usikker på om jeg skal legge fra meg eller fortsette. 

Du kan ikke være noe annet enn det du er. Har du råd til å leve og bo som en "snobb" så må du for all del gjøre det. Men, om dine såkalte venner dømmer deg utfra hvor du bor og hvordan du evt. lever livet ditt, bør du finne nye venner. 

Anonymkode: f434d...093

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor flytte vest pga dem? Utifra holdningene du beskriver høres dette ut som nyrike, overfladiske mennesker. Vi som faktisk ER fra vestkanten bryr oss ikke om slikt. Jeg har bodd på Holmlia og trivdes der bedre enn i Bærum (jeg er fra bærum 7 generasjoner bakover). Satusjegerne er uansett sikkert ikke fornøyd om dere flytter heller og det blir et kontinuerlig jag om mer og mer. 

Anonymkode: c7a35...4f2

• Liker 5
Skrevet

Tror du statusjaget gir seg hvis dere flytter til vestkanten? Da vil du plutselig kjenne på at du ikke har bra nok bil, kanskje har dere ikke fancy hytte slik som «alle» andre, barna deres «må» ha jakker til 10k for å ikke være utafor osv osv. 

Ta heller tak i deg selv - kjenn etter hvorfor du føler deg mindre verdt hvis du ikke har de samme materielle tingene som noen av dine venner og kollegaer, og jobb med det. Det er gull verdt å bo nære familie, og dere vil jo mest sannsynlig ha en romsligere økonomi om dere forblir der dere er nå ☺️❤️

Anonymkode: c6fc0...c2f

• Liker 6
Skrevet

Been there- done that. Vi endte opp utenfor byen i stedet til slutt. Viktigste er at dere har et trygt miljø for barn, grei vei ned til jobben og får barnepass/kan følge opp eldre familiemedlemmer når de trenger det. Du behøver ikke å ta opp at du bor på Østkanten såfremt det ikke tas opp. Om noen bruker det for å rakke ned på deg sier du at dere har gamle foreldre der som skal passes på. De har gitt dere så mye og at det er på tide å gi litt tilbake. 

Anonymkode: 43c0d...b06

Skrevet

Er dette virkelig reelt?😲

Anonymkode: 6e167...3bf

• Liker 7
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har kjøpt en enebolig et sted rett utenfor Oslo (øst, ikke vest). 

Problemet er at jeg har blitt noe påvirket av venner og kolleger som de fleste bor på Oslo vest eller i Bærum. 
Argumentene ville vært "kanskje bedre miljø/skoler for fremtidige barn og finere sted (?)".

...andre ikke ser på meg som like suksessfull av å ikke bo der de mest ressurssterke gjerne bosetter seg er noe jeg har plantet i hodet. Som jeg kjemper imot, men er usikker på om jeg skal legge fra meg eller fortsette. 

Strippet litt ned. Men har du penger nok til å kjøpe et bra hus på en bra adresse på et fint sted i vest da? Kan vel i mange tilfeller være bedre å bo på et akseptabelt sted i øst enn i "slumområdet" i vest... 

Skrevet

Jeg bor heldigvis på Vestlandet, og ikke på  Østlandet, og slipper derimot sånne overfladiske bekymringer. 

Hadde du kjøpt hus på Vestbredden, så skulle jeg ha uttalt meg

Anonymkode: be152...7fd

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har du noen grunn til å tro at venner og kollegaer ser ned på deg fordi du ikke bor på vestkanten i Oslo?

For øvrig tror jeg det er mange på din alder som nå føler at de bor for dyrt.  Om man ikke bandt renten da den var lav og tenkte det var best å låne så mye som mulig så kan det godt hende at man angrer på at man valgte å bo på vestkanten i Oslo fremfor et rimeligere sted. 

Har selv en bror som kjøpte på Ullevål nå nylig. Han skulle på død og liv bo i rekkehus på Ullevål. Han fikk en vesentlig mindre bolig enn om han hadde kjøpt på østkanten i Oslo. I tillegg sitter han med høyre renteutgifter. Han som deg skulle på på Ullevål fordi "kollegaene hans bodde der". Men de hadde jo også kommet inn på boligmarkedet my tidligere enn han. 

Anonymkode: 9b9f2...b34

• Liker 3
Skrevet

Hva med å forsøke å møte deg selv litt mildere i denne situasjonen, det virker som du nesten dømmer og stenger bort det du føler. Hva skjer om du møter følelsen du får når du tenker på dette?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har kjøpt her fordi vi har begge familie her (vi er herfra begge to)

Jeg kan love deg at når dette barnet er kommet til verden, så er nærhet til barnets besteforeldre (og dermed avlastning i hverdagen) mye viktigere enn om du bor øst eller vest for Oslo.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg pakket sekken og flyttet fra Oslo vest og ut av hele Oslo da jeg selv skulle ha barn. Ikke angret et sekund.

Anonymkode: d61a6...014

Skrevet

Ærlig talt. Du er en voksen mann. 
Stå opp for deg selv og dine egne valg! 

Anonymkode: 2155e...67f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 10/29/2023 at 5:44 PM, AnonymBruker said:

Tror du rett og slett trenger å jobbe litt med selvtilliten din. Statusjag er for de usikre som føler de har noe å bevise for andre. 

Prisen mange betaler for denne illusjonen er veldig dyr.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor ett sted der det er kjent for ett Harry sted men har ikke råd til noe annet så da får det bare være ett Harry sted da. Bryr meg ikke så mye. Har bodd flere steder og de er alle kjent som råne steder. Jeg hadde blitt kjempeglad om jeg kunne bodd i Oslo uansett om det er vest eller øst.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 8.09):

Er dette virkelig reelt?😲

Anonymkode: 6e167...3bf

Ja, det virker som de har lite å klø seg på i Oslo siden de er SÅ opphengt i status og penger. Det farger jo alt de skriver her. 

Anonymkode: e5a0e...26e

Skrevet
newman01 skrev (På 30.10.2023 den 8.13):

Strippet litt ned. Men har du penger nok til å kjøpe et bra hus på en bra adresse på et fint sted i vest da? Kan vel i mange tilfeller være bedre å bo på et akseptabelt sted i øst enn i "slumområdet" i vest... 

TS: Nei. Det er jo det. Har romslig budsjett, men ikke nok til det du beskriver. Mistenker at vi fort blir "fattig" sammenlignet med finanseliten her. Mens her vi bor nå er vi jo over snittet som kanskje kan være bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 0.44):

Ville bare si at sønnen min går på skole på Høvik og klassen hans er full av bajaser som bare bråker og snakker drit til voksne. Det er så vanskelig.. Du kan like lett havne i en grusom klasse i Bærum som på andre plasser. 

Anonymkode: 22032...dc4

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

TS: Nei. Det er jo det. Har romslig budsjett, men ikke nok til det du beskriver. Mistenker at vi fort blir "fattig" sammenlignet med finanseliten her. Mens her vi bor nå er vi jo over snittet som kanskje kan være bedre. 

Det må du filosofere litt over. Litt som på skolen; hva gjør best for selvtilliten? Være den dummeste i en smart klasse eller den smarteste i en mindre begavet klasse? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...